Számlán való feltűntetési
kötelezettség a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatályba lépésével
Az elmúlt időszakban megjelent
szakmai összefoglalóink kivétel nélkül a 80/2023. (III. 14.) Kormányrendelettel
voltak kapcsolatosak, mely a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer
működésének részletes szabályairól szól. Most összeszedtük a számlán való
feltűntetéssel kapcsolatosan felmerülő feladatokat.
Jelen
szakmai összefoglaló bemutatja, hogy az elfogadott jogszabály milyen hatással
van a vállalatok számlázási előírásaira. Mind a környezetvédelmi termékdíj,
mind az EPR rendelet előírásait, és azok kapcsolatait lépésről lépésre
bemutatjuk. A környezetvédelmi termékdíj törvény számlázási szabályaival
kapcsolatosan a következő tájékoztatót készítettük a korábbiakban: https://ktdt.hu/a-termekdij-torveny-es-vegrehajtasi-rendeletenek-szamlan-valo-feltuntetesre-vonatkozo-eloirasai/
.
Környezetvédelmi termékdíj
Első
lépésben tisztázni szükséges, hogy a környezetvédelmi termékdíj törvény és a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet (továbbiakban EPR rendelet)
egymástól elkülönülő, önálló szabályozás, még akkor is, ha bizonyos kérdésekben
párhuzamot lehet vonni a kettő között. Így a két jogszabály határozhat meg
azonos, de különböző előírásokat is. Így igaz ez a számlán való feltűntetési
kötelezettségre is. Mindenki számára örömteli hír, hogy a termékdíj törvény
előírásaiban a számlán megjelenő mondatokra vonatkozóan a számlán való feltűntetési
kötelezettség nem változott.
Változás
történik viszont abban az esetben, amikor a termékdíj mértéke, összege is
megjelenik a számlán, ekkor ugyanis már van némi tenni való. 2023.07.01-től a
befizetendő termékdíj mértéke a kiterjesztett gyártói felelősségi díj
mértékével, de legfeljebb nulla értékig csökkentett összegben kerül
meghatározásra. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy nem a teljes
termékdíj összeg jelenik meg a számlán, hanem a kiterjesztett gyártói
felelősségi díj mértékével csökkentett összeg.
Vegyünk
egy papír csomagolószerrel kapcsolatos példát (a példa most még fiktív, mivel
az EPR díj mértéke jelenleg nem ismert, azt legkésőbb május 31-ig tudjuk meg).
Nézzünk
bele az „üveggömbünkbe” és képzeljük el, hogy a papír esetén 16 Ft/kg lesz a
kiterjesztett gyártói felelősségi díj. A csomagolószer forgalmazó vállalatok
akik kötelezettek és a vevőjük termékdíjjal növelten kiállított számlát kapnak,
azoknak a termékdíj fizetési kötelezettsége a következőkép fog alakulni:
termékdíj mértékéből a 19 Ft/kg-ból le kell vonni az EPR díjat, ami a példa
szerint 16 Ft/kg. Így az Állami Adóhatóság felé a kötelezettnek 3 Ft/kg
fizetési kötelezettsége keletkezik. Hangsúlyozni szükséges, hogy az EPR
kötelezett fő szabály szerint a csomagolást végző vállalat (kivéve a fogyasztó
számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett és szánt csomagolószer,
ahol a „boltnak” csomagolószert beszállítót terheli a kötelezettség).
Az
összes, ezidáig termékíjjal növelten cikk tekintetében szükséges a cikktörzs
átállítása, hogy a kiterjesztett gyártói felelősségi díjjal csökkentett összeg
kerüljön a vevő részére kiszámlázásra július 1-ét követően.
Ez a
díjváltoztatási metódus a következő termékáramok esetén jelenik meg:
• csomagolószer;
• elektromos
és elektronikus berendezések;
• akkumulátorok;
• gumiabroncs;
• irodai
papír;
• reklámhordozó
papír;
Azoknál
a cikkeknél, amik „csak” a termékdíj törvény hatálya alatt vannak és az EPR
alatt nem, ott nincs változás, ilyenek a következők:
• az
egyéb kőolajtermék
• az
egyéb műanyag termék;
• az
egyéb vegyipari termék;
Érdekes
helyzetet fog teremteni, ha bármelyik termékáramban az EPR díj magasabb összegű
lesz, mint a környezetvédelmi termékdíj, mert akkor a termékdíj díjtétele 0
Ft/kg mértékig csökkenthető.
A kiterjesztett gyártói felelősségi díj
kiszámlázása
A
környezetvédelmi termékdíjhoz hasonló módon nincs tiltó szabály, hogy a
belföldi vevő részére az EPR díj kiszámlázásra kerüljön. Ebben az esetben
javasolt a termék eladási árától elkülönítve kiszámlázni az EPR díjat úgy, hogy
az áru tömegének a jogszabályban előírásra kerülő díj mértékével megszorzott
összege legyen feltűntetve, illetve javasolt mellé a körforgásos kódot (KF kód)
is feltüntetni. Amit nem tilt jogszabály azt lehet, így ez egy kereskedelmi
megállapodás része. A KF kódok felépítéséről a későbbiekben kerül tájékoztató
anyag összeállításra.
Feltüntetési kötelezettség a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerben (nem termékdíj):
Általános
eset:
Hatalmas
kő esett le a szívünkről, mikor megláttuk a végleges jogszabályt, hogy a
tervekhez képest egy sokkal egyszerűbb előírást tartalmaz a végleges verzió. A körforgásos
termék forgalomba hozataláról szóló
számlán, vagy számla hiányában a forgalomba
hozatalt bizonyító okiraton fel kell tünteti a következő szöveget: „ A
kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.”
Ez
ebben a formában viszont további kérdéseket vet fel. A mondat egyszerűnek
tűnik, de vigyázni kell, hogy a valóságot tükrözze, azaz, hogy a fenti mondat
kizárólag a tényleges kötelezettségre vonatkozóan nyújtson tájékoztatást. Így
javasolt a számlán a körforgásos termékek és azonosító kódszámaik feltűntetése
is, amely ugyan nem jogszabályi előírás, viszont pontosítja a kötelezettséget.
Néhány
„egyszerű” példával szemléltetve a fentieket.
1.
A csomagolószer gyártó és azt „becsomagoló”, valamint külföldről becsomagolt
csomagolószert behozó vállalat esetén: 1.1. csomagolások tekintetében (az általunk
gyártott, vagy külföldről behozott termékek csomagolására vonatkozóan, mely nem
érvényes a forgalomba hozott csomagolószerekre, illetve belföldi vásárlású
termékek csomagolására): „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése
az eladót terheli.”
2.
Csomagolószert „bolti kiskereskedelmi értékesítésben felhasználó” vevő felé
értékesítő esetén (csomagolás utáni kötelezettséget most nem vizsgálva): A
fogyasztó számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett és szánt
csomagolószer után, a vevő nyilatkozata alapján: 1.1. csomagolások: „A
kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.”
Jogszabályi
emlékeztető: 80/2023.
(III. 14.) Korm. rendelet 11. § (1) A fogyasztó számára történő értékesítés
helyén megtöltésre tervezett és szánt csomagolószerből, továbbá a
fogyasztószámára történő értékesítés helyén eladott, megtöltött vagy
megtöltésre tervezett és szánt egyszer használatos csomagolószerből létrehozott
csomagolás tekintetében a kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség a
fogyasztó számára értékesített csomagolás előállítója részére belföldön
csomagolószert értékesítőt terheli.
Ebben
az esetben, az egyértelműség érdekében javasolt a kiterjesztett gyártói
felelősségi díjat kg-ban meghatározni a megfelelő díjtétellel megszorozva,
Körforgásos Kódonként (KF kód) kiszámlázni, ráterhelni a vevőre, mindezt a
termék árától elkülönítve megtenni.
3.
Külföldről becsomagolt, akkumulátorral működő elektronikai berendezést behozó
vállalat esetén: 1.1. csomagolások, 1.3. elektromos és elektronikus berendezések, 1.4.
elemek és akkumulátorok: „A kiterjesztett gyártói
felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.”
4.
Külföldről becsomagolt dohányterméket behozó vállalat esetén: 1.1.
csomagolások, 1.2.8. dohánytermékek
szűrővel, valamint azok a szűrők, amelyeket a dohánytermékekkel történő
együttes használathoz hoznak forgalomba: „A kiterjesztett gyártói felelősségi
díj megfizetése az eladót terheli.”
5.
Külföldről becsomagolt: bútor, lakástextil, elektronika, elem és akkumulátor
behozó és belföldön forgalomba hozó vállalat esetén: 1.11. bútorok fából, 1.10.
textiltermékek, 1.3. elektromos és elektronikus berendezések, 1.4. elemek és
akkumulátorok, 1.1. csomagolások: „ A kiterjesztett gyártói felelősségi díj
megfizetése az eladót terheli.”
6.
Csomagolást végző, növény olaját előállító és belföldön értékesítő vállalat
esetén: 1.1. csomagolások, 1.9. sütőolaj és –zsír tekintetében: „ A
kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.”
7.
Szolgáltatás keretében csomagolási tevékenységet folytató vállalat esetén: A vállalatunk
által felhasznált csomagolószerek vonatkozásában: 1.1. csomagolások: „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj
megfizetése az eladót terheli.”
A
fenti példákból látszik, hogy javasolt hivatkozni arra, egyértelmű módon, akár
túlmutatva az egyszerű számlán való feltűntetési kötelezettségen, hogy a
kiterjesztett gyártói felelősségi díjfizetés milyen „termékáramok” tekintetében
terheli az adott vállalatot, beazonosítva a körforgásos termékeket és azok azonosító
kódszámaikat is.
A körforgásos termékek a
következők:
1.1. csomagolások
1.2. egyszer használatos és egyéb
műanyagtermékek
1.3. elektromos és elektronikus berendezések
1.4. elemek és akkumulátorok:
1.5. gépjárművek
1.6. gumiabroncs
1.7.
irodai papír
1.8.
reklámhordozó papír
1.9.
sütőolaj és –zsír
1.10. textiltermékek
1.11.
bútorok fából.
Emlékeztetőül, hogy mi tartozik az egyszer használatos
és egyéb műanyagtermékek közé:
1.2.1.
ételtároló edények, azaz ételtartók, például dobozok tetővel vagy anélkül,
amelyek olyan ételek tárolására szolgálnak, amelyek:
a) azonnal
fogyaszthatók helyben vagy elvitelre,
b) fogyasztása
általában az edényből történik, valamint
c) készételként
fogyaszthatók, azaz további elkészítést, például főzést, forralást vagy
melegítést nem igényelnek,
beleértve
például a gyorsételekhez vagy egyéb készételekhez használt ételtároló
edényeket, kivéve az italtárolókat, tányérokat és tasakokat, valamint az ételt
tartalmazó csomagolásokat;
1.2.2.
flexibilis anyagból készült zacskók vagy csomagolások olyan élelmiszerek
tárolására, amelyeket a zacskóból vagy csomagolásból készételként történő
azonnali fogyasztásra szánnak;
1.2.3.
legfeljebb három liter űrtartalmú italtárolók, vagyis folyadék tárolására
használatos tárolók, például italpalackok, beleértve a kupakjukat és a
fedelüket is, valamint a kompozit italcsomagolás, beleértve a kupakokat és a
fedeleket is, kivéve azokat az üveg vagy fém italtárolókat, amelyeknek a
kupakja vagy a fedele műanyagból készült;
1.2.4.
italtartó poharak, beleértve azok tetejét és fedelét;
1.2.5.
könnyű műanyag hordtasakok a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló,
1994. december 20-i 94/62/EK európaiparlamenti és tanácsi irányelv 3. cikk 1c.
pontjában meghatározottak szerint;
1.2.6.
nedves törlőkendők, azaz előre megnedvesített kozmetikai és háztartási
törlőkendők;
1.2.7.
léggömbök, kivéve az ipari vagy más foglalkozásszerű felhasználásra szánt
ballonokat, valamint a fogyasztók számára nem értékesített alkalmazásokat;
1.2.8.
dohánytermékek szűrővel, valamint azok a szűrők, amelyeket a dohánytermékekkel
történő együttes használathoz hoznak forgalomba;
1.2.9.
halászeszközök;
Ezek
a példák mind szépek és jók, míg addig, ameddig a termékgyártás, és termék
behozatal mellett nem végez belföldről beszerzett termékekkel kereskedelmi
tevékenységet is az adott vállalkozás. Ez azért okoz némi fejtörést, mert van,
ami után őt terheli az EPR kötelezettség és van, ami után nem. Ebben az esetben
javasolt a számla tételeire hivatkozni, vagy külön számlán kiszámlázni azokat a
termékeket, amik után keletkezik a kötelezettség az eladónál és külön számlán,
ami után nem. Ez a számlázási folyamatok nagyfokú átgondolását igényli, annak
érdekében, hogy a számlán való feltűntetés a valóságot tükrözze.
Nyilatkozat
tételi lehetőség:
Nem
kell a kiterjesztett gyártói felelősségi díjat megfizetni, ha a fizetésre
kötelezett gyártó vevője nyilatkozik arról, hogy a megvásárolt körforgásos
termék legalább hatvan százalékát önállóan vagy más termék
alkotórészeként, tartozékaként igazoltan külföldre kiszállítja.
A belföldön forgalomba hozott termékek után kötelezettnek minősül, illetve
akkor is, ha meghatározott határidő alatt nem szállítja ki a terméket. A
nyilatkozat 3 évre tehető meg, meghatározott adattartalommal.
Nyilatkozat
esetén a kötelezett: a nyilatkozat iktatási számának megjelölésével –
feltünteti, hogy a kiterjesztett gyártói felelősségi díj a vevő nyilatkozata alapján nem
került megfizetésre.
Átvállalás
esetén:
A
kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség szerződés alapján és
meghatározott módon átvállalható. Hasonló a szabályozás, mint ahogy az a
termékdíj törvényben ismert, viszont egy igen szűk, de nagy volumenben érintett
kör tud ezzel élni: a gépjárműgyártók.
Az átvállalási szerződés kiterjedhet: elektromos, elektronikus berendezésre,
elem és akkumulátorra, valamint gumiabroncsra. Mivel az autógyárak túlnyomó
részt külföldre értékesítenek, ezért ezzel a szabályozással valósul meg, hogy a
fizetési kötelezettség végeredményében az átvállaló általi belföldi forgalomba
hozatalkor keletkezzen.
Átvállalása
esetén feltűntetendő: „a kiterjesztett gyártói felelősségi
kötelezettség a vevőt terheli”.
Egyéb
esetben:
A
körforgásos termék vevője által igényelt esetben: „A kiterjesztett gyártói
felelősségi díj megfizetésre került.”. Ezt a jogszabályi előírást nem
igazán tudjuk értelmezni, hogy miért merülhet fel egy vevőben ennek a
feltűntetésnek az igénye, ugyanis az EPR rendszerben nincs visszaigénylési
lehetőség, illetve vásárolt késztermék esetén nem kérdés, hogy a vevő nem lehet
érintett ebben a jogszabályban.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer, a körforgásos termék forgalomba
hozataláról szóló számlán, vagy számla hiányában a forgalomba hozatalt
bizonyító okiraton feltüntetendő szöveggel kapcsolatos előírásokban. A Green
Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések
megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.