![](https://ktdt.hu/wp-content/uploads/2024/12/Logo_02_new.jpg)
IBC tartályok, gitterboxok EPR kötelezettsége
A
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól
szóló 80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet (EPR rendelet) értelmezése számtalan
kérdést vetett fel a bevezetése óta. A címben említett két szállító eszköz a
korábbiakban nem volt termékdíjköteles csomagolószer, viszont mi a helyzet az
EPR rendszerben ezekkel a cikkekel?
A fenti kérdésben állásfoglalás
kéréssel fordultunk a téma felelőséhez, az Energiaügyi Minisztériumhoz.
Iránymutatást kértünk annak érdekében, hogy megállapíthassuk az EPR rendszerben
mi az alkalmazandó eljárás a kötelezettség megléte vagy nem megléte
tekintetében.
Az IBC tartályok a raklap
alapú folyadékszállító műanyag tartályok, melyek egy fém kerettel vannak a
raklappal egybe építve. Jellemzően kifolyó csappal is el vannak látva, illetve
a tetöjükön egy menetes fedő, záróelem található.
2024. december 31-ig a
termékdíj törvény ezeket a cikkeket egyértelműen szabályozta, ugyanis a vtsz
szám és az ahhoz tartozó kötelezettség megállapítás a következőképp nézett ki:
– ex 3923 – Műanyag
eszközök áruk szállítására vagy csomagolására; műanyag dugó, fedő, kupak és más
lezáró, kivéve: a 300 liter feletti űrtartalommal rendelkező eszköz, továbbá a
gyűjtőedények közül a szabványos mérettel rendelkező hulladékgyűjtő edényzet.
Alapszabály, hogy az a kötelezett, aminek a vtsz száma megtalálható a törvény
I. számú mellékletében, megfelel az 1 § (3) szerinti felsorolásnak, jelen
esetben a csomagolószernek, illetve nem kerül nevesítésre kivételként. Mivel az
IBC tartályok 300 liternél nagyobbak, ezért nem tartoznak a termékdíjköteles
termékek közé.
Gitterboxok szintén
raklap alapú, rácsos konténerek, viszont azok nem tartalmaznak „ballont”, tehát
folyadék szállítására nem, csak szilárd termék szállítására alkalmasak. Vámtarifa
számukat tekintve: 7326 – rakodólap és hasonló rakfelület árumozgatáshoz.
Ez a vtsz nincs benne a termékdíj törvény 1. számú mellékletében, így ez eleve
nem kötelezett.
A 80/2023-as
kormányrendelet a kötelezettség megállapításához a következőt határozza meg az
1. mellékletben: körforgásos termékek – csomagolások: a csomagolási
kormányrendelet hatálya alá tartozó csomagolás.
Nézzük meg, hogy mit mond
a 442/2012. (XII. 29.) a csomagolásról és a csomagolási hulladékkal kapcsolatos
hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló
csomagolási kormányrendelet (Cskr).
Csomagolás: valamennyi
olyan, bármilyen tulajdonságú anyagból készült termék, amelyet áru tartására,
megóvására, átadására, átvételére, szállítására, valamint bemutatására
használnak, beleértve minden árut a nyersanyagoktól kezdve a feldolgozott
árucikkekig, továbbá az ugyanilyen célra használt egyutas árucikkek; csomagolás
lehet:
a) a fogyasztói vagy
elsődleges csomagolás, amely értékesítési egységet képez a fogyasztó számára az
értékesítés helyszínén;
b) a gyűjtő- vagy
másodlagos csomagolás, amely az értékesítés helyszínén meghatározott számú
értékesítési egységet foglal magában, ha ezeket az egységeket a fogyasztó
részére értékesítik, vagy ezek az egységek csupán a polcok feltöltésére
szolgálnak, és a csomagolást a termékről a termék tulajdonságainak
megváltoztatása nélkül el lehet távolítani, valamint
c) a szállítási vagy
harmadlagos csomagolás, amely megkönnyíti a fogyasztói vagy gyűjtőcsomagolás
átadását, átvételét és szállítását annak érdekében, hogy a fizikai átadásnál,
átvételnél és szállításnál megóvja az árut a károsodástól, ide nem értve a közúti, vasúti, vízi és légi közlekedésben használatos tartályokat;
A
jogalkotói állásfoglalás szerint:
A körforgásos termékek
közé tartozik többek között a Rendelet 1. melléklet 1.1. pontja szerint a
csomagolás, amelynek fogalmát a csomagolásról és a csomagolási hulladékkal
kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 442/2012. (XII. 29.)
Korm. rendelet (a továbbiakban: Cskr.) 2. § (1) bekezdés 1. pontja határozza
meg. Csomagolás akkor jön létre a csomagolószerekből, ha azokat áru tartására,
megóvására, átadására, átvételére, szállítására, valamint bemutatására
használnak, beleértve minden árut a nyersanyagoktól kezdve a feldolgozott
árucikkekig, továbbá csomagolások az ugyanilyen célra használt egyutas
árucikkek is. A csomagolószer áru nélkül nem minősül a Rendelet 1. melléklet
1.1. pontja alá tartozó csomagolásnak. Az Önök által megnevezett IBC tartály
(intermediate bulk container – köztes ömlesztettáru tartály), amely folyékony
ömlesztett áruk szállítási csomagolása, valamint a gitterbox is, mint
szállítási csomagolások a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartoznak, továbbá
amennyiben megfelelnek az újrahasználható csomagolásokra vonatkozó
feltételeknek és az országos hulladékgazdálkodási hatóság nyilvántartásában
szerepelnek, alkalmazható e körforgásos termékekre a Rendelet 22/C. §
rendelkezése is. A Cskr. 2. § (1) bekezdés 1. pont c) alpontjában a szállítási
csomagolások alól kivételként megnevezett szállítótartályok ezektől eltérően
olyan konténerek, amelyek a közúti, vasúti, vízi és légi közlekedésben
használatos szállítóeszköznek minősülnek.
A Rendelet 22/C. §-a
alapján nem kell a kiterjesztett
gyártói felelősségi díjat megfizetni – az újrahasználható csomagolószerből első
alkalommal létrehozott csomagolás belföldi forgalomba hozatala kivételével – az
újrahasználható csomagolószerből létrehozott csomagolás forgalomba hozatala esetén,
ha a csomagolás létrehozására felhasznált újrahasználható csomagolószer az
országos hulladékgazdálkodási hatóság újrahasználható csomagolószerek nyilvántartásába
felvételre került.
A csomagolás-összetevőkre
az egyes összetevőkre vonatkozó KF kódokat és az azokhoz tartozó kiterjesztett
gyártói felelősségi díjtételeket kell alkalmazni a Rendelet 11. § (5) bekezdése
alapján.
Összegezve
Mivel a termékdíjjal
ellentétben az EPR kötelezettség forgalomba hozatal esetén keletkezik, ezért
meg kell vizsgálni a kötelezettség fennállását, valamint a megtakarítási
lehetőségeket.
Mindkét
„csomagolószerrel” az a probléma, hogy igen nehezek. Egy IBC tartály 60 kg, egy
gitterbox sok esetben a 80-85 kg-ot is eléri, így a hatályos EPR díjakkal
számolva 10-15 000 Ft kötelezettség is keletkezhet darabonként. Fontos
megvizsgálni a cikkek valós tömegét, mert az IBC-k esetén a műanyag és fém
komponenseknek eltérő a díjtétele, előbbinek 219 Ft/kg, míg utóbbi 186 Ft/kg
díjtétellel kötelezett.
Amennyiben külföldről
érkezik alapanyaggal az IBC, illetve a gitterbox,- mivel a kicsomagolás esetén
a hulladékká válás után keletkezik a kötelezettség-, ezért a kézenfekvő
megoldás, hogy ne váljon belföldön hulladékká. A legcélszerűbb megoldás, hogy
vissza kell szállítani ezeket külföldre igazolható módon. Ennek igazolására a
CMR és fuvarokmányok alkalmasak, illetve javasolt a vállaltirányítási rendszerben
cikkszámonként nyilvántartani és a mozgásokat is lekövetni.
Továbbá rendelkezésünkre
áll egy állásfoglalás, miszerint ha az újrahasználható csomagolás a
kicsomagolást követően csomagolószerként értékesítésre kerül, úgy nem
keletkezik az EPR fizetési kötelezettség.
Jogalkotói
indokolás: A Rendelet 17. § (3) bekezdés felvezető mondatrésze
alapján nem minősül saját célú felhasználásának a külföldi előállítású
csomagolás végleges elválasztása az árutól, amennyiben az elválasztott
csomagolás nem válik belföldön csomagolási hulladékká. A külföldről behozott
csomagolás lebontása nem minősül a csomagolás használatának és ezért is
szabályozza a 17. § (1) bekezdés c) pontján kívül ezt az esetet a 17. § (3)
bekezdése. A kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség teljesítése a
hulladékká váló körforgásos termékek esetében keletkező kötelezettség. A
levelében leírt esetben az újrahasználható csomagolást külföldről behozó a
csomagolás lebontása után a használt újrahasználható csomagolószert belföldre
értékesíti, azonban ebből a tényből még nem következik az, hogy a szóban forgó
újrahasználható csomagolószerből belföldön fog hulladék keletkezni. Tekintettel
arra, hogy a csomagolószer eladásával az elválasztott csomagolás nem a
kicsomagolást végzőnél válik hulladékká, így – forgalomba hozatal hiányában –
kiterjesztett gyártói felelősségi díjfizetési kötelezettség nem keletkezik
nála. A kiterjesztett gyártói
felelősségi díjfizetési kötelezettség a csomagolószert csomagolás körforgásos
termékként elsőként belföldi forgalomba hozót terheli.
Megjegyzés:
ennek a pontnak az alkalmazása estén gondoskodni szükséges a szerződéses háttér
pontos meglétéről, nehogy egy ellenőrzés azt vélelmezze, hogy „illegális
hulladék értékesítés történik”. Dokumentálni szükséges, hogy az adott cikk
továbbra is alkalmas csomagolási, vagy tárolási cél betöltésre.
Nagyon fontos, hogy
felhívjuk a figyelmet, ami minden állásfoglalás záradékaként megjelenik: „a jogértelmezés a jogalkalmazó mindenkori
feladata és felelőssége. A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény, továbbá
a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm.
rendelet alapján a minisztérium állásfoglalás kibocsátására nem jogosult, ezért
minisztériumi tájékoztatásokban foglaltakra a jogalanyok és a hatóságok nem
hivatkozhatnak, azok nem használhatóak fel peres vagy közigazgatási eljárás során”.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk néhány nyitott kérdést
megválaszolni a rendelkezésre álló állásfoglalások alapján. Kérdések esetén a
Green Tax Service Kft. munkatársai állnak rendelkezésre.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti,
hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a
bíróságokat, hatóságokat nem köti.