A KT kódok felépítése a gyakorlatban
A CsK kódok felépítését már a korábbi szakcikkünkben bemutattuk, most a KT kódok helyes meghatározásának, alkalmazásának gyakorlatát fogjuk részletesen végig venni. Ennek az azonosító kódnak a szerepe is igen fontos és pontos alkalmazásuk elkerülhetetlen a termékdíjjal kapcsolatos nyilvántartások, bevallások, átvállalási szerződések kialakítása, alkalmazása során.
Először is tisztázzuk, hogy mi is az a KT kód? A termékdíjköteles termék környezetvédelmi termékkódja, amely olyan 7 számjegyből álló azonosítószám, amely a termékdíjköteles termékek azonosítására szolgál, a termékdíj-kötelezettség megállapítása érdekében. A téma igen aktuális, ugyanis a 2021-es évben két esetben is változtak a KT kódok. Először 2021. január 1-ét követően az egyéb kőolajtermékek környezetvédelmi termékdíj kódjai változtak, kerültek részletesebb meghatározás alá (I. csoport: Motor- és sebességváltó-olajok, II. csoport: Ipari olajok (az emulziók kivételével), III. csoport: Ipari olajok (emulziók). Majd 2021. július 1-ét követően az elektromos, elektronikai berendezés környezetvédelmi termékdíj kódjai egészültek ki a „Fotovoltaikus panelek”, valamint az „Újrafelhasználásra vagy újbóli felhasználásra előkészítést követően létrejött fotovoltaikus panelek” kategóriával. Így a korábbi „Nagygépek (bármely külső méret meghaladja az 50 cm-t)” illetve az „Újrafelhasználásra vagy újbóli felhasználásra előkészítést követően létrejött nagygépek (bármely külső méret meghaladja az 50 cm-t)” termék megnevezése megszűnt, illetve átalakult.
A KT kódok felépítésének bemutatása a 343/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. mellékletében, annak B) címében található meg. Mostani cikkünk célja is, hogy a felépítés logikáját megmutassuk, valamint a leggyakrabban előforduló kódokat bemutassuk. Sőt, nem szabad megfeledkeznünk a gépjármű termékdíjköteles alkotórésze, tartozéka után meghatározott összegű termékdíjátalány alkalmazásának KT kódjáról sem.
KT kód felépítése:
. 1-3. karakter: Termék megnevezése
. 4–5. karakter: Termékdíj megfizetésére vonatkozó kód, amely a kötelezettség keletkezését vagy annak hiányát, némely esetben mértékét jelöli
. 6–7. karakter: Saját vámtarifaszáma alapján termékdíjköteles termék, vagy nem termékdíjköteles termék termékdíjköteles alkotórésze, tartozékára vonatkozó kód, mely megmutatja rögtön, hogy a cikk belföldi előállítású, külföldről behozott, újrahasználatra előkészítést vagy újbóli felhasználásra előkészítést követően létrejött termék.
Néhány gyakori példa (melyet minden esetben a kötelezett szemszögéből mutatjuk be):
. Külföldről behozott targoncában lévő ólom savas akkumulátor: 50101K2
. Belföldön gyártott hűtőgép (Hőcserélő berendezések): 15101B1
. Külföldről behozott villanyborotva – Kisgépek (egyik külső méretük sem haladja meg az 50 cm-t): 18101K1
. Külföldről behozott nagy ipari elektromos termelő gép vezérlése, mint alkotó rész: 18101K2
. Belföldön gyártott pénztárgép szalag: 80101B1
. Külföldről behozott talicska tömör gumiabroncsa: 21101K2
. Külföldről behozott ipari olaj: 60301K1
. Belföldön előállított kiadvány, melynek reklám tartalma nem haladja meg az 50%-ot: 90061B1
. Belföldön előállított reklámplakát: 90001B1
. Külföldről behozott helységillatosító: 70201K1
. Belföldi előállítású mosószer: 70101B1
. Külföldről behozott benzines személygépjármű 1400 cm2, átalány díjas: J2203K2
. Teljesen elektromos, külföldről behozott személygépjármű: V0109K2
. Belföldi hulladékból kinyert feszültség szabályzó – Újrafelhasználásra vagy újbóli felhasználásra előkészítést követően létrejött kisgépek (egyik külső méretük sem haladja meg az 50 cm-t), újrahasználatra előkészítést követően létrejött termék: 18274B4
Bízunk benne, hogy ezzel a szakmai tájékoztatóval segítséget tudtunk nyújtani a KT kódok felépítésével kapcsolatos előírásokban eligazodni, az összefüggéseket átlátni. További kérdésük esetén a Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a termékdíjjal kapcsolatos további kérdések megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
The findings, opinions and suggestions described in the professional material reflect the legal interpretation and professional opinion of the author and qualify as a recommendation and not an exclusive method. The statement of Green Tax Service Ltd. contains the professional opinions, suggestions and methods provided by the provisions of the Product Fees Act and the applied market practice to the maximum.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.