A kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszer és a környezetvédelmi termékdíj törvény legfontosabb előírásainak
összeghasonlítása
Az elmúlt időszakban megjelent
szakmai összefoglalóink kivétel nélkül a 80/2023. (III. 14.) kormányrendelettel
voltak kapcsolatosak, mely a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer
működésének részletes szabályairól szól. Most összeszedtük a legfontosabb
kötelezettségeket, összehasonlítva környezetvédelmi termékdíj szabályozás
elemeivel.
Jelen
szakmai összefoglaló bemutatja, a környezetvédelmi termékdíj, mind az EPR
rendelet előírásait. Ismét fontos hangsúlyoznunk, hogy az EPR rendelet nem a
termékdíj törvény helyett, hanem amellett kerül bevezetésre. A szabályai ugyan
tartalmaznak azonos alanyi és tárgyi hatályt is, viszont mindkét jogszabálynak
vannak önálló elemei még akkor is, ha több ponton azok átfedést is
tartalmaznak. A piaci szereplők kérdései alapján nagyon sok a tisztázandó
kérdés, most összeszedtük egy csokorba a legfontosabb adózói kérdéseket.
A
kötelezettségeket a következő négy kategóriába soroltuk az összehasonlításhoz:
.
Csak termékdíj-köteles termékáramok
.
Csak EPR-köteles termékáramok
.
Mind EPR-ben és termékdíjban is érintett
termékáramok
.
Különböző speciális termékáramok, amik eltérő
szabályozást tartalmaznak
És
most nézzük is meg a különböző kategóriákat részletesebben.
I. Csak termékdíj-köteles termék
áramok
Ez
az egyszerűbb kör, kezdjük is ezzel, ugyanis nem EPR köteles cikkek, melyek
esetén megmarad a NAV felé a bevallás és a befizetés is változatlan marad,
változatlan díjtételek mellett.
Ilyenek
a következők:
.
egyéb kőolajtermék (pl kenőolajok)
.
egyéb műanyag termék (művirágok)
.
egyéb vegyipari termék (pl szappanok,
tusfürdők, mosó- és mosogatószerek – anno elhíresült, mint „szappanadó”).
II. Csak EPR-köteles termék áramok
Szintén
egyszerűbb a helyzet, mert csak az EPR díjtétellel kell számolni, a Pest
Vármegyei Kormányhivatal (továbbiakban: PVKH) felé kell a negyedéves
adatszolgáltatásokat teljesíteni, a fizetési kötelezettséget a MOHU Zrt, mint
koncessziós társaság felé rendezni. Az ügy bonyolultságát az okozza, hogy
teljesen új kötelezettségről lévén szó, a kötelezettek még nincsenek azzal
teljes mértékig tisztában, például a varrónő és az asztalos, aki eddig azt se
tudta, hogy létezik a termékdíj, úgy az EPR rendeletről sem hallott, ami
viszont ezt az alanyi kört is érinti.
Ezek
pedig a következő termékáramok:
.
sütőolaj és zsír;
.
meghatározott textil termékek;
.
fabútorok.
III. Mind EPR-ben és termékdíjban is
érintett termékáramok
Ezeknél
a cikkeknél a bevallási kötelezettség fennáll mind az Adóhatóság, mind a PVKH
felé a bevallási kötelezettség is. A kihirdetett EPR díjak alapján a fizetési
kötelezettség a koncesszor irányába fog keletkezni. A kötelezett személye
megegyezik mindkét jogszabály alapján.
.
elektromos és elektronikus berendezések,
.
gumiabroncs (vigyázat, ez szélesebb tárgyi
hatály az EPR-ben, mint a termékdíjban, pl kerékpár gumiabroncs);
.
irodai papír;
.
reklámhordozó papír;
IV. Különböző speciális termékáramok,
amik eltérő szabályozást tartalmaznak
A
kötelezettség megállapításához ezt is további négy alkategóriába sorolhatjuk a
szabályozások összehasonlításának érdekében:
.
Gépjárművek
.
Meghatározott egyszer használatos
műanyagtermékek
.
Elemek és akkumulátorok (EPR) és
akkumulátor (termékdíj)
.
Csomagolások (EPR) és a csomagolószer
(termékdíj) utáni kötelezettség
1. Gépjárművek:
Önálló
EPR kategória, viszont a termékdíj törvényben a gépjármű nem az, csak annak
bizonyos termékdíj köteles részegységei után áll fent a kötelezettség (akkumulátor,
egyéb kőolajtermék, elektromos, elektronikus berendezés, gumiabroncs). A
termékdíj törvény a gépjárművek esetén átalány díjat is megended, de fontos,
hogy az nem magára a gépjárműre, hanem annak a termékdíj köteles részegységeire
ad egyszerűsítő szabályt.
2. Meghatározott egyszer
használatos műanyagtermékek:
Az
egyszer használatos műanyagtermékek között vannak csomagolószerek is, mik
egyszerre termékdíj és EPR kötelezettek is.
Ezek
a következők:
.
1.2.1. ételtároló edények, azaz
ételtartók, például dobozok tetővel vagy anélkül, amelyek olyan ételek
tárolására szolgálnak, amelyek:
a) azonnal fogyaszthatók helyben vagy elvitelre,
b) fogyasztása általában az edényből történik, valamint
c) készételként fogyaszthatók, azaz további elkészítést, például főzést,
forralást vagy melegítést nem igényelnek,
beleértve például a gyorsételekhez vagy egyéb készételekhez használt ételtároló
edényeket, kivéve az italtárolókat, tányérokat és tasakokat, valamint az ételt tartalmazó
csomagolásokat;
.
1.2.2. flexibilis anyagból készült
zacskók vagy csomagolások olyan élelmiszerek tárolására, amelyeket a zacskóból
vagy csomagolásból készételként történő azonnali fogyasztásra szánnak;
.
1.2.3. legfeljebb három liter űrtartalmú
italtárolók, vagyis folyadék tárolására használatos tárolók, például
italpalackok, beleértve a kupakjukat és a fedelüket is, valamint a kompozit
italcsomagolás, beleértve a kupakokat és a fedeleket is, kivéve azokat az üveg
vagy fém italtárolókat, amelyeknek a kupakja vagy a fedele műanyagból készült;
.
1.2.4. italtartó poharak, beleértve azok
tetejét és fedelét;
.
1.2.5. könnyű műanyag hordtasakok a
csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló, 1994. december 20-i 94/62/EK
európaiparlamenti és tanácsi irányelv 3. cikk 1c. pontjában meghatározottak
szerint;
Termékdíj
szempontjából a kötelezett fő szabály szerint az első belföldi forgalomba hozó,
első saját célú felhasználó, bérgyártás esetén a bérgyártató, vagy az átvállaló
kereskedő. EPR szempontjából fő szabály szerint a csomagolást végző a
kötelezett és ha a csomagolást végző termékdíj szempontjából kötött átvállalási
szerződést a beszállítóval, akkor mindkét jogszabály alapján terheli mindkét
kötelezettség.
Ha
az ügylet megfelel a 11. § (1)-ben meghatározottal, miszerint: „A fogyasztó számára történő értékesítés
helyén megtöltésre tervezett és szánt csomagolószerből, továbbá a
fogyasztószámára történő értékesítés helyén eladott, megtöltött vagy
megtöltésre tervezett és szánt egyszer használatos csomagolószerből létrehozott
csomagolás tekintetében a kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség a
fogyasztó számára értékesített csomagolás előállítója részére belföldön
csomagolószert értékesítőt terheli”. Akkor nem a csomagolást végzőt, csomagolószert
„biztosítót”, hanem a felé értékesítőt terhel az EPR kötelezettség. Ahhoz, hogy
a környezetvédelmi termékdíj kötelezettséget megállapíthassuk, tudni kell, hogy
ez a cég az adott csomagolószer tekintetében gyártó, behozó, vagy egy átvállaló
kereskedő, mert ha igen, abban az esetben terheli a környezetvédelmi
termékdíj.
Viszont ezeknél a SUP termékeknél a
kötelezett személyének megállapítása is igen komoly fejtörést okoz. A
megítélésünk szerint a 1.2.1., ételtároló edények 1.2.4. italtartó poharak,
1.2.5. hordtasakok
kategóriában az első belföldi forgalomba hozó az EPR kötelezett. Egyedüli
lehetőség a termékdíj raktárba való betárolás a kötelezett személyének
megváltoztatására. A témában kértünk állásfoglalást a területért felelős
minisztérium felé, az alapján fogunk tudni végleges tájékoztatást adni.
Az
egyszer használatos műanyagtermékek között vannak olyan cikkek, amik nem
termékdíj kötelesek, csak az EPR szabályai érvényesek rájuk. Ezek a következők:
.
1.2.6. nedves törlőkendők, azaz előre megnedvesített
kozmetikai és háztartási törlőkendők;
.
1.2.7. léggömbök, kivéve az ipari vagy
más foglalkozásszerű felhasználásra szánt ballonokat, valamint a fogyasztók
számára nem értékesített alkalmazásokat;
.
1.2.8. dohánytermékek szűrővel, valamint
azok a szűrők, amelyeket a dohánytermékekkel történő együttes használathoz
hoznak forgalomba;
.
1.2.9. halászeszközök;
Ennél
a négy kategóriánál elegendő azt tudni, hogy az adott vállalkozás gyártó-e vagy
behozó, mert abban az esetben a kötelezettség, ha belföldi forgalomba hozatal
történik, akkor a kötelezettség keletkezik.
3. Elemek és
akkumulátorok (EPR) és akkumulátor (termékdíj)
Minden
bogár rovar, de nem minden rovar bogár örök érvényű biológiai szabályt jelen
esetben is alkalmazni tudjuk. Minden termékdíj köteles akkumulátor EPR köteles
is, de nem minden EPR köteles akkumulátor termékdíj köteles is. A 8507 50 a
8507 60 és a 8507 90 alszám alá tartozó termékek és a nátrium-kén (NaS) helyhez
kötött energiatároló berendezés NEM termékdíj köteles, de az EPR szabályozás
nem tartalmaz ilyen kivétel szabályt. Nagyon leegyszerűsítve, amiket korábban
közvetítő szervezetnek vallottunk (RLG Rebat, Relem), az most már EPR
kötelezett lett, ugyanúgy, mint a nem újra tölthető energiatárolók (elemek),
amik meg sosem voltak termékdíj kötelesek.
4. Csomagolások (EPR) és a
csomagolószer (termékdíj) utáni kötelezettség
A
kötelezettség megállapításának legnehezebb része, ugyanis itt aztán minden
kötelezettség fennállhat és minden adóalany esetében. Példákon keresztül fogjuk
bemutatni, hogy mely kötelezettség állhat fent a különböző gazdasági események
tekintetében.
1. Külföldről
behozott alapanyag kicsomagolt, hulladékká váló csomagolása után – EPR: igen, Termékdíj: igen.
2. Külföldről
behozott alapanyag kicsomagolt, 365 napon belül külföldre visszaszállított
újrahasználható csomagolása után – EPR:
igen, mert jelenleg nincs mentesítő szabály, Termékdíj: nem, a mentesítő szabály alapján.
3. Külföldről
behozott és belföldön forgalomba hozott termék csomagolása után – EPR: igen, Termékdíj: igen.
4. Kötelezettként
forgalomba hozott, külföldről behozott csomagolószer után – EPR: nem, (kivéve 80/2023 Korm. rend. 11.
§ (1)-ben meghatározott), Termékdíj:
igen.
5. Kötelezettként
forgalomba hozott külföldről behozott csomagolószer csomagolása után – EPR: igen, Termékdíj: igen.
6. A
termékdíjköteles/körforgásos termék alapanyagként történő felhasználása
esetében a gyártási folyamat során keletkező gyártási selejt – EPR: nem, Termékdíj: nem.
7. Átvállaló,
vagy nyilatkozatot tevő vevő felé forgalomba hozott, külföldről behozott
csomagolószer után – EPR: nem, Termékdíj: nem.
8. Átvállaló,
vagy nyilatkozatot tevő vevő felé forgalomba hozott, külföldről behozott
csomagolószer csomagolása után – EPR:
igen, Termékdíj: igen.
9. Kötelezettként
forgalomba hozott, belföldön gyártott csomagolószer után – EPR: nem (kivéve 80/2023 Korm. rend. 11. § (1)-ben meghatározott), Termékdíj: igen.
10. Kereskedőként
átvállalva beszerzett csomagolószer belföldi, kötelezettként történő forgalomba
hozatala után: – EPR: nem (kivéve
80/2023 Korm. rend. 11. § (1)-ben meghatározott), Termékdíj: igen.
11. Kereskedőként
átvállalva beszerzett csomagolószer belföldi, átvállaló vagy nyilatkozatot tett
vevő felé történő forgalomba hozatala után: – EPR: nem, Termékdíj: nem.
12. Kereskedőként
átvállalva beszerzett csomagolószer csomagolása után: – EPR: nem, Termékdíj: nem.
13. Bármilyen
belföldön eladott termék csomagolása után, ha a csomagoláshoz felhasznált
csomagolószert (kivéve 80/2023 Korm. rend. 11. § (1)-ben meghatározott):
.
Külföldről hozzuk be – EPR: igen, Termékdíj: igen.
.
Átvállalva szerezzük be – EPR: igen, Termékdíj: igen.
.
Termékdíjjal növelten szerezzük be – EPR: igen, Termékdíj: nem.
14. A
fogyasztó számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett és szánt
csomagolószer (11. § (1)-ben meghatározott) – EPR: csomagolás előállítója részére belföldön csomagolószert
értékesítőt terheli”, Termékdíj: az
adott csomagolószer első belföldi forgalomba hozóját (gyártó, behozó) vagy
átvállaló kereskedőjét terheli.
15. Belföldről
vásárolt termék csomagolása után – EPR:
nem, Termékdíj: nem.
16. Belföldről
vásárolt termék kicsomagolása után keletkező csomagolási hulladék után – EPR: nem, Termékdíj: nem.
17. Belföldi
forgalomba hozatalhoz felhasznált használt raklap után – EPR: igen, Termékdíj: nem.
18. Csomagolási
tevékenység során, de annak létrejöttét megelőzően selejtté vált külföldről
behozott, gyártott, vagy átvállalva beszerzett csomagolószer – EPR: nem, Termékdíj: igen.
19. Szolgáltatás
nyújtás keretén belül felhasznált csomagolószer után (a becsomagolt termék
belföldre kerül):
.
ha termékdíjjal növelten vettük – EPR: igen, Termékdíj: nem
.
ha külföldről hoztuk be – EPR: igen, Termékdíj: igen.
.
ha termékdíj átvállalási szerződés alapján
vásároltuk – EPR: igen, Termékdíj: igen.
.
ha a belföldi megrendelőtől kaptuk
(ingyen): – EPR: igen, Termékdíj: nem
.
ha a külföldi megrendelőtől kaptuk
(ingyen, általa biztosított külföldi csomagolószert): – EPR: igen, Termékdíj: igen
Tehát
kijelenthetjük, hogy a csomagolási tevékenység az, ami EPR kötelezettséget
keletkeztet, függetlenül a termékdíj kötelezettség teljesítése vagy nem
teljesítésétől.
A
nyilvántartás kialakításának szabályairól, valamint a körforgásos termékek
azonosítására vonatkozó KF kódok meghatározásával kapcsolatosan hamarosan újabb
összefoglalóval jelentkezünk!
Bízunk benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval
segítettünk eligazodni a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer és a
termékdíj törvénnyel kapcsolatos önálló és közös előírásokban. A Green Tax
Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések
megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik
hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak
szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.