Ismét változik a környezetvédelmi
termékdíj és a kiterjesztett gyártó felelősségi (EPR) kormányrendelet a 2025-ös
évben is
Jogalkotási
turbulencia a tavalyi év végével
2024.12.23-án megjelent a Magyar
Közlöny 133. száma, melynek része az Egyes energetikai tárgyú törvények
módosításáról szóló 2024. évi LXXXIX. törvény is, mely tartalmazza a
környezetvédelmi termékdíjról, valamint a hulladékról szóló törvény módosítását
is. Emellett a Magyar Közlöny december 30-ai 138. számában az energetikai
tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló rendeletet is közzétették. Az év
végével több, releváns jogszabály is módosításra került, de jelen cikkünk a
termékdíjjal és EPR díjjal kapcsolatos szabályozás változásaira fókuszál,
azokat mutatja be mélyebben.
Összességében
elmondható, hogy egyik szemünk sír, a másik nevet. Örömmel tapasztaljuk (In
memoriam) a környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos kétszeres és felesleges
adminisztrációs terhek kivezetését, ugyanis az EPR rendelet megjelenésével ezek
a szabályok okafogyottá váltak már az elmúlt másfél évben is. Ennek elérése a
szakmai szervezetek állhatatos és kitartó munkájának egyértelmű eredménye,
melyben a Green Tax Service Kft. is aktívan részt vett. A másik szemünk viszont
nagyon is sír az EPR rendelet módosítás olvasása során. Sajnos kijelenthetjük,
hogy a legnagyobb szakmai szervezetek előre vivő, jogszabályt egyértelművé
tevő, sőt, a kötelezettek jogkövető magatartás alá terelő, így a magasabb
koncesszori bevételeket is predesztináló javaslatai (és emellett sokunk imái)
nem kerültek meghallgatásra. Nem bagatellizálhatjuk el a keverék sütőolajok
kötelezetté tételét, a műfüvek textil termékek alóli kivételét, illetve annak a
bizonyos kistermelői és mezőgazdasági őstermelői körnek az adminisztrációs
terheinek egyszerűsítését, kik jelenleg vagy részei a rendszernek vagy sem.
Sajnos azt kijelenthetjük, hogy ezek a változások messze alulmaradnak a
reméltektől. Mindezek mellett viszont a bírság rendelet „EPR-esítése”
megtörtént, ami előrevetíti azokat az ellenőrzéseket, amikre már számítani
lehet a vélhetően nagyszámú, jelenleg is potyautas piaci szereplőt feltételezve,
bízva abban, hogy nem a rendszerben bent lévő, a jelenlegi bonyolult
szabályozásnak megfelelni kívánó, jogkövető magatartásra törekvő vállalatok
kerülnek a célkeresztbe.
Most
pedig nézzük végig a termékdíjjal, kiterjesztett gyártói felelősségi díjjal,
bírság rendelettel kapcsolatos jogszabály változásokat, illetve egy relevánsnak
ítélt és módosításra került jogszabályok rövid felsorolását is bemutatjuk.
1. A környezetvédelmi termékdíjjal
kapcsolatos jogszabályváltozások
A
legfontosabb és messzemenőkig üdvözlendő, hogy az EPR köteles termékáramok
tekintetében a termékdíj-kötelezettség 2025. január 1-jével kivezetésre kerül.
A termékdíj és az EPR szabályozás párhuzamos fenntartása számtalan kérdést
vetett fel és megítélésünk szerint okafogyottá is vált. A termékdíj bevallás a
gyakorlatban ezen terméáramok tekintetében felesleges többlet adminisztrációs
terhet jelentett, a mostani módosítás szükségtelenné tette a legtöbb esetben a
0 Ft-os befizetési kötelezettséget tartalmazó bevallások benyújtását.
Tehát
megszűnik a kétszeres adatszolgáltatás a következők tekintetében:
- akkumulátor
- elektromos,
elektronikus berendezés
- csomagolószer
- gumiabroncs
- reklámhordozó
papír
.
az irodai papír
Természetesen ki kell hangsúlyozni,
hogy az egyéb kőolajtermék, az egyéb
műanyag termék hordtasakkal „megerősítve” és az egyéb vegyipari termék
tekintetében a kötelezettség változatlanul megmarad.
Egyéb, operatív
változások
.
A külföldre történő értékesítés esetén nem
lehet a termékdíjat visszaigényelni a használt vagy hulladékká vált
termékdíjköteles termék után, kivéve az egyéb kőolajtermék esetében.
.
A 2025. január 1. előtti időszakban
keletkezett termékdíj-kötelezettségre, -ideértve az ahhoz kapcsolódó
visszaigénylést is – bizonyos kivétellel – a 2025. január 1-jét megelőzően
hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni.
.
A 2025. január 1. előtti időszakban
keletkezett kötelezettségekkel kapcsolatos feladatait az állami adóhatóság – a
kötelezettség keletkezésének napján hatályos szabályok szerint – 2025. január
1-jét követően is ellátja.
.
Az állami adóhatóság a 2025. január 1.
napját követően már nem termékdíjköteles termékek vonatkozásában bejelentkezett
kötelezett termékdíj-kötelezettségét és ezen termékkörökbe tartozó termékekre
bejelentett átvállalási szerződéseit hivatalból 2024. december 31. napjával
zárja nyilvántartásában. (Megjegyzés:
a fenti termékáramokra vonatkozó átvállalás hiányában az átvállalási záradékok
számláról való levételét szükséges elvégezni, ugyanígy a nyilatkozatok esetén
is).
.
Műanyag hordtasak csomagolószer esetében a
kötelezett 2024. december 31-ét követően fennálló termékdíj kötelezettségét
egyéb műanyag termékre vonatkozóan kell bejelentse.
.
A műanyag hordtasak csomagolószer esetén a
termékdíj-kötelezettséget 2025. január 1-je előtt szerződéssel átvállaló a
termékdíj-kötelezettségét 2025. január 1-jét követően az egyéb műanyagtermék
termékáramra vonatkozó szabályok szerint teljesíti.
.
A fentiekkel összhangban módosul a törvény
1,2, 4. számú melléklete.
.
A termékdíj raktárra vonatkozó eljárási
szabályok az EPR köteles termékekre kiegészítve
.
Fontos, hogy a műanyag hordtasak
tekintetében megmaradt a Ht. szerinti kiterjesztett gyártói felelősségi díj
összegének levonási lehetősége.
2. Kiterjesztett gyártói felelősségi
(EPR) rendelettel kapcsolatos változások
.
A körforgásos termék első belföldi
forgalomba hozatalának minősül a nyilatkozattal beszerzett körforgásos termék
belföldi forgalomba hozatala, valamint a nyilatkozattal beszerzett sütőolaj és
sütőzsír nem alapanyagként történő felhasználása is.
.
Nem minősül forgalomba hozatalnak a jövedéki adóról
szóló törvény szerinti szabadforgalomba bocsátást megelőző átruházása
.
A külföldre történő kiszállítás szállítólevéllel vagy
fuvarokmánnyal igazolható
.
Saját célú felhasználásnak minősül a külföldi
előállítású csomagolás végleges elválasztása a terméktől, amennyiben az
elválasztott csomagolás belföldön csomagolási hulladékká válik.
.
Hatályon kívül került a fenti módosítás okán: a
belföldi gazdálkodó szervezet tulajdonában lévő, külföldről visszahozott, az
országos hulladékgazdálkodási hatóság újrahasználható csomagolószerek
nyilvántartásába felvett újrahasználható csomagolás végleges elválasztására, illetve,
hogy a külföldről behozott csomagolás részét képező újrahasználható csomagolás
végleges elválasztására és 365 napon belül igazoltan külföldre visszaszállítására
vonatkozó előírás.
.
Amennyiben az EPR díjról kiállítandó számla összege
nem érné el az 1000 forintot, arról a koncessziós társaság nem negyedévente
állít ki számlát, hanem akkor, amikor a megelőző negyedévekre megállapított, de
még ki nem számlázott díjak összege göngyölítetten eléri az 1000 forintot.
.
A kis mennyiségű, helyi és marginális
élelmiszer-előállítás és -értékesítés higiéniai feltételeiről szóló 60/2023.
(XI. 15.) AM rendeletben foglaltak szerinti kistermelő vagy a mezőgazdasági
őstermelő, ha a tárgyévet megelőző adóévben a tevékenységéből származó
adóalapba beszámító éves bevétele nem haladta meg az éves minimálbér ötszörösét
a tárgyévet megelőző évben, akkor speciális, egyszerűsített nyilvántartást
vezethet, valamint az adatszolgáltatást évente, a tárgyévet követő év január
20. napjáig teljesíti az országos hulladékgazdálkodási hatóság részére.
.
A sütőolaj és –zsír tekintetében bekerült a
kötelezetti körbe: 1517 90 91 vámtarifaszám HR és KN alszám: az 1.9.1. – 1.9.5.
pont szerinti körforgásos termékek keverékei
.
A textiltermékek esetén viszont az 5703 21 vagy 5703
31 vámtarifaszám és HR alszám alá tartozó műfű kivételként jelent meg.
3.
Bírság rendelet kiegészítése az EPR vonatkozásában
Mindezekkel
párhuzamosan változott a bírság rendelet is (A hulladékgazdálkodási bírság
mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 271/2001.
(XII. 21.) Korm. rendelet).
DRS
regisztráció elmaradása:
A
hulladékgazdálkodási hatóság a bírság mértékét alapbírság és szorzószám
megállapítása nélkül, 500 000 forintban állapítja meg, ha a koncessziós
társaság a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a
visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló
kormányrendelet szerinti kötelezően visszaváltási díjas termékre vonatkozó
regisztrációs kötelezettségét nem határidőben teljesíti.
EPR
adatszolgáltatás hiánya:
Ha
a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól
szóló kormányrendelet szerinti adatszolgáltatás keretében nem szolgáltat adatot, és ezáltal a díjfizetési kötelezettségét nem
teljesíti, a hulladékgazdálkodási hatóság a bírság mértékét alapbírság és
szorzószám megállapítása nélkül, a valós mennyiségi adat és az adott termékáramra megállapított egységnyi
díjtétel felének szorzataként állapítja meg.
Valótlan
EPR adatszolgáltatás
Ha
a gyártó az adatszolgáltatás keretében valótlan adatot szolgáltat, és ezáltal a
díjfizetési kötelezettségét a valósnál kisebb mértékű körforgásos termékmennyiség
alapján teljesíti, a hulladékgazdálkodási hatóság a bírság mértékét alapbírság
és szorzószám megállapítása nélkül, a valós mennyiségi adat és a szolgáltatott
mennyiségi adat különbségének, valamint az adott termékáramra megállapított
egységnyi díjtétel felének szorzataként állapítja meg.
Ha
a gyártó a jogsértést több termékre nézve valósítja meg, a termékenként és
tényállásonként meghatározott bírságösszegek összeadódnak.
Jogsértés
esetén a hulladékgazdálkodási hatóság a bírságot a termékáramon belül
meghatározott legmagasabb díjtétel alapulvételével állapítja meg, ha a gyártó
nyilvántartásaiból a körforgásos termék anyagárama tételesen nem állapítható
meg.
4. Kapcsolódó jogszabály változások
összefoglaló felsorolása:
Magyar
Közlöny 131. szám:
.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV.
törvény
.
416/2024. (XII. 20.) Korm. rendelete a
jogi versenyképesség érdekében egyes kormányrendeletek deregulációs célú módosításáról
.
A hulladékgazdálkodási tevékenységek
nyilvántartásba vételéről, valamint hatósági engedélyezéséről szóló 439/2012.
(XII. 29.) Korm. rendelet
.
Az egyes hulladékgazdálkodási
létesítmények kialakításának és üzemeltetésének szabályairól szóló 246/2014.
(IX. 29.) Korm. rendelet
.
A hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási
és adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 309/2014. (XII. 11.) Korm.
rendelet
.
Hulladékká vált gépjárművekről szóló
369/2014. (XII. 30.) Korm. rendelet
Magyar
Közlöny 133. szám:
.
A környezetvédelmi termékdíjról szóló
2011. évi LXXXV. törvény
.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV.
törvény
.
Magyar Közlöny 134. szám:
.
A hulladékgazdálkodási hatósági eljárások
igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 34/2024. (XII. 23.) EM rendelete
Magyar
Közlöny 138. szám:
.
A hulladékgazdálkodási bírság mértékéről,
valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 271/2001. (XII. 21.)
Korm. rendelet
.
Termékdíj törvény végrehajtásáról szóló
(343/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet
.
A csomagolásról szóló (442/2012. (XII.
29.) Korm. rendelet)
.
Az elektromos és elektronikus
berendezésekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló
197/2014. (VIII. 1.) Korm. rendelet
.
Hatályát veszti az újrahasználható
csomagolószer bérleti rendszerének szabályairól szóló 533/2013. (XII. 30.)
Korm. rendelet
.
EPR kormányrendelet (80/2023. (III. 14.)
Korm. rendelet)
.
A használt sütőolajról szóló 273/2023.
(VI. 29.) Korm. rendelet
.
A textiltermék hulladékával kapcsolatos
hulladékgazdálkodási tevékenységek részletes szabályairól szóló 275/2023. (VI.
29.) Korm. rendelet
.
A visszaváltási díj megállapításának és
alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes
szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet
.
A környezetvédelmi biztosítás
hulladékgazdálkodással összefüggő részletes szabályairól szóló 681/2023. (XII.
29.) Korm. rendelet,
.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási
résztevékenység és a résztevékenység körébe tartozó, hulladékkal kapcsolatos
hulladékgazdálkodási tevékenységek végzésének, valamint a közszolgáltatási
résztevékenység igénybevételének részletes szabályairól szóló 169/2024. (VI.
29.) Korm. rendelet
Felhívjuk a
figyelmet, hogy jelen összefoglalóban kizárólag az általunk leginkább fontosnak
ítélt változásokat mutatjuk csak be, a teljes módosítás megismeréséhez a
termékdíjjal és EPR rendszerrel kapcsolatos, hatályos normaszövegek mélységi
áttanulmányozása szükséges.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összegzéssel segítettünk felkészülni az EPR és a
környezetvédelmi termékdíj szabályozásban bekövetkező változásra. Kérdésetek esetén a Green Tax Service Kft
munkatársai állnak rendelkezésetekre a megszokott elérhetőségeken.
Declaration
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti,
hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.