Az elmúlt hét során a MOHU, mint
koncessziós társaság kiküldte az érintett felek részére a 2023Q4 időszakra
vonatkozó EPR díjjakkal kapcsolatos számláit. Társaságunk összes kommunikációs
csatornája hirtelen leterhelt lett a Partneri megkeresések és kérdések okán.
Fontos kérdéseket szeretnénk tisztázni a számlázási kérdésekben.
Tehetnénk
fel a kérdést, hogy egyáltalán miért most merültek ezek fel, ugyanis a 2023.
július 1 és szeptember 30-a közötti időszakról már kaptak, pontosabban kapniuk
kellett volna számlát a kötelezett vállalatoknak. Mind, ahogy az mindenki
számára ismeretes az EPR bevallások első határidejét nagyon kevés vállalat és
tanácsadó tudta megfelelő időben teljesíteni. Ezzel kapcsolatos jelzés érkezett
az ellenőrző hatóság felé, ugyanis tizennégy tanácsadó jelezte, hogy a
támasztott határidők egyszerűen tarthatatlanok. Ennek egyrészt oka volt, hogy a
termékdíjas rendszerrel párhuzamos adatszolgáltatást vár el az EPR rendszer,
ráadásul ugyan azzal a határidővel, másrészt a kötelezett vállalkozások sem
álltak készen az új adatszolgáltatási követelmények teljesítésére.
Nagyon
sok vállalt tekintetében csak késedelmesen kerültek az adatok benyújtásra, vagy
a tisztázatlan adatszolgáltatási metódus okán rögtön módosítani kellet a
beküldött adatokat. Ez szinte követhetetlen fennakadásokat okozott. De akik
időben szolgáltattak adatot és ráadásul jól, azokat is meglepetések várták.
A
hideg zuhany akkor érkezett, amikor meglátták a szereplők, hogy nem egy EPR,
hanem két EPR számlát kaptak, ráadásul az egyiket, a koncessziós társaságot
megillető részt áfával növelten.
Miért
kaptunk két számlát? Azért mert a 8/2023. (VI. 2.) EM rendelet, a
hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység ellátásával összefüggő díjak, a
díjalkalmazásifeltételek, valamint a díjmegfizetés rendjének megállapításáról
szólót, amit díjrendeletnek is szoktunk hívni, a gyártó által fizetendő kiterjesztett
gyártóifelelősségi díjat megosztja Koncessziós társaságot megillető, illetve
Önkormányzatot megillető díjelemre.
Jelen
cikkünkben nem mutatjuk be az összes díjelemet, csak a megosztás logikáját
vázoljuk.
Csomagolás
tekintetében (a fa és a textil csomagolás kivételével, ahol mindent a koncessziós
társaság kap) megosztásra kerül a díjtétel. A műanyag csomagolást hozzuk fel
szemléltető példának, amikor a 219 Ft/kg díjtétel úgy oszlik meg, hogy 213
Ft/kg a koncesszoré és 6 Ft/kg az önkormányzaté.
Ezt
a megosztás érvényes az egyszer használatos és egyéb műanyagtermék,
gumiabroncs, irodai papír, reklámhordozó papír, textiltermékek, bútorok fából,
valamint az elektromos, elektronikus berendezések tekintetében is.
A
fa és a textil csomagolás mellett kizárólag a koncessziós társaság kapja a
gyártó által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díjat a következők esetén:
elem, akkumulátor, gépjármű, valamint a sütőolaj és –zsír tekintetében.
A
koncessziós társaság a módosított adatszolgáltatások számláit elkezdte már
kiküldeni, meglepetésre az Önkormányzatot megillető díjelemet is általános
forgalmi adóval növelten. Illetve, csak, hogy fokozzuk a hangulatot, ez a
díjelem a Q4 időszak tekintetében mindenkinek áfásan kerül kiálltásra. A Green
Tax Service Kft. jogértelmezése szerint az EPR díjat terheli áfa, ugyanis az
Unió által előírt kötelezettséget teljesíti a gyártók helyett a Koncesszor,
kvázi szolgálatást végezve feléjük. Megítélésünk szerint az Önkormányzatot
megillető díjelem áfával növelt számlázása helyes.
Így
viszont kérdés, hogy a 2023. Q3 időszak tekintetében az időben adatszolgálatók
és módosítással nem élők esetén ez a díjtétel rész újra leszámlázásra kerül
áfával növelten? A kérdésre sajnos nem tudjuk a választ.
Nagyon fontos odafigyelni az
utalásnál, hogy nem csak két számlát kaptunk, hanem azokat két különböző számla
számra is kell elutalni.
Mi
a teendő, ha egy számlaszámra utaltunk? Mindenképp jelezni kell a MOHU
ügyfélszolgálatának, de az a legbiztonságosabb eljárás, ha elutaljuk a helyes
számla számra, és ha a Koncessziós társaság nem látja a túlfizetést és nem
utalja vissza a duplán utalt összeget, akkor javasolt a 2024Q1 időszakra
vonatkozó díjelem utalása során csökkenteni az összeget a tévesen utalt összeg
mértékével.
További
anomáliákat is tapasztalhattunk a számlázás során. A 2023Q3 időszakban a
bútorok fából kategória, bizonyos esetben a textilek, 2023.Q4 időszakban a
reklámhordozó papír termékáram nem került kiszámlázásra. Mindenki nyugodjon
meg, ezek is számlázásra fognak kerülni előbb, vagy utóbb. Sőt néhány cég négy
darab számlát kapott, bár a végösszeg stimmel.
Mi van abban az
esetben, ha még sose kaptam MOHU számlát, de szolgáltattam adatot? Ez így 2024.
februárjának végén azért problémás kérdés, ugyanis meg kell nézni, hogy vajon a
MOHU EPR regisztrációnkat megfelelően végeztük-e el, befejezett-e az? Sok cég
azért nem kaptam meg a számlát, mert ezt nem végezte el teljes körűen.
Másik gyakori
probléma, hogy jelezték felénk, hogy érkezett számla, de mi nem látjuk a
pénzügyi bizonylataink között a MOHU Partner Portálon. Ennek az lehet az oka,
hogy nem vittük végig a regisztrációinkat, vagy nem rendelkezünk
adminisztrátori, vagy pénzügyi adminisztrátori jogosultsággal. Ezt jelezni kell
egy olyan személynek, aki rendelkezik ezekkel és pár kattintással be tudja ezt
állítani.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk az EPR díjakkal
kapcsolatos koncesszori számlák értelmezésében, azok kezelése tekintetében.
Kérdésetek esetén a Green Tax Service Kft munkatársai állnak rendelkezésetekre
a megszokott elérhetőségeken.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti,
hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak
szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.