Egyszer használatos műanyag termékekről szóló (SUP) irányelv megvalósulása hazánkban 2021. július 1-ét követően
Mind, ahogy arról a korábbi tájékoztatóban hírt adtunk, a Parlament döntése értelmében betiltanak bizonyos műanyag termékeket. A médiában a legnagyobb visszhangot a műanyag táskák betiltása vagy további forgalmazás engedése keltett, viszont most vizsgáljuk meg a módosulás egyéb hatásait is.
A változás egyik legfontosabb eleme, hogy a „Könnyű műanyag hordtasakok”, amiknek a falvastagsága a 15 mikront eléri, de 50 mikronnál kevesebb betiltásra kerülnek. A tiltás alól kivételt képeznek a Biológiailag lebomló műanyag hordtasakok, viszont megkapnak egy egységes, 500 Ft/kg-os díjtételt. A Könnyű műanyag hordtasakok leánykori nevükön az eladótérben megtöltésre tervezett, megtöltésre szánt, felhasználásra kerülő (eladótéri) műanyag zsák, zacskó megkapják az 1900 Ft-os díjtétel, ugyan úgy, mint a műanyag bevásárló-reklám táska, akiket 2021. július 1-ét követően Műanyag hordtasaknak kell szólítani.
Most viszont nézzük végig jelen cikkünkben az egyéb intézkedéseket lépésről lépésre.
2019. június 12-én jelent meg az EU hivatalos lapjában az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2019/904 irányelve az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről, amelynek előírásait 2021. július 3-ig kell a nemzeti szabályozásban érvényesíteni.
A röviden csak SUP (single-use plastics) irányelvként emlegetett szabályozás alapvető célja a műanyagtermékek környezetre, különösen a vízi környezetre, valamint az emberi egészségre gyakorolt hatásának megelőzése és csökkentése, egyúttal a körforgásos gazdaságra történő átmenet elősegítése. Ennek érdekében állapít meg egyes (halászeszközök, egyszer használatos, valamint oxidatív úton lebomló) műanyagból készült vagy azt tartalmazó termékekre korlátozó, forgalmazási és hulladékgazdálkodási feltételeket.
A Kormány – összhangban az Európai Unió célkitűzéseivel – felismerte, hogy a műanyag termékekből és különösen az egyszer használatos műanyag termékekből képződő hulladék mennyiségének csökkentése érdekében mielőbbi lépések megtétele vált szükségessé. A SUP irányelvvel nem érintett további, egyes egyszer használatos műanyag termékek forgalomba hozatalának korlátozását is szükségesnek látta.
Az egyes egyszer használatos, valamint egyes egyéb műanyagtermékek forgalomba hozatalának korlátozásához kapcsolódó intézkedésekről szóló Korm. rendelet tervezetében egyes műanyag hordtasakok forgalomba hozatala tiltásra kerül, amellyel összhangban bevezetésre kerül a biológiailag lebomló műanyag fogalma is.
A 2020. évi XCI. törvény egyes egyszer használatos műanyagok forgalomba hozatalának betiltásáról szól.
Fontos tisztázni, hogy mi minősül egyszer használatos műanyagterméknek: olyan termék, amely teljes egészében vagy részben műanyagból készült, és amelyet nem arra szántak, nem úgy terveztek, vagy amelyet nem azzal a céllal hoztak forgalomba, hogy a gyártóhoz visszajuttatva élettartama alatt többször vagy több körben újratölthető legyen, illetve eredeti rendeltetésének megfelelő célból újrahasználható legyen.
Továbbá a forgalmazás és a forgalomba hozatal közötti különbségeket:
Forgalmazás: egy termék kereskedelmi tevékenység keretében történő rendelkezésre bocsátása értékesítés, fogyasztás vagy használat céljára Magyarország területén, akár ellenérték fejében, akár ingyenesen;
Forgalomba hozatal: a termék első alkalommal történő forgalmazása;
Tilos a következő egyszer használatos műanyagtermék, továbbá oxidatív úton lebomló műanyagból készült termék forgalomba hozatala:
1. Fültisztító pálcikák;
2. Evőeszközök (villák, kések, kanalak, evőpálcikák);
3. Tányérok;
4. Szívószálak;
5. Italkeverő pálcikák;
6. Léggömbökhöz – kivéve az ipari vagy más foglalkozásszerű felhasználásra szánt ballonokat, valamint a fogyasztók számára nem értékesített alkalmazásokat – rögzítendő és azokat tartó pálcák, beleértve a léggömböt a pálcához rögzítő szerkezetet;
7. Expandált polisztirolból készült ételtároló edények, azaz ételtartók, például dobozok tetővel vagy anélkül, amelyek olyan ételek tárolására szolgálnak, amelyek:
7.1. azonnal fogyaszthatók helyben vagy elvitelre,
7.2. fogyasztása általában az edényből történik,
7.3. készételként fogyaszthatók, azaz további elkészítést, például főzést, forralást vagy melegítést nem igényelnek,
beleértve például a gyorsételekhez vagy egyéb készételekhez használt ételtároló edényeket, kivéve az italtárolókat, tányérokat és tasakokat, valamint az ételt tartalmazó csomagolásokat;
8. Expandált polisztirolból készült italtárolók, beleértve a kupakjukat és a fedelüket is;
9. Expandált polisztirolból készült italtartó poharak, beleértve azok tetejét és fedelét is.
Továbbá:
1. Az előbb felsoroltak hatálya alá nem tartozó italtartó pohár, beleértve annak tetejét és fedelét is;
2. Könnyű műanyag hordtasak, amelynek falvastagsága 15 mikron és a feletti, a biológiailag lebomló műanyagból készült kivételével.
A Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) tájékoztatása szerint: Az uniós szintű egyeztetések keretében a magyar jogszabály tervezetével szemben Lengyelország kifogással élt. Az észrevételt tevő lengyel műanyagipari szervezet azt kifogásolja, hogy nemcsak a PST hab, hanem a „sima” műanyag poharakat, valamint a 15 mikron falvastagság feletti könnyű, nem lebomló anyagból készülő műanyag hordtasakokat is be kívánja tiltani Magyarország.
Leírják, hogy e termékkör esetében az uniós irányelv nem tiltást tartalmaz, hanem a mennyiségi szabályozás, a jelölés, a szemléletformálás és az EPR rendszer (kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer) alkalmazását követeli meg.
A notifikációs eljárás szeptemberben járt le, ezzel az észrevételezéssel 2021. január 4. utáni időszakra tolódik ki a hazai kormányrendelet megjelenése.
Természetesen a Kormány által elfogadásra kerülő végrehajtási rendeletek ismeretében látjuk majd a teljes jogszabályi változást és az alapján tudjuk teljes körűen és minden kétséget kizáróan azt bemutatni.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
The findings, opinions and suggestions described in the professional material reflect the legal interpretation and professional opinion of the author and qualify as a recommendation and not an exclusive method. The statement of Green Tax Service Ltd. contains the professional opinions, suggestions and methods provided by the provisions of the Product Fees Act and the applied market practice to the maximum.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.