Ez a termékkör (termékáram) meghatározása első olvasásra egyértelműnek tűnt. Majd mikor a piaci szereplők elkezdték értelmezni mélységében, a termékdíj törvénnyel párhuzamosan működő 197/2014-es elektromos berendezések kormányrendelet előírásait (Ekr.), nagyon hamar rá kellett jönni, hogy a helyzet korántsem ilyen egyszerű.
Az EPR rendelet nagyon nagyvonalúan a rendeletben alkalmazott fogalmak tekintetében kiutal az Ekr. szabályaira. Ezzel a jogszabállyal az a gond, hogy a vállalkozások nagyrészt nem ismerik az abban foglalt előírásokat, ugyanis a termékdíj törvényt tekintették (nem helyesen) kizárólagos irányadónak. Az Ekr. előír speciális szabályokat a gyártókra (nyilvántartás, adatszolgáltatás, tájékoztatás, stb). melyek a mostani cikkünkben nem kerülnek bemutatásra, kizárólag az EPR rendeletre vonatkozó, az Ekr. rendelet összefüggéseit, fogalmait magyarázzuk el.
A rendelet hatálya az az 1. melléklet 1. pontjában meghatározott elektromos-, elektronikus berendezés-kategóriákba sorolt elektromos, elektronikus berendezésre terjed ki. Ha megnézzük ezt a mellékletet, ott az 1. pontban felsorolásra kerülnek a kategóriák. A 2. pontban az elektromos-, elektronikus berendezés-kategóriák és a részüket képező egyes elektromos, elektronikus berendezések nem teljes listája található meg vámtarifaszámok* alapján, valamint a vásárlási utalvány összegének legkisebb mértéke (visszavétel esetén a fogyasztó részére vásárlási utalványt kell biztosítania a gyártónak vagy a forgalmazónak).
Ebből a pár mondatból megállapíthatjuk, hogy a jogszabály mellékletében elektromos és elektronikus berendezések találhatóak meg (minden, ami itt található berendezésnek minősül), tehát ha adott berendezés vtsz szám alapján megtalálható a vtsz listában, akkor az kötelezett. Továbbá fel kell hívni a figyelmet, hogy a lista nem teljes körű, ha van olyan termék, ami itt ugyan nem található meg, de az elektromos-, elektronikus berendezés-kategóriának megfelel, akkor az is kötelezett.
Néhány termékkör felsorolásra kerül, amire nem terjed ki a rendelet hatálya:
· az olyan elektromos, elektronikus berendezésre, amely Magyarország alapvető biztonsági érdekeinek védelmével kapcsolatos, továbbá a fegyverekre, a lőszerekre, a hadianyagokra, ide nem értve a nem kifejezetten katonai célokra szánt termékekben használt elektromos és elektronikus berendezést,
· az olyan elektromos, elektronikus berendezésre, amely kifejezetten egy más jellegű, e rendelet hatálya alá nem tartozó elektromos, elektronikus berendezés részeként lett tervezve és elhelyezve, és amely csak az adott elektromos, elektronikus berendezés részeként töltheti be funkcióját (fontos kivétel),
· az izzószálas villanykörtére,
· a világűrben való felhasználásra tervezett elektromos, elektronikus berendezésre,
· a nagyméretű, rögzített ipari szerszámra (fontos kivétel),
· a nagyméretű, helyhez kötött elektromos, elektronikus berendezésre, kivéve azt az elektromos, elektronikus berendezést, amely nem kifejezetten e berendezés részeként lett tervezve és elhelyezve (fontos kivétel),
· a személy- és áruszállítási eszközre, kivéve a típus jóváhagyással nem rendelkező kétkerekű elektromos járművet,
· a kizárólag szakmai használat céljából rendelkezésre bocsátott nem közúti mozgó gépre (fontos kivétel),
· a kifejezetten csak kutatás és fejlesztés céljából tervezett, kizárólag vállalkozások által egymás rendelkezésére bocsátott berendezésre,
· az életciklusuk vége előtt várhatóan fertőzővé váló orvostechnikai eszközökre és in vitro diagnosztikai orvostechnikai eszközökre, valamint az aktív beültethető orvostechnikai eszközökre.
Most, hogy mindenkit összezavartunk a vtsz számok nem teljes listájával, valamint a kivételek szerteágazóságával, vizsgáljuk meg a legfontosabb jogszabályi meghatározásokat.
Elektromos, elektronikus berendezés: legfeljebb 1000 V váltakozó feszültségű, valamint legfeljebb 1500 V egyenfeszültségűárammal működő berendezés, amelynek rendeltetésszerű működése elektromágneses mezőtől vagy elektromos áramtól függ, ideértve az elektromágneses mező vagy elektromos áram előállítását, mérését, átvitelét biztosító eszközöket is;
Nagyméretű, helyhez kötött elektromos, elektronikus berendezés: különböző típusú készülékek vagy eszközök nagyméretű összessége,
· amelyek összeszerelését, beüzemelését és leszerelését szakemberek végzik,
· amelyeket állandó jelleggel egy előre meghatározott és kifejezetten e célra kijelölt területen lévő épület vagy egyéb létesítmény részeként kívánnak használni, és
· amelyek kizárólag ugyanolyan speciális kialakítású berendezésekkel helyettesíthetők;
Nagyméretű, rögzített ipari szerszám: gépek, berendezések, illetve azok alkatrészeinek nagyméretű összessége, amelyek egyadott alkalmazás céljából működnek együtt, és amelyeket szakemberek állandó jelleggel egy adott helyen beüzemelnek, leszerelnek, használnak, illetve karbantartanak valamely ipari gyártó létesítményben vagy kutatási és fejlesztési létesítményben;
Nem közúti mozgó gép: fedélzeti energiaforrással rendelkező gép, amelynek működtetése folyamatos vagy részben folyamatos mozgást követel meg meghatározott munkavégzési helyek között;
Vizsgáljuk meg a rendeletben megtalálható alkotórészeket és tartozékokat, hogy kötelezettség keletkezik-e utána mind az EPR, mind az Ekr. tekintetében.
Ide tartoznak például, tehát kötelezettek, amennyiben a konkrét berendezések nincsenek meghatározva jellemző kivételként:
· Elektromotor és elektromos generátor [az áramfejlesztő egység (aggregát) kivételével]
· Elektromos áramfejlesztő egység (aggregát) és forgóáramátalakító
· Elektromos transzformátor, statikus áramátalakító (pl.egyenirányító) és induktor
· Elektromágnes;
· Elektromos fűtőellenállás
· Legfeljebb 1 000 V feszültségű elektromos áramkör összekapcsolására vagy védelmére vagy elektromos áramkörbe vagy azon belüli összekapcsolásra szolgáló elektromos készülék (például kapcsolók, relék, olvadóbiztosítékok, túlfeszültség-csökkentők, dugaszok, foglalatok, lámpafoglalatok és más csatlakozók, csatlakozódobozok); optikai szálakhoz, optikai szálból állónyalábokhoz vagy kábelekhez való csatlakozók
· Elektronikus integrált áramkörök
· Kapcsolótábla, -panel, -tartó (konzol), -asztal, -doboz és másfoglalat, amely a 8535 vagy a 8536 vtsz. alá tartozó készülékből legalább kettőt foglal magában, elektromos vezérlésre vagy azelektromosság elosztására szolgál, beleértve azt is, amely a 90.árucsoportba tartozó szerkezetet vagy készüléket tartalmaz, és numerikus vezérlésű készülék, a 8517 vtsz. alá tartozókapcsolókészülékek kivételével
Tehát akkor tekinthetjük ezeket kivételnek, és NEM keletkezik utánuk EPR kötelezettség, ha az általunk forgalmazott konkrét cikk nem az Ekr-ben meghatározott elektromos, elektronikus berendezés (vagy csak az ebbe a kategóriába sorolható adott elektromos, elektronikus berendezés részeként töltheti be funkcióját), vagy nagyméretű, helyhez kötött elektromos, elektronikus berendezés részeként lett tervezve és elhelyezve.
Azok a berendezések, tehát, amik NEM csak az adott, kivételként meghatározott elektromos, elektronikus berendezés (más jellegű, e rendelet hatálya alá nem tartozó vagy nagyméretű, helyhez kötött elektromos, elektronikus berendezés) részeként töltheti be funkcióját, az után az EPR kötelezettség keletkezik.
A típusjóváhagyással nem rendelkező kétkerekű elektromos járműre a kivétel szabály nem alkalmazható. Illetve az EPR kötelezettség akkor is keletkezik, ha az elektromos, elektronikus berendezésre, kifejezetten az Ekr. rendelet hatálya alá tartozó elektromos, elektronikus berendezés részeként lett tervezve (pótalkatrészek, szerviz tevékenységhez, garanciális javításhoz, ha termékkel együtt, abba beépítve kerül forgalomba, akkor a teljes berendezés az EPR kötelezett).
A nagyméretű, rögzített ipari szerszámra, személy- és áruszállítási eszközre, nem közúti mozgó gépre nem terjed ki az Ekr. hatálya, így nem is EPR kötelesek. Viszont a hozzájuk tartozó (pótalkotórész, karbantartási, szerviz tevékenységhez felhasználásra kerülő) funkciójukat önállóan betöltő elektromos és elektronikus berendezések tekintetében – melyek nincsenek meghatározva jellemző kivételként -azok után forgalomba hozatal esetén EPR kötelezettség keletkezik.
A jogalkotói állásfoglalás szerint az E+E irányelv nem terjed ki a gyártásközi elektromos és elektronikus alkatrészekre. Továbbá az elektromos és elektronikus berendezéseknek önálló funkcióval kell rendelkezniük ahhoz, hogy azokat berendezéseknek lehessen tekinteni és a kötelezett felelőssége annak eldöntése, hogy a kérdéses termék elektromos és elektronikus berendezésnek minősül-e az Ekr alapján. A kötelezettség megállapítása érdekében figyelembe kell venni a 2012/19/EU irányelv rendelkezéseit (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32012L0019), a WEEE-irányelvvel kapcsolatos gyakran ismételt kérdéseket (https://environment.ec.europa.eu/topics/waste-and-recycling/waste-electrical-and-electronic-equipment-weee_en#publications), továbbá a WEEE2 útmutatót az összetevők vagy elektromos és elektronikus berendezésekre vonatkozó iránymutatásait. (https://www.ewrn.org/publications-events/publications).
Bízunk benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk felkészülni az első EPR bevallásra. Kérdésetek esetén a Green Tax Service Kft munkatársai állnak rendelkezésetekre a megszokott elérhetőségeken.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást. Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése, hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények, javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat, hatóságokat nem köti.
105 hozzászólás