
A 2025. január 1-jével életbe lépett a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló 80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet (EPR rendelet) módosításával kapcsolatosan a sütőolaj és –zsír után kötelezett vállalkozások, illetve ezen termékek felhasználói részéről számtalan kérdés merült fel. Ezeket a kérdéseket vesszük most sorba és vetjük górcső alá.
A legfontosabb tisztázni, hogy mi minősül EPR szempontjából kötelezett termékáramnak? A 80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet 1. melléklete határozza ezt meg. Fő szabály szerint a kötelezett az első belföldi forgalomba hozó, illetve a saját célú felhasználó, valamint a nyilatkozattevő.
Lássuk, hogy a 1.9. sütőolaj és –zsír termékáram mely vtsz számokat tartalmazza:
- 9.1. 1507 90 90 vámtarifaszám HR és KN alszám: más szójababolaj és frakciói finomítva is, de vegyileg nem átalakítva;
- 9.2. 1509 40 00 vámtarifaszám HR és KN alszám: más szűz olívaolaj;
- 9.3. 1511 90 99 vámtarifaszám HR és KN alszám: más pálmaolaj és frakciói, finomítva is, de vegyileg nem átalakítva;
- 9.4. 1512 19 90 vámtarifaszám HR és KN alszám: más napraforgómag- vagy pórsáfránymagolaj és ezek frakciói;
- 9.5. 1514 19 90 vámtarifaszám HR és KN alszám: más olajrepce-, repce- vagy mustárolaj és ezek frakciói, finomítva is, de vegyileg nem átalakítva;
- 9.6. 1517 90 91 vámtarifaszám HR és KN alszám: az 1.9.1. – 1.9.5. pont szerinti körforgásos termékek keverékei
Fontos megjegyezni, hogy a vámtarifaszám: a vám- és statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló, 1987. július 23-i 2658/87/EGK tanácsi rendelet 2022. január 1-jén hatályos áruosztályozási szabályai alapján megállapított, a tanácsi rendelet I. melléklete szerinti áruazonosító szám. Tehát ez egy időben rögzített azonosító, amennyiben változik a kombinált nómenklatúra, úgy meg kell vizsgálni, hogy a módosult vtsz számnak mi volt a 2022-es állapota.
A jogszabály-módosítás valójában nem lenne jelentősnek tekinthető, viszont a jelentősége mégiscsak abból adódik, hogy az EPR rendszer bevezetésével megjelentek nagyon nagy mennyiségben a hazai piacon a 1517 90 91 vámtarifaszám alá eső olajok keverékei. Vélhetően nem volt a korábbiakban jogalkotói szándék ennek a termékkörnek a jogszabályól való kihagyása, viszont a relatív magas díjtétel okán a piac „láthatatlan keze”, mint szabályzó, ezeknek az olajoknak a forgalmát erősítette, hisz ezeket nem terhelte 2024. december 31-éig EPR díj.
Az EPR díjtétele: 36 Ft/kg, ami jelentős áremelés ezeknél a termékeknél. Az ilyen termékeket forgalmazó vállalatoknál további fejtörést okozott, hogy mivel a rendelet módosítást december 29-én fogadták el, az áremelést hogyan érvényesítik január 1-jétől a vevők felé? Nyilván ez nem jogi, hanem kereskedelmi kérdés, ráadásul egy jogszabályváltozás valójában nem is minősül „vis major” helyzetnek.
Nem szabad azt elfelejtenünk, hogy az EPR köteles termékek hulladékainak elszállítását a koncesszor, illetve alvállalkozói végzik. Könnyen beláthatjuk, hogy ha olyan termékek gyűjtése is megvalósul a koncesszori büdzséből, aminek finanszírozása a befizetői oldalról hiányzik.
Hírtelen és nagymértékben megszaporodtak azok a kérdések, hogy hogyan lehet optimalizálni az EPR díjat ezeknél a cikkeknél. A szabályozás nem tér el a „régi”, ebben a kategóriában, a korábbiakban meglévő termékek esetén.
Azon vállalkozásoknak, akiknek megvan a nyilatkozattételi lehetősége, nekik célszerű élni ezzel.
A 22/A. § (1) szerint: Nem kell a kiterjesztett gyártói felelősségi díjat megfizetni, ha a fizetésre kötelezett gyártó által forgalomba hozott termék vevője (a továbbiakban: nyilatkozó) nyilatkozik arról, hogy a megvásárolt sütőzsírt és -olajat, más termék előállításához közvetlen anyagként (alapanyagként) használja fel, oly módon, hogy az technológiai eljárás szerint beépül az előállított termékbe.
A nyilatkozó az e rendeletben meghatározott kötelezettségek teljesítése szempontjából – nem más termék előállításához közvetlen anyagként (alapanyagként) felhasznált mennyiség tekintetében – gyártónak minősül, ha a nyilatkozó által megvásárolt, sütőolaj és –zsír a nyilatkozattól eltérő módon kerül felhasználásra.
A nyilatkozattal történt beszerzés felhasználása anyagmérleggel igazolható, amely tartalmazza a végtermék előállításához közvetlen anyagként felhasznált, sütőolaj és –zsír mennyiségét, a létrejött végtermék mennyiségét, valamint az egységnyi végtermék létrehozásához felhasznált, körforgásos termék mennyiségét és anyagnormáját.
Jogszerűen tehetnek nyilatkozatot azok a felhasználók, akik például majonézt állítanak elő, ott a sütőolaj teljes egészében beépül a termékbe. Ilyen felhasználás még például, amikor a tésztába olajat keverünk, állag javítás céljából, vagy például amikor fűszer felvitelnél hordozó anyagként jelenik meg. Abban az esetben, amikor sütésre kerül felhasználásra az olaj vagy zsír, nincs lehetőség nyilatkozatot tenni, hisz nem épül be technológiai szinten a termékbe és hulladék képződik.
Több piaci szereplő részéről felmerült a kérdés, hogy sütés során az olaj bizonyos részben „beépül a termékbe”, és csak bizonyos részben képződik hulladék belőle. Gondoljunk akár egy rántott hús, vagy lángos sütésre, ahol a késztermék jelentős olajmennyiséget szív magába. A jogszabály nem említ technológiai eljárás szerinti „részleges beépülést”, így ebben az esetben a nyilatkozat megtételére a jogszabály szigorú értelmezése szerint nincs lehetőség.
A nyilatkozattételre vonatkozó egyéb előírások ezen termékáram tekintetében továbbra is fennállnak, melyek a következők:
- Jogszabálynak megfelelő tartalmú nyilatkozat (körforgásos termék(ek) megnevezése, KF kódja, iktatószám, időszak)
- A nyilatkozat a hatóság részére történő igazolt megküldése, melynek napjától hatályos
- A nyilatkozat 3 évre tehető
- Eredeti kötelezett számla záradékolása: a nyilatkozat iktatási számának megjelölésével – feltünteti, hogy a kiterjesztett gyártói felelősségi díj a vevő nyilatkozata alapján nem került megfizetésre.
- Eredeti kötelezett EPR adatszolgáltatásában nyilatkozónként, KF kódonként, kg-ban jelentés tétel.
Kérünk minden sütőolajat és –zsírt felhasználót, hogy a fentiek ismeretében tegyék meg a nyilatkozatukat, ne csak azt szem előtt tartva, hogy olcsóbban kívánnak vásárolni 36 Ft-tal, ugyanis a bírság rendelet igen komoly szankciós intézkedések foganatosítására tesz lehetőséget. EPR bírság az EPR hiány 50%-a, természetesen a hiány megfizetésével együtt, illetve az általános alap bírság tétel kiszabására is lehetőség nyílhat egy jogszerűtlen nyilatkozat megtétele esetén.
Bízunk benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk a hordtasakokkal kapcsolatos kérdések tisztázásában. Kérdések esetén a Green Tax Service Kft. munkatársai állnak rendelkezésre.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást. Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése, hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények, javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat, hatóságokat nem köti.