
A 2025. január 1-jével életbe lépett kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszerrel kapcsolatosan a gépjárművek után kötelezett vállalkozások
részéről számtalan kérdés merült fel. Ezeket a kérdéseket vesszük most sorba és
vetjük górcső alá.
A kötelezettség meghatározását nem
könnyíti meg, hogy ezen a területen nagyon sok érintett szereplő nem része a rendszernek,
potyautas magatartást folytat, vélhetően a jogszabályi előírások ismeretének
hiányában. A hatóságok ezzel tisztában vannak és igyekeznek a jogkövető
magatartás alá terelni az érintett vállalkozásokat a jövőben, természetesen
elévülési időn belül pótoltatva az elmaradásokat.
Hulladékgazdálkodási szempontból az
sem viszi előre a befizetési kötelezettség teljesítését, hogy nagyon sok
külföldről behozó vállalkozás „teljesítési segédként, illetve ügynökként” hozza
be a gépjárműveket a megrendelő érdekében. Ebben az esetben a külföldi eladó
közvetlenül számlázza a gépjárművet a későbbiekben használni fogó felé. Ez
különösen a magánszemély megrendelők esetében problémás, ugyanis a magánszemély
sem a termékdíjnak sem az EPR rendszernek nem alanya. Így ezen gépjármű
behozatalok után a majdani hulladékká válás költségei nem kerülnek
finanszírozásra. Természetesen, ha jogi személyként egy külföldi adóalany
számláz felénk, a kötelezettségünk fennáll, illetve azok a gépjármű kereskedők
is kötelezettek, akik cégként hozzák a külföldről behozott gépjárműveket belföldön
forgalomba.
Most pedig vizsgáljuk meg mind a
termékíj, mind az EPR kötelezettséget a különböző időpillanatokban, 2023.
júliusig, 2024. december 31-ig, valamint 2025. január 1-jét követően.
I. Gépjárművek a termékdíj rendszerben:
A termékdíj törvény jól megszokott
módon, vtsz számokkal azonosítja a kötelezettség tárgyát.
Gépjármű tehát a: 8702 vtsz., 8703
vtsz., 8704 vtsz. alá tartozó termék, illetve a 8711 vtsz. alá tartozó termék, kivéve
a kerékpár segédmotorral felszerelve.
Nagyon fontos tisztázni, hogy a
gépjármű önállóan nem termékdíjköteles termék, hanem annak részegységei és
összetevői miatt áll fent az érintettség. Ilyen összetevők az elektronika,
akkumulátor, gumiabroncs és egyéb kőolaj termék. Ezen részegységek tömege
gépjármű fajtánként és típusonként eltérő, a kötelezettség megállapításában
kívánt a jogalkotó segítséget nyújtani a termékdíj átalány bevezetésével,
illetve azzal, hogy meghatározta, hogy melyik vtsz számhoz, milyen tömegű
alkotórészeket és tartozékokat fogad el. A gépjármű alkotórészeként,
tartozékaként termékdíjköteles terméket belföldi forgalomba hozó, saját célra
felhasználó vagy készletre vevő kötelezett termékdíjátalány fizetésére
jogosult.
Gépjármű átalány a termékdíj rendszerben
Termékdíjátalány: a gépjármű
alkotórészeként, tartozékaként termékdíjköteles terméket belföldi forgalomba
hozó, saját célra felhasználó vagy készletre vevő kötelezett számára meghatározott
díjfizetési kötelezettség.
Ráadásul a jogalkotó termékdíj
oldalon ösztönözni kívánta a tisztán elektromos és a hibrid gépjárműveket. A
gépjármű termékdíjköteles alkotórésze termékdíjának vagy a termékdíjátalány
összegének hetven százalékát kell megfizetni a hajtómotorként elektromos
motorral is működő vagy ötven százalékát kell
megfizetni a kizárólag elektromos hajtómotorral működő gépjármű forgalomba
hozatala, saját célú felhasználása vagy készletre vétele esetén.
Termékdíjátalány-fizetés választása
során a gépjármű alkotórészét, tartozékát képező termékdíjköteles termék
esetében a gépjármű mennyiségét kell a bevallásban feltüntetni. Ez egy abszolút
adminisztrációt csökkentő, segítő szabályozás, viszont aki nem kizárólag
gépjármű behozó, hanem más termékdíjköteles termékáramban is érintett, annak
nem darab, hanem kg alapon termékáramonként kell a kötelezettségét teljesíteni.
Gyakorlatilag a bevallás nem egy, hanem négy soros.
Gépjárművek utáni termékdíj kötelezettség időrendben
2023. július 1-jéig a kötelezettség
így nézett ki, viszont az EPR rendszer bevezetésével megváltoztak a szabályok.
A bevallási kötelezettség megmaradt, viszont az EPR köteles termékáramoknál a
bevallási kötelezettség megmaradt, de a fizetési kötelezettség átkerült az EPR
rendszerben, az akkumulátor, gumiabroncs tekintetében biztosan, az egyéb kőolaj
termék tekintetében megmaradt a termékdíj kötelezettség, viszont a gépjárműben
lévő elektronika komolyabb szakmai ismereteket igényelt. Nagyon leegyszerűsítve,
az adott gépjármű részeként és szánt elektronika után megmaradt a termékdíj
fizetési kötelezettség.
2025. január 1-jét követően a
helyzet egyszerűsödött, mert megmaradt az egyéb kőolaj termékek utáni
kötelezettség és a jogszabály változás rendezte az elektronika kérdését,
ugyanis amennyiben nem EPR köteles a cikk, úgy az után már nincs termékdíj
kötelezettség.
II. Gépjárművek az EPR rendszerben:
Ebben az esetben a jogszabály
melléklete ad támpontot, ugyanis 1.5. gépjárművek: a hulladékká vált gépjárművekről
szóló kormányrendelet hatálya alá tartozó gépjármű;
A gépjármű termékáramon belül három
kategóriát különböztetünk meg: M1 járműkategória, N1 járműkategória, háromkerékű
gépjármű, kivéve a motoros triciklit
Az M1 kategória – Személyszállító
gépkocsik, a gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel, illetve
N1 kategória – Áruszállító gépkocsik, legfeljebb 3,5 t műszakilag megengedett
legnagyobb össztömeggel.
Összevetve a termékdíj törvény
gépjármű kategóriáival láthatjuk, hogy a tárgyi hatály eltér, sokkal szűkebb
termékkört szabályoz az EPR előírás ilyen módon. Például az EPR rendszer a 3,5
tonna össztömeg feletti áruszállító gépjárműveket, motorkerékpárokat, havon
közlekedő járműveket, golfkocsikat, dömpereket, egyéb gépjárműveket nem tekinti
gépjárműnek. Ez persze nem akadály, csak figyelemfelhívás az eltérésre.
Gépjármű átalány az EPR rendszerben
Térjünk vissza az EPR rendszer
előírásaira. A gépjármű gyártója díjátalány-fizetésre jogosult.
Díjátalány-fizetés választása esetén a gyártó által fizetendő kiterjesztett gyártói
felelősségi díj mértékét a gyártó által forgalomba hozott, a tárgynegyedévre
vonatkozó adatszolgáltatásában szereplő gépjármű mennyiség alapulvételével kell
megállapítani, amely a gépjármű körforgásos terméknek minősülő tartozékának
vagy alkotórészének mennyiségét is tartalmazza. A gyártó a díjátalány-fizetésre
vonatkozó választását tárgyéven belül nem változtathatja meg. Az elektromos
autó akkumulátora ipari akkumulátornak minősül, ugyanis nem a motor indítását
szolgálja, hanem a mozgási energiát tárolja. A gépjármű elem, akkumulátor
kategória alatt a motorindító akkumulátor értendő.
A díjátalány-fizetés
választása esetén a gyártó a nyilvántartást az ott meghatározott gépjármű mennyiség
alapulvételével vezeti a gépjármű körforgásos termék tartozékának vagy
alkotórészének külön-külön történőnyilvántartása helyett.
EPR átvállalása
A gépjármű termékáramba tartozó
körforgásos termék gyártója szerződés alapján átvállalhatja a termék
tartozékának vagy alkotórészének minősülő elektromos, elektronikus berendezés,
elem és akkumulátor, valamint gumiabroncs termékáramba tartozó körforgásos
termék gyártójától a tartozéknak vagy alkotórésznek minősülő körforgásos
termékekhez kapcsolódó kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettséget.
Speciális KF és díjkódok
A KF kód 5. és 6. karaktere:
Csoport kód, attól függően, hogy 1980. január 1-je előtt, vagy után gyártott
gépjármű:
·
nem díjátalány-fizetéssel
·
tisztán belső égésű motorral hajtott,
díjátalány-fizetéssel
·
részben elektromos motorral hajtott, M1
járműkategóriájú, tölthető akkumulátorral, díjátalány-fizetéssel részben
elektromos motorral hajtott, M1 járműkategóriájú, nem tölthető akkumulátorral,
díjátalány-fizetéssel részben elektromos motorral hajtott, N1 járműkategóriájú
vagy három kerékű gépjármű, kivéve a motoros triciklit, díjátalány-fizetéssel tisztán
elektromos motorral hajtott, díjátalány-fizetéssel
Gépjármű díjkód egységesen J01,
melynek mértéke: 21 Ft/kg.
A gépjármű gyártója által,
választása szerint díjátalányként fizetendő EPR díj egy egységre vetített
mértéke: 29,06 Ft/kg-tól 48,08 Ft/kg-ig változhat, annak függvényében, hogy M1
vagy N1 kategória, illetve, hogy belső égésű motorral, részben elektromos
motorral – tölthető vagy nem tölthető akkumulátorral, vagy tisztán elektromos motorral
hajtott járműről van szó. A háromkerekű gépjármű, kivéve a motoros tricikli
estén csak két díjkategóriát kell beazonosítani. Tapasztalataink szerint a
tisztán elektromos járművek esetén éri meg a díjátalány választása, egyéb
esetekben a termékáramonkénti díjtétel meghatározása a kedvezőbb.
Egyéni teljesítés lehetősége:
A gyártó az elektromos és
elektronikus berendezések, a gépjárművek, az ipari vagy gépjármű elemek és akkumulátorok
tekintetében a körforgásos termékkel kapcsolatos kiterjesztett gyártói
felelősségi kötelezettségeit választása szerint kollektív teljesítés helyett
egyénileg teljesítheti. Információink szerint jelenleg egyéni teljesítést
ezidáig nem választott kötelezett.
III. Speciális elektronika megítélése
Ahogy mondani szokták, hátra van
még a feketeleves. Hogyan tudjuk meghatározni az elektromos és elektronikus
berendezések tekintetében, hogy termékdíj, vagy EPR fizetési kötelezettség
áll-e fent 2024. december 31-éig, vagy azt követően fennáll-e EPR
kötelezettség?
Ennek meghatározásához a jogalkotói
állásfoglalásokat kell alapul vennünk.
Az elektromos és elektronikus
berendezéseknek önálló funkcióval kell
rendelkezniük ahhoz, hogy azokat berendezésnek lehessen tekinteni. A rendelet hatálya
továbbá nem terjed ki azokra az
elektromos és elektronikus berendezésekre, amelyek kifejezetten egy más jellegű, az elektronikai kormányrendelet hatálya alól
kizárt vagy az alá nem tartozó berendezés
részeként lettek tervezve és elhelyezve
(mint például a gépjármű), és amelyek csak az adott berendezés részeként
tölthetik be funkciójukat. A gépjármű részeként beépítendő berendezések közül
fenti okból azok nem tartoznak a szabályozás hatálya alá, amelyek funkciójukat
csak akkor képesek betölteni, ha a jármű részeit képezik. Ilyenek például azok
a beépített rádiók vagy navigációs berendezések, amelyeket bizonyos gépkocsi
modellekhez terveztek és azokba szereltek be. Ezzel szemben a bármely
gépjárműbe beépíthető berendezések, mint például a telefon kihangosító
rendszerek, vagy az utólagosan beszerelhető
műholdas navigációs készülékek kivételnek minősülnek. A speciálisan bizonyos gépjármű modellekbe
beépítésre készült alkatrész után nem keletkezik forgalomba hozatala után
EPR díjfizetési kötelezettség.
Nagyon fontos, hogy felhívjuk a
figyelmet arra, ami minden állásfoglalás záradékaként megjelenik: „a
jogértelmezés a jogalkalmazó mindenkori feladata és felelőssége. A
jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény, továbbá a Kormány tagjainak
feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet alapján a
minisztérium állásfoglalás kibocsátására nem jogosult, ezért minisztériumi
tájékoztatásokban foglaltakra a jogalanyok és a hatóságok nem hivatkozhatnak,
azok nem használhatóak fel peres vagy közigazgatási eljárás során”.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk a gépjárművekkel kapcsolatos
termékdíj és EPR kérdések tisztázásában. Kérdés esetén a Green Tax Service Kft.
munkatársai állnak rendelkezésre.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató
összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerre
vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően teljesítette. A
mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai standardok
betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a teljes termékdíj
törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a kiterjesztett gyártói
felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást. Célja nem a teljes
körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése, hanem gyakorlati
iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az összefoglaló
közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy
a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények, javaslatok
jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét tükrözi, melyek
szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel
a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az
esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a
jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak szakmai
véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.