A visszaigénylés környezetvédelmi
termékdíj törvény egyik leginkább bonyolult, mély szakmai tudást és alapos
odafigyelést igénylő jogintézménye. Nagyon szigorú nyilvántartási rendszert és
formai megfelelést ír elő a jogszabály és magas büntetési tételeket. Amennyiben
a bevallás VIS lapja kitöltésre kerül, jó eséllyel megjelenhet a Nemzeti Adó-
és Vámhivatal és kérdéseket tehet fel, amikre célszerű jó előre
felkészülni.
A
jogszabály egyik kimondatlan alapelve, hogy azokat a cikkeket terhelje, amik Magyarországon vállnak hulladékká,
illetve egy adott cikk után csak egyszer
keletkezzen a kötelezettség. Tehát például ha a termék elhagyja az országot
önállóan, külföldre kerül értékesítésre, termékdíjköteles termék alapanyagaként
kerül felhasználásra, vagy a csomagolószert nem csomagolás előállítására
használják fel, úgy lehetőség van optimalizálni a termékdíjas folyamatokat a
visszaigénylés lehetőségével.
Ha
megállapítást nyert, hogy a visszaigénylési jogosultságunk fennáll, akkor meg
kell vizsgálni, hogy a háttér
dokumentáció és a nyilvántartásunk
biztonságosan megfeleltethető-e a jogszabályi előírásoknak.
Kezdjük
a háttér dokumentáció alap bizonylatával, ami nem más, mint a beszállítói számla. A számlán kell
feltünteti a törvényben előírtakat pontosan, ugyanis ebből állapítható meg,
hogy a kötelezett eleget tett az előírásoknak. Ez az egyik legfontosabb és
egyébként maximálisan logikus szabály, hogy termékdíjat azon termékek után
lehet visszaigényelni, amelyekre vonatkozóan a termékdíj megfizetése ténylegesen és igazolható módon
megtörtént.
Mi
van abban az esetben, ha a számla nem
tartalmazza a jogszabályi előírásokat? Sajnos ezen a ponton meg is állt a
visszaigénylésünk lehetősége. A visszaigénylésre jogosult vevő igénye alapján
kell feltüntetni a visszaigénylési „záradékot”, ha ez nem valósul meg, a
beszállító nem tesz eleget a számlán való feltüntetési kötelezettségének, ami a
számla be nem fogadására, visszautasítására teremt jogalapot. Fontos, hogy itt
is a számla befogadására vonatkozó általános szabályok az érvényesek.
Ez
a helyzet kezelhető, de mi van abban az esetben, ha a visszaigénylésre jogosult
vevő utólagosan kap észbe, hogy mégiscsak szeretne visszaigényelni, de a számla
tartalmában nem alkalmas a fent leírtaknak? Na, itt kezdődhetnek el a viták a
felek között, amit célszerű békés úton rendezni. A legbiztonságosabb eljárás,
ha a beszállító javítja
visszamenőlegesen a számláit, újra
kiállítja azokat. Megítélésem szerint méltánytalan, hogy egy vevő, akár
elévülési időn belüli teljes időszakra hirtelen észbe kapva szeretné a
beszállítóval az összes számlát újra gyárttatani, bár láttunk már ilyet, mely
esetben az „erősebb kutya” érdekei
érvényesülnek. Szerencsére a csomagolóipar nagy szereplői már eleve úgy
számláznak, hogy az a visszaigénylés lehetőséget magában hordozza. Megoldást
kínálhat a számlával egy tekintet alá
eső okirattal történő javítás. Ebben az esetben a visszaigénylőnek kell
méltányolnia a visszaigénylésben rejlő kockázatokat. Termékdíj képviselőként
minden esetben felhívjuk a partner figyelmét, hogy mérlegeljen és a
kockázatokat számításba véve hozza meg a döntéseit, mert amennyiben a számlán
való feltüntetés nem a számlán történik meg, úgy az után nem áll módunkban
felelősséget vállalni, mert az már számviteli, pénzügyes kérdés, ahol a
számlázás szabályai az irányadóak.
Tegyük
fel, hogy a beszállítói számlán „mindent le tudunk pipálni”, aminek rajta kell
lennie, most már csak a visszaigénylési nyilvántartást kell kialakítani. Mindenekelőtt az ügylet megtörténtét kell
minden kétséget kizáróan bebizonyítani. Például a külföldre történő értékesítés
számlával vagy az ügylet teljesítését igazoló egyéb okirattal és
szállítólevéllel vagy fuvarokmánnyal igazolható. Tehát „mérleg elv szerint”
össze kell kötni a beszállítói számlát a külföldre kiszállítások számlájával,
vagy fordítva. Logikusan ebből látja a hatóság, hogy csak annyi termékdíj lett
visszaigényelve, amennyi ténylegesen megfizetésre került és a termék elhagyta
az országot. Kimondottan fontos, hogy a nyilvántartás mind a törvény, mind a
végrehajtási rendeletben előírtaknak megfeleljen, ellenkező esetben ugyan maga
a visszaigénylési jogosultság fennáll, viszont a tartalmi előírásoknak való meg
nem felelés miatt maga a tényleges visszaigénylés nem jogszerű, tehát
jogosulatlanná válik arra.
A
visszaigénylés legnagyobb kockázatát a magas büntetési tétel jelenti, ugyanis a
termékdíjbírság mértéke a visszaigényléssel érintett összeg háromszorosa.
Kimondottan
haladó termékdíjjal foglalkozó kollégáknak ajánljuk kizárólag a
visszaigénylésben gondolkozást. Mivel a jogszabály több alternatív lehetőséget
is biztosít a visszaigénylés elkerülésére (átvállalási szerződés, termékdíj
raktár, nyilatkozat), ezért azzal csak és kizárólag különösen indokolt esetben javasolt
élni, zárt nyilvántartási rendszer és kellően magas visszaigénylendő összeg
esetén.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy
a tájékoztató összeállítását a termékdíjra vonatkozó jogszabályok szerinti
előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és
körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.