A termékdíj raktár létesítésének célja, engedélyezése és működtetési szabályai
A termékdíj raktár jogintézményét nagy vonalakban és dióhéjban a termékdíj átvállalási szerződések kiváltására, több szereplőre való kiterjesztésére, pontosabb és nyomon követhetőbb adminisztrálására találta ki a jogalkotó. 2014. július 1-én életbe lépett jogszabály módosítás tette lehetővé ennek létesítését, melynek alapötlete az adóraktárak más adónemben jól ismert fogalomkörének megfelelően született meg. Elsődleges célja, mint minden más adóraktárnak az adó felfüggesztési eljárás szabályozott és ellenőrizhető környezetben. Az, hogy miért csak néhány, tízes nagyságrendben maghatározható kötelezett választotta talán a legfontosabb indoka a létesítéssel kapcsolatos adminisztrációs feladatok, valamint kezdeti költségei.
A termékdíj raktár jogintézményével mind az átvállalási szerződések, mind a visszaigénylés kiváltható és nem jelent többlet adminisztrációs terhet, mint amit a jogszabály az előbbi két jogintézménynél valójában előírna, annyi különcséggel, hogy az adatok nyilvántartására zárt, szoftveres felületet ír elő a jogalkotó.
A kötelezettség maga a belföldi forgalomba hozatalkor vagy saját célú felhasználáskor keletkezik, ugyanis a termékdíj megfizetése nélkül vagy a termékdíj visszatérítését követően a termékdíj raktárban tárolt, feldolgozott, előállított, újbóli felhasználásra előkészített termékdíjköteles termék, termékdíj raktárból belföldre – a tulajdonjog átruházásával – történő kitárolása, első belföldi forgalomba hozatalnak minősül.
Két típusú termékdíj raktár engedélyezhető:
• Ipari termékdíj raktár (termelő, termékdíjköteles terméket, vagy termékíjköteles termékből terméket előállító vállalkozások számára optimális)
• Kereskedelmi termékdíj raktár (szerteágazó beszállítói kapcsolatokkal rendelkező vállalkozások számára optimális)
Fogalom magyarázat:
Ipari termékdíj raktár: az e törvény alapján, az állami adóhatóság engedélyével üzemeltett belföldi ingatlan, ahol az e törvényben és a végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott feltételek szerint a termékdíjköteles termék előállítható, feldolgozható, alkotórészként, tartozékként más termékbe beépíthető, újbóli felhasználásra előkészíthető és készletezhető;
Kereskedelmi termékdíj raktár: az e törvény alapján, az állami adóhatóság engedélyével üzemeltett belföldi ingatlan, ahol az e törvényben és a végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott feltételek szerint a termékdíjköteles termék tárolható;
Engedélyezési eljárás:
A termékdíj raktár létesítéséhez és üzemeltetéséhez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal engedélye szükséges, melyet egy engedélyezési eljárást követően bocsát ki. A törvényben és végrehajtási rendeletben taxatíve meghatározásra kerül, hogy miknek kell megfelelnie a létesítménynek, illetve milyen dokumentációt kell csatolni az engedélyezési eljárás során.
Nem részletezzük jelen cikkünkben a teljes engedélyezési dokumentációt, viszont a legszűkebb keresztmetszetek (persze, ha bármi hiányzik, amit a jogszabály előír, úgy nem adhatja ki a Hivatal az engedélyt):
. A termékdíj raktár engedély iránti kérelem elektronikus úton, az állami adóhatóság által közzétett –meghatározott tartalmú – elektronikus formanyomtatvány alkalmazásával nyújtható be.
. A termékdíj raktár üzemeltetője termékdíj ügyintéző szakképesítéssel rendelkező kollégát foglalkoztat, vagy képviselőt alkalmaz a termékdíj raktár ügyeinek intézésére. (a Green Tax Service Kft. több munkavállalója is rendelkezik ezzel a bizonyítvánnyal, illetve ilyen, szakképesítéseken oktatott éveken át.)
. A termékdíj raktár engedélyezése feltételeinek fennállását az állami adó- és vámhatóság előzetesen a helyszínen is megvizsgálja.
. A termékdíj raktár nyilvántartásának vezetését azzal a programmal kell végezni, amelyet a termékdíj raktár engedélyese az engedélyezési eljárás során az adóhatóságnak bemutatott. A programnak szigorú szabályoknak kell megfelelnie, melyeket a jogszabály előír. Mivel kevés adóalany választotta ezidáig ezt a jogi lehetőséget, ezért kevés jogszabálynak megfelelő program áll rendelkezésre a piacon, a fejlesztés meg a tapasztalatok szerint igen drága. Természetesen, mivel Green Tax Service Kft. képvisel termékdíj raktár üzemeltető partnert, ezért rendelkezik megfelelő nyilvántartó programmal, így nem kell aggódni a fejlesztések magas költségei miatt, valamint ez a rendszer összekapcsolható a vállalatoknál meglévő készletnyilvántartó programokkal, így csökkenthető a többlet adminisztrációs teher.
. A Nemzeti adó- és Vámhivatal a termékdíj raktár engedélyezésére vonatkozó kérelmet 30 napon belül bírálja el.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
The findings, opinions and suggestions described in the professional material reflect the legal interpretation and professional opinion of the author and qualify as a recommendation and not an exclusive method. The statement of Green Tax Service Ltd. contains the professional opinions, suggestions and methods provided by the provisions of the Product Fees Act and the applied market practice to the maximum.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.