A csomagolószer-gyártó, forgalmazó
cégeket érintő legjelentősebb változások a kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszer hatályba lépésével
Az elmúlt időszakban nagyon sok
kérdés merült fel a csomagolóipari cégeket érintő változásokkal kapcsolatosan. A
korábbi cikkjeinkben ugyan részleteiben bemutattuk a legfontosabb előírásokat,
viszont számtalan kérdést kapott az irodánk a napokban, ezért most szeretnénk
néhány leggyakoribb félreértést eloszlatni.
A
legnagyobb félreértést az okozza, hogy még mindig a cégek a kiterjesztett
gyártói felelősségi rendszerre úgy gondolnak, mint egy újra gombolt termékdíj
törvényre. Ez nem igaz! Ugyan vannak azonos, hasonló elemei a két
szabályozásnak, de hangsúlyozni szükséges, hogy ez egy teljesen új, önálló
jogszabály.
Jelen
cikkünkben nem térünk ki azokra az elemekre, amik minden vállalatot iparág
semlegesen érintenek a termékdíj és az EPR rendelet szabályai alapján
(külföldről behozott alapanyag csomagolása, külföldről behozott gépek, csomagoláshoz
felhasznált csomagolószer) hisz arról már a korábbiakban adtunk tájékoztatást.
Ezeket
a következő linken tudják megtekinteni kedves olvasóink: https://ktdt.hu/a-kiterjesztett-gyartoi-felelossegi-rendszer-es-a-kornyezetvedelmi-termekdij-torveny-legfontosabb-eloirasainak-osszeghasonlitasa/
Csomagolószer vs Csomagolás
A
„nulladik” szintű félreértést az adja, hogy a piaci szereplők nincsenek
tisztában a két fogalom közötti markáns különbséggel. A termékdíj törvény főszabály
szerint a csomagolószert tekinti a tárgyi hatály alatt, míg az EPR rendszer a „csomagolásokat”
veszi célkeresztbe (a csomagolási kormányrendelet hatálya alá tartozó
csomagolás).
Termékdíj
törvény szerint: csomagolószer: a
csomagolóanyag, a csomagolóeszköz és a csomagolási segédanyag. Az, hogy mi
minősül termékdíjköteles terméknek, a 2011. évi LXXXV. törvény 1. melléklete
határozza meg. Termékdíjköteles termékek, anyagok köre: Az „ex” jelzéssel
ellátott vámtarifaszámok alá tartozó termékek közül azok a termékdíjköteles
termékek, amelyek az 1. § (3) bekezdésében meghatározott tárgyi hatály alá
(Csomagolószer) tartoznak, ide nem értve a megnevezésben kivételként
megnevezett termékeket.
Most
viszont nézzük meg, hogy mi minősül a csomagolásról és a csomagolási
hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 442/2012.
(XII. 29.) Korm. rendelet szerint csomagolásnak.
2 § 1. csomagolás: valamennyi olyan,
bármilyen tulajdonságú anyagból készült termék, amelyet áru tartására,
megóvására, átadására, átvételére, szállítására, valamint bemutatására
használnak, beleértve minden árut a nyersanyagoktól kezdve a feldolgozott
árucikkekig, továbbá az ugyanilyen célra használt egyutas árucikkek; csomagolás
lehet:
a) a fogyasztói vagy elsődleges
csomagolás, amely értékesítési egységet képez a fogyasztó számára az
értékesítés helyszínén;
b) a gyűjtő- vagy másodlagos
csomagolás, amely az értékesítés helyszínén meghatározott számú értékesítési
egységet foglal magában, ha ezeket az egységeket a fogyasztó részére értékesítik,
vagy ezek az egységek csupán a polcok feltöltésére szolgálnak, és a csomagolást
a termékről a termék tulajdonságainak megváltoztatása nélkül el lehet
távolítani, valamint
c) a szállítási vagy harmadlagos
csomagolás, amely megkönnyíti a fogyasztói vagy gyűjtőcsomagolás átadását,
átvételét és szállítását annak érdekében, hogy a fizikai átadásnál, átvételnél
és szállításnál megóvja az árut a károsodástól, ide nem értve a közúti, vasúti,
vízi és légi közlekedésben használatos tartályokat;
Ezeknek
a csomagolási szinteknek a KF kódok meghatározásánál lesz jelentősége.
Jelen
cikkünk szempontjából most tekintsünk el attól az egyébként ténytől, hogy ha
valaki külföldről hoz be becsomagolt termékeket, vagy termékdíj kötelezettként
felhasznál csomagolószert csomagolásra, mert akkor mindkét jogszabály tárgyi és
alanyi hatálya alatt is van. Fókuszáljunk a csomagolószer-gyártó, külföldről
csomagolószert behozó és belföldön forgalomba hozó cégekre!
A fenti meghatározások alapján
kijelenthetjük, hogy Ők csomagolószert hoznak forgalomba, amit a vevő fog
csomagolásra felhasználni!!! Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a termékdíj
kötelezettség megmarad a csomagolószer után, a csomagolás utáni EPR
kötelezettség meg a csomagolószert csomagolásra felhasználó vevőt terheli.
Ha
a csomagolószert valaki felhasználja, betölt a csomagolási funkciót (dobozba
rakjuk a terméket, raklapra pakolunk, körbe tekerjük stretch fóliával,
pántoljuk, élvédőzük, felcímkézzük, a csévére rátekercselünk bármilyen papír
vagy műanyag terméke), akkor csomagolási tevékenységet végzünk. A csomagolási
tevékenység az, ami az EPR kötelezettséget keletkezteti jelen esetben.
Tehát a csomagolószerek tekintetében
szétválik a két jogszabály alanya! A csomagolószer gyártó, behozó cég a
forgalomba hozott csomagolószer után NEM lesz EPR kötelezett. EPR kötelezett a
csomagolást végző lesz!!!
Ha
bejön az értékesítési láncolatba egy csomagolószer kereskedő, aki belföldről
veszi a csomagolószert, termékdíj átvállalás nélkül és adja el a csomagolást
végző részére, Ő sem a termékdíj, sem az EPR szempontjából nem lesz kötelezett!
Miért
mondtuk azt, hogy „fő” szabályként? Ennek két oka is van:
Első
ok: Önálló körforgásos termék kategóriaként határozza meg az EPR rendelet az 1.2. egyszer használatos és egyéb
műanyagtermékeket (SUP). Ezeknél a cikkeknél eltérő alanyi hatály lehet. Az
alanyi hatállyal kapcsolatosan kértünk állásfoglalást az Energiaügyi
Minisztériumtól, a végleges választ annak megérkezésekor tudjuk megadni. Előzetes
véleményünk, hogy az 1.2.1. ételtároló edények, 1.2.4. italtartó poharak,
1.2.5. műanyag hordtasakok szempontjából az EPR kötelezett az első belföldi
forgalomba hozó (gyártó, behozó), míg a 1.2.2. flexibilis anyagból készült
zacskók és a 1.2.3. legfeljebb három liter űrtartalmú italtárolók esetén a
csomagolást végző az EPR kötelezett.
Második
ok: a nagy számú, de relatív kevés csomagolószert csomagolásra felhasználó
vevőt az EPR rendelet az elhíresült 11 § szabálya alapján kívánta mentesíteni.
Ennek érdekében készítettünk egy „Eladótéri nyilatkozatot”, ami a fogyasztó számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett és szánt
csomagolószer utáni kötelezettség megállapításában segít. A csomagolószer-gyártó,
forgalmazó cégeknek ezt a nyilatkozatot javasolt kitöltetni, aláíratni a
vevőkkel.
Mennyi lesz a termékdíj a
csomagolószerek után?
Ez
a másik húsba vágó kérdés, ami jogértelmezési problémákat vet fel, véleményem
szerint jogosan.
A
termékdíj törvény 2. mellékletében van egy igen fura képlet.
A
termékdíj meghatározásához a termék- és anyagáramonként fizetendő
termékdíjtételeiket meghatározó általános formula fog „segítséget” nyújtani!
T = (AT – F)
T:
a két tizedes pontossággal kiszámított és a kerekítés általános szabályai
szerint forintra kerekített termékdíjtétel (Ft/kg) azzal, hogyha (AT – F) eredménye negatív összeg, a T értéke nulla,
AT: az
adott termék- vagy anyagáramra vonatkozó általános termékdíjtétel (Ft/kg). Pl
műanyag 57 Ft/kg, papír 19 Ft/kg, Fa 19 Ft/kg, hordtasak (kivéve lebomló) 1900
Ft/kg.
F:
az adott termék- vagy anyagáramra vonatkozó, a termékdíj megállapítási időszak
első napján hatályos, Ht. szerinti kiterjesztett gyártói felelősségi díj
(Ft/kg), csomagolószer esetén az abból előállításra kerülő csomagolás után
fizetendő Ht. szerinti kiterjesztett gyártói felelősségi díjat kell figyelembe
venni. Azon termék- és anyagáramok esetén, amelyekre a Ht. szerinti kiterjesztett
gyártói felelősségi díj nem kerül megállapításra, az F értéke 0.
Az
EPR díjakkal kapcsolatosan itt tájékozódhat: https://ktdt.hu/kiterjesztett-gyartoi-felelossegi-dijak-fontos-valtozasok-a-hulladekgazdalkodasban/
Nézzünk
egy példát: hullámkarton doboz! Termékdíj: 19 Ft/kg, EPR díj: 173 Ft/kg. A
képletbe behelyettesítve: 19-173=-154. De mivel az eredménye összege negatív, a
T értéke nulla.
Mivel
a bevallási kötelezettség nem változik, csak a díjtétel „nullázódik” ki
(hordtasakok kivételével, ahol egyedül magasabb a termékdíj, mint az EPR díj),
így a csomagolószer gyártója, behozója tömeg alapon, CsK kódonként, de nulla
értékben fogja a csomagolószerre vonatkozó bevallást benyújtani. Ez független
attól, hogy ha a csomagolószer első belföldi forgalomba hozója és a csomagolást
végző személye esetleg elválik egymástól, akkor is ezzel a képlettel kell
számolni. Így a vállaltirányítási rendszerekben 2023.07.01-re virradóan a
rendszerekben át kell állítani a fenti alapján a díjtételeket „0” értékűre.
Mi lesz veled átvállalási
szerződés, nyilatkozat, termékdíj raktár?
Ugyan
a fenti alapján (hordtasak kivételével) az átvállalás „ügyértéke” nulla, de
jelenleg mégis minden szereplőnek azt javasoljuk, hogy a nyilvántartások
egyezősége miatt és mivel a termékdíj törvény ebből a szempontból csak
díjtételében változott, illetve a jogszabály sem helyezte őket hatályon kívül,
ezért a kialakult folyamatokon ebből a szempontból nem szükséges, nem javasolt
változtatni. A termékdíj raktár ráadásul ebben az esetben a hordtasakok, mint
SUP termékek utáni EPR kötelezettség szempontjából is hasznos tud lenni. (Sose
gondoltam volna, hogy a termékdíj raktárra azt fogom mondani, hogy hasznos, még
akkor sem, ha az átvállalási láncolatba lévő két kereskedőre ez adja az
egyetlen megoldást).
A kiterjesztett gyártói felelősségi díj
kiszámlázása
Csomagolás: A
környezetvédelmi termékdíjhoz hasonló módon nincs tiltó szabály, hogy a
belföldi vevő részére az EPR díj kiszámlázásra kerüljön. Amit nem tilt
jogszabály azt lehet, így ez egy kereskedelmi megállapodás része.
Egyszer használatos és egyéb
műanyagtermékek: Ebben az esetben javasolt a termék eladási
árától elkülönítve kiszámlázni az EPR díjat úgy, hogy az áru tömegének a
jogszabályban előírásra kerülő díj mértékével megszorzott összege legyen feltüntetve,
illetve javasolt mellé a körforgásos kódot (KF kód) is feltüntetni. A KF kódok
felépítéséről a későbbiekben kerül tájékoztató anyag összeállításra.
Számlán való feltüntetési
kötelezettség a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerben (nem termékdíj):
1.
A csomagolószer gyártó és azt „becsomagoló”, valamint külföldről becsomagolt
csomagolószert behozó vállalat esetén: 1.1. csomagolások tekintetében (az általunk
gyártott, vagy külföldről behozott termékek csomagolására vonatkozóan, mely nem
érvényes a forgalomba hozott csomagolószerekre, illetve belföldi vásárlású
termékek csomagolására): „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése
az eladót terheli.”
2.
Csomagolószert „bolti kiskereskedelmi értékesítésben felhasználó” vevő felé
értékesítő esetén (csomagolás utáni kötelezettséget most nem vizsgálva): A
fogyasztó számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett és szánt
csomagolószer után, a vevő „nyilatkozata” alapján: 1.1. csomagolások: „A
kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.” „A
kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetésre került.”
3.
SUP termékek első belföldi forgalomba hozatala esetén: 1.2. egyszer használatos és egyéb
műanyagtermékek: „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót
terheli.”
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer, a csomagolószereket elsőnek
forgalomba hozókra (gyártók, behozók) vonatkozóan leggyakrabban előforduló kérdésekben,
valamint a félre értések sikerült eloszlatnunk. A Green Tax Service Kft. csapata
rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.
1 comment
A csomagolás definíciója kapcsán felmerül a kérdés, hogy a hulladék/veszélyes hulladék áru-e? Azaz, a hulladékok csomagolása tekinthető-e áru csomagolásnak, ami EPR köteles? Ugyanis a hulladék gyűjtésére, kezelőhöz szállítására jellemzően azon kiürült csomagolószereket használják a cégek, amelyekre már megfizetésre került az EPR díj. Remélhetően nem lesz szükséges kétszer is fizetni rá, de hol ad erre lehetőséget a jogszabály?
Kicsit hasonló kérdésként merül fel az is, hogy kisebb cégek, webshopok – környezetvédelmileg teljesen elfogadható módon – használt dobozokba csomagolnak, amelyekre már egyszer valaki (pl. akitől érkezett eredetileg a doboz, vagy import esetén pont az adott cég) már megfizette az EPR-t, akkor ezek a nem újrahasználatra tervezett és nem bejelentett, de mégis ismét használható és használt csomagolásokra kell-e ismét fizetni? TEljesen jogtalan lenne, ha igen, de ha meg nem, akkor erre hol ad lehetőséget a jogszabály?