A nyomdaipari cégeket terhelő
termékdíj kötelezettség legfontosabb szabályai
A környezetvédelmi termékdíj törvény
egyik leginkább érintett területe a nyomdaipar. Mindennapi munkánk során
számtalan nyomdaipari vállalkozásnál végzett audit, tanácsadás alkalmával
számtalan hiányosságot fedezünk fel. Ennek ugyan a vállalkozások örülnek, mert
a hatóság a mulasztás tényét termékdíj bírság, vagy mulasztási bírság formájában
foganatosítaná. A nyomdaipari vállalkozások tekintetében a környezetvédelmi
termékdíj igazándiból tekinthető egy ágazatot sújtó külön adónak.
Jelen
szakcikkünkben néhány leggyakrabban előforduló gazdasági eseményt mutatunk be,
illetve az ahhoz kapcsolódó termékdíj teendőket és kockázatokat. Jelen
szakcikkünk nem fed le minden létező gazdasági eseményt, ezért az adott
vállalkozás konkrét folyamatainak és termékeinek ismerete nélkül csak
iránymutatást tartalmaz.
Külföldi alapanyag, cikk, termék beszerzés:
A
kicsomagolást követően létrejött csomagolási hulladék után, vagy a becsomagolt
termék belföldi forgalomba hozatala után keletkezik a kötelezettség. Mind
minden iparágban, itt is fontos, hogy minden külföldi behozatal termékdíj
vonzata meghatározásra kerüljön mind a csomagolás, mind az egyéb kötelezettség
szempontjából. Különösen oda kell figyelni, hogy ha külföldről közvetlenül
gépet, vagy berendezést hozunk be, az után valamilyen szinten a kötelezettség
biztosan keletkezik. Meg kell vizsgálni a cikk vtsz számát, nettó súlyát,
valamint ha van, az áramfelvevő képességét. Nem szabad elfelejteni, hogy maga a
cikk is lehet termékdíjköteles termék, vagy önállóan, vagy alkotórészei,
tartozékai tekintetében.
Belföldi alapanyag beszerzés: Itt
különösen azokra a papír és műanyag alapanyagokra kell komoly hangsúlyt
fektetni, amiknek a vtsz száma termékdíjköteles terméknek minősül.
Számtalanszor hallottuk audit során, hogy a nyomda azon az állásponton volt,
hogy „nem vagyok termékdíj kötelezett, mert már termékdíjjal növelten veszem az
alapanyagokat. Ez az egyik legkomolyabb és legkockázatosabb „félre értése” a
termékdíj törvénynek. A jogszabály egyértelműen meghatározza, hogy mikor jön
létre új termékdíjköteles termék. Nagyon leegyszerűsítve, ha változik a termék
vtsz száma, vagy CsK/KT kódjának első három jegye. Tehát ha egy nyomda az
alapanyagot, méretre vágja, kivágja, megnyomtatja, egyéb nyomdaipari
tevékenységekről nem is beszélve (kasírozás, riccelés, stancolás, perforálás, tűzés,
ragasztás, stb) nagyon nagy valószínűséggel az alapanyaghoz képest a végtermék
előbb említett azonosító számai, kódjai változnak. Egy ellenőrzésnél arra nem
hivatkozhatunk, hogy így kétszeresen kerül a termékdíj megfizetésre, mert
nekünk, mint nyomdaipari gyártóknak kell arról gondoskodnunk, hogy ez ne így
legyen (átvállalás, nyilatkozat, visszaigénylés, termékdíj raktár). A gyártott
termékdíjköteles termék után, ha az belföldi forgalomba hozatalra, vagy saját
célú felhasználásra kerül a kötelezettség keletkezik, az viszont csak lehetőség
(jogszabályban meghatározott jogintézmények mentén), hogy a kétszeres
kötelezettséget az adott vállalkozás elkerülje – természetesen jogszerűen és
pont a kétszeres díjfizetés alóli „mentesülés” érdekében.
Gyártott termékek: Minden
esetben a legfontosabb keresztmetszet a termék vtsz számának pontos ismerete.
Ez már el is dönti, hogy a cikk lehet-e termékdíjköteles vagy nem és ha igen,
melyik kategóriában. Ezt követően meg kell nézni, hogy a termékdíj törvény
meghatározásai, vagy a vtsz számok meghatároznak-e esetlegesen kivétel
kategóriákat és az általunk gyártott termék megfeleltethető-e a kivételnek.
Csomagolószerek:
A vtsz és a törvényi meghatározás alapján kell beazonosítani ezeket a cikkeket.
Ha a nyomdánk tasakot, dobozt, címkét, gyárt, és azt belföldre adja el, a
kötelezettség biztosan keletkezik. Ha a termék egyidejűleg csomagolószer és reklámhordozó papír
funkciót is betölt, akkor a termékdíj-kötelezettség a csomagolószer jelleg alapján áll fenn. Tehát egy pizzás doboz, vagy
egy pulti, kassza display biztosan ebbe a kategóriába sorolandó. Viszont, ha a
nyomdánk a tekercses címkét, vagy ragasztó szalagot kizárólag megnyomtatja, úgy
nem jön létre termékdíjköteles termék, illetve akkor sem, ha mondjuk egy lapra
kivágott dobozt hajtogatunk, tűzünk, ragasztunk, nyomtatunk, ugyanis az „már
félkész termék állapotában” is a tarifa szabályok alapján doboznak minősül.
Reklámhordozó
papírok:
A törvény egyik legvitatottabb kategóriája, ezért ennek részletes szabályait
vizsgáljuk mélységében.
A törvényi meghatározás alapján: gazdasági
reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényben
meghatározott gazdasági reklámot tartalmazó, a médiaszolgáltatásokról és a
tömegkommunikációról szóló törvény által meghatározott
a) sajtótermékek közül az időszaki lap egyes számai,
b) egyéb nyomtatott anyagok közül a grafikát, rajzot
vagy fotót tartalmazó kiadvány, a térkép, a nyomtatott képeslap, a
névjegykártya kivételével az üdvözlő- és más hasonló kártya, a nyomtatott
naptár, a nyomtatott üzleti reklámanyag, a katalógus, a prospektus, a
reklámposzter és hasonlók, a röplap és az egyéb szöveges kiadvány,
ideértve azt is, ha más kiadvány
mellékletét képezik, kivéve az
ISBN-számmal ellátott könyvet, és a tankönyvjegyzékbe felvett tankönyvet.
A szabályozás bemutatásánál meg kell
említeni, hogy a termékdíjköteles termék termékdíját nem kell megfizetni, ha a kötelezett (Ktdt. 3 § (9)) olyan
reklámhordozó papírt hoz belföldön forgalomba, használ fel saját célra vagy
vesz készletre, amely teljes nyomtatott felületére vetítve legfeljebb 50%-ában gazdasági reklám terjesztésére szolgál, vagy
amelyet közhasznú szervezet, állami, önkormányzati szerv alapfeladata körében
ad ki.
Ez
nem azt jelenti, hogy nincs utána kötelezettség, csak azt, hogy nincs fizetési kötelezettség, tehát a bevallásokba be kell állítani, ugyan
nullás kóddal, de kell! Ennek elmaradása mulasztási bírság kockázatát hordozza
magában.
A jogszabály értelmében,
valójában a nyomdának nincs mérlegelési lehetősége a csomagolószer kategórián
kívül a nyomtatott anyagok vonatkozásában, hogy az reklámhordozó papír-e vagy
sem? Ezt kizárólag a megrendelő teheti meg, legkésőbb a megrendelés
pillanatában.
Egy nyomdai anyag, ami 48-49-es áru
csoportba osztályozandó, akkor nem
minősül reklámhordozó papírnak, ha:
.
Nem
tartalmaz gazdasági reklámot,
.
Nem
minősül a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény által
meghatározott alábbi sajtótermékek, egyéb nyomtatott anyagok egyikének sem:
időszaki lap egyes számai, grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány,
térkép, nyomtatott képeslap, üdvözlő- és más hasonló kártya, nyomtatott naptár,
nyomtatott üzleti reklámanyag, katalógus, prospektus, reklámposzter és
hasonlók, röplap, egyéb szöveges kiadvány,
.
ISBN-számmal
ellátott könyv,
.
Tankönyvjegyzékbe
felvett tankönyv,
.
Termékdíjköteles
csomagolószernek minősül,
.
Termékdíjköteles
irodai papírnak minősül.
Ha
reklámhordozó papírnak minősül, akkor a következő lehetőségek vannak:
.
A
teljes nyomtatott felületére vetítve több
mint 50%-ában gazdasági reklám terjesztésére szolgál (bevallunk és
fizetünk, pl belföldi előállítású reklámhordozó tekintetében: 90001B1 KT
kódon), vagy
.
A
teljes nyomtatott felületére vetítve legfeljebb
50%-ában gazdasági reklám terjesztésére szolgál (bevallunk és NEM fizetünk,
pl belföldi előállítású reklámhordozó tekintetében: 90061B1 KT kódon), vagy
.
Közhasznú
szervezet, állami, önkormányzati szerv alapfeladata körében adja ki (bevallunk
és NEM fizetünk, pl belföldi előállítású reklámhordozó tekintetében: 90062B1 KT
kódon).
A valótlanul nyilatkozó
megrendelő termékdíj-kötelezetté válik. A megrendelést teljesítő köteles 6 évig
megőrizni az általa előállított reklámhordozó papír termék elektronikus vagy
nyomtatott példányát, és azt az állami adó- és vámhatóság ellenőrzése, hatósági
eljárása során kérésre bemutatni.
Irodai papírok: Információ
hordozására alkalmas író, nyomtató vagy fénymásoló papír, amely további
megmunkálás nélkül alkalmas írásra, nyomtatásra vagy fénymásolásra, továbbá az
iratok, dokumentumok, folyóiratok vagy hasonló termékek tartására, rendezésére
szolgáló, papírból készült iratrendező, dosszié, iratborító, levélrendező és
irattartó mappa. Bizonyos vtsz számok egyszerre találhatóak meg a csomagolószer
és az irodai papír kategóriában is. Ott általában az szokott a döntő lenni,
hogy ha már méretre van vágva, ami közvetlenül alkalmas írásra, nyomtatásra,
akkor az irodai kategóriába tartozik. Tipikusan ilyenek a rajzlapok, fénymásoló
papírok, pénztárgép szalagok.
Displayek: A
nyomdaiparban elterjed téves információ, mondhatni városi legenda, hogy a
displayek nem termékdíj kötelesek. Ez nem igaz. Azok a displayek nem termékdíj
kötelesek, amiknek a vtsz számunk nincs benne a jogszabály mellékletében, mert mondjuk,
bútor tarifa szám alá kell sorolni. A földön álló, polccal rendelkező termékek
jó eséllyel kikerülnek a törvény hatálya alól, de ehhez a vtsz szám minden
kétséget kizáró megállapítása szükséges.
Viszont
a kassza displayek, pulti displayek a vtsz számuk alapján csomagolószernek
minősülnek általában. Ez jó hír, mert nem a reklámhordozó 85 Ft/kg-os díjtétel
terheli őket, viszont rossz hír, hogy terheli.
A
különböző egyéb eladó téri (POS) vásárlást ösztönző papír termékeknél a
reklámhordozó jelleget meg kell vizsgálni. Tehát a standeek, belógó táblák,
megállító táblák, wobblerek, papír poszterek, raklaptakarók, rekesztakarók reklámhordozó
papír kötelezettsége (vevői ellentétes nyilatkozat hiányában) fennáll. A
displayekhez értékesítésre kerülő, a külön tételként, vagy külön soron számlázásra,
a displayel az eladás pillanatában nem egybe építve értékesített „korona elem”
után is feltétlenül vizsgálni kell a reklámhordozó papír kötelezettséget.
Ha
a displayekhez a nyomda gyárt külön, a szállítást, tárolást segítő, úgynevezett
transzport dobozt, az a cikk csomagolásának minősül, belföldi forgalomba
hozatal esetén kötelezettséget keletkeztetve, de szerencsére a csomagolószer
kategóriában.
Bérgyártás: Főszabály
szerint, ha a termékdíjköteles termék előállítása bérgyártás keretén belül valósul
meg (megrendelő biztosítja az alapanyagokat ingyenesen legalább 50%-ban), akkor
a megrendelő a kötelezett. A reklámhordozó papír kategóriában ez sem érvényes,
mert ott a mellékszabály felülírja a főszabályt,
tehát a nyomdai szolgáltatás nyújtója a kötelezett, akinek a tevékenysége során
létre jön a kész termék.
Alvállalkozói teljesítések: Sok
esetben előfordul, hogy a nyomda másik céget bíz meg a termék előállításával. Ezt
nyilvánvalóan teheti. Reklámhordozó papír kivételével, ha a megrendelő
biztosítja ingyen az alapanyagot, akkor Ő minősül kötelezettnek, egyéb esetben
a termék tényleges előállítója. Nagyon fontos, hogy ha a beszállító kiszámlázza
a termékdíjat, azt ugyan tovább számlázhatjuk a vevő részére, viszont a Nemzeti
Adó –és Vámhivatal felé azt nem valljuk be, mert nem mi vagyunk a termék
tekintetében a kötelezettek. Ha a beszállítónak kifizetjük és a NAV-nak is
bevalljuk és megfizetjük, azt könnyen beláthatjuk, hogy a „kétszeres”
díjfizetés rontja a versenyképességet és a termék árát. Javasolt ezeket a
cikkeket speciális, jogszabályban nem definiált kódon nyilván tartani a
pénzügyi státuszkód alapján (pl 90000B1). Így egy ellenőrzés is látja, hogy a
kötelezettek nem mi vagyunk a konkrét cikk tekintetében, és nem elfelejtettük
az adót bevallani.
Átvállalások: Ha
a termék elhagyja az országot legalább 60%-ban, akkor lehetőség van a
beszállítótól a termékdíjat szerződésben átvállalni. Fontos, hogy ez nem
jelenti azt, hogy minden cikket átvállalva kell beszerezni. A döntés az
átvállalónál van és az eredeti kötelezett hajlandóságán, hogy képes, kívánja-e
pontosan nyilvántartani, hogy mely termékekre kéri az átvállalást és melyekre
nem. Fontos, hogy ami átvállalva lett beszerezve, de értékesítés belföldre is
történik, azután a termékdíj legyen bevallva és megfizetve, és ez a mérték ne
haladja meg a tömegre vetített 40%-ot. Az átvállalt mennyiségekről a bevallás
ATV lapján a negyedéves bevallásba adatot kell szolgáltatni a hivatal felé,
mind a beszerzés, mind a belföldi, mind a külföldi kiszállítást meghatározva.
Bízunk benne, hogy jelen szakmai
összefoglalóinkkal segítségükre tudtunk lenni a nyomdaipari vállalkozásoknak.
Természetesen minden ügy és minden termék egyedi, ezért kérdésük esetén vegyék
fel a kapcsolatot tanácsadó munkatársainkkal.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.