Megjelent a pénzügyi biztosíték, a
céltartalék, valamint a környezetvédelmi biztosítás hulladékgazdálkodással
összefüggő részletes szabályairól szóló 681/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet,
mely 2024. január 1-étől hatályos
Erről
a jogszabályról tudtuk, hogy ki fog jönni, csak nem sejtettük, idézve a híres
Oszkár című filmet. Bíztunk abban, hogy a hulladék termelőkre vonatkozó
szabályok változnak a keletkezett hulladék mennyiségek éves „küszöb értékének”
megemelésével a korábbi norma szöveg tervezethez képest. Egy dupla csavar van a
történetben, ugyanis mindenki a 271/2023-as számon várta és kereste január
elsejével. Örömmel konstatálta, hogy nem lépett hatályba, de most itt jön az
előbb említett csavar, ugyanis a 681/2023-as kormányrendelet számon viszont megjelent.
Kire terjed ki a jogszabály hatálya?
.
a hulladéklerakással, valamint
a hulladéklerakóval kapcsolatos egyes szabályokról és feltételekről szóló
miniszteri rendeletben meghatározott hulladéklerakót üzemeltetőre,
.
a hulladékgazdálkodási
engedélyhez vagy a nyilvántartásba vételhez kötött tevékenységet végző
gazdálkodó szervezetre,
.
a hulladékgazdálkodási
közszolgáltatási résztevékenység végzésére jogosult koncessziós társaságra,
.
a hulladékról szóló 2012. évi
CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) 2. § (1) bekezdés 32. pontjában
meghatározott hulladéktermelőkre,
.
a hulladékgazdálkodási
tevékenységgel összefüggő környezeti teher okozójára.
A
pénzügyi biztosíték és a céltartalék szabályait jelen összefoglalóban nem
mutatjuk be. Annak indoka, hogy meghatározott hulladék „kezelőkre”
hulladékgazdálkodással foglalkozó szervezetekre terjed ki. A szabályozásnak van
előélete, a „szakma” számára nem ismeretlen intézkedés. Más a helyzet a
környezetvédelmi biztosítással, ami a normaszöveg alapján sokkal több céget
érint, mint azt gondolnánk, vagy gondolnák saját magukról.
Környezetvédelmi biztosítás
Ki a
hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) 2. § (1)
bekezdés 32. pontjában meghatározott hulladéktermelő?
Hulladéktermelő: akinek
tevékenységeiből hulladék képződik (eredeti hulladéktermelő), vagy bárki, aki
előkezelést, keverést vagy egyéb olyan kezelési műveletet végez, amely a
hulladék jellegében vagy összetételében változást eredményez;
Mi a környezetvédelmi biztosítás?
Olyan
biztosítási termék, amely a szerződő fél hulladékgazdálkodási tevékenységével
összefüggésben okozott, előre nem látható környezeti károk elhárításának
finanszírozására szolgál.
Kinek
kell ezt megkötnie?
Például
annak a hulladéktermelő gazdálkodó szervezetnek, akinek bármely telephelyén a
képződött és birtokolt hulladék éves mennyisége:
.
veszélyes hulladék esetén a
200 kg-ot,
.
nem veszélyes hulladék esetén
– a
.
pontban foglaltak kivételével
– a 2000 kg-ot, vagy
.
nem veszélyes építési-bontási
hulladék esetén az 5000 kg-ot meghaladja.
Ezek a
gazdálkodó szervezetek legalább 10
millió forint összegben kötelesek környezetvédelmi biztosítást kötni.
Sajnos
ezek a mennyiségek megegyeznek a bejelentkezési (HIR-KÖT) és éves
adatszolgáltatási (HIR-EV) kötelezettség teljesítésére vonatkozó előírásokban
foglaltakkal. Tehát sajnos, aki hulladék „bevallást” készít, annak környezetvédelmi
biztosítást is kell kötnie.
A
biztosítás kötés egyéb feltételeit, szabályait is rendezi a jogszabály, viszont
az összefoglaló célja, a kötelezettség megállapítása. További részletekért kérjük,
hogy forduljanak biztosítási alkuszukhoz. Felhívjuk a figyelmet, hogy a 681/2023.
(XII. 29.) Korm. rendelet általunk legfontosabbnak ítélt részlet szabályait
foglaltuk csak össze. A jogszabály teljes megismerése szükséges annak
teljeskörű és mély értelmezéséhez.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk a környezetvédelmi biztosítási
kötelezettség fennállásának megállapításában. Kérdésetek esetén a Green Tax
Service Kft. munkatársai állnak rendelkezésetekre a megszokott elérhetőségeken.
Declaration
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy
a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.