Kihirdetésre került a kiterjesztett
gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló
kormányrendelet
A Magyar Közlöny 2023 évi 37.
számában megjelent a 80/2023. (III. 14.) Kormány rendelete. Az elmúlt időszak
leginkább „várt” jogszabályáról beszélünk, ugyanis ez teljes egészében
átrajzolja a hazai hulladékgazdálkodás rendszerét, új és szerteágazó
feladatokat róva a piaci szereplők részére.
Jelen
szakmai összefoglaló megírásakor a legtöbb gazdasági társaságot érintő
feladatokat vetjük górcső alá, nem a mélységi tájékoztatás a cél, hanem a
legfontosabb szabályozási elemeket vizsgáljuk, megkongatva a vészharangot és
bemutatva a tennivalókat, melyek mindannyiunkát megpróbáltatások elé állítanak.
A koncessziós társaságra (MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt., továbbiakban MOHU
Zrt.) vonatkozó előírásokat nem részletezzük jelen összefoglalóinkban. Felhívjuk
a figyelmet, hogy a kihirdetésre került a kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszer alternatívájaként több esetben, mint ahogy a „szakmában”, az Uniós jog
alapján elterjedt angol nyelvű betűszót, az EPR-t fogjuk használni, mely az „Extended
Producer Responsibility” rövidítése.
Mire terjed ki a rendelet
hatálya?
A
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartozó termékekre (a
továbbiakban: körforgásos termék), a körforgásos termékek hulladékára és az
ezekkel kapcsolatos, e rendelet szerinti tevékenységekre terjed ki. A
jogszabály a fogalom meghatározások során hivatkozik a termékárami
kormányrendeletekre. Ilyen szakági jogszabályok a következők esetén léteznek,
melyek részletes előírásait is mélyen ismerni szükséges: csomagolás,
elektronika, elem és akkumulátor, hulladékká vált gépjárművek, valamint a SUP
kormányrendeletek, melyek az egyszer használatos műanyag termékekről szólnak.
A
körforgásos termékek az alábbiak:
.
csomagolások (figyelem, nem csomagolószer,
eltérő alany lehet a termékdíjhoz képest);
.
meghatározott egyszer használatos
műanyagtermékek;
.
elektromos és elektronikus berendezések;
.
elemek és akkumulátorok;
.
gépjárművek;
.
gumiabroncs;
.
irodai papír;
.
reklámhordozó papír;
.
sütőolaj és zsír;
.
meghatározott textil termékek;
.
fabútorok.
Ennek
a jogszabálynak a szellemiségében is, a külföldről behozó, legyen az Unión
belülről, vagy harmadik országból behozatal, a szabályozás tekintetében
gyártónak minősül. A némi bonyolultságot okoz, hogy körforgásos termékeket nyolc
számjegyből álló azonosítószámmal, a körforgásos kóddal (a továbbiakban: KF
kód) kell azonosítani, valamint a kötelezettséget megállapítani sem egyszerű.
A gyártó kiterjesztett gyártói
felelősségi kötelezettségeinek teljesítése
A
körforgásos termék gyártója a kötelezettségét a kijelölt koncessziós társaság
útján teljesíti (kollektív teljesítés). A jogszabály lehetőséget biztosít
egyénileg teljesítésre is a következők tekintetében:
.
elektromos és elektronikus berendezések
.
gépjárművek
.
ipari vagy gépjármű elemek és –akkumulátorok
.
betétdíjas termék
Egyéni
teljesítésnek minősül a gyártó által, ha a következő feltételek teljesülnek,
illetve a hasznosításáról és ártalmatlanításáról gondoskodik:
.
saját vagy a társasági adóról és az
osztalékadóról szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozásának telephelyén való
átvétele, illetve
.
a körforgásos termék forgalmazását végző
kereskedelmi egységgel közösen, az értékesítés helyén történő átvétele.
Ennek
érdekében koncesszori alvállalkozói szerződést kell kötni. A rendelet ennek
keret szabályait, kötelező tartalmi elemeit ugyan nevesíti, de a konkrét díjak
és feltételek – bejelentés és adatszolgáltatás rendszeressége, módja – nem
került meghatározása. A jelenlegi termékdíjas rendszerben, csomagolószer és
gumiabroncs termékáramban van a legtöbb egyéni teljesítő, viszont ezekben az új
rendszer szerint az egyéni teljesítés nem választható.
Egy
nagyon különös speciális szabály is megjelenik a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendeletben, mely a fogyasztók felé értékesítők „mentesítő
szabályait” hivatott meghatározni. Miből adódik a probléma? Hogy nem a
csomagolószer a kötelezett, hanem a csomagolás, így aki csomagolna, érintett
lenne. Nézzünk néhány példát, ahol csomagolási tevékenység folyik: patika, pékség,
cukrászda, virágbolt, hentes, és „Mari néni”, aki a piacon becsomagolja
számunkra a portékáját, és még sokan mások. Ha bele gondolunk, hogy a mostani
termékdíjas rendszerben 30 000 adóalany van, mentesítő szabály nélkül a kötelezettek
száma több százezer is lehet.
A
következő adóalanyok válnak így kötelezetté, annak érdekében, hogy a nagy
mennyiségű, viszont jellemzően és relatív kevés csomagolószert felhasználó
vevőiket mentesítsék:
„A fogyasztó számára történő értékesítés
helyén megtöltésre tervezett és szánt csomagolószerből, továbbá a fogyasztó
számára történő értékesítés helyén eladott, megtöltött vagy megtöltésre
tervezett és szánt egyszer használatos csomagolószerből létrehozott csomagolás
tekintetében a kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség a fogyasztó
számára értékesített csomagolás előállítója részére belföldön csomagolószert
értékesítőt terheli.„
Ez
komoly fejtörést fog okozni a csomagolószer forgalmazóknak, mert ez alapján
nekik kell tudniuk, hogy a vevő mire is használja, pontosabban mire és hol – értékesítés
helyén – a csomagolószert, ugyanis ez alapján a kötelezettség fennállásának
megállapítása (az adott körülményben elvárható gondosság és körültekintés
mellett) az Ő feladata. A hordtasakok tekintetében alakult ki a piacon egy
nyilatkoztatási mizéria, mely most hatványozottan fog megjelenni minden más
csomagolószernél is, amit az „eladó térben” használhatnak fel csomagolásra.
Reklámhordozó papír vs. irodai papír
vs csomagolószer
A
termékdíj törvényben hosszú évek után és a piaci tanácsadók jelzése alapján
végre tisztázásra került július 1-étől a szabályozás, melyet az EPR rendelet is
átvett, miszerint: ami egyszerre csomagolás és irodai papír is lehet, az
csomagolószernek minősül, ami irodai papír és reklámhordozó papír és a termék
gazdasági reklámtartalma meghaladja a nyomtatott felületre vetítve az 50
százalékot az reklámhordozó papírként EPR köteles, az alatt viszont irodai
papírként.
Társított csomagolás
A
termékdíj törvényhez hasonlóan, ha a társított csomagolás tömegének legalább
kilencvenöt százalékát egynemű anyag teszi ki, a kötelezettségek teljesítése
során a társított csomagolást az egynemű anyag fő alkotó szerinti csomagolás anyagáramnak
kell tekinteni.
Körforgásos termék a körforgásos
termékben
Ez
egy hiánypótló szabályozás, mely most megfogalmazásra került, ugyanis a
termékdíj törvény szempontjából ugyan a jogszabály szellemisége alapján,
holisztikus szemléletet alapul véve ez kiolvasható volt, viszont az EPR
kormányrendelet egyértelmű szabályt alkotott. Ha a körforgásos termék tartozéka
vagy alkotórésze is körforgásos termék, az e rendelet szerinti kötelezettségek
teljesítése során a körforgásos termék mennyiségének a tartozék vagy alkotórész
mennyiségével csökkentett mennyiség minősül. Ez alól, egyébként érthető okból a
gépjárművek tekintetében ez a szabályozás nem alkalmazható. Ez utóbbi esetében
valójában nem tiltó, hanem megengedő szabályról beszélünk, ugyanis a komplett
gépjármű után egyszerűsödik az EPR díjfizetési kötelezettség.
A kiterjesztett gyártói felelősségi
kötelezettség átvállalása
A
kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség szerződés alapján és meghatározott
módon átvállalható. Hasonló a szabályozás, mint ahogy az a termékdíj törvényben
ismert, viszont egy igen szűk, de nagy volumenben érintett kör tud ezzel élni:
a gépjárműgyártók. Az átvállalási szerződés kiterjedhet: elektromos,
elektronikus berendezésre, elem és akkumulátorra, valamint gumiabroncsra. Mivel
az autógyárak túlnyomó részt külföldre értékesítenek, ezért ezzel a
szabályozással valósul meg, hogy a fizetési kötelezettség végeredményében az
átvállaló általi belföldi forgalomba hozatalkor keletkezzen.
Kiterjesztett gyártói felelősségi
díjról általában
A
körforgásos termékekre kiterjedően a kiterjesztett gyártói felelősségi
kötelezettséget a gyártó nevében teljesítő szervezet feladatainak a koncessziós
társaság általi teljesítéséért a termék gyártója pénzügyi hozzájárulást (a
továbbiakban: kiterjesztett gyártói felelősségi díj) fizet.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi díjfizetési kötelezettség fő szabály szerint a
körforgásos termék, gyártó általi forgalomba hozatalával keletkezik.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése szempontjából forgalomba
hozatalnak minősül a körforgásos termék tulajdonjogának első belföldi ingyenes
vagy visszterhes átruházása, vagy külföldről elektronikus kereskedelmi
szolgáltatásként belföldre, háztartások vagy egyéb felhasználók részére történő
átruházása, ideértve a tulajdonjog más körforgásos termék tartozékaként vagy
alkotórészeként való átruházását is (megjegyzés: sütőolaj és –zsír, esetén nem
értelmezhető a tartozékaként vagy alkotórészeként való átruházás).
A
korábbi jogszabály tervezethez képest a most elfogadott rendezi a kötelezettség
egyéb irányait, megnyugtató módon, alapul véve a környezetvédelmi termékdíj
évek során kialakított rendszerét és vívmányait, bizonyos szinten párhuzamot
vonva azzal. Így kötelezettség keletkezik például a saját célú felhasználás
vagy az áfa adóraktár, illetve a termékdíj raktárból belföldre történő
kitárolás esetén.
Továbbá
meghatározza a jogszabály azokat az eseteket is, amiket nem minősít forgalomba hozatalnak, így ezek után viszont kötelezettség
sem keletkezik. Ilyenek például a természetes személy által, nem gazdasági
tevékenység keretében végzett átruházása, vagy saját célú felhasználása, Áfa és
termékdíj raktárba való beraktározás/betárolás és azon belüli átruházás, vámjogi
szabadforgalomba kerülését megelőző átruházása, Áfa fizetési kötelezettséggel
nem járó apport, jogutódlással történő megszűnés vagy üzletág átruházás keretében
történő átadása esetén.
A
legfontosabb ütközés mégis a termékdíj törvény és az EPR rendelet tárgyi hatályából
adódik, míg első a csomagolószert, a másik a csomagolást veszi célba fő szabály
szerint. Komoly és megjegyzendő kockázat, hogy ha valaki szolgáltatásnyújtás
keretében csomagolószert használ fel (vagy használatba ad) csomagolásra, akkor
a kötelezettsége mint saját célú felhasználó keletkezik.
Az
EPR díjfizetési kötelezettség szabályai és a termékdíj-fizetési kötelezettség
időpontja összhangban van egymással, annyi kitétellel, hogy itt sem szabad
megfeledkezni a csomagolószer/csomagolás közötti eltérő tárgyi hatály miatti
különbségről.
Kiterjesztett gyártói felelősségi díj
mértéke és megfizetése
Az
egységre vetített mértékét a jogszabály mellékletében meghatározott díjkód
szerint kell meghatározni. Ennek mértékét a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter
rendeletben fogja meghatározni (minden évben, a tárgyévet megelőző év november
30. napjáig) a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH)
javaslata alapján. A kollektív teljesítés esetén a gyártó által forgalomba
hozott, a tárgynegyedévre vonatkozó adatszolgáltatásában szereplő
körforgásostermék-mennyiség és az egységnyi díjtétel szorzata. Tehát itt is
húzhatunk egy párhuzamot a termékdíj kiszámításának módjához képest. Az egyéni
teljesítőknél egy további ismeretlennel kell szembe találniuk magukat, ugyanis
a koncessziós társasággal kötött szerződésben meghatározott díjtétellel kell
számolni. A MEKH ezeket a díjtételeket is közzé teszi a honlapján, melyet
minden év szeptember 16-án felülvizsgál.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi díjat negyedévente, MOHU Zrt. által
kiállított számla alapján, a számla kézhezvételétől számított 15 napon belül kell
megfizetni. Ehhez nyilván tudnia kell a MOHU Zrt-nek, hogy kinek és miről kell
számlát kiállítania, melyről a nyilvántartásba vétel és adatszolgáltatásról
szóló részben részletes tájékoztatást adunk.
Ha
valami miatt téves adatok alapján lett a számla kiállítva, a számla
kézhezvételétől számított 15 napon belül a helyes adatoknak a MOHU Zrt. és
egyidejűleg az országos hulladékgazdálkodási hatóság részére történő
megküldésével kezdeményezheti a javítást/a helyesbítést. A felülvizsgálati
igény bejelentésének a számla kiegyenlítésére halasztó hatálya van.
Feltüntetési kötelezettség
Hatalmas
kő esett le a szívünkről, mikor megláttuk a végleges jogszabályt, hogy a
tervekhez képes egy sokkal egyszerűbb előírást tartalmaz a tervezetthez képest.
A körforgásos termék forgalomba hozataláról szóló számlán, vagy számla
hiányában a forgalomba hozatalt bizonyító okiraton feltünteti a következő
szöveget: „ A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót
terheli.”
Nyilatkozat
esetén: a nyilatkozat iktatási számának megjelölésével – feltünteti, hogy a
kiterjesztett gyártói felelősségi díj a vevő nyilatkozata alapján nem került
megfizetésre.
Átvállalása
esetén: a kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség a vevőt terheli.
A
körforgásos termék vevője által igényelt esetben: „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetésre került.”
Nyilatkozat tételi lehetőség
Nem
kell a kiterjesztett gyártói felelősségi díjat megfizetni, ha a fizetésre
kötelezett gyártó vevője nyilatkozik arról, hogy a megvásárolt körforgásos
termék legalább hatvan százalékát önállóan vagy más termék alkotórészeként,
tartozékaként igazoltan külföldre kiszállítja. A belföldön forgalomba hozott
termékek után kötelezettnek minősül, illetve akkor is, ha meghatározott határidő
alatt nem szállítja ki a terméket. A nyilatkozat 3 évre tehető meg,
meghatározott adattartalommal.
Nyilvántartásba vételi kötelezettség
A
gyártó vagy a meghatalmazott a körforgásos termékkel végzett tevékenységének
megkezdését megelőzően kérelmezi az országos hulladékgazdálkodási hatóságnál a
nyilvántartásba vételét. Ez a pont némi átfedést, külön önálló nyilvántartásba
vételi szabályokat fogalmaz meg. Jelenleg nyilvántartásba vételi kötelezettség
fennáll a Zöldhatóságnál az elektromos és elektronikai berendezések, elemek és
akkumulátorok, egyszerhasználatos műanyag termékek és gépjárművek tekintetében.
Az országos hulladékgazdálkodási hatóság a gyártót 15 napon belül
nyilvántartásba veszi, amennyiben nincs szükség hiánypótlásra felhívásra.
Nyilvántartási és adatszolgáltatási
kötelezettség
A
gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termékről meghatározott, KF kód szerinti nyilvántartást kell vezetnie.
A nyilvántartások adatairól negyedévente, a tárgynegyedévet követő hónap 20. napjáig az országos
hulladékgazdálkodási hatóság részére adatot szolgáltat.
Az
országos hulladékgazdálkodási hatóság a gyártó nyilvántartásának adatait a MOHU
Zrt. részére átadja a tárgynegyedévet követő hónap 25. napjáig.
A
nyilvántartást az adatszolgáltatásra kötelezettnek úgy kell vezetnie, hogy az
alkalmas legyen arra, hogy annak alapján az adatszolgáltatási kötelezettség
teljes körűen teljesíthető legyen, és az ellenőrzések során a termék- és
hulladékforgalom tételes nyomon követhetőségét biztosítsa.
Egyéb szabályozás
A
rendszeres párbeszéd biztosítása érdekében termékáramonként működő országos
konzultatív testületek a kiterjesztett gyártói felelősség fórumok és a
kiterjesztett gyártói felelősség díjtanácsok fognak működni. A működésükről
részletesebb infó nem áll rendelkezésre, de nem kötelező erejű ajánlásokat
fogalmazhatnak meg a MEKH és a miniszter számára. Ellenőrzési jogkörrel az országos
hulladékgazdálkodási hatóság valamint az egyéb hatáskörrel és illetékességgel
rendelkező hulladékgazdálkodási hatóságok rendelkeznek.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet hulladékképződés megelőzésével
kapcsolatos jogszabálynak minősül, melynek megszegése esetén hulladékgazdálkodási
bírság kiszabására nyílik lehetőség.
A
rendelet nagyrészt 2023. július 1-jén lép hatályba, viszont
annak érdekében, hogy addigra a rendszer élesben indulhasson, bizonyos pontok 2023. április 1-jén,
illetve 2023. május 1-jén (Nyilvántartásba vételi kötelezettség) lépnek
hatályba.
Felhívjuk
az olvasóink figyelmét, hogy jelen cikk összeállítása során kizárólag a szerző
által legfontosabbnak ítélt pontok kerületek bemutatásra, törekedve a
közérthetőségre. A teljes jogszabály megismeréséhez szükséges a teljes 80/2023.
(III. 14.) Korm. rendelet mélységi megismerése és értelmezése.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer „gyártókra” vonatkozó előírásokban. A
Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további
kérdések megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.