Közelgő feladatok a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerben
Ahogy arról már beszámoltunk, hogy kihirdetésre került a 80/2023. (III. 14.) Kormányrendelet, mely a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szól. A jogszabály bonyolultságán és értelmezési nehézségén túl további feladatokat ró és közelgő határidők betartását várja el a piaci szereplőktől, az érintett gazdálkodóktól.
Mostani szakmai összefoglalóinkban igyekszünk összeszedni a legfontosabb határidőket és tennivalókat, annak érdekében, hogy megfeleljenek az érintett vállalkozások a jogszabályi előírásoknak.
MOHU Zrt regisztráció – hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység körébe tartozó hulladéktermelők. Határidő: 2023. április 30.
Betétdíjastermék forgalmazók: bejelentési kötelezettség (lehetőség), mint egyéni teljesítő, aki szerződést köt a MOHU Zrt.-vel. Határidő a szerződéskötésre: 2023. április 15., Ennek bejelentése a Hulladékgazdálkodási Hatóságnak. Határidő: 2023. április 30.
A hulladékgazdálkodásért felelős miniszter rendelete a gyártói felelősségi díj mértékéről. Határidő: 2023. május 31.
Nyilvántartásba vételi kérelem EPR kötelezettség: MOHU Zrt. Határidő: 2023. május 31.
Nyilvántartásba vételi kérelem EPR kötelezettség: Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság. Határidő: 2023. május 31.
Adatszolgáltatás: tárgynegyedévet követő hónap 20. napjáig az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság részére
DRS termékek: jelenleg nincs elfogadott rendelet, de az éles indulás határideje: 2024. január 1.
Most pedig vizsgáljuk meg a kötelezettségeket részletesen, azok háttér feladatainak rövid bemutatása mellett.
Hulladéktermelők nyilvántartásba vételi kötelezettsége
Az intézményi és gazdálkodó szervezetek által koncesszió alá tartozó elkülönítetten gyűjtött hulladék begyűjtését kizárólag a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. és annak szerződött intézményi szolgáltatója végezheti.
Ez azt jelenti, hogy a hulladék tulajdonjoga a koncesszort illeti, így az, csak a koncesszor, vagy a vele szerződéses viszonyban álló koncesszori alvállalkozó részére adható át. A hulladék termelőknek meg kell győződniük, hogy akinek át kívánják adni a hulladékukat, azok rendelkeznek-e átvételi jogosultsággal (koncesszori alvállalkozók), valamint az adott hulladék a koncesszió tárgyát képezi-e?
Az ipari feldolgozás közben keletkező gyártási, technológiai hulladékok, selejtek nem tartoznak a koncesszió hatálya alá. Ilyenek lehetnek a hullámtermék gyártás, vagy a nyomdai előállítás során keletkező leeső szélvágatok (nyesedék, eselék), valamint az ipari építési és bontási hulladék.
A hulladék termelőnek nyilvántartásba vételi kötelezettsége keletkezik a MOHU Zrt, felé. Ezt mindenkinek el kell végeznie, akik hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység körébe tartozó hulladékot termelnek.
Ezt a regisztrációt a koncessziós társaság által biztosított elektronikus felületen, 2023. március 1. és 2023. április 30. között kell elvégezni. Bővebb tájékoztató a MOHU Zrt. oldalán: https://mohu.hu/nem-lakossagi-ugyfelek/gazdalkodo-szervezetek-es-intezmenyek-regisztracioja
A regisztrációt pedig a Partnerportálon lehet elvégezni: https://oss.mohu.hu/
Vizsgáljuk meg a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység fogalmát:
„az a kötelező jelleggel igénybe veendő hulladékgazdálkodási résztevékenység, amely magában foglalja az ingatlanhasználó hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység körébe nem tartozó települési hulladékának, kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartozó termékek hulladékának és a kötelező visszaváltási díjas rendszerbe tartozó termékeknek és e termékekből származó hulladéknak az átvételét, gyűjtését, elszállítását, előkezelését, kereskedelmét és kezelésre történő átadását, ideértve az ezek által érintett hulladékgazdálkodási létesítmények fenntartását és üzemeltetését, továbbá az ilyen hulladékokra létrehozott kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerek 53/A. § (4) bekezdésében meghatározott kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettséget a gyártó nevében teljesítő szervezeti feladatainak ellátását, valamint a kötelező visszaváltási díjas rendszer működtetését;”
A kötelezettség megállapításához meg kell vizsgálni továbbá, hogy mi minősül hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységnek.
Az a kötelező jelleggel igénybe veendő hulladékgazdálkodási résztevékenység, amely magában foglalja az ingatlanhasználó települési vegyes és elkülönítetten gyűjtött hulladékának – ide nem értve a gazdálkodó szervezet ingatlanhasználó háztartási hulladékhoz hasonló hulladék részét képező elkülönítetten gyűjtött hulladékát –, valamint a természetes személy ingatlanhasználó lomtalanítás körébe tartozó lomhulladékának átvételét, gyűjtését, elszállítását, előkezelését, kereskedelmét és kezelésre történő átadását, ideértve a hulladékgazdálkodási közszolgáltatással érintetthulladékgazdálkodási létesítmény fenntartását és üzemeltetését;
Ez alapján a két meghatározás alapján a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység körébe tartozik a gazdálkodó szervezetek elkülönítetten gyűjtött települési hulladéka és valamennyi EPR-es hulladék, így különösen az alábbiak:
. csomagolóanyagok (pl. papír, műanyag, fa, fém, üveg, veszélyes csomagolóanyagok stb),
. elektromos és elektronikus berendezések,
. elemek és akkumulátorok,
. hulladékká vált gépjárművek és alkatrészeik,
. gumiabroncs,
. reklámhordozó és irodai papír,
. használt sütőolaj,
. biológiailag lebomló hulladék.
Kijelenthetjük, hogy azoknak a hulladéktermelő vállalatoknak (intézményeknek), akik éves hulladék bevallást benyújtanak EPR köteles termékről (csomagolási hulladék, elektronika, stb), vagy szól a nevükre „a helyi közszolgáltató szemét számlája” azoknak ezt a kötelezettséget teljesítenie kell. Ez a feladat a megítélésünk szerint a hulladékgazdálkodásért felelős kollégák dolga.
Betétdíjastermék forgalmazók
A betétdíjas termékek tekintetében (betétdíjas csomagolások) továbbra is cél az újrahasználatra ösztönzés. Arról sajnos jelenleg nincs információ, hogy mennyi lesz a betétdíjas termékek EPR díja, de a különböző egyeztetéseken, szakmai fórumokon elhangzottak szerint jogalkotási szinten figyelembe kívánják venni, hogy a cégek nem kevés energiát fektetnek bele a saját visszavételi, betétdíjas rendszerük kialakításába és működtetésébe. Ha ezek a rendszerek tényleg ösztönzők a magas szintű visszavételre és többszöri felhasználás lehetőségének megteremtésére, akkor a jövőben is meg akarják adni a lehetőséget, hogy ezek a cégek csökkentett EPR díjat fizessenek. Egyébként meg Uniós irányelvben foglalt, hogy lehetőséget kell biztosítani, hogy cégek egyéni teljesítők lehessenek.
A betétdíjas termékek esetén lehetőség van egyéni teljesítésre. A betétdíjas termékek EPR díjáról nincs információ, annak nyilvánosságra hozatali határideje május 31, csak ígéret, hogy jobban meg fogja érni, mint ha nem lenne a csomagolószer betétdíjas.
Sajnos a határidők szűkösek, mert április 15-ig jelentkezniük kell ezeknek a cégeknek a MOHU-nál, hogy betétdíjas termékeket kívánnak forgatni és kevesebb EPR díjat fizetni. Valamint a Kormányhivatalnál nekik április 30-áig kell bejelentkezniük, viszont ahhoz már csatolni kell a MOHU egyéni teljesítőkre vonatkozó megállapodást. A megállapodás tervezet nem nyilvános, tartalma jelenleg nem ismert, a regisztrációt kezdeményező vállalatok rendelkezésére fog állni, de csak a folyamat megindítását követően.
EPR kötelezettség bejelentése MOHU Zrt.-részére
Szerencsére a határidő itt május 31-e, tehát némileg fellélegezhetünk az április 20-áig benyújtandó környezetvédelmi termékdíj bevallások, valamint a hulladék termelői regisztrációkat követően. Ennek a regisztrációk a szükségességét az támasztja alá, hogy a Zöldhatóság (Pest Vármegyei Kormányhivatal Belföldi Hulladékgazdálkodási és Termékdíj Osztály) felé kell a negyedéves adatszolgáltatást teljesíteni, viszont a számlát a MOHU Zrt. fogja küldeni közvetlenül a piaci szereplők befizető kötelezettek felé.
Bővebb tájékoztató a MOHU Zrt. oldalán: https://mohu.hu/pdf/Hulladekbirtokos-regisztracios-tajekoztato.pdf
Nyilvántartásba vételi kérelem EPR kötelezettség – Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság
Bevett hatósági gyakorlat, hogy adatszolgáltatásra, bevallásra csak meghatározott és meghatalmazott személyek jogosultak. Ennek érdekében a meghatalmazottnak előzetesen kérnie kell a kötelezettség nyilvántartásba vételét, kötelezettség fennállásának bejelentésével. Aki ezt a bejelentkezést elmulasztja, azon túl, hogy mulasztási bírság szankciói vannak, nem fog tudni bevallást, adatszolgáltatást benyújtani sem. A regisztrációhoz szükséges felület, ahol ez operatívan elvégezhető jelen összefoglaló megírásakor nem áll rendelkezésre.
Negyedéves adatszolgáltatás az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság részére
Szakmai összefoglaló megírásakor ennek sincs meg az adatszolgáltatási felülete. Ez némileg aggasztó eleme a jelenlegi helyzetnek, ugyanis a befizetésre kötelezettek ennek ismerete nélkül nincsenek tisztában a tényleges adminisztrációs terhekkel. Ez egy olyan információ, ami nélkülözhetetlen a tanácsadó cégek szolgáltatási díjának meghatározásához is. A legrosszabb forgatókönyv, hogy a jól ismert OKIRKAPU-n keresztül kell az riportokat kitölteni. Ez azért lenne nagyon bonyolult megoldás, mert online kitöltendő, valamint az információkat legördülő adat mezökből kiválasztani igen csak lassú és hibázásra lehetőséget adó. A legjobb az lenne, ha az ANYK keretprogram alatt futó program kerülne bevezetésre, hisz az képes lenne adatfile-ok feltöltésére, meggyorsítva az adatszolgáltatásra kötelezettek munkáját.
Összességében elmondható a fentiekkel kapcsolatosan, hogy a piaci szereplőknek még nem is sikerült mélységében felismerni a rájuk nehezedő terheket, viszont a határidők igen szűkösek.
Termékárami kormányrendeletek
Az úgynevezett szakági jogszabályok, elem és akkumulátor (442/2012. (XII. 29.) Korm. rendeletben), valamint az elektromos berendezések (197/2014. (VIII. 1.) Korm. rendeletben) kormányrendelet továbbra is hatályos marad. Fontos megjegyezni, hogy mindkét jogszabály a termékdíj törvény hatálya alá nem tartozó termékek esetén bizonyos kötelezettségeket átruházhatja közvetítő szervezetre (RLG Rebat, RLG Relectra, Relem, Electro-Coord). Ennek a lehetősége is megszűnik 2023.06.30-ával. Viszont ezek a jogszabályok a „gyártókra” nyilvántartásba vételi kötelezettségeket is írnak elő. Az országos hulladékgazdálkodási hatóságnál kell kérelmezni a nyilvántartásba vételt, és az adatokban bekövetkezett változásokat 15 napon belül be kell jelenteni. Azok a vállalatok, akik a korábbiakban szerződtek közvetítő szervezetekkel, azok a nyilvántartásba vétel során ezt jelezték a hatóság felé. Mivel megszűnnek ezek a szervezetek, ezért ez változást jelent a kötelezetti státuszban, ezért a jogértelmezésünk szerint így a változást be is kell jelenteni. Ennek ráadásul 37 500 Ft igazgatási szolgáltatási díja is van a hatóság felé.
A Green Tax Service Kft csapata folyamatosan tájékoztatja szerződött Partnereit mind a feladatok és az elvégzésükre rendelkezésre álló határidő tekintetében, illetve azokat igény esetén el is végezzük megbízás esetén.
Bízunk benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer által támasztott feladatok és az elvégzésükre rendelkezésre álló határidőkre vonatkozó előírásokban. A Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
The findings, opinions and suggestions described in the professional material reflect the legal interpretation and professional opinion of the author and qualify as a recommendation and not an exclusive method. The statement of Green Tax Service Ltd. contains the professional opinions, suggestions and methods provided by the provisions of the Product Fees Act and the applied market practice to the maximum.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.