Változott (úgy, hogy még valójában el
sem indult) a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a
visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló (DRS)
kormányrendelet 2024. január 1-étől.
A
rendszer már ugyan éles, viszont a kötelezett vállalkozások a piaci tapasztalatok
alapján az utolsó pillanatig várna a kötelező visszaváltási díjjal érintett
termékek forgalomba hozatalával, igyekezve ez által „kitolni a határidőket”,
így a boltokban a visszaváltó automatáknak a fogyasztók nem sok feladatot
adnak, legalábbis még jelenleg. Most pedig sorba vesszük a szabályozás célját
és legfontosabb elemeit. A cél egyértelmű és világos, minél magasabb
visszavételt akar a magyar jogalkotó elérni a visszaváltási díjas termékek
tekintetében. A visszaváltási díj ösztönzi a fogyasztót annak érdekében, hogy a
kiürült italos csomagolások minél nagyobb volumenben visszagyűjtésre, ezáltal
hasznosításra és azoknak a másodnyersanyag körforgásba visszakerülését
biztosítsa. Jelen összefoglalónk a kötelezően visszaváltási díjas termékre
vonatkozó szabályokat mutatja be. Léteznek önkéntesen visszaváltási díjas
termékek, viszont azok gyakorlati szabályai nagyon kevés gazdasági szereplőt
érintenek, nyújt számukra megoldást, azért azok szabályaira jelenleg nem térünk
ki.
A
rendszer lényege dióhéjban, hogy 2024. július 1-étől csak olyan visszaváltási
díjas termék hozható forgalomba, amire a gyártó a visszaváltási díjat megfizeti
a koncessziós társaság felé, a vevőre, kereskedőre kiterheli, a végfelhasználó
is ennyivel drágábban vásárolja a terméket, viszont annak érdekében, hogy
visszakaphassa a visszaváltási díjat, a kiürült csomagolást visszaváltja és a
visszaváltási díjat visszakapja.
1. Néhány fogalmat tisztázni
szükséges
Kötelezően visszaváltási díjas
termék: a tej és tejtartalmú italtermék kivételével a fogyasztásra
kész vagy koncentrátum italtermék fogyasztói, közvetlen, műanyag,
fém vagy üveg alapanyagú, palack vagy doboz formájú, nem
újrahasználható vagy újrahasználható csomagolása, amely 0,1–3 literig terjedő
űrtartalommal bír, ide nem értve a csekély mennyiségű kibocsátó általforgalomba
hozott italtermék csomagolását;
Létezik
a jogszabály szerint kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható, illetve újrahasználható
termék egyaránt.
Csekély mennyiségű kibocsátó: az
a gyártó, amely által forgalomba hozott műanyag, fém vagy üveg alapanyagú,
palack vagy doboz formájú, 0,1–3 literig terjedő űrtartalmú fogyasztói
csomagolású, fogyasztásra kész vagy koncentrátum italtermék – ide nem értve a
tej és tejtartalmú italterméket – száma a tárgyévet megelőző évben nem haladta
meg az 5000 darabot;
Élelmiszert értékesítő üzlet: olyan
üzlet, amely forgalmának döntő hányadát élelmiszer árusítása teszi ki;
Gyártó:
nincs a jogszabályban meghatározva, de a kapcsolódó jogszabályok szerint, aki
az italterméket tölti, vagy külföldről behozza.
A
kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék után darabonként 50 forint visszaváltási díj fizetendő. A
gyártó visszaváltási díjfizetési kötelezettsége a kötelezően visszaváltási
díjas, nem újrahasználható termék első belföldi forgalomba hozatalakor a
számlán vagy számlakibocsátás hiányában az ügylet teljesítését tanúsító egyéb
okiraton feltüntetett teljesítés napján, ezek hiányában az ügylet
teljesítésének napján keletkezik.
A
gyártó a visszaváltási díjat a tárgyhónapban forgalomba hozott, kötelezően
visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék után havonta, a tárgyhónapot
követő hónap utolsó napjáig fizeti meg a koncessziós társaság részére.
A
kötelezően visszaváltási díjas termék csomagolású italtermék visszaváltási
díjjal megnövelt vételáron hozható forgalomba, illetve forgalmazható, kivéve,
ha fogyasztónak történő értékesítés esetén az italtermékkel együtt annak
csomagolása nem kerül átadásra a fogyasztó részére. Tehát a fentiek alapján a
vendéglátóipari egységek mentesülnek a kötelezettség alól.
2. A gyártó jogai és kötelezettségei
2.1.
Regisztrációs kötelezettség
A
jogalkotó 6 hónapos átmeneti időszakot biztosított az italgyártók részére.
2024. június 30-ig még forgalomba hozhatják termékeiket a korábbi feltételekkel
is, a DRS termékregisztráció végső határideje így május közepe. A regisztráció
és a termékaudit történhet DRS logóval ellátott végső csomagolással vagy
mock-up mintacsomagolással is, azaz a jelenleg forgalomban lévő termék 2 db
üres mintájának MOHU felé történő beküldésével.
A
gyártó a forgalomba hozatal időpontját megelőzően legalább 45 nappal a koncessziós társaság által biztosított elektronikus
felületen kezdeményezi a kötelezően visszaváltási díjas termék regisztrációját.
Amennyiben a regisztráció során megadott bármely jellemző megváltozik, a gyártó
újra kezdeményezi a termék regisztrációját.
A
gyártó a regisztrálni kívánt termék mintáit megküldi a regisztrációhoz a
koncessziós társaságnak, amely megvizsgálja, hogy a minták megfelelnek-e a
regisztráció során megadott paramétereknek, valamint ellenőrzi a csomagoláson
lévő jelölés visszaváltó berendezéssel történő olvashatóságát. Ha a gyártó a regisztrációs
kötelezettségének nem tesz eleget, vagy ha a koncessziós társaság a regisztrációt
megtagadja, a termék nem hozható forgalomba.
Viszont
a speciális jellemzőkkel bíró (alakú) italcsomagolások esetén, ha a koncessziós
társaság megállapítja, hogy a termék visszaváltó berendezéssel nem
visszaváltható, akkor arra e rendelet szabályai nem alkalmazandók. Ezek
jellemzően a szeszesitalok esetén fordulhatnak elő, gondoljunk csak egy
whiskey-s, pálinkás, vagy unikumos üvegre, azokat jó eséllyel a visszaváltó
automata (RWM) nem fogja tudni kezelni.
Illetve
ha a kötelezően visszaváltási díjas termék regisztrációjával kapcsolatos
költségek mértéke a gyártó számára aránytalan terhet jelentene a termék
számvitelről szóló törvény szerinti bekerülési értékéhez viszonyítva, a gyártó
részletes indokolással ellátott írásbeli kérelme alapján a koncessziós társaság
a regisztrációtól eltekinthet, azzal, hogy ez esetben a termékre az e rendelet kötelezően
visszaváltási díjas termékre vonatkozó szabályai nem alkalmazandók.
2.2.
A gyártónak a terméken jelölésről is kell gondoskodnia.
A
gyártó a kötelezően visszaváltási díjas, újrahasználható termék
forgalomba hozatala után csatlakozási és szolgáltatási díjat,
a kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék
esetén csatlakozási, szolgáltatási és visszaváltási díjat fizet
a koncessziós társaság részére.
3. A forgalmazó jogai és
kötelezettségei
A
forgalmazónak a kötelezően visszaváltási díjas termék visszaváltását biztosítania
kell, illetve szerződést kell kötnie a koncessziós társasággal. A forgalmazó a
kötelezően visszaváltási díjas, újrahasználható termék visszaváltását a
gyártóval kötött megállapodás alapján, az abban foglaltak szerint biztosítja.
A
forgalmazó a visszaváltást teljes nyitvatartási időben biztosítja. A 400 m2-nél
nagyobb eladótérrel rendelkező, élelmiszert
értékesítő üzletben a forgalmazó automata visszaváltó berendezéssel történő
visszaváltási lehetőséget biztosít a kötelezően visszaváltási díjas, nem
újrahasználható termék visszaváltására. Az automata visszaváltó berendezés
meghibásodásának esetére kézi átvételt kell biztosítani.
4. A fogyasztó jogai és
kötelezettségei
A
fogyasztó visszaváltási díjas termék vásárlása esetén a forgalmazó részére
megfizetett visszaváltási díj visszatérítésére abban az esetben jogosult, ha a
terméket a visszaváltás helyén átadja. A visszaváltás feltétele, hogy a termék
az e rendelet szerinti azonosítására szolgáló, sérülésmentes és leolvasásra
alkalmas jelöléssel kerüljön átadásra.
Azt
automata, az adott visszaváltási helyen levásárolható vagy készpénzre
beváltható utalványt bocsát, ki, sőt az applikáció segítségével a jövőben a
koncessziós társaság jóváírja a fogyasztó részére a visszaváltási díjat,
valamint az jótékonysági célra is felajánlható lesz az ígéretek szerint.
5. A koncessziós társaság jogai és
kötelezettségei
A
koncessziós társaság a regisztráció gyártó általi kezdeményezésétől számított
45 napon belül elvégzi a kötelezően visszaváltási díjas termék regisztrációját
és kapcsolódó adatainak [gyártó, italtermék megnevezése, globális
kereskedelmiáruazonosító száma (a továbbiakban: GTIN szám), csomagolás anyaga,
színe, űrtartalma, tömege, fizikai méretei, jelölésfelhelyezésének módja,
újrahasználható termék esetén a visszaváltási díj mértéke] informatikai
adatbázisban való rögzítését.
A
hulladék átvételét biztosító automata visszaváltó berendezéseket beszerzi, minden
400 m2-nél nagyobb eladótérrel rendelkező, élelmiszert értékesítő üzletben a
forgalmazó részére automata visszaváltó berendezést biztosít, telepíti,
karbantartja és szükség szerint megújítja, fejleszti, a hulladék átvételét,
elszállítását, előkezelését, hasznosítás céljából történő átadását biztosítja. Minden
1000 főnél nagyobb népességű településen visszaváltási hely kialakítását teszi
lehetővé.
Visszaváltási
hely önkéntes kialakítására is van lehetőség, de arra a koncessziós társaság
pályázatot fog kiírni, melynek a szűk keresztmetszetét a rendelkezésre álló
automaták száma, valamint a visszaváltási hely elhelyezkedése fogja
befolyásolni. A visszaváltási hely üzemeltetővel a koncessziós társaság szerződést
köt.
A
koncessziós társaság nyilvántartja és havonta, a tárgyhónapot követő hónap
utolsó napjáig kifizeti a visszaváltási helyet üzemeltető részére a kötelezően
visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék kézi visszaváltása során a
fogyasztó részére kifizetett visszaváltási díjat, és az automata visszaváltó
berendezés által a tárgyhónapban kibocsátott utalvány szerinti ellenértéket, valamint
a visszaváltás biztosításának indokolt költségeit ellentételező kezelési díjat.
6. A csatlakozási díj és a
szolgáltatási díj
A
gyártó csatlakozási és szolgáltatási díjfizetési kötelezettsége a kötelezően
visszaváltási díjas termék gyártó általi forgalomba hozatalával keletkezik. A
gyártó csatlakozási díjfizetési kötelezettsége a kötelező visszaváltási díjas
rendszer országos bevezetését követő 5. év végéig áll fenn. A gyártó a csatlakozási
díjat és a szolgáltatási díjat negyedévente, a koncessziós társaság által
kiállított számla alapján, a számla kézhezvételétől számított 15 napon belül fizeti
meg a koncessziós társaság részére.
Nem
kell a csatlakozási és szolgáltatási díjat megfizetni,
ha az EPR rendelet szerint a vevő nyilatkozik, hogy a körforgásos termék 60%-át
igazoltan külföldre kiszállítja (és visszaváltási díjat sem), vagy ha az újrahasználható
csomagolószerből létrehozott csomagolás forgalomba hozatala esetén az EPR díjat
megfizette.
Nem
kell megfizetni a szolgáltatási díjat
az után a kötelezően visszaváltási díjas, újrahasználható termék után, amelynek
a korábbi forgási ciklusa során a gyártó a kiterjesztett gyártói felelősségi
díjat igazoltan megfizette.
A
csatlakozási díj és a szolgáltatási díj egy egységre vetített mértéke
6.1. A csatlakozási díj egy egységre vetített mértéke
Anyagáram megnevezése |
Díjkód |
A gyártó által fizetendő csatlakozási díj 2024 |
nem újrahasználható műanyag |
M51 |
18 |
nem
újrahasználható fém |
V51 |
23 |
nem újrahasználható üveg |
U51 |
1 |
újrahasználható |
X71 |
1 |
6.
2. A szolgáltatási díj egy egységre vetített mértéke
Anyagáram megnevezése |
Díjkód |
Koncessziós társaságot megillető díjelem (Ft/kg) |
Önkormányzatot megillető díjelem (Ft/kg) |
A gyártó által fizetendő szolgáltatási díj 2024 (Ft/kg) |
nem újrahasználható műanyag |
M51 |
213 |
9 |
219 |
nem
újrahasználható fém |
V51 |
178 |
8 |
186 |
nem újrahasználható üveg (a díjátalányfizetéssel érintett borászati
termék üveg csomagolása kivételével) |
U51 |
63 |
14 |
77 |
díjátalány-fizetéssel
érintett borászati termék nem újrahasználható üveg csomagolása pezsgő,
minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült
habzóbor üveg csomagolása kivételével |
U61 |
21 |
4 |
25 |
díjátalány fizetéssel érintett pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi
pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor nem újrahasználható üveg
csomagolása |
U71 |
21 |
3 |
24 |
újrahasználható |
X71 |
63 |
14 |
77 |
7. Regisztrációhoz segítségek a
koncessziós társaság részéről
MOHU
termékregisztráció online konzultáció: Heti rendszerességű online konzultációk
kerülnek egészen február végéig minden hétfői munkanapon 10:00 és 11:00 óra
között megtartásra. Csatlakozás számítógépen, mobilalkalmazásban vagy
tárgyalótermi eszközön lehetséges. Erről a MOHU folyamatosan értesíti a
résztvevőket. Aki még nem vett ilyenen részt, jelezze felénk és küldük részére
a csatlakozáshoz szükséges linket.
Valamint
a szükséges tájékoztatások a MOHU dokumentumtárból letölthetők: https://mohu.hu/media/dokumentumtar#pickedCategory=45&pickedSubCategory=136
Itt
található a regisztrációhoz gyakorlatilag minden magyar és angol nyelven is:
·
DRS termékregisztráció –
Rendszerhasználati útmutató
·
DRS Logók (vektoros ábra)
·
VISSZAVÁLTÁSI DÍJAS TERMÉK GYÁRTÓI
SZABÁLYZAT
·
KÖTELEZŐ VISSZAVÁLTÁSI DÍJAS – TERMÉKEK
JELÖLÉSI ÚTMUTATÓJA
·
Termékregisztráció kötelező tartalmi
elemei XLS kiterjesztésben
·
Betöltő file használati útmutató
·
Termékminták megküldésének címzettjei
·
Termékminták megküldésének fuvarlevél
kísérő tábla
·
MOHU mintacsomagolás fuvarlevél
Ezek
alapján a tájékoztató dokumentumok alapján, az azokban szereplő leírások
alapján a termék regisztrációk elvégezhetők. Mivel a termékek operatív
ismerete, paraméterezése szükséges a regisztrációkhoz, a felület adott és minta
termékek postázása is szükséges, ezért a Green Tax Service Kft megítélése
szerint szakmai segítség nyújtás nem szükséges, technikai segítségnyújtásban
viszont a MOHU tud segítséget biztosítani.
8. Speciális KF kódok
alkalmazás az EPR rendszerben a DRS termékek tekintetében
Mivel
minden, mindennel összefügg, ezért az EPR rendszerben megjelentek a DRS
rendszer alá tartozó termékek speciális azonosító KF kódjai.
A KF kód 5.
és 6. karaktere: Csoport kód
Nem újrahasználható, fogyasztói csomagolás
tekintetében:
12 – kötelezően
visszaváltási díjas termék műanyag italcsomagolás
13 – kötelezően
visszaváltási díjas termék üveg italcsomagolás
14 – kötelezően
visszaváltási díjas termék fém italcsomagolás
Újrahasználható fogyasztói csomagolás tekintetében:
42 – kötelezően
visszaváltási díjas termék italcsomagolás [a visszaváltási díj megállapításának
és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának
részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet 41. § (3)
bekezdésében meghatározott eset kivételével] kötelezően visszaváltási díjas
termék italcsomagolás [a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának,
valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól
szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet 41. § (3) bekezdésében meghatározott eset kivételével]
43 – kötelezően
visszaváltási díjas termék italcsomagolás a visszaváltási díj megállapításának
és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának
részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet 41. § (3)
bekezdésében meghatározott esetben
450/2023.
(X. 4.) Korm. rendelet 41. § (3) bekezdése: Nem kell megfizetni a szolgáltatási
díjat az után a kötelezően visszaváltási díjas, újrahasználható termék
után, amelynek a korábbi forgási ciklusa során a gyártó a kiterjesztett gyártói felelősségi
díjat igazoltan megfizette.
A KF kód 7.
karaktere: Termék esetén kötelezettséget, hulladék esetén hulladékkezelést
jelölő kód
A – a
kiterjesztett gyártói felelősségi díj (a 22. § szerint), vagy kötelezően
visszaváltási díjas termék esetén a csatlakozási és szolgáltatási díj [a
visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási
díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.)
Korm. rendelet 31/A. § szerint] nem került megfizetésre
C – a
kiterjesztett gyártói felelősségi díj (a 22/C. § szerint), vagy kötelezően
visszaváltási díjas termék esetén a csatlakozási és szolgáltatási díj [a
visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási
díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.)
Korm. rendelet 31/A. § szerint] nem került megfizetésre
Jogszabályi
emlékeztető:
EPR
22. § (1) Nem kell a kiterjesztett gyártói
felelősségi díjat megfizetni, ha a fizetésre kötelezett gyártó vevője (a továbbiakban:
nyilatkozó) nyilatkozik arról, hogy a megvásárolt körforgásos termék legalább
hatvan százaléka önállóan vagy más termék alkotórészeként, tartozékaként
igazoltan külföldre kiszállításra kerül.
EPR
22/C. § Nem kell a kiterjesztett gyártói
felelősségi díjat megfizetni – az újrahasználható csomagolószerből első
alkalommal létrehozott csomagolás belföldi forgalomba hozatala kivételével – az
újrahasználható csomagolószerből létrehozott csomagolás forgalomba hozatala
esetén, ha a csomagolás létrehozására felhasznált újrahasználható csomagolószer
az országos hulladékgazdálkodási hatóság újrahasználható csomagolószerek
nyilvántartásába felvételre került.
EPR
22/D. § (1) Nem kell a kiterjesztett gyártói
felelősségi díjat megfizetni az országos hulladékgazdálkodási hatóság
újrahasználható csomagolószerek nyilvántartásában nem szereplő, használt
csomagolószerből létrehozott csomagolás belföldi forgalomba hozatala esetén, ha
a csomagolás létrehozására felhasznált csomagolószer csomagolás részeként
történő első belföldi forgalomba hozatala során a kiterjesztett gyártói
felelősségi kötelezettség a használt csomagolószert csomagolásra felhasználó
által vagy az első belföldi forgalomba hozó által teljesítésre kerül.
DRS
31/A. § Nem kell a csatlakozási és szolgáltatási
díjat megfizetni a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének
részletes szabályairól szóló 80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet 22. § (1)
bekezdése, valamint 22/C. §-a szerinti esetben. Nem kell a kötelezően
visszaváltási díjas termék után visszaváltási díjat fizetni a kiterjesztett
gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló 80/2023.
(III. 14.) Korm. rendelet 22. § (1) bekezdése szerinti esetben.
Ahogy
fent írjuk a regisztrációs kötelezettség elvégzéséhez minden segédlet
rendelkezésre áll a MOHU honlapján, ezért társaságunk a regisztrációs
kötelezettség elvégzését nem vette fel a szolgáltatási portfóliójába, ugyanis
megítélésünk szerint az oka fogyott. Természetesen az adatszolgáltatások
teljesítésében társaságunk rendelkezésre áll igény esetén.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk megfelelni az EPR és a
környezetvédelmi termékdíj szabályozásban bekövetkező változására. Kérdésetek
esetén a Green Tax Service Kft munkatársai állnak rendelkezésetekre a
megszokott elérhetőségeken.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy
a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik
hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak
szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.