
Sok a „potyautas” cég, várható ellenőrzések a
kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) rendszerben
2025.
május 7-én és 8-án a Bács-Kiskun Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara a Green
Tax Service Kft-vel közösen három városra kiterjedő tájékoztató rendezvényt és
„workshopot” tartott, melynek témája a teremékdíj törvény és EPR rendszer
2025-ös változásai, az ellenőrzések várható irányai, valamint a büntetési
tételek voltak.
A három rendezvény helyszíne sorban
Kiskunhalas, Baja, másnap Kalocsa voltak. Ugyan január 1-jével léptek életbe a
változások, illetve a 2025. I. negyedéves bevallásának határideje már eltelt,
mégis közel száz vállalkozás vett részt a három eseményen. Kiderült, hogy a
vállalkozások meg kívánnak felelni a jogszabályi előírásoknak, még akkor is, ha
most szembesülnek a kötelezettségük fennállásával, illetve aggodalmukat
fejezték ki a 2025. április 1-jével életbe lépett bírság rendelettel
kapcsolatosan. Ez által a kérdések is eköré a téma köré összpontosultak, hogy:
ki a kötelezett, illetve milyen bírság tételekre kell számítani mulasztás
estén?!
Az előadáson elhangzott, hogy sok a
tanácstalan cég, akiknek javasolt gyakorlott EPR és termékdíj ügyintézővel
felvenni a kapcsolatot. A Green Tax Service Kft. kapacitást és IT rendszert
fejlesztett, hogy további Partnereknek nyújthasson segítséget, már havi pár
tízezres költség mellett. Nyilván mindenkinek mérlegre kell tenni, hogy a
témára fordított idő vagy a tanácsadói díj kifizetése a könnyebbség. Az első
kötelezetti regisztráció a ma már gyakorlott tanácsadóknak is anno napokba
tellett.
A legnagyobb kockázati forrást az jelenti,
hogy nagyon sok vállalkozás a mai napig nem ismerte fel az érintettségét, pedig
az EPR rendszer 2023. július 1-jével lépett életbe hazánkban. A kiinduló
kötelezetti létszám nagyságrendileg tízezer vállalat volt, akiknek a száma ma
közel huszonnyolcezer főre emelkedett, ami megegyezik a korábbi termékdíjas
rendszerben lévő kötelezettek számával. Az óvatos becslések szerint további
hatvanezer vállalat még a mai napig nem ismerte fel az érintettségét, komoly
kockázzanak kitéve vállalkozását.
Ki a
kötelezett?
Fontos megjegyezni, hogy a behozó a
gyártóval esik egy tekintet alá. A jogszabály célja, hogy a piaci elérhetőséget
elsőnek biztosító legyen a kötelezett, az Ő kötelezettsége a pénzügyi forrás
megteremtése a majdan hulladékká váló cikk gyűjtési, hasznosítási,
ártalmatlanítási oldalon.
·
Nagyon leegyszerűsítve mindenki, aki terméket
külföldről behoz. Külföld nem csak a harmadik ország, hanem az Unió is.
Általában a termékek be vannak csomagolva és ha azok belföldre kerülnek
eladásra, vagy saját célból felhasználásra, akkor kötelezettség keletkezik.
Nyilván a csomagolatlan szálas áru, takarmány, kavics nincs becsomagolva, ami a teherautó platóján
érkezik be.
·
Mindenki, aki csomagol és a becsomagolt terméket
belföldön eladja. A csomagolás a körforgásos termék. Néhány kivételt
leszámítva.
·
Az adott csomagolószer tekintetében nem
csomagolási tevékenységet végző csomagolószer forgalmazók: bizonyos nagy
mennyiségű csomagolást végző által felhasznált, de jellemzően személyenként nem
nagy volumenben felhasználásra kerülő csomagolások esetén nem a csomagolásra
felhasználó a kötelezett. Ilyen cikkek: ételtároló edények, italtartó poharak, hordtasakok,
az értékesítés helyén megtöltésre tervezett és szánt csomagolószerek (éhmt
csomagolások). Éhmt csomagolószerekre gyakori példa, amit csomagolásnak kell
tekinteni: pizzás doboz, streetfood tálca, tortás doboz, popcornos doboz,
piskóta füles, szalagfüles és egyéb tömbös vagy rollos „eladótéri” tasakok. Nem
tartozik a kivételek alá egyébként a hullámkarton dobozok, a futártasakok, a
ragasztó szalagok, a kézi és gépi stretch fóliák, raklapok.
·
Aki EPR köteles terméket gyárt és hoz forgalomba
önállóan vagy más termék részeként (csomagolásról már az előbbiekben
beszéltünk). Ezek a következők: bizonyos egyszer használatos és egyéb
műanyagtermékek, reklámhordozó papír, elektromos és elektronikus berendezések, elemek
és akkumulátorok, gépjárművek, gumiabroncs, sütőolaj és –zsír, textiltermékek, bútorok
fából.
·
Asztalosok – bútorok fából kategóriában jó
eséllyel érintettek. Természetesen az épületasztalosok kivételt
képeznek ez alól, illetve azok után az összetevők után, amik nem fából
készülnek nincs kötelezettség (műanyag bútor, fémbútor, márvány és üveglappal).
Fontos, hogy a préselt fa lemezgyártó nem fizeti meg a termék EPR díját.
Nyilván ez alól kivétel a már mart bútor elemek fából, amik vtsz szám alapján már
kötelezettek, mint például a méretre vágott, mart, színezett ajtó frontok, fiók
elemek.
·
Varrodák, varrónők – a szövetanyag nem
kötelezett. A kötelezettség a késztermék után keletkezik, ruházati cikkek,
lakástextíliák (például szőnyeg, függöny). Nem kötelezettek például a táska
termékek, de a bőr cipő már igen.
·
Gépjármű behozók – Az EPR rendszerben külön
kategória, ráadásul tovább bonyolítja a helyzetet, hogy termékáramonként, vagy
átalány alapján is meghatározható a kötelezettség. Ráadásul az egyéb kőolaj
miatt a termékdíj kötelezettség is fennáll, a gumiabroncs, akkumulátor mellett,
nem megfeledkezve az elektronikai kötelezettség megfelelő meghatározásáról sem.
·
Teherautó, munkagép, ipari gép behozók. – A kötelezettség megállapításának egyik
legnehezebb területe a 3,5 tonna össztömegű teherautók, illetve a további két
kategória tekintetében. Itt is jogértelmező legyen a talpán, aki a megfelelő
időszakaszban a megfelelő módon állapítja meg a kötelezettségét.
·
És még sokan mások, gyártók, behozók,
csomagolók, hulladéktermelők, a kötelezettségük megállapítása alapján.
A kötelezettség megállapítását termékdíj és
EPR tekintetében három idősávban kell megállapítani. 2023. július 1 előtt,
2023. július 1 és 2024. december 31. között, 2025. január 1 után. Itt
párhuzamosan kell vizsgálni a termékdíj és EPR bevallási és fizetési
kötelezettség fennállását, vagy fenn nem állását. Ezáltal is bonyolítva a
kötelezettség pontos meghatározását.
Mi
lesz az ellenőrzések várható módszertana?
Üveggömbünk ugyan nincs, de információnk
szerint a kockázatértékelés módszertana kialakítás alatt van, az ellenőrzési
terv a 2025-ös évre meg előír célszámokat és irányokat. Korábbi hírünk a
témával kapcsolatosan: https://ktdt.hu/vallalkozok-figyelem-hamarosan-portyara-indul-a-hulladekhatosag/
Le kell szögezni, hogy a „Nagytestvér”
mindent is lát, valamint a hatóságok egymással beszélgetnek, információt és
adatot cserélnek a megfelelő jogszabályi előírások mentén.
Amik alapján a hatósági célkereszt
vállalkozásunkra irányulhat a következők (nem csak, de ez a leginkább jellemző:
·
Vámhatározatok – az adó ág látja a harmadik
országos termék beszerzéseket. A vámokmányokon, vámhatározatokon látszik a
termék vámtarifaszáma és annak tömege is.
·
KSH Intrastat adatszolgáltatások – bizonyos
cégek kötelezettek intrastat adatszolgáltatásokra a közösségi termék
beszerzések tekintetében. Ennél is fontos adatigény a vámtarifaszám és a tömegadatok.
·
Közösségi áfabevallás – A60-as nyomtatvány. A
könyvelők, ha látnak magyar adószám nélküli termék beszerzést az Unión belül,
Ők ezt a nyomtatványt biztosan ki fogják tölteni (akár egy óvatlanul magyarnak
tűnő honlapról történő rendelés esetén is).
·
Termékdíj bevallások – aki érintett volt a termékdíjban,
az jó eséllyel az EPR rendszerben is érintett lett. Néhány jellemző kivétel
azért akad, például a raklap gyártó, aki nem pántol és nem hoz be külföldről
semmit, Ő nem érintett az EPR rendszerben, de minden más szereplő igen.
·
Csomagolószer beszerzők – az online számla
adatokból látszik, hogy ki vásárolt csomagolószereket. Természetesen ezek
között lehet néhány, fent említett kivétel kategória is, vagy némely esetben
külföldi értékesítéshez is felhasználásra kerülhet a csomagolószer, de
kockázati elemként meg kell említeni. Meg kell jegyezni, hogy a következő
mondat nem a csomagolószerre, hanem annak csomagolására vonatkozik: „A
kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.”
Mik
a büntetési tételek?
Általánosságban elmondható, hogy az alapbírság
200 000 Ft, mely elmaradt regisztrációkra és adatszolgáltatásokra is
alkalmazható. A rendszer indulása óta egy regisztráció, illetve 7 darab
adatszolgáltatást kellett legrosszabb esetben teljesíteni. Akinek az adott
negyedévben nem volt fizetési kötelezettsége, de korábban volt, akkor a
fizetési kötelezettség nem keletkezésére vonatkozó adatszolgáltatás benyújtása
is kötelezettség. Jelenleg ezt összeadva 1,6 millió Ft a kockázat. Továbbá a
meg nem fizetett EPR díjat meg kell fizetni, melyre a hiányra vetített 50%-os
mértékű további büntetés is hozzáadódik.
A Pest Vármegyei Kormányhivatal Országos
környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztálya,
Koncessziós Engedélyezési és Ellenőrzési Osztály az EPR szempontból eljáró
hatóság (OHH- Országos Hulladék Hatóság). A MOHU-nak nincs ellenőrzési jogköre,
viszont a piaci szereplők, szakmai érdekképviseleti szervek a magas EPR díjak
okán, és a rendszerből kimaradók versenytorzító magatartását megelőzendő a NAV
Rendészeti Főosztály vagy a megyei illetőségű hulladékhatóságok bevonását
szorgalmazzák a potyautasok felderítésének érdekében.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk megkongatni a
vészharangokat. Egyetlen cél, hogy gyorsabbak legyünk, mint a hatóság és
önállóan pótoljuk visszamenően a mulasztásokat, így elkerülve az igen magas
büntetési kockázatokat, mielőtt a hatóság ránk talál. Szükség esetén vegyék fel
a kapcsolatot tanácsadó céggel. Kérdés esetén a Green Tax Service Kft.
munkatársai állnak rendelkezésre.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató
összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerre
vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően teljesítette. A
mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai standardok
betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a teljes termékdíj
törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a kiterjesztett gyártói
felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást. Célja nem a teljes
körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése, hanem gyakorlati
iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az összefoglaló
közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy
a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények, javaslatok
jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét tükrözi, melyek
szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel
a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az
esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a
jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak szakmai
véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.