A hordtasakok termékdíj és EPR kötelezettsége
A
2025. január 1-jével életbe lépett termékdíj törvény módosításával
kapcsolatosan a hordtasakok után kötelezett vállalkozások részéről számtalan
kérdés merült fel. Ezeket a kérdéseket vesszük most sorba és vetjük górcső alá.
A hordtasakok kérdése,
megítélése mindig kihívások elé állította a piaci szereplőket a termékdíjas
rendszerben – már a kezdetek óta – és ezt nem egyszerűsítette a kiterjesztett
gyártói felelősségi rendszer bevezetése sem.
Egy kis emlékeztető,
összeszedve a hordtasakokkal kapcsolatos, a termékdíj törvényben meghatározott
definíciókat:
Nagyon
könnyű műanyag hordtasak: olyan műanyag hordtasak, amelynek
falvastagsága 15 mikronnál kevesebb, és amelynek felhasználása higiéniai
célokat szolgál, vagy amelyet ömlesztett élelmiszerek elsődleges csomagolására
használnak azokban az esetekben, amikor az segít megelőzni az
élelmiszer-pazarlást;
Könnyű
műanyag hordtasak: olyan műanyag hordtasak, amelynek
falvastagsága 50 mikronnál kevesebb;
Műanyag
hordtasak: olyan, műanyagból készült, fogófüllel ellátott vagy
fogófül nélküli hordtasak, amelyet az áruk vagy termékek értékesítési pontján
biztosítanak a fogyasztók részére, a hajlékonyfalú műanyag hűtőtasak vagy
hűtőtáska kivételével;
Biológiailag
lebomló műanyag: olyan műanyag, amely fizikai és biológiai
bomlásra képes úgy, hogy végül szén-dioxiddá (CO2), biomasszává és
vízzé bomoljon le, és amely a csomagolásra vonatkozó európai szabványokkal
összhangban komposztálás és anaerob lebontás útján hasznosítható;
A meghatározásokon túl
két tiltó szabályt is meg kell ismernünk, mely 2021. július 1-ét követően
lépett életbe:
·
Tilos továbbá az oxidatív úton lebomló
műanyagból készült termék forgalomba hozatala (röviden: fény és hő hatására
elporladó anyagú műanyag termék).
·
Tilos azon könnyű műanyag hordtasak
forgalomba hozatala, amelynek falvastagsága 15 mikron és a feletti, a
biológiailag lebomló műanyagból készült kivételével. (megjegyzés: a nem
hordtasaknak minősülő zsákok és zacskók továbbra is gyárthatók 15-50 mikron
közötti falvastagságban, mert azokra nem terjed ki a tiltás).
Illetve ajánljuk
figyelmükbe a témával kapcsolatos korábbi blog bejegyzéseinket is:
https://ktdt.hu/termekdij-torveny2022/
Termékdíj
törvény változásai január 1-jét követően:
A termékdíj kötelezettség
megmarad a hordtasakok tekintetében, viszont mivel a csomagolószer termékáram
kivezetésre kerül, ezek a cikkek átkerülnek az egyéb műanyag termékek közé.
Ez két dolgot von maga
után, hogy a műanyag hordtasak csomagolószer esetében a kötelezett 2024.
december 31-ét követően fennálló termékdíj kötelezettségét egyéb műanyag termékre
vonatkozóan kell bejelentse, illetve a 2025. január 1. előtt (csomagolószerként)
szerződéssel átvállaló a termékdíj-kötelezettségét 2025. január 1-jét követően
az egyéb műanyagtermék termékáramra vonatkozó szabályok szerint teljesíti. Fontos,
hogy a műanyag hordtasak tekintetében megmaradt a Ht. szerinti kiterjesztett
gyártói felelősségi díj összegének levonási lehetősége.
A gyártón, behozókon
kívül a korábban átvállalva beszerzőket terheli a hordtasakok utáni termékdíj
kötelezettség, de csak és kizárólag az átvállalva beszerzett mennyiség után.
Azok után a tételek után, amik már nem átvállalva, 2025. január 1-jét követően
kerültek beszerzésre, azok után nincs már további kötelezettség, hisz nem
minősülnek kötelezettnek.
Hordtasakok
az EPR rendszerben:
Nagyon fontos, hogy ezek
után a cikkek után az első belföldi forgalomba hozó a kötelezett, aki lehet a
gyártó, illetve a külföldről behozó. Továbbá meg kell jegyezni, hogy a korábban
meglévő termékdíj átvállalás nem terjedt ki az EPR díjra, csak kizárólag a
termékdíjra, így az EPR kötelezettség az eredetit terheli.
De miért a termék első
belföldi forgalomba hozója az EPR kötelezett, miért nem a csomagolásra
felhasználó?
Erre a választ a
csomagolásról és a csomagolási hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási
tevékenységekről szóló 442/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet szabályai adják. Az
1. melléklet 2.1 pontjában látunk szemléltető példákat, melyben a csomagolás,
ha az eladási helyen való feltöltésre tervezték és szánták felsorolásban
szerepel a „Papírból vagy műanyagból készült hordtasakok”, illetve a „Szendvicses
zacskók” is. Másrészt az EPR rendelet méltán vitatott 11 § (1) előírása
szerint: A fogyasztó számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett
és szánt csomagolószerből, továbbá a fogyasztó számára történő értékesítés
helyén eladott, megtöltött vagy megtöltésre tervezett és szánt egyszer
használatos csomagolószerből létrehozott csomagolás tekintetében a
kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség a csomagolószer gyártóját
terheli.
Persze a szendvicses
zacskók nem minősülnek hordtasaknak, csak az EPR kötelezett személye okán lett
megjegyezve.
KT
kódok a hordtasakok vonatkozásában:
A jogszabályváltozás
értelmében az egyéb műanyagtermék kategóriát ki kellett egészíteni új KT kódokkal, melyek az 1-3 karakteren a
következőkép néznek ki:
·
15 mikronnál kisebb falvastagságú műanyag
hordtasak, a biológiailag lebomló műanyagból készült, valamint a nagyon könnyű
műanyag hordtasak kivételével – 311
·
15 mikronnál kisebb falvastagságú,
biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak, anagyon könnyű
műanyag hordtasak kivételével – 312
·
nagyon könnyű műanyag hordtasak, a
biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak kivételével – 313
·
biológiailag lebomló műanyagból készült
nagyon könnyű műanyag hordtasak – 314
·
biológiailag lebomló műanyagból készült,
15 mikron vagy annál nagyobb, de 50 mikront el nem érő falvastagságú műanyag
hordtasak – 316
·
50 mikron vagy azt meghaladó falvastagságú
műanyag hordtasak, a biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak
kivételével – 351
·
biológiailag lebomló műanyagból készült 50
mikron vagy azt meghaladó falvastagságú műanyag hordtasak – 352
Fontos továbbá, hogy:
Biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak esetén a kötelezett
nyilvántartása tartalmazza az akkreditált laboratórium által kiadott
tanúsítvány számát, amely igazolja, hogy a termékdíjköteles termék – a
csomagolásra vonatkozó európai szabványokkal összhangban – komposztálás és
anaerob lebontás útján hasznosítható.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk a hordtasakokkal
kapcsolatos kérdések tisztázásában. Kérdések esetén a Green Tax Service Kft.
munkatársai állnak rendelkezésre.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti,
hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a
bíróságokat, hatóságokat nem köti.