A
kiterjesztett gyártói felelősségi rendelet július 1-ét megelőzően 2 nappal
módosításra került. Azóta még három módosítás történt egy negyedéven belül.
Kötelezett legyen a talpán, aki ezeket a módosításokat le tudja követni, amikor
ez még a rutinos tanácsadó cégeknek is fennakadásokat okoz.
A jogalkotói és
koncesszori kommunikációk szerint az új rendszer némi apróbb fennakadásokat
leszámítva gördülékenyen és jól működik. Ezzel nem célunk vitatkozni, tanácsadó
cégként nem ez a dolgunk. Több előadáson cikkben jeleztük a kiterjesztett
gyártói felelősségi rendszer kérdőjeleit. Most viszont bemutatjuk azokat az
intézkedéseket, amikre végre pont került. Mind az EPR, mint a termékdíj
törvényt meg kell vizsgálni, hogy milyen pontokon és milyen változások
következtek be.
EPR
rendelet változásai (80/2023 Korm. rendelet):
Reklámhordozó
papír:
Módosult a reklámhordozó papír
fogalma: a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes
korlátairól szóló törvényben meghatározott gazdasági reklámot tartalmazó, a
médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény által meghatározott
egyéb nyomtatott anyagok közül a grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó
kiadvány, a térkép, a nyomtatott képeslap, a névjegykártya kivételével az
üdvözlő- és más hasonló kártya, a nyomtatott naptár, a nyomtatott üzleti
reklámanyag, a katalógus, a prospektus, a reklámposzter és hasonlók, a röplap
és az egyéb szöveges kiadvány, ideértve azt is, ha más kiadvány mellékletét
képezik, kivéve az ISBN-számmal ellátott könyvet és a tankönyvjegyzékbe felvett
tankönyvet.
Tehát kikerültek az időszaki lap lapszámai, melyek így
reklám tartalom esetén sem EPR köteles termékek, visszamenőleges hatállyal
2023. július 1-étől.
Borászati
termékek:
A jogalkotó speciális, könnyítő szabályokat alkalmaz a
hazai borászati termék versenyképességének megtartása érdekében, a szőlészetről
és borászatról szóló törvény szerinti borászati termék tekintetében.
A borászati termék üvegcsomagolásának gyártója
díjátalány-fizetésre jogosult. Díjátalány választása esetén a gyártó által
fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj mértékét a gyártó által
forgalomba hozott palackmennyiség alapulvételével kell megállapítani. A
díjátalány tartalmazza a borászati termék üvegcsomagolásához kapcsolódó további
fogyasztói, gyűjtő- és szállítási csomagolás kiterjesztett gyártói felelősségi
díját is. A gyártó a díjátalány-fizetésre vonatkozó választását tárgyéven belül
nem változtathatja meg.
A
kedvezmény a következő borászati termékkategóriákra érvényes:
1.
Bor
2.
Még
erjedésben lévő bor
3.
Likőrbor
4.
Pezsgő
5.
Minőségi
pezsgő
6.
Illatos
minőségi pezsgő
7.
Szén-dioxid
hozzáadásával készült habzóbor
8.
Gyöngyözőbor
9.
Szén-dioxid
hozzáadásával készült gyöngyözőbor
10.
Szőlőmust
11.
Részben
erjedt szőlőmust
12.
Szárított
szőlőből nyert részben erjedt szőlőmust
13.
Sűrített
szőlőmust
14.
Finomított
szőlőmust-sűrítmény
15.
Szárított
szőlőből készült bor
16.
Túlérett
szőlőből készült bor
17.
Borecet
A gyártó a díjátalány-fizetés választása esetén az
általa tárgyévben forgalomba hozott borászati termék üvegcsomagolásáról meghatározott adattartalommal vezet
nyilvántartást. Ennek adattartalma nem igazán bonyolult: a gyártó által
Magyarországon forgalomba hozott vagy készletre vett borászati termék
kategóriájának megnevezése és az üvegcsomagolásának mennyisége (palack darab).
A kedvezmény szabályt 2023. július 1. napjától kell alkalmazni.
Gépjármű:
A gépjármű gyártója díjátalány-fizetésre jogosult.
Díjátalány-fizetés választása esetén a gyártó által fizetendő kiterjesztett
gyártói felelősségi díj mértékét a gyártó által forgalomba hozott, a
tárgynegyedévre vonatkozó adatszolgáltatásában szereplő gépjárműmennyiség
alapulvételével kell megállapítani, amely a gépjármű körforgásos terméknek
minősülő tartozékának vagy alkotórészének mennyiségét is tartalmazza. A gyártó
a díjátalány-fizetésre vonatkozó választását tárgyéven belül nem változtathatja
meg.
A díjátalány-fizetés
választása esetén a gyártó a nyilvántartást az ott meghatározott
gépjárműmennyiség alapulvételével vezeti a gépjármű körforgásos termék
tartozékának vagy alkotórészének külön-külön történő nyilvántartása helyett. A
szabályt szintén 2023. július 1. napjától kell alkalmazni.
8/2023. (VI. 2.)
EM rendelet (díjrendelet)
A változás rendezi a gépjármű,
illetve a borászati termék üvegcsomagolásának gyártója általi választása
szerint díjátalányként fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj egy
egységre vetített mértékét.
A gépjármű termékkategória vonatkozásában
a gyártók által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj: 27,15 – 51,21
(Ft/kg) díjtétel között mozog. Meglepő módon a legdrágább a tisztán elektromos
motorral hajtott jármű díjtétele.
A borászati termékkategória vonatkozásában
a gyártók által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj: 11,78 – 18,14 (Ft/db) díjtétel között mozog.
Egy fontos kérdőjelet viszont
tisztáz: meghatározott díjak az általános forgalmi adót nem tartalmazzák. Ez a rendelet szintén, nem meglepő módon
2023. július 1-jén lép hatályba.
Illetve
rendezi, a korábbi jogszabályból szintén valami furcsa módon kimaradt kisgépek,
kisméretű számítástechnikai berendezések és távközlési berendezések (amelyeknek
egyik külső mérete sem haladja meg az 50 cm-t) kategóriára vetített díjtétel
mértékét értelmezni.
Környezetvédelmi
termékdíj
A 2023. év
negyedik negyedévére vonatkozó termékdíj-előleg mértéke a tárgyév (adóév)
harmadik negyedéve után fizetett termékdíj nyolcvan százaléka, amelyben
figyelembe kell venni az erre az időszakra vonatkozóan elfogadott önellenőrzés,
pótlólag benyújtott bevallás alapján befizetett vagy visszafizetett összeget
is.
Örömmel
fogadjuk, hogy a hazai borászati termékek versenyképesek maradnak, hogy az
időszaki lapok lapszámai mentesülnek a reklámhordozó díjtétel, illetve a
gépjárművek átalány szabályai egyértelművé vált, de ez egy nagyon szűk, bár
meghatározó piaci szegmensnek kedvező. Viszont tisztelettel várjuk azt a
jogszabályváltozást, vagy legalább egyértelmű iránymutatást, ami választ ad
azokra a nem pontosan leszabályozott kérdésekre, amit a szakmai, piaci
szereplők, jeleztek, főként különböző állásfoglalás kérésben, melyekre a mai
napig nem érkezett megnyugtató válasz. Ilyen kérdésekre várjuk a választ, mint
például: ami rendezi a nemzetközi ügyletek elszámolásait pontosan úgy, ahogy a
termékdíj törvény teszi; azon csomagolószerek termékdíj és EPR kötelezettségét,
amik sosem válnak csomagolássá (szemeteszsák, sittes zsák); az elektronikai
termékek pontos lehatárolását fizetési kötelezettség EPR vagy termékdíj oldalon;
illetve a termékdíjköteles termékek különböző okból történő hulladékká
válásának fizetési kötelezettség szempontjából való pontos szabályozását.
Bízunk benne, hogy ezzel
a szakmai összefoglalóval segítettünk az elmúlt időszak jogszabály változási
„cunamijában” a felszínen maradni. Kérdésetek esetén a Green Tax Service Kft
munkatársai állnak rendelkezésetekre a megszokott elérhetőségeken.
Nyilatkozat
A GREEN TAX
SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti
előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és
körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló
nem tartalmazza a teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében,
illetve a kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX
SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt
megállapítások, vélemények, javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát
és szakmai véleményét tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak,
iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak
nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az esetleges hibákért,
hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX
SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen
összefoglalóban foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges
jogvitában a bíróságokat, hatóságokat nem köti.
149 hozzászólás