A kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszerrel kapcsolatos jogszabályt társadalmi egyeztetésre bocsátotta az
Energiaügyi Minisztérium 2023.12.14-én. A véleményeket 2023. december 21-ig
várta a jogalkotó, mely a szűkös határidő miatt, az ünnepek közeledtével
kihívások elé állítja véleményező testületek munkáját. A Magyar Közlöny 194.
2023. december 29-ei számában kihirdetésre is került az elfogadott jogszabály.
Összességében
elmondható a jogszabály módosításról, hogy néhány technikai módosítást
tartalmaz, melyek közül néhány pontját külön üdvözöljük. Sajnálattal
tapasztaljuk azonban, hogy azok a kérdések, amiket, a piaci szereplők,
tanácsadók állásfoglalás kérésében feltettek, mint tisztázatlan terület, azokat
a rendelet továbbra sem rendezi minden esetben és mélységében. Jelen szakmai
összefoglaló kizárólag a környezetvédelmi termékdíj és a kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszerrel (EPR) kapcsolatos pontokra tér ki. A kötelező visszaváltási
rendszer (DRS) szabályaira, egyéb hulladékgazdálkodással kapcsolatos előírásra
nem.
1. Azok a pontok, amiket a jogszabály
módosítás szabályozni kíván az EPR rendszerben:
1.1. A láncügylet, háromszögügylet
kérdése: ennek norma szövegbe való beiktatása elemi
szükségességű volt. Több fórumon jeleztük a jogalkotó felé, már a legelső
társadalmi egyeztetés során is. Ennek a pontnak az elfogadását a Green Tax
Service Kft. valamelyest a saját munkájának az eredményének is tekinti.
Nem
minősül forgalomba hozatalnak: a körforgásos termék tulajdonjogának belföldön
gazdasági céllal letelepedett, vagy belföldön nyilvántartásba vett gazdálkodó
szervezet részére történő átruházása, ha a körforgásos termék külföldi
rendeltetési helyre fuvarozásra vagy küldeményként történő feladásra került, és
igazolt módon külföldre kiszállításra került, vagy a körforgásos termék
tulajdonjogának nemzetközi közforgalmú repülőtéren a repülésre nyilvántartásba
vett induló utasok tartózkodására szolgáló tranzitterületen kialakított,
kizárólag nem helyben fogyasztásra történő értékesítést végző üzletben, végső
úti céllal külföldre utazó utasok részére történő átruházása (16.
§ (4) bekezdés d) és e) pont).
1.2. Reklámhordozó papír
Jelentős változások jelentek meg,
nagyrészt a termékdíj törvényben összhangba hozva a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszert.
1.2.1. Változott mindenek
előtt a definíció:
A gazdasági
reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényben
meghatározott gazdasági reklámot – ide nem értve kizárólag a gyártó
nevének és elérhetőségeinek feltüntetését – tartalmazó, a
médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV.
törvény 203. § 22. pont c) alpontja által meghatározott egyéb nyomtatott
anyagok közül a grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány, a térkép, a
nyomtatott képeslap, a névjegykártya kivételével az üdvözlő- és más hasonló
kártya, a nyomtatott naptár, a nyomtatott üzleti reklámanyag, a katalógus, a
prospektus, a reklámposzter és hasonlók, a röplap és az egyéb szöveges
kiadvány, ideértve azt is, ha más kiadvány mellékletét képezik. Ez némileg
aggasztó pont, mert a norma szöveg a gyártó nevének és elérhetőségeinek
feltüntetését nem tekinti gazdasági reklám tartalomnak, viszont egy logó, a
szigorú értelmezésben már ezen túlmutat, arra nem érvényes a kivétel, mentesítő
szabály.
1.2.2. Forgalomba hozatali speciális
szabály:
A körforgásos
termék első belföldi forgalomba hozatalának minősül: a belföldi előállítású
reklámhordozó papír esetében a nyomdai szolgáltatás teljesítése (nyomtatás és a
termék átadása). Ez mint „lex” speciális megjelenik a termékdíj törvényben is.
Az ugyan ismeri a bérgyártás fogalmát, miszerint amennyiben a megrendelő
biztosítja az alapanyagok legalább 50%-át, ingyenesen, akkor a megrendelő a
termékdíj kötelezett. Ez a módosítás, azon túl, hogy az EPR rendelet nem ismeri
a bérgyártás fogalomkörét, egyértelműsíti a reklámhordozó papírok után a
kötelezett személyét, aki nem más, mint a nyomdai szolgáltatás teljesítője.
1.2.3. Megjelenik a nyilatkozat tételi
kötelezettség a reklámtartalom tekintetében:
A
belföldi előállítású reklámhordozó papír megrendelője a megrendelésével
egyidejűleg írásban nyilatkozik a gyártónak a megrendelt termék gazdasági
reklám tartalmáról. A nyilatkozó kötelezettségek teljesítése szempontjából gyártónak
minősül, ha nyilatkozatával ellentétben a megrendelt termék gazdasági reklámot
is tartalmazott.”
1.3. DRS alá tartozó cikkek EPR besorolása
A
kötelezően visszaváltási díjas termék részét képező záróelem és címke esetén a
KF kódot a záróelem és címke anyagára vonatkozóan a kötelezően visszaváltási
díjas termék palack vagy doboz anyaga szerinti csoportkód figyelembevételével
kell meghatározni.
1.4. A használt csomagolószerek
kérdése
A módosítás rendezi ezt a fontos kérdést,
ugyanis nem kell a kiterjesztett gyártói felelősségi díjat megfizetni
ismételten, amennyiben az igazolható módon megfizetésre került. A csomagolásra
felhasználó, amennyiben Ő volt a kötelezett, saját maga igazolja a
kötelezettség korábbi teljesítését, amennyiben az első forgalomba hozó fizette
azt meg, úgy számlával, vagy bizonyító okirattal tudja igazolni a teljesítést. Erre
jó mondatok a számlán való feltüntetési kötelezettségre vonatkozó záradékok,
melyek a következők: ha vásárolt, becsomagolt termék csomagolását használjuk
fel „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.”,
vagy ha a használt csomagolószert használunk fel, amit üresen veszünk, kapunk,
szerzünk: „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetésre került.”
1.5. EPR díjra vonatkozó számla
módosítás szabályai
A
koncesszor által kiállított számla módosításának érdekében a gyártó az egyes
tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatásának adatait a tárgyévet követő év
január 1. napja és március 31. napja között, 1 alkalommal módosíthatja. A fő
szabály szerint a számla kézhezvételétől számítva 15 napon belül kell
kezdeményezni a módosítást, ami halasztó hatállyal van a fizetési
kötelezettségre. Az utólagos módosításra viszont negyedévente csak egyszer van
lehetőség a továbbiakban, amennyiben az tárgyéven túli módosítási szándék. Ennek
átgondolása fontos lenne, mert előfordulhat olyan helyzet, hogy utólagosan,
többször szükséges az adatszolgáltatásokat módosítani.
1.6. Bútor fából
A
díjkódot 2023. július 1. napjától kell alkalmazni. Ez a pont technikai jellegű
módosítás, a piaci szereplők tisztában vannak azzal, hogy a bútorok fából EPR
köteles termék. Ez a módosítás szükséges volt ahhoz, hogy a koncesszor az EPR
díjról szóló számlát kiállíthassa ebben a termékáramban.
1.7. EPR Nyilatkozat
Üdvözöljük
azt a módosítási javaslatot, hogy a nyilatkozat az országos
hulladékgazdálkodási hatóság részére 2024. január 20. napjáig megküldött, a 22.
§ (1) bekezdése szerinti, a 2023. év 3. és 4. negyedévét érintő nyilatkozat az
abban megjelölt időszak első napjától hatályos. Ez feltétlenül szükséges,
ugyanis a jogértelmezési dilemmák miatt nagyon sok nyilatkozat nem került a
hatóság részére benyújtásra, illetve nem is készültek azok el időben.
Amennyiben
annak az időszaka 2023.07.01-kezdetű, a bejelentés későbbi megtétele esetén is
hatályosnak minősül. Fontos, hogy a nyilatkozattal értékesítők a számlán való
feltüntettetését is módosítani kell a számlázás szabályainak megfelelően, a
nyilatkozat iktatási számának megjelölésével – fe kell tüntetni, hogy a
kiterjesztett gyártói felelősségi díj a vevő nyilatkozata alapján nem került
megfizetésre. Illetve a KGYF-NÉ nyomtatványon is adatot kell szolgáltatni a
nyilatkozattal értékesített körforgásos termék tömegéről.
1.8. Saját célú felhasználás
A
külföldi előállítású csomagolás végleges elválasztása a terméktől, amennyiben
az elválasztott csomagolás csomagolási hulladékká válik minősül saját célú
felhasználásnak. Ennek a módosításnak is örülünk, ugyanis így a hulladék alapú
nyilvántartások létjogosultságát megerősíti a jogalkotó.
1.9. A sütőolaj és sütőzsír
Hatályon
kívül helyezésre került „a kivéve: műszaki vagy ipari felhasználásra”
szövegrész. Ennek gyakorlati jelentősége, hogy a jogszabály nem határozza meg,
hogy mi minősül műszaki vagy ipari felhasználásnak, ami alapján a kötelezettek
nem tudták pontosan meghatározni a „mentességük fennállását”, főleg a
külföldről behozott sütőolaj és sütőzsír tekintetében. Ezeknél a belföldi
előállítású termékeknél a felhasználó nyilatkozatot tehet a kötelezett felé,
amennyiben alapanyagként felhasználja ezeket, amik beépülnek a termékbe. Ez a
módosítás így pontosítja, hogy mely esetekben „mentesülhet” a kötelezett, a műszaki
vagy ipari felhasználást figyelmen kívül hagyva.
A
többi normaszöveg módosítás jellemzően technikai jellegű változásokat tartalmaz.
2. Termékdíj törvény és végrehajtási
rendeletének módosítása.
Külön
kódon kell vallani azokat a cikkeket, amelyek nem tartoznak a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a
továbbiakban: Ht.) szerinti kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya
alá. Ezeknek a termékdíjtétele a Ktdt. 2. melléklete alapján kerül
meghatározásra. 1.2.3. a CsK kód 4–5. karaktere: 3a, illetve 37a. sorokkal
egészül ki, mely az 1D, illetve 3D lesz. Ez azokat a csomagolószereket fogja
szabályozni, amik sosem válnak csomagolássá. Itt kérdés továbbá, hogy a
jogalkotó azokra a csomagolószerekre kívánja-e ezeket a kódokat alkalmazni,
amik ténylegesen csomagolószerek, csak valami miatt nem töltik be a csomagolási
funkciót, például selejtté válás, vagy azokat a termékeket, amik kizárólag a vámtarifaszámuk alapján
érintettek, sosem válnak jellegükből adódóan csomagolássá, de nincsenek
meghatározva a termékdíj törvény I. számú mellékletében található vámtarifa
felsorolásnál kivételként. Ebben a kérdésben további állásfoglalás kérés
benyújtása szükséges az Energiaügyi Minisztérium felé.
Az
elektromos, elektronikus berendezés KT kódja is kiegészül ezzel párhuzamosan 0D
kóddal, az olyan cikkek után szintén, amik után nincs kiterjesztett
gyártói felelősségi díj.
A gépjárművekkel kapcsolatos
KT kódok is módosításra kerültek.
Felhívjuk
a figyelmet, hogy az általunk leginkább fontosnak ítélt változásokat mutatjuk
csak be jelen összefoglalóba, a teljes módosítás megismeréséhez a termékdíjjal
és EPR rendszerrel kapcsolatos, hatályos norma szöveg mélységi áttanulmányozása
szükséges.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk megfelelni az EPR és a
környezetvédelmi termékdíj szabályozásban bekövetkező változására. Kérdésetek
esetén a Green Tax Service Kft munkatársai állnak rendelkezésetekre a
megszokott elérhetőségeken.
Declaration
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy
a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a kiterjesztett
gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást. Célja nem a
teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése, hanem
gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.