A hordtasakok termékdíj és EPR kötelezettsége
A
2025. január 1-jével életbe lépett termékdíj törvény módosításával
kapcsolatosan a hordtasakok után kötelezett vállalkozások részéről számtalan
kérdés merült fel. Ezeket a kérdéseket vesszük most sorba és vetjük górcső alá.
A hordtasakok kérdése,
megítélése mindig kihívások elé állította a piaci szereplőket a termékdíjas
rendszerben – már a kezdetek óta – és ezt nem egyszerűsítette a kiterjesztett
gyártói felelősségi rendszer bevezetése sem.
Egy kis emlékeztető,
összeszedve a hordtasakokkal kapcsolatos, a termékdíj törvényben meghatározott
definíciókat:
Nagyon
könnyű műanyag hordtasak: olyan műanyag hordtasak, amelynek
falvastagsága 15 mikronnál kevesebb, és amelynek felhasználása higiéniai
célokat szolgál, vagy amelyet ömlesztett élelmiszerek elsődleges csomagolására
használnak azokban az esetekben, amikor az segít megelőzni az
élelmiszer-pazarlást;
Könnyű
műanyag hordtasak: olyan műanyag hordtasak, amelynek
falvastagsága 50 mikronnál kevesebb;
Műanyag
hordtasak: olyan, műanyagból készült, fogófüllel ellátott vagy
fogófül nélküli hordtasak, amelyet az áruk vagy termékek értékesítési pontján
biztosítanak a fogyasztók részére, a hajlékonyfalú műanyag hűtőtasak vagy
hűtőtáska kivételével;
Biológiailag
lebomló műanyag: olyan műanyag, amely fizikai és biológiai
bomlásra képes úgy, hogy végül szén-dioxiddá (CO2), biomasszává és
vízzé bomoljon le, és amely a csomagolásra vonatkozó európai szabványokkal
összhangban komposztálás és anaerob lebontás útján hasznosítható;
A meghatározásokon túl
két tiltó szabályt is meg kell ismernünk, mely 2021. július 1-ét követően
lépett életbe:
.
Tilos továbbá az oxidatív úton lebomló
műanyagból készült termék forgalomba hozatala (röviden: fény és hő hatására
elporladó anyagú műanyag termék).
.
Tilos azon könnyű műanyag hordtasak
forgalomba hozatala, amelynek falvastagsága 15 mikron és a feletti, a
biológiailag lebomló műanyagból készült kivételével. (megjegyzés: a nem
hordtasaknak minősülő zsákok és zacskók továbbra is gyárthatók 15-50 mikron
közötti falvastagságban, mert azokra nem terjed ki a tiltás).
Illetve ajánljuk
figyelmükbe a témával kapcsolatos korábbi blog bejegyzéseinket is:
https://ktdt.hu/termekdij-torveny2022/
Termékdíj
törvény változásai január 1-jét követően:
A termékdíj kötelezettség
megmarad a hordtasakok tekintetében, viszont mivel a csomagolószer termékáram
kivezetésre kerül, ezek a cikkek átkerülnek az egyéb műanyag termékek közé.
Ez két dolgot von maga
után, hogy a műanyag hordtasak csomagolószer esetében a kötelezett 2024.
december 31-ét követően fennálló termékdíj kötelezettségét egyéb műanyag termékre
vonatkozóan kell bejelentse, illetve a 2025. január 1. előtt (csomagolószerként)
szerződéssel átvállaló a termékdíj-kötelezettségét 2025. január 1-jét követően
az egyéb műanyagtermék termékáramra vonatkozó szabályok szerint teljesíti. Fontos,
hogy a műanyag hordtasak tekintetében megmaradt a Ht. szerinti kiterjesztett
gyártói felelősségi díj összegének levonási lehetősége.
A gyártón, behozókon
kívül a korábban átvállalva beszerzőket terheli a hordtasakok utáni termékdíj
kötelezettség, de csak és kizárólag az átvállalva beszerzett mennyiség után.
Azok után a tételek után, amik már nem átvállalva, 2025. január 1-jét követően
kerültek beszerzésre, azok után nincs már további kötelezettség, hisz nem
minősülnek kötelezettnek.
Hordtasakok
az EPR rendszerben:
Nagyon fontos, hogy ezek
után a cikkek után az első belföldi forgalomba hozó a kötelezett, aki lehet a
gyártó, illetve a külföldről behozó. Továbbá meg kell jegyezni, hogy a korábban
meglévő termékdíj átvállalás nem terjedt ki az EPR díjra, csak kizárólag a
termékdíjra, így az EPR kötelezettség az eredetit terheli.
De miért a termék első
belföldi forgalomba hozója az EPR kötelezett, miért nem a csomagolásra
felhasználó?
Erre a választ a
csomagolásról és a csomagolási hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási
tevékenységekről szóló 442/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet szabályai adják. Az
1. melléklet 2.1 pontjában látunk szemléltető példákat, melyben a csomagolás,
ha az eladási helyen való feltöltésre tervezték és szánták felsorolásban
szerepel a „Papírból vagy műanyagból készült hordtasakok”, illetve a „Szendvicses
zacskók” is. Másrészt az EPR rendelet méltán vitatott 11 § (1) előírása
szerint: A fogyasztó számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett
és szánt csomagolószerből, továbbá a fogyasztó számára történő értékesítés
helyén eladott, megtöltött vagy megtöltésre tervezett és szánt egyszer
használatos csomagolószerből létrehozott csomagolás tekintetében a
kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség a csomagolószer gyártóját
terheli.
Persze a szendvicses
zacskók nem minősülnek hordtasaknak, csak az EPR kötelezett személye okán lett
megjegyezve.
KT
kódok a hordtasakok vonatkozásában:
A jogszabályváltozás
értelmében az egyéb műanyagtermék kategóriát ki kellett egészíteni új KT kódokkal, melyek az 1-3 karakteren a
következőkép néznek ki:
.
15 mikronnál kisebb falvastagságú műanyag
hordtasak, a biológiailag lebomló műanyagból készült, valamint a nagyon könnyű
műanyag hordtasak kivételével – 311
.
15 mikronnál kisebb falvastagságú,
biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak, anagyon könnyű
műanyag hordtasak kivételével – 312
.
nagyon könnyű műanyag hordtasak, a
biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak kivételével – 313
.
biológiailag lebomló műanyagból készült
nagyon könnyű műanyag hordtasak – 314
.
biológiailag lebomló műanyagból készült,
15 mikron vagy annál nagyobb, de 50 mikront el nem érő falvastagságú műanyag
hordtasak – 316
.
50 mikron vagy azt meghaladó falvastagságú
műanyag hordtasak, a biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak
kivételével – 351
.
biológiailag lebomló műanyagból készült 50
mikron vagy azt meghaladó falvastagságú műanyag hordtasak – 352
Fontos továbbá, hogy:
Biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak esetén a kötelezett
nyilvántartása tartalmazza az akkreditált laboratórium által kiadott
tanúsítvány számát, amely igazolja, hogy a termékdíjköteles termék – a
csomagolásra vonatkozó európai szabványokkal összhangban – komposztálás és
anaerob lebontás útján hasznosítható.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk a hordtasakokkal
kapcsolatos kérdések tisztázásában. Kérdések esetén a Green Tax Service Kft.
munkatársai állnak rendelkezésre.
Declaration
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti,
hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.