A termékdíj raktár létesítésének célja, engedélyezése és működtetési szabályai
A termékdíj raktár jogintézményét nagy vonalakban és dióhéjban a termékdíj átvállalási szerződések kiváltására, több szereplőre való kiterjesztésére, pontosabb és nyomon követhetőbb adminisztrálására találta ki a jogalkotó. 2014. július 1-én életbe lépett jogszabály módosítás tette lehetővé ennek létesítését, melynek alapötlete az adóraktárak más adónemben jól ismert fogalomkörének megfelelően született meg. Elsődleges célja, mint minden más adóraktárnak az adó felfüggesztési eljárás szabályozott és ellenőrizhető környezetben. Az, hogy miért csak néhány, tízes nagyságrendben maghatározható kötelezett választotta talán a legfontosabb indoka a létesítéssel kapcsolatos adminisztrációs feladatok, valamint kezdeti költségei.
A termékdíj raktár jogintézményével mind az átvállalási szerződések, mind a visszaigénylés kiváltható és nem jelent többlet adminisztrációs terhet, mint amit a jogszabály az előbbi két jogintézménynél valójában előírna, annyi különcséggel, hogy az adatok nyilvántartására zárt, szoftveres felületet ír elő a jogalkotó.
A kötelezettség maga a belföldi forgalomba hozatalkor vagy saját célú felhasználáskor keletkezik, ugyanis a termékdíj megfizetése nélkül vagy a termékdíj visszatérítését követően a termékdíj raktárban tárolt, feldolgozott, előállított, újbóli felhasználásra előkészített termékdíjköteles termék, termékdíj raktárból belföldre – a tulajdonjog átruházásával – történő kitárolása, első belföldi forgalomba hozatalnak minősül.
Két típusú termékdíj raktár engedélyezhető:
• Ipari termékdíj raktár (termelő, termékdíjköteles terméket, vagy termékíjköteles termékből terméket előállító vállalkozások számára optimális)
• Kereskedelmi termékdíj raktár (szerteágazó beszállítói kapcsolatokkal rendelkező vállalkozások számára optimális)
Fogalom magyarázat:
Ipari termékdíj raktár: az e törvény alapján, az állami adóhatóság engedélyével üzemeltett belföldi ingatlan, ahol az e törvényben és a végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott feltételek szerint a termékdíjköteles termék előállítható, feldolgozható, alkotórészként, tartozékként más termékbe beépíthető, újbóli felhasználásra előkészíthető és készletezhető;
Kereskedelmi termékdíj raktár: az e törvény alapján, az állami adóhatóság engedélyével üzemeltett belföldi ingatlan, ahol az e törvényben és a végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott feltételek szerint a termékdíjköteles termék tárolható;
Engedélyezési eljárás:
A termékdíj raktár létesítéséhez és üzemeltetéséhez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal engedélye szükséges, melyet egy engedélyezési eljárást követően bocsát ki. A törvényben és végrehajtási rendeletben taxatíve meghatározásra kerül, hogy miknek kell megfelelnie a létesítménynek, illetve milyen dokumentációt kell csatolni az engedélyezési eljárás során.
Nem részletezzük jelen cikkünkben a teljes engedélyezési dokumentációt, viszont a legszűkebb keresztmetszetek (persze, ha bármi hiányzik, amit a jogszabály előír, úgy nem adhatja ki a Hivatal az engedélyt):
· A termékdíj raktár engedély iránti kérelem elektronikus úton, az állami adóhatóság által közzétett –meghatározott tartalmú – elektronikus formanyomtatvány alkalmazásával nyújtható be.
· A termékdíj raktár üzemeltetője termékdíj ügyintéző szakképesítéssel rendelkező kollégát foglalkoztat, vagy képviselőt alkalmaz a termékdíj raktár ügyeinek intézésére. (a Green Tax Service Kft. több munkavállalója is rendelkezik ezzel a bizonyítvánnyal, illetve ilyen, szakképesítéseken oktatott éveken át.)
· A termékdíj raktár engedélyezése feltételeinek fennállását az állami adó- és vámhatóság előzetesen a helyszínen is megvizsgálja.
· A termékdíj raktár nyilvántartásának vezetését azzal a programmal kell végezni, amelyet a termékdíj raktár engedélyese az engedélyezési eljárás során az adóhatóságnak bemutatott. A programnak szigorú szabályoknak kell megfelelnie, melyeket a jogszabály előír. Mivel kevés adóalany választotta ezidáig ezt a jogi lehetőséget, ezért kevés jogszabálynak megfelelő program áll rendelkezésre a piacon, a fejlesztés meg a tapasztalatok szerint igen drága. Természetesen, mivel Green Tax Service Kft. képvisel termékdíj raktár üzemeltető partnert, ezért rendelkezik megfelelő nyilvántartó programmal, így nem kell aggódni a fejlesztések magas költségei miatt, valamint ez a rendszer összekapcsolható a vállalatoknál meglévő készletnyilvántartó programokkal, így csökkenthető a többlet adminisztrációs teher.
· A Nemzeti adó- és Vámhivatal a termékdíj raktár engedélyezésére vonatkozó kérelmet 30 napon belül bírálja el.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében előírt szabályozást. Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése, hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények, javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat, hatóságokat nem köti.