A többutas raklapokkal,
újrahasználható csomagolószerekkel kapcsolatos speciális szabályozási háttér
bemutatása II. rész – Ösztönzés és megtakarítások
Az újrahasználható csomagolószerek
kezelése és nyomonkövetése nehéz kihívások elé állítja a vállalatokat, ahogy
azt már a korábbiakban bemutattuk. Azok a cégek, akik pontos nyilvántartást
képesek vezetni a göngyölegeikről, a termékdíj törvény a hulladék képződés
megelőzése érdekében, „speciális játékszabályok” betartása esetén jelentős
megtakarításokat biztosít a piaci szereplők számára. Jelen összegfoglaló célja
a lehetőségek feltérképezése és azonosítása, azon túl, hogy kevesebb hulladék
képződik, további jutalma a termékdíj forintokban való megtakarítás realizálása.
Első
lépés, hogy csak azokkal a termékdíj-köteles göngyölegekben érdemes
gondolkoznunk a megtakarítások elérése érdekében, amik újrahasználhatóak. Ez
amolyan kiinduló feltétel. A korábbi cikkeinkben már tisztáztuk, hogy mi minősül újrahasználható csomagolószernek:
olyan csomagolószer, amely az MSZ EN 13429:2004 Csomagolás – Újrahasználat
szerinti szabvány, vagy azzal egyenértékű megoldás alapján alkalmas csomagolásként történő többszöri
felhasználásra.
Szerencsére nem nekünk
kell eldönteni, hogy az adott csomagolószer megfelel-e ezeknek a feltételeknek,
ugyanis az újrahasználható csomagolószerek nyilvántartásába a felhasználó
kérelmére felvettnek kell lennie. A felvételi eljárás a Pest Megyei
Kormányhivatal, Belföldi Hulladékgazdálkodási és Termékdíj Osztályánál tudjuk
kezdeményezni egy meghatározott kérelem benyújtásával. Az UHCS nyilvántartási
kérelem eljárási díja: 80 000 Ft.
A csomagolásról és a
csomagolási hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló
442/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet is előír különleges szabályokat az
újrahasználható csomagolásokra, melyek a következők:
Újrahasználható
csomagolás: olyan csomagolás, amelyet arra szántak, úgy terveztek
és azzal a céllal helyeztek forgalomba, hogy életciklusa alatt több utat vagy
forgási ciklust teljesítsen azáltal, hogy az eredeti célra újratöltik vagy
újrafelhasználják.
Csomagolások
újrahasználatát célzó rendszer: olyan szervezési, műszaki vagy pénzügyi
jellegű intézkedések, amelyek biztosítják, hogy az újrahasználható csomagolás
több forgási ciklust teljesítsen.
Forgási ciklus: az újrahasználható
csomagolás útja attól az időponttól, amikor forgalomba hozzák azon áruval
együtt, amelynek tárolására, védelmére, kezelésére, szállítására vagy
prezentálására szánják, addig az időpontig, amikor olyan csomagolások
újrahasználatát célzó rendszerbe kerül, amelynek célja újra forgalomba hozni a
csomagolást az áruval együtt;
Ha maga a göngyöleg újrahasználható, a
következő rendszereket építhetjük ki:
.
Betétdíjas rendszer
.
365 napig csomagolás
létrehozása
.
Engedélyezett bérleti
rendszerben használat
.
Engedélyezett bérleti
rendszerben használatra átadás
Most pedig nézzük végig
a lehetőségeket lépésről lépésre, annak érdekében, hogy kiválaszthassuk a
számunkra legmegfelelőbbet.
Betétdíjas rendszer
Egy régi, jól ismert
rendszer megjelenik ösztönzőként a termékdíj törvényben is, mégpedig a betétdíjas
termékekké. Ki ne emlékezne arra, azok közül, akik a nyolcvanas években, vagy
azt megelőzően volt kisgyermek arra az élményre, amikor szüleinkkel,
nagyszüleinkkel visszavittük az üres üvegeket a Közértbe és az érte kapott
pénzből valami apróságot vásárolhattunk magunknak? Ez a rendszer jól működött,
mert kevesebb hulladék képződött és nagyon nagymértékben hozzájárult a
környezetvédelmi szemléletformáláshoz. Igaz, hogy a visszagyűjtésnek,
szállításnak, újratöltésnek is meg van a társadalmi költsége, illetve ökológiai
lábnyoma, de mégis megvalósul az az elv, hogy a legjobb hulladék, ami nem is
képződik. A közeljövőben a kormányzati tervek szerint visszatér, illetve
kiegészül a betétdíjas rendszer, ami nem feltétlenül az újrafelhasználást,
hanem sokkal inkább a jó minőségű és hasznosítható hulladékgyűjtését fogja
támogatni.
A termékdíjköteles
termék termékdíját nem kell megfizetni,
ha – e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározottak
szerint – a kötelezett vevője (a továbbiakban: nyilatkozó) nyilatkozik arról,
hogy az újrahasználható csomagolószerek nyilvántartásába a felhasználó
kérelmére felvett újrahasználható csomagolószert a betétdíj alkalmazásának
szabályairól szóló kormányrendelet szerinti betétdíjas rendszerben használja
fel.
Valamint nem keletkezik
termékdíj-kötelezettség (megjegyzés: eredeti kötelezettnél) az újrahasználható
csomagolószer csomagolás részeként
történő első belföldi forgalomba hozatala vagy első saját célú
felhasználása esetén, ha az újrahasználható csomagolószer a Ktdt. törvény
végrehajtási rendeletében meghatározott újrahasználható csomagolószerek
nyilvántartásába a felhasználó kérelmére felvételre került, és a betétdíj
alkalmazásának szabályairól szóló kormányrendelet szerinti betétdíjas
rendszerben használják fel.
A betétdíj
alkalmazásának szabályairól külön kormányrendelet (209/2005. (X. 5.) Korm.
rendelet) gondoskodik. Ennek regisztrációja is igazgatási szolgáltatási
díjköteles eljárás, melynek mértéke 75 000
Ft.
Fontos fogalom magyarázatok:
Betétdíjas termék: „betétdíjas termék”
megjelöléssel gyártott, illetve forgalmazott termék vagy a termék csomagolása,
amelynek e megjelöléssel történő gyártását, illetve első forgalomba hozatalát
az országos környezetvédelmi hatóságnak bejelentették.
Betétdíj: a betétdíjas termék
árával együtt felszámított, annak visszaváltásakor a forgalmazónak, illetve
visszaváltójának maradéktalanul visszafizetett díj.
Ebből jól látszik, hogy
a visszaváltós sörös üveg nem más, mint betétdíjas csomagolás.
A gyártó termékét, valamint
termékének csomagolását – meghatározott helyre történő visszajuttatásának
ösztönzése érdekében – betétdíjas termékké minősítheti (Megjegyzés: itt
gyártónak a csomagolás létrehozóját kell érteni, amennyiben az eltér a
csomagolószer gyártójától, vagy külföldről behozójától).
A gyártó és a forgalmazó legfontosabb kötelezettségei:
.
a betétdíjas terméken vagy annak címkéjén a
„betétdíjas termék” megjelölés feltüntetéséről gondoskodni
.
a betétdíjas terméket a forgalmazótól visszaváltani és
számára a betétdíjat megfizetni, továbbá
.
a betétdíjas termék visszaváltáskori állapotára
vonatkozó követelményeket meghatározni, amelyek nem zárhatják ki a
rendeltetésszerű használatából eredő változások esetén a betétdíjas termék
visszaváltását
.
A betétdíj
összegét a számlán, a betétdíjas termék árától elkülönítve kell feltüntetni.
(Megjegyzés: ez a betétdíj összegének kiszámlázását jelenti. Szigorú
jogértelmezésünk szerint a betétdíjas rendszer nem engedi, hogy a betétdíjas
göngyöleg kerüljön kiszámlázásra, ugyanis az már tulajdon átruházást jelentene
és a megítélésük szerint a betétdíjas göngyöleg tulajdonjogának a betétdíjas
rendszer üzemeltetőjénél kell maradnia. Természetesen a cikk jellegéből adódóan
a vevők bírtokába kerülhet a göngyöleg.)
.
Számviteli nyilvántartások kialakítása a számviteli
törvény, betétdíjas göngyölegre vonatkozó szabályok szerint. Készletre vétel és
könyvelés.
Nagyon fontos, hogy a
betétdíj összegét úgy kell meghatározni, hogy ösztönözze a visszagyűjtést,
viszont a jogszabály jelenlegi igen gyenge pontja, hogy nem határoz meg visszagyűjtési
százalékot. Nyilvánvalóan, ha a betétdíj összege alacsonyabb a betétdíjas
termék, csomagolószer piaci értékénél, úgy az nem ösztönözi a visszagyűjtést. Egy
üdítőitalos, sörös cég esetén biztosan 80% feletti a visszagyűjtési arány, ez
vitathatatlanul ösztönző mérték. A betétdíj összegét javasolt magasan
megállapítani.
Betétdíj alkalmazása
mellett visszaszállítás hiányában sem keletkezik termékdíj-kötelezettség.
Nyilvántartás vezetési
szabályok: Legfontosabb cél, hogy be kell tudni mutatni, hogy a betétdíjas
göngyölegek tényleg visszagyűjtést ösztönző rendszerben kerülnek alkalmazásra. Fontos
és javasolt ennek érdekében tudni a beszerzett mennyiséget darab és kg szerint,
első alkalommal Magyarországon forgalomba hozott újrahasználható csomagolás
anyagkategória és típus szerinti mennyiségét (db, kg), az újrahasználható
csomagolás éves forgási ciklusainak anyagkategória és típus szerinti számát (db).
Az adott évben kiszámlázott betétdíj összegét, az adott évben visszaszámlázott,
vagy jóváírt betétdíj összegét, valamint az év végi göngyöleg készlet érték
meghatározása érdekében a gyártó vagy forgalmazó telephelyén lévő üresen, vagy
csomagolásként felhasznált, valamint a vevőnél lévő betétdíjas termék
mennyiségét. Ezek alapján meghatározható a visszagyűjtési arány, átlagos éves
megtett körök száma, valamint az átlagos élettartam.
Amennyiben a göngyöleg
kikerül a csomagolásra felhasználó birtokából, úgy a betétdíjas rendszer
kialakítása a javasolt eljárás a következőként bemutatott „365 napos szabály”
alkalmazása helyett.
365 napig csomagolás létrehozása – 365
napos szabály
A termékdíjköteles
termék termékdíját nem kell megfizetni,
ha – e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározottak
szerint – a kötelezett vevője (a továbbiakban: nyilatkozó) nyilatkozik arról,
hogy az újrahasználható csomagolószerek nyilvántartásába a felhasználó
kérelmére felvett újrahasználható raklapot a beszerzéstől számított legalább
365 napig újrahasználható csomagolóeszközként csomagolás létrehozására használja
fel.
Valamint nem keletkezik
termékdíj-kötelezettség (megjegyzés: eredeti kötelezettnél) az újrahasználható
csomagolószerek nyilvántartásába a felhasználó kérelmére felvett
újrahasználható raklapnak a beszerzéstől számított legalább 365 napig
újrahasználható csomagolóeszközként csomagolás létrehozására céljából történő
felhasználása esetén.
Ez a szabályozás tehát kizárólag
az újrahasználható raklapra értelmezhető. Mi itt is a legszigorúbb eljárást
követjük, miszerint ebben az esetben sem kerülhet a raklap értékesítésre a vevő
részére, mert úgy kikerül rendszerből, tehát nem biztosított, hogy 365 napig
forgatjuk azt. Ezt támasztja alá az, hogy a csomagolószer csomagolás részekénti
átruházása forgalomba hozatalnak minősül és a termékdíj-kötelezettség az első belföldi
forgalomba hozót vagy első saját célú felhasználót terheli fő szabályként.
A megítélésünk szerint
erre való hivatkozással csak abban az esetben van lehetőség termékdíj
megtakarítást realizálni, ha az adott raklapot csak saját telephelyek között
forgatjuk, vagy, ha más adóalanyhoz is kerül áruszállításra szabvány raklapon,
úgy rögtön kapunk visszáruként csere raklapot, így minden időpillanatban adott
mennyiségű göngyöleg van mind a tulajdonunkban, mind a birtokunkban.
Engedélyezett bérleti rendszerben
használat:
A termékdíjköteles
termék termékdíját nem kell megfizetni, ha – e törvény végrehajtására kiadott
kormányrendeletben meghatározottak szerint – a kötelezett vevője (a
továbbiakban: nyilatkozó) nyilatkozik arról, hogy a raklapot a Ktdt. 3/A. §
szerinti engedéllyel bíró bérleti rendszer üzemeltetőjeként – a Ktdt. 3/A. §
szerinti engedélyezett bérleti rendszer keretében történő használat céljából –
vásárolja meg.
Az újrahasználható
csomagolószer bérleti rendszerének szabályairól külön kormányrendelet (533/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet) gondoskodik.
Ennek engedélyezése is
igazgatási szolgáltatási díjköteles eljárás, melynek mértéke: 120 000 Ft.
A szabályok nagyon speciálisak
és igen kevés cég felel meg ezeknek a követelményeinek. Nagyon pontos nyilvántartás
vezetési, nyomon követési, visszavételi rendszert kell tudni felmutatni,
továbbá működési üzletszabályzat, valamint általános szerződési feltételekkel
is rendelkezni kell, nem is beszélve a minimum 25 millió Ft-nak megfelelő
jegyzett tőkéről. Ebből adódóan konkrétan öt darab adóalany él ennek a
lehetőségeivel jelen szakmai összefoglaló anyag összeállításának időpontjában. Ezek
a vállalkozások főként légnemű anyagok, gázok értékesítésével foglalkoznak és a
termékeket acél, vagy alumínium tartályos, palackos kiszerelésben értékesítik,
illetve egy olyan vállalat van köztük, akik főként a „kék színű”
(márkajelzéssel ellátott) raklapok bérbeadásával foglalkozik.
Miért jó ez a rendszer
az igénybe vevőknek? Legfontosabb, hogy szerződéskötés esetén nem kell aggódni
például a raklap beszerzésen. Jelezni kell az igényt és az üzemeltető megfelelő
mennyiségben és minőségben rendelkezésre bocsátja azokat, illetve nem kell
aggódni a visszagyűjtésen sem, mert akihez megérkezik a göngyöleg, annak
felszabadulása esetén jelzi az üzemeltetőnek, hogy szállítsa el az üres
raklapokat. Ezek a raklapok így nem vállnak hulladékká, sőt, ha megsérülnek a
használat során, az üzemeltetőnek a sérült raklap tekintetében is
visszagyűjtési kötelezettsége van, amit vagy megjavít, vagy ha végérvényesen
használhatatlan, akkor gondoskodik a hulladék hasznosításáról. Nem utolsó
szempont, hogy nem kell raklapokat venni, csak bérelni, ami költséghatékony
eljárás, természetesen a mennyiségi igények figyelembe vételével.
Sőt, további előny, hogy
amennyiben külföldről érkezik a bérleti rendszeres csomagolószer, akkor nem
keletkezik termékdíj-kötelezettség és nem kell igazolni a külföldi
visszaszállítást, kizárólag a hazai bérleti rendszer üzemeltetőjének való
átadást.
Engedélyezett bérleti rendszerben
használatra átadás:
A termékdíjköteles
termék termékdíját nem kell megfizetni, ha – e törvény végrehajtására kiadott
kormányrendeletben meghatározottak szerint – a kötelezett vevője (a
továbbiakban: nyilatkozó) nyilatkozik arról, hogy a raklapot az engedéllyel
bíró bérleti rendszer üzemeltetője számára az engedélyezett bérleti rendszer
keretében történő használatra átadja.
Mivel a bérleti rendszereket
jellemzően nemzetközi cégek üzemeltetnek, ezért rájuk nagyon speciális
szabályokat írt a jogalkotó, ugyanis nagyon speciális ezeknek a vállalatoknak,
világcégeknek a működési struktúrája. Például ha egy beszerző társaság
vásárolja meg a csomagolószereket, aki csak beszerez, de nem működteti a
rendszert, akkor Ő nem szerezhetne be termékdíj nélkül. De mivel a jogalkotó
gondolt a beszerző társaságokra, ezért az Ő vásárlásaikat kívánták ugyan olyan
pozitív feltételek közé terelni, mint ha Ők végeznék az üzemeltetést.
Bízunk benne, hogy ezzel a szakmai
összefoglalónkkal segítséget tudtunk nyújtani az többutas raklapokkal,
újrahasználható csomagolószerekkel kapcsolatos, a jogszabály által biztosított
ösztönző rendszerek kialakításának érdekében. A szabályozási háttér szerte
ágazósága miatt állunk rendelkezésükre a mindenben jogszabálynak megfelelő
rendszer kialakításának érdekében.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.