Az elkülönített hulladékgyűjtő zsákokra vonatkozó speciális előírások
A hulladékgazdálkodás egészét
átalakító koncessziós rendszer miatt a műanyag zsákot gyártó vállalkozások a
szóban forgó termék kör pontos meghatározását is mostanában és jellemzően
felülvizsgálják. Jogszabályi változás ebben a kérdésben nincs, viszont nagyon
fontos a félreértelmezések tisztázása, a jogszabálynak való pontos megfelelés
érdekében.
Mindenek
előtt meg kell vizsgálni, hogy mi minősül elkülönített hulladékgyűjtő zsáknak?!
A
2011. évi LXXXV. törvény a környezetvédelmi termékdíjról az alábbiak szerint
meghatározása (Ktdt. 2 § 13a.): elkülönített hulladék gyűjtésére szolgáló
műanyag zsák: a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről
szóló kormányrendeletben meghatározott elkülönített hulladék gyűjtésére
szolgáló műanyag zsák;
Tehát
két feltétel együttes fennállásáról kell meggyőződnie az eredeti kötelezettnek,
mégpedig, hogy a felhasználó hulladékgazdálkodási közszolgáltató-e, valamit,
hogy a konkrét termék elkülönített hulladék gyűjtésére szolgál-e?
Ennek
meglétét, minden kétséget kizáróan úgy tudjuk meghatározni kötelezettként, hogy
nyilatkoztatjuk a vevőnket. Nehezebb a helyzet abban az esetben, ha egy
kereskedő is beiktatódig az értékesítési láncolatban, viszont ebben az esetben
javasolt, hogy mindegyik vevő tegye meg a nyilatkozatát a beszállítója felé.
A
kötelezettség egyértelmű beazonosításában azért segít, hogy az elkülönített
hulladék gyűjtésére szolgáló műanyag zsákok a megjelenésükben speciálisak
szoktak lenni. Rá van írva, hogy ki a köszszolgáltató, hogy lakossági szelektív
gyűjtő zsák, hogy mi kerülhet bele, stb…..További javaslat a nyilatkozat
mellé egy “minta terméket” is eltenni, hogy az egy adóhatósági ellenőrzésen
bemutatható legyen.
Amennyiben
a két feltétel egyszerre és minden kétséget kizáróan fennáll: a
termékdíjköteles termék termékdíját nem kell megfizetni a Ktdt. 3 § (9)
bekezdés d) pontja alapján. Kiemelten fontos, hogy ez „csak” a fizetési
kötelezettségre vonatkozik, a nyilvántartás vezetési és bevallási
kötelezettségre nem. Speciális CsK kódok alkalmazását írja elő a jogalkotó ezen
termékkörök tekintetében.
CsK
kódok a következően alakulnak ebben az esetben:
·
Z –
Elkülönített hulladékgyűjtő műanyag zsák
- 04 – kissűrűségű polietilén
(LDPE)
- 1K – belföldi előállítású
csomagolószer, a termékdíj nem kerül megfizetésre a Ktdt. 3. § (9)
bekezdés d) pontja alapján
- 58 – 100 liternél kisebb
űrtartalmú
- 59 – 100 liternél kisebb
űrtartalmú
A
fenti példán egy LDPE zsákon kerül a kódrendszer bemutatásra, ami az űrtartalom
alapján a következők lehetnek: Z041K58, Z041K59.
Látszik,
hogy a jogszabály ennek a kötelezettség megállapítása szempontjából nem túl
bonyolult, a félreértéseket az adja, hogy a termékdíj törvény nem ismeri a
„Szelektív hulladék” fogalmát, még akkor sem, ha a hétköznapi szóhasználatban
így hangzik.
Az
egyértelműség és az ellenőrizhetőség érdekében javasolt, valamint annak
érdekében összhangban lennie a termékek megnevezésének a törvény szövegével: „elkülönített
hulladék gyűjtésére szolgáló műanyag zsák” szó alkalmazása a termék
tekintetében.
Természetesen,
ha a vevő nem közszolgáltató, de hulladék begyűjtő, az nem alkalmazhatja ezt a
szabályt és nem vásárolhat termékdíj nélkül, illetve a közszolgáltató sem, ha nem
a lakossági „szelektív” rendszerben használja ezeket fel. Például a
közszolgáltató is végezhet ipari gyűjtést, sőt, még elkülönítetten is, de mivel
nem lakossági közszolgáltatóként teszi ezt, hanem mint ipari begyűjtő, illetve
ha a kommunális többlet hulladék begyűjtéséhez használja ezeket fel. A „sima”
szemetes zsákokra, sittes zsákokra ez a kedvező szabályozás nem alkalmazható.
Viszont jó hír, hogy a lakossági csomagolási hulladék mellett a lakossági
zöldhulladék begyűjtés is elkülönített hulladékgyűjtésnek minősül.
De mi a helyzet a lebomló műanyagokból készült
termékekkel?
Nagyon
fontos megjegyezni, hogy a 301/2021. (VI. 1.), az egyes egyszer használatos,
valamint egyes egyéb műanyagtermékek forgalomba hozatalának korlátozásáról
szóló Korm. rendelet szerint tilos az
oxidatív úton lebomló műanyagból készült termék forgalomba hozatala
(röviden: fény és hő hatására elporladó anyagú műanyag termék).
Az
elkülönített hulladékgyűjtő zsákok sok esetben biológiailag lebomló műanyagból készülnek. Ennek a CsK kód anyagot
jelölő kód meghatározásánál lesz jelentősége. (Megjegyzés: 2022. július 1-ét
követően ezekből az anyagokból készült zsákok, tasakok is 57 Ft/kg-mal adóznak
fő szabály szerint, kivéve a szóban forgó felhasználásra szánt termékek,
illetve a hordtasakokra vonatkoznak más jellegű szabályok, de azt jelen
cikkünkben nem taglaljuk).
A
biológiailag lebomló műanyag: olyan műanyag, amely fizikai és biológiai
bomlásra képes úgy, hogy végül szén-dioxiddá (CO2), biomasszává és
vízzé bomoljon le, és amely a csomagolásra vonatkozó európai szabványokkal
összhangban komposztálás és anaerob lebontás útján hasznosítható. Ebben az
esetben a CsK kód 2-3. karaktere: 18 – biológiailag lebomló műanyag.
Végül,
de nem utolsó sorban az egyértelműség kedvéért, az eladás során, a kötelezett
által kiállított számlán (ami ugyan nem jogszabályi előírás ebben az esetben) az
alábbi szöveget javasoljuk a számla tételeire, valamint a vevő által megtett
nyilatkozat sorszámára hivatkozva feltüntetni: „A termékdíjköteles termék termékdíját
nem kell megfizetni a Ktdt. 3 § (9) bekezdés d) pontja alapján. Nyilatkozat
iktatószáma: …………………”.
Egy
érdekes kérdés, hogy amennyiben a kötelezett az egyéni teljesítést választotta,
abban az eseten a gyűjtési és hasznosítási kötelezettség ezekre, az egyébként
nullával adózó tételek kibocsátására is érvényesek, ugyanis a vállalat gyűjtési
és hasznosítási kötelezettség a kibocsátás tömegére, nem pedig annak fizetési
kötelezettségére vonatkozik.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni az
elkülönített hulladékgyűjtő műanyag zsákokra vonatkozó előírásokban. A Green
Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések
megválaszolásában.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy
a tájékoztató összeállítását a termékdíjra vonatkozó jogszabályok szerinti
előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és
körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.