A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) a most elfogadott ESG törvénymódosítás kapcsná azt írta, hogy a mikro- és kisvállalkozások mentesülnek az indokolatlan terhek alól, a középvállalkozások esetében pedig csökken az elvárt adminisztráció, miközben a hangsúly a tőkepiaci és pénzpiaci szereplők valós ESG igényeire helyeződik át. A cél kevésbé a jelentési kötelezettségek formális teljesítése, sokkal inkább a nem pénzügyi kockázatok azonosítása és kezelése – azaz a vállalati reziliencia megerősítése.
A változás az alábbi főbb szabályokat érinti:
Az ESG-törvény hatálya: a 2024-ben kezdődő üzleti évtől az ESG-beszámoló készítésére kötelezettek köre nem változik, a 2025-ben kezdődő üzleti évtől viszont jelentősen csökken az érintett vállalatok száma.
- Az ESG törvény 1. § (1) bekezdés b) pontja értelmében a kötelezettek köre magasabb küszöbértékhez lett kötve. A törvényt így 2025-től csak azon nagyvállalatokra kell alkalmazni, amelyek az adott üzleti évet megelőző két üzleti évben:
- Főtevékenységük szerint az ESG törvény 1. mellékletében meghatározott ágazatokba sorolhatók;
- Éves nettó árbevételük a 90 000 millió forintot; valamint
- Az átlagosan foglalkoztatottak száma az 500 főt meghaladta.
- Ezen felül az ESG törvény hatálya alól kikerülnek a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodónak minősülő kis- és középvállalkozások, így a kkv-k közvetlenül nem válnak kötelezetté.
ESG-beszámoló – átmeneti könnyítések: A törvénymódosítás a 2024-2026. üzleti évek vonatkozásában jelentős könnyítéseket hoz az érintett vállalatok számára az ESG-beszámolóval kapcsolatos kötelezettségekben.
- A 2025. évben a vállalkozás a 2024. üzleti év fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeinek teljesítéséről szóló ESG-beszámolója tekintetében nem köteles auditot lefolytatni.
- A 2024-2026. üzleti évek vonatkozásában a vállalkozás és az ESG törvény 1. § (3) bekezdése szerinti szervezet a 2024., 2025. és 2026. üzleti év fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeinek teljesítéséről szóló ESG-beszámolóját és az ahhoz kapcsolódó ESG tanúsítványt nem küldi meg a hatóság részére.
- Továbbá, a vállalkozás és az 1. § (3) bekezdése szerinti szervezet ugyanebben az időszakban az ESG-beszámolót, valamint az elkészített társadalmi felelősségvállalási stratégiáját nem köteles a honlapján ingyenesen és nyilvánosan hozzáférhetővé tenni.
Mikro-, kis- és középvállalkozásokra érvényes szabályok: a módosítás a kkv-k támogatása, adminisztrációs terheinek csökkentése és az ESG követelményekre való felkészítése érdekében kerül bevezetésre.·
- A mikro- és kisvállalkozásoktól 2027. június 30-ig ESG-adatszolgáltatás nem kérhető, írásos kötelezettséget erre nem vállalhatnak, valamint a középvállalkozásoktól 2027. június 30-ig ESG-adatszolgáltatás kérhető ugyan, de írásos kötelezettséget erre nem vállalhatnak.
Állami ESG-minősítő: az állami ESG-minősítő a közeljövőben létrehozásra kerül. A beszállítói kockázatértékelés kiváltható az állami ESG-minősítő értékelésével.
Kockázatok minimalizálása: a kockázatok minimalizálása érdekében a közvetlen szállítókkal szembeni kötelezettségek változnak. A vállalkozás az esetlegesen azonosított kockázat minimalizálása érdekében a közvetlen szállítójával a korábbi három hónappal ellentétben a módosítás alapján csak 30 napig köteles szüneteltetni az üzleti kapcsolatot, ha
- a védett jogi helyzet vagy környezetvédelmi kötelezettség megsértése a korrekciós intézkedések megtételét követően sem szűnik meg,
- a koncepcióban kidolgozott intézkedések végrehajtása a koncepcióban meghatározott, ütemterv szerinti határidő letelte után nem orvosolja a helyzetet és
- a vállalkozásnak nincs más, kevésbé szigorú eszköze, és a befolyási képesség növelésének várhatóan nincs kihatása a sikerre
ESG közreműködőkkel kapcsolatos szabályozások: az ESG-törvény módosítása alapján jogosulatlan ESG közreműködői tevékenységnek minősül a tevékenység végzésére irányuló szolgáltatás felkínálása is.
Forrás: https://www.portfolio.hu/uzlet/20250618/hivatalossa-valtak-a-magyar-esg-torveny-modositasai-768887#