Akkumulátorok termékdíj kötelezettségei és egyéb speciális hulladékgazdálkodási előírásai
Az akkumulátor termékáramban kötelezett vállalatok sokszor hátra dőlnek, hogy megfizetem a környezetvédelmi termékdíjat az állam felé, így nincs további tennivalóm a kérdésben. Sajnos, ha ez ilyen egyszerű, jelen szakcikkünk megírása okafogyottá válna, mert ugye az a jogszabály, ami mindenki által ismert és átlátható, az nem szorul további magyarázatra. Ez sajnos az akkumulátorok esetén sem fedi a valóságot.
Nagyon sok vállalkozás feledkezik meg az egyéb kötelezettségeivel kapcsolatosan, viszont ezzel jelentős kockázatnak teszik ki a vállalkozásukat.
Kezdjük az egyszerűbb kérdéssel: Akkumulátor és a környezetvédelmi termékdíj. A szabály kivételesen nem bonyolult, meg kell nézni szokás szerint, hogy mely akksik találhatóak meg a termékdíj törvény I. számú mellékletében. A 8507 vtsz szám alá sorolandó akkumulátorok kötelezettek: Elektromos akkumulátorok, beleértve ezek akár téglalap (beleértve a négyzet) alakú elválasztólemezeit is kivéve: a 8507 50 (megjegyzés: Nikkel-fém-hidrid akkumulátor) a 8507 60 (megjegyzés: Lítium-ion akkumulátor) és a 8507 90 (megjegyzés: Alkatrész) alszám alá tartozó termékek és a nátrium-kén (NaS) helyhez kötött energiatároló berendezés. A kötelezett lehet nagyon leegyszerűsítve a gyártó, vagy külföldről behozó, és azt belföldön forgalomba hozó vagy saját célból felhasználó vállalat.
Nem szabad megfeledkezni, ha más termék alkotórészeként, vagy tartozékaként fordul elő az akkumulátor, mert a kötelezettség ugyan úgy fennállhat, mintha önálló akkumulátorról lenne szó (a bevallásban a KT kód utolsó számjegye változni fog, de jelen cikk most nem a KT kódokat vizsgálja, arról a korábbiakban már született tájékoztató anyag). Tipikus ilyen esetek a vezeték nélküli elektromos kézi szerszámok, gépjármű, targonca, és egyéb akkumulátoros berendezésekben lévő akkumulátorok.
A kivételekből látszik, hogy vannak olyan akkumulátorok, amik nem termékdíj kötelesek, mert meghatározásra kerültek kivételként. Azt gondolnánk, hogy akkor nincs is tennivalónk a kérdésben, viszont ez nem igaz.
Itt kezdődnek a bonyodalmak, mert van egy külön speciális szakági jogszabály, aminek az előírásainak meg kell felelni. A 445/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet, mely az elem- és akkumulátorhulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szól. Ezzel azért nem foglalkozik sok érintett cég, mert a jogszabály címében is szerepel a „hulladék”, és akinél ilyen nem képződik, az „nem is olvassa tovább” a jogszabályt.
Pedig sajnos a gyártót terhelik a leginkább szerteágazó kötelezettségek, továbbá a külföldről behozót is gyártónak kell tekinteni.
Gyártó: az elem, akkumulátor előállítója, valamint az, aki vagy amely az értékesítési módszertől függetlenül (beleértve a távollevők között kötött szerződést is) elemet, akkumulátort – akár gépjármű, elektromos vagy elektronikus berendezés alkotórészeként vagy tartozékaként – Magyarország területén elsőként forgalomba hoz.
Rögtön észre kell vegyük, hogy az elemekkel kapcsolatosan is vannak tennivalók a jogszabály szerint, pedig az elemek nem is termékdíj köteles termékek.
A gyártókra vonatkozó kötelezettségeket a következő pontokba szedve tudjuk meghatározni, bemutatni.
. Nyilvántartásba vétel
. Átvételi, gyűjtési és kezelési kötelezettség
. Tájékoztatási kötelezettség
. Biztosítékadási kötelezettség
. Nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség
Bírság tételek:
Fontos továbbá, hogy a jogalkotó igen magas büntetési tételeket határoz meg elem- és akkumulátorhulladékkal kapcsolatos kötelezettségek elmulasztása esetén.
Számszerűsítve néhány jellemző mulasztási szankciót:
. ha a gyártó a bejelentési kötelességét nem teljesíti: 1 000 000 forint
. ha a gyártó adatszolgáltatási kötelezettségét késedelmesen vagy nem teljesíti: 500 000 forint, mely ismételt kötelezettségszegés esetén 1 000 000 forintig terjedhet
. ha a gyártó, illetve a koordináló szervezet a tárgyévi begyűjtendő hulladékmennyiséget nem teljesíti: a kötelezettségszegés mértékével arányos összeg, azonban legfeljebb 500 000 forint
. ha a gyártó, illetve a koordináló szervezet a visszavételi kötelezettségét nem teljesíti: 500 000 forint
. ha a kereskedő az átvételi kötelezettségét nem teljesíti: 100 000 forint, mely ismételt kötelezettségszegés esetén 250 000 forintig terjedhet
. ha a gyártó az általa forgalmazott hordozható elem, illetve akkumulátor tömegéről valótlan adatot szolgáltat és ez által begyűjtési kötelezettségét a valósnál kisebb mértékűnek tünteti fel, a szolgáltatott adat és a valós mennyiség közötti eltérés minden kg-ja után 1000 forint
. ha a gyártó az elem, illetve akkumulátor forgalmazási előírásait szegi meg: 2 000 000 forint.
Tehát ha valaki, a bejelentési és az adatszolgáltatási kötelezettségét nem teljesíti és 5 éves elévülési idővel számolunk, az 6 000 000 Ft-os mulasztási szankciót is magával vonhat legrosszabb esetben, az egyéb kötelezettség szegéseket nem is vizsgálva.
Kötelezettségek:
Most nézzük meg a kötelezettséget kicsit részletesebben. Itt felhívom a figyelmet, hogy csak a leggyakoribb eseteket mutatom be, a teljeskörű megfelelés érdekében a teljes jogszabály pontos ismerete szükséges.
1. Nyilvántartásba vétel
Ennek a kötelezettségnek az elmulasztása sajnos szabad szemmel is látszik. Ez kockázati forrást tud jelenteni – természetesen mindenkiről csak a legjobbat feltételezve-, hogyha egy konkurenciánk ismeri a tevékenységünket, és nem talál meg bennünket ebben az adatbázisban, akkor egy „feljelentéssel” meg tudja segíteni az ellenőrző hatóság munkáját, számunkra viszont kellemetlen pillanatokat okozva. (A bírság tételekről a későbbiekben lesz szó).
Itt tudjuk leellenőrizni vállalkozásunkat, hogy biztosan benne vagyunk-e a regisztrált elem, akkumulátorgyártók adatbázisában: http://web.okir.hu/sse/?group=EHIR
Hatósági oldalról is segítség ez a nyilvános adatbázis, ugyanis, ha valaki megvizsgálja, hogy ki érintett a termékdíjban, annak jó eséllyel a gyártói nyilvántartásba vételi kötelezettségnek is eleget kell tenni. Aki ebben nincs benne, az jó eséllyel mulasztást követ el.
Nyilvántartásba vétel mente:
A nyilvántartásba vételt legkésőbb az elem vagy az akkumulátor forgalomba hozatalának megkezdéséig kell kérelmezni. Ennek elmulasztása mulasztási bírság kockázatát hordozhatja magában.
Mindenekelőtt el kell utalni a Pest Megyei Kormányhivatalnak az igazgatási szolgáltatási díjat, melynek mértéke 75.000 Ft. Az utalás bizonylata a gyártói regisztrációhoz becsatolandó dokumentum.
Kell egy személy, aki rendelkezik OKIR (Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer) meghatalmazással. Ezt külön nyomtatványon kell kérni, tehát alap esetben ezzel még a cégjegyzésre jogosult képviselők sem rendelkeznek.
Ezt követően ki kell tölteni a „Gyártói nyilvántartásba vétel” adatlapját (HEA-NY). Ennek adattartalma a cégre vonatkozó adatok (KÜJ-azonosító megléte szükséges), valamint a termékekre vonatkozó specifikus adatokat, illetve a kötelezettség teljesítésére vonatkozó információkat kell megadni (termék és tevékenység típustól függően több kategóriát is ki lehet/kell választani).
Elemek és akkumulátorok típusai:
. Hordozható (zárt burkolattal ellátott, kézben szállítható elem, akkumulátor, kivéve az ipari elemet, akkumulátort)
. Ipari (Kizárólag ipari, vagy szakirányú célra, valamint elektromos meghajtású gépjárműben használt elem, akkumulátor)
. Gépjármű (A gépjármű indításához, világításához, gyújtásához használt elem, akkumulátor).
Kötelezettség teljesítésének módja:
. egyéni
. átvállalóra átruházással,
. termékdíjátalány-fizetés,
. az állami hulladékgazdálkodást közvetítő szervezeten keresztül történő kollektív
. közvetítő szervezeten keresztül történő teljesítés útján (ebben az esetben azt is ki kell választani a KÜJ száma alapján, valamint a vele megkötött szerződést is csatolni kell az adatcsomaghoz.)
A gyártó által kialakított speciális gyűjtőhelyek listájára és helyszínére vonatkozó felsorolást, valamint a gyártó által Magyarországon képviselt, forgalmazott márkaneveket (amennyiben vannak ilyenek) is meg kell adni a nyilvántartásba vételi eljárás során.
Minden változást, kötelezettség megszűnést 15 napon belül kell bejelenteni. A hatóság a gyártói nyilvántartásba vételről, változásról, megszűnésről határozatot hoz.
2. Átvételi, gyűjtési és kezelési kötelezettség
A gyártó az elem- és akkumulátorhulladékot a hulladékbirtokostól valamint az elem- vagy akkumulátor-forgalmazótól át kell vennie, melyhez átvételi helyet, vagy speciális gyűjtőhelyet kell biztosítania. Sőt, nem csak az átvétel lehetőségét kell biztosítani, hanem gondoskodni is köteles a gyártó meghatározott százalékú visszagyűjtésről.
A gyűjtési kötelezettség mértéke:
A hulladékká vált hordozható elem, akkumulátor gyűjtési aránya (K): 0,45
A gyűjtési kötelezettség megállapítására a következő képletet kell alkalmazni:
B: a tárgyévben átvételre és gyűjtésre meghatározott hulladékká vált hordozható elem, akkumulátor mennyisége (kilogramm)
Tehát a tárgyévben és azt megelőző két év átlagának 45%-át köteles a gyártó visszagyűjteni, vagy visszagyűjtetni.
A gyártó az átvételért ellenszolgáltatást nem követelhet, azonban a hulladék átadásának ösztönzése érdekében díjat fizethet. (jelen szakcikkünk nem tér ki a díjfizetés esetén fennálló személyi jövedelem adó, fordított áfa, fémkereskedelmi és hulladék kezelési szabályokra.)
A gyártó e kötelezettségének más gyártóval együttműködve, szakmai szövetség vagy közvetítő szervezet útján is eleget tehet. Mivel a jogszabály szigorú szabályokat ír elő a gyűjtőhelyek létesítésének helyéről, módjáról feltételeiről, ezért a leggyakoribb piaci gyakorlat, hogy a gyártók közvetítő szervezetet vesznek igénybe, melyekről a későbbiekben lesz szó.
A gyártónak gondoskodnia kell az átvett és gyűjtött hulladék kezeléséről is. Ennek módját és mértékét is szigorúan előírja a jogszabály. Az ólom-, kadmiumtartalom újrafeldolgozásának – az ésszerű költségráfordítás figyelembevételével – az elérhető legjobb technika szerint, a legmagasabb újrafeldolgozási arányt el kell érnie. A hulladékká vált savas, ólomtartalmú elem, akkumulátor: 65%, a hulladékká vált nikkel-kadmium tartalmú elem, akkumulátor: 75%, Az egyéb hulladékká vált elem, akkumulátor esetén: 50% az átvett és gyűjtött elem- és akkumulátorhulladék tömegéhez viszonyított újrafeldolgozási hatékonysági mutató.
3. Tájékoztatási kötelezettség
A gyártónak tájékoztatnia kell a fogyasztókat és a forgalmazókat például az elemek és akkumulátorok környezetre és emberi egészségre gyakorolt lehetséges hatásaira, az elkülönített gyűjtés fontosságára, annak elmaradásának (települési hulladékba kerülés esetén) káros hatásaira, ingyenes visszavételi kötelezettségre.
A következő, mindenki által már látott ábra feltüntetési kötelezettségét is ez a jogszabály írja elő:
Ennek az ábrának meghatározott helyen és méretben kell megjelennie a terméken, vagy annak csomagolásán, továbbá utalni kell elemen, akkumulátor nehézfém-tartalmára is (higany – ”Hg”, kadmium – ”Cd”, ólomtartalom esetén a ”Pb” megjelöléssel), továbbá a hordozható akkumulátoron, a gépjárműelemen, valamint a gépjármű-akkumulátoron annak kapacitását fel kell tüntetni.
A gyártó az elem- és akkumulátorhulladék átvételéről, gyűjtéséről és kezeléséről – a gyártó részére történő átadás ösztönzése érdekében – évente legalább 2 alkalommal, országosan – így különösen országos napilapban, országosan sugárzott televízióban vagy rádióban –, általános tájékoztató közleményt tesz közzé. A gyártó e kötelezettségének más gyártóval együttműködve, szakmai szövetség vagy közvetítő szervezet útján is eleget tehet.
4. Biztosítékadási kötelezettség
A gyártónak elem- és az akkumulátorhulladék átvételére, gyűjtésére és kezelésére vonatkozó kötelezettsége ellátásának biztosítására vagyoni biztosítékot is kell képeznie. Ennek összege irracionálisan magas, ezért választják a közvetítő szervezeti csatlakozást a gyártók.
5. Nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség
A gyártónak fennáll a nyilvántartás vezetési kötelezettsége, amit egy hatósági ellenőrzés során be kell, hogy tudjon mutatni. A gyártó az általa nyilvántartott adatokról a tárgyévet követő év február 20-ig az országos környezetvédelmi hatóság részére adatot szolgáltat (HEA nyomtatvány). Az átvállaló és a közvetítő szervezetnek is van adatszolgáltatási kötelezettsége, melyre ez a cikk szintén nem terjed ki.
A forgalmazó és a hulladékbirtokos kötelezettségei
A gyártók mellet a forgalmazóknak és hulladékbirtokosainak is fennállnak kötelezettségei, melyet tényleg csak nagy vonalakban van lehetőség bemutatni jelen szakcikk keretein belül. A forgalmazónak is lehetőséget kell biztosítania az ingyenes hulladék „átadás” lehetőségére. Tehát a forgalmazó nem tagadhatja meg a hulladékbirtokosának a hulladék átvételét.
A forgalmazó a hulladék átvételi kötelezettség megteremtéséhez gyűjtőedény rendelkezésre állását folyamatosan biztosítja az elem és akkumulátort átadni szándékozó hulladékbirtokos részére.
Fontos szabály, hogy a forgalmazó az átvételi és gyűjtési kötelezettségének teljesítéséért a hulladékbirtokostól ellenértéket nem követelhet, továbbá nem kötheti az elem- vagy az akkumulátorhulladék átvételét, gyűjtését új termék vásárlásához, azonban a hulladék átadásának ösztönzése érdekében a hulladékbirtokos részére díjat fizethet. (díjfizetés esetén egyéb jogszabályi kötelezettségek is fennállhatnak).
A hulladékbirtokos (és itt sok esetben a háztartásokról, magánszemélyekről beszélünk) az elem- és az akkumulátorhulladékot elkülönítetten kell gyűjtenie, tehát a kommunális hulladékba ezek nem dobhatók, kizárólag speciális gyűjtőedényben helyezhetők el. Ha nem tudjuk, hogy a fiók alján lapuló elemekkel mit is tegyünk, akkor nyugodtan vigyük azokat magunkkal, mert tuti biztos, hogy úton útfélen, ha jobban figyelünk és keressük a lehetőségeket, akkor bármelyik bevásárlóközpontban, élelmiszerboltban, elektronikai áruházban, iskolában, sőt, akár a munkahelyünken is találhatunk a hulladék átadására alkalmas speciális gyűjtőedényt.
Közvetítő szervezetek:
Ezek a szervezetek szigorú engedélyezési eljárást követően kapják meg a működéshez szükséges jogosultságokat. A Green Tax Service Kft az RLG Rebat Hungary Non-Profit Kft. stratégiai partnere. A termékdíjköteles akkumulátorokkal kapcsolatos hulladék kezelési feladatok bizonyos részét az állami hulladékgazdálkodást közvetítő szervezet a termékdíj fizetésért cserébe ellátja. Az RLG a nem termékdíjköteles hordozható/ipari elem/akkumulátor hulladékkal kapcsolatos kötelezettség teljesítésében tud segítséget nyújtani.
A megállapodás kiterjed különösen a begyűjtési és újrafeldolgozási kötelezettségre, tájékoztatási kötelezettségben megoldást biztosít az elemek és akkumulátorok visszavételével, kezelésével kapcsolatosan, továbbá vállalja a Kötelezett telephelyein, üzleteiben, és irodáiban elemgyűjtő edények igény szerinti kihelyezését, és az azokban összegyűlt hulladék rendszeres, díjmentes elszállítását. Közvetítő szervezeti csatlakozás esetén a biztosíték adási kötelezettség nem áll fent.
Miben tud segíteni a Green Tax Service Kft?
Összegezve a fentieket, a termékdíjköteles akkumulátorok után meg kell fizetni a termékdíjat és eleget kell tenni a szakági jogszabályban meghatározott kötelezettségeknek is. A nem termékdíj köteles elemek és akkumulátorokkal kapcsolatosan speciális hulladékgazdálkodási kötelezettségeknek kell eleget tenni.
. Bejelentkeznünk a termékdíj kötelezettség alá
. Nyilvántartás vezetésben segítünk a termékdíj bevallás elkészítéséhez
. Termékdíj bevallásokat képviselőként benyújtjuk a Nemzeti Adó és Vámhivatalhoz
. Gyártói regisztrációt meghatalmazottként intézzük
. Közvetítő szervezettek való megállapodást intézzük. (A Green Tax Service Kft az RLG Rebat Hungary Non-Profit Kft. stratégiai partnere. Az ebből adódó előnyöket és rugalmasságot tudjuk biztosítani a szerződött Partnereink részére, viszont más közvetítő szervezet felé is vállaljuk az adatszolgáltatást igény esetén.)
. Nyilvántartás vezetésben segítséget nyújtunk a szakági kormányrendelet szerint.
. Adatot szolgáltatunk a közvetítő szervezet felé
. Éves Adatszolgáltatást elvégezzük a „Zöldhatóság felé”.
. Hatósági ellenőrzésekben eljárunk, képviseljük a Partnerünk igényeit.
Bízunk benne, hogy ezzel a szakmai tájékoztatóval segítséget tudtunk nyújtani akkumulátorok termékdíj kötelezettségei és egyéb speciális hulladékgazdálkodási előírásokban eligazodni, az összefüggéseket átlátni, nem csak a termékdíj törvény, hanem a 445/2012. (XII. 29.) kormányrendelet legfontosabb szabályainak bemutatása mellett. További kérdésük esetén a Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
The findings, opinions and suggestions described in the professional material reflect the legal interpretation and professional opinion of the author and qualify as a recommendation and not an exclusive method. The statement of Green Tax Service Ltd. contains the professional opinions, suggestions and methods provided by the provisions of the Product Fees Act and the applied market practice to the maximum.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.