Az egyszer használatos műanyag termékekre vonatkozó speciális előírások
A folyamatosan átalakuló jogszabályi háttér következtében meg kell vizsgálnunk, hogy a csomagolási kormányrendelet, illetve a kapcsolódó jogszabályok milyen regisztrációs és egyéb jelentési, adatszolgáltatási kötelezettségeket írnak elő vállalatunkra nézve. Mivel hulladékgazdálkodással összefüggő előírásokról beszélünk, azok elmulasztása esetén hulladékgazdálkodási bírság kockázatát hordozzák magukban
Ahhoz, hogy az előírásokat teljes egészében és összefüggéseiben lássuk, rögtön két jogszabályt kell megvizsgálnunk, felfedezni azok önálló előírásait és természetesen, az előírások közös halmazát. Egy dolgot azonban biztosan kijelenthetünk, hogy a nyilvántartásba vett vállalatok száma nagyban alul maradt, töredéke az elvártaknak, többszörös az a kötelezetti kör, aki elmulasztotta ezt a kötelezettségét (cikkünk megírásakor 128 adóalany).
Kezdjük is szép sorban a releváns jogszabályok bemutatását, mely során nem célunk a teljes jogszabályok kielemzése, kizárólag a témával összefüggő, leginkább meghatározó előírások bemutatása.
301/2021. (VI. 1.) Korm. rendelet: az egyes egyszer használatos, valamint egyes egyéb műanyagtermékek forgalomba hozatalának korlátozásáról
Egyik legfontosabb eleme, hogy meghatározza az egyszer használatos műanyagtermék fogalmát, ami: olyan termék, amely teljes egészében vagy részben műanyagból készült, és amelyet nem arra szántak, nem úgy terveztek, vagy amelyet nem azzal a céllal hoztak forgalomba, hogy a gyártóhoz visszajuttatva élettartama alatt többször vagy több körben újratölthető legyen, illetve eredeti rendeltetésének megfelelő célból újrahasználható legyen;
Illetve bizonyos termékeket tiltás alá helyez, melyről a korábbi cikkünkben már beszámoltunk (https://ktdt.hu/egyszer-hasznalatos-muanyag-termekekrol-szolo-sup-iranyelv-megvalosulasa-hazankban-2021-julius-1-et-kovetoen-forgalomba-hozatali-korlatozas-jeloles/). Azért említjük most meg, mert 2023. január 1-ét követően, ha a jogszabály nem változik, akkor a műanyag italtartó pohár is betiltásra kerül. Ráadásul az is, ami csak részben tartalmaz műanyagot. Alternatíva hiányában bízunk abban, hogy a hazai jogalkotó, egy, a piaci igényeket tükröző jogszabály módosítást követően a termékdíj törvényben alkalmazott, tíz százalék alatti műanyag tartalom esetén a papír kategóriába fogja sorolni a műanyag bevonatú papír poharakat, így a tiltást ezekre a termékekre nem alkalmazza.
Halkan megjegyzem, a jogszabály nem ére el maradéktalanul a kívánt célt, mert még napjainkban is bizonyos büfékben, étkezdékben az elvitelre szánt ételt „expandált polisztirolból készült ételtároló edénybe” csomagolják. Persze feltételezhetjük, hogy ennek a beszerzése még a forgalomba hozatali korlátozást megelőzően lett beszerezve, bár ennek valóság tartalma a megítélésem szerint sok esetben megkérdőjelezhető.
349/2021. (VI. 22.) Korm. rendelet: az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről:
Az értelmezés legnehezebb részét rögtön az „Értelmező rendelkezések” gyártó meghatározása adja. A definícióból kiragadva a lényeget, gyártó az, ,aki: „egyszer használatos műanyagtermékek, megtöltött egyszer használatos műanyagtermékek vagy műanyagot tartalmazóhalászeszközök hivatásszerű gyártásával, töltésével, értékesítésével vagy importálásával, továbbá Magyarországon valóforgalomba hozatalával foglalkozik; vagy”. Lássuk be, hogy ez még a jogszabályok értelmezésében jártasok számára is ad némi fejtörést és megfogalmaz némi pontosítási igényt, már a nulladik lépésnél, a gyártó személyénél, tehát az alanyi hatály meghatározásánál.
Egyszer használatos műanyagtermékek tekintetében a következő előírásoknak kell megfelelni:
. Fogyasztásának csökkentés
. Termékkövetelmények
. Jelölési követelmények
. Elkülönített gyűjtés
. Figyelemfelkeltő intézkedések
. A gyártók nyilvántartásba vétele
. A gyártó nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettsége
Fogyasztásának csökkentés:
Az irányelv alapján fogyasztáscsökkentési intézkedéssel érintett termékek:
. Italtartó poharak, beleértve azok tetejét és fedelét (továbbiakban: Poharak).
. Ételtároló edények, azaz ételtartók, például dobozok tetővel vagy anélkül, amelyek olyan ételek tárolására szolgálnak, amelyek:
1. azonnal fogyaszthatók helyben, vagy elvihetők,
2. fogyasztása általában az edényből történik, valamint
3. készételként fogyaszthatók, azaz további elkészítést, például főzést, forralást vagy melegítést nem igényelnek,
Beleértve például a gyorsételekhez vagy egyéb készételekhez használt ételtároló edényeket, kivéve az italtárolókat, tányérokat és tasakokat, valamint az ételt tartalmazó csomagolásokat (továbbiakban: Ételtároló edények).
Tilos 2023. 01.01-étől az egyszer használatos műanyag ételtároló edényeket díjmentesen rendelkezésre bocsátani a fogyasztó számára az értékesítéskor.
Termékkövetelmények (és elkülönített gyűjtési kötelezettséggel érintett termékek):
Legfeljebb három liter űrtartalmú italtárolók, vagyis folyadék tárolására használatos tárolók, például italpalackok, beleértve a kupakjukat és a fedelüket is, valamint a kompozit italcsomagolás, beleértve a kupakokat és a fedeleket is. Kivéve: azokat az üveg vagy fém italpalackokat, amelyeknek a kupakja vagy a fedele műanyagból készült, illetve bizonyos speciális gyógyászati célra szánt folyékony élelmiszerek tárolására szolgáló és használt italpalackokat.
2024.07.03-ától műanyagból készült kupakkal és fedéllel ellátott egyszer használatos műanyagtermékeket, legfeljebb három liter űrtartalmú italtárolókat csak abban az esetben lehet forgalomba hozni, ha a kupakok és fedelek az italtárolókhoz rögzítve maradnak a termék rendeltetésszerű használata során (továbbiakban: Italtárolók).
2025.01.01-étől a forgalomba hozott PET italpalackoknak legalább 25%-ban újrafeldolgozott műanyagot kell tartalmazzanak, 2030-ra ennek legalább 30%-ot el kell érnie.
Jelölési követelmények:
A gyártó gondoskodik – az általa forgalomba hozott termék csomagolásán vagy magán a terméken – szembetűnő, tisztán olvasható és eltávolíthatatlan jelölés alkalmazásáról, amely a fogyasztót meghatározott információkról tájékoztatja. Érintett termékek a következők:
. Egészségügyi betétek (párnák), tamponok és tamponapplikátorok.
. Nedves törlőkendők, azaz előre megnedvesített kozmetikai és háztartási törlőkendők.
. Dohánytermékek szűrővel, valamint azok a szűrők, amelyeket a dohánytermékekkel történő együttes használathoz hoznak forgalomba.
. Italtartó poharak.
Elkülönített gyűjtés:
Az újrafeldolgozás biztosítása érdekében el kell érni, kiterjesztett gyártói felelősségirendszer keretein belül az egyszer használatos legfeljebb három liter űrtartalmú műanyag italpalackokból keletkező hulladékok elkülönített gyűjtését, beleértve a kupakjukat és a fedelüket is. Célérték: 2025-re az adott évben forgalomba hozott mennyiség 77, 2029-re 90 tömegszázalékának megfelelő mennyiségű keletkezett hulladékot kell visszagyűjteni.
Figyelemfelkeltő intézkedések:
A gyártó a rendelet hatálya alá tartozó termékekből származó hulladékelhagyás csökkentése érdekében tájékoztatást nyújt a fogyasztóknak, és ösztönözi a felelős fogyasztói magatartást. A felhasználóit tájékoztatja például: újrahasználható alternatívák, újrahasználati rendszerek és hulladékgazdálkodási lehetőségek rendelkezésre állásáról, eredményes hulladékgazdálkodás bevált gyakorlatairól.
Az érintett termékek:
. Ételtároló edények,
. Flexibilis anyagból készült zacskók vagy csomagolások olyan élelmiszerek tárolására, amelyeket a zacskóból vagy csomagolásból készételként történő azonnali fogyasztásra szánnak,
. Italtárolók,
. Poharak,
. Dohánytermékek szűrővel, valamint azok a szűrők, amelyeket a dohánytermékekkel történő együttes használathoz hoznak forgalomba.
. Nedves törlőkendők, azaz előre megnedvesített kozmetikai és háztartási törlőkendők.
. Léggömbök, kivéve az ipari vagy más foglalkozásszerű felhasználásra szánt ballonokat, valamint a fogyasztók számára nemértékesített alkalmazásokat.
. Könnyű műanyag hordtasakok,
. Egészségügyi betétek (párnák), tamponok és tampon applikátorok.
A gyártók nyilvántartásba vétele:
A jogszabályban meghatározott termék forgalomba hozatalát megvalósító gyártó az egyszer használatos műanyagtermékkel végzett tevékenység megkezdésétől számított 15 napon belül a hulladékgazdálkodási hatóságnál kérelmezi a nyilvántartásba vételét. A hatóság 8 napon belül a gyártó részére nyilvántartási számot ad ki. A hulladékgazdálkodási hatóság nyilvánosan, bárki számára hozzáférhető módon, naprakészen közzéteszi a honlapján a nyilvántartásba vett gyártók nevét, székhelyét, adószámát, a nyilvántartásba vételi számát, a gyártó által gyártott, forgalomba hozott egyszer használatos műanyagtermékek megnevezését és fajtáját.
A gyártó nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettsége:
A gyártónak nyilvántartást kell vezetnie az általa tárgyévben forgalomba hozott: fogyasztáscsökkentési intézkedéssel, termékkövetelményekkel és elkülönített gyűjtési kötelezettséggel érintett termékek tekintetében, valamint az átvett, hulladékká vált termékekről, valamint a műanyagot tartalmazó halászeszközökről.
A gyártónak a tárgyévet követő év március 1-jéig kell a hulladékgazdálkodási hatóság részére az adatszolgáltatást megküldeni.
A meghatalmazott képviselő:
A gyártó valamennyi kötelezettségét meghatalmazottképviselője útján is teljesítheti. A meghatalmazott képviselő írásbeli, állandó meghatalmazással jelölhető ki. A meghatalmazott képviselőnek magyar adószámmal kell rendelkeznie. Azoknál a vállalkozásoknál, ahol szerte ágazó a környezetvédelmi termékdíjjal, hulladék gazdálkodással kapcsolatos feladatkör, azoknál javasolt a folyamatok kézben tartására külső szakértő cég bevonása, mind a magas büntetési tételek elkerülése, mind a folyamatosan változó jogszabályi háttérrel kapcsolatos napra kész tudás megszerzése érdekében.
Mindezekből látszik, hogy a kötelezett személyének meghatározása okozza a legnagyobb problémát, mellyel kapcsolatosan bízunk abban, hogy a jogalkotó a 2023. július 1-étől érvényes jogszabály módosítással ezt a kérdést is minden kétséget kizáróan rendezni fog.
Bízunk benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni a csomagolásokra, különösen az egyszer használatos műanyag csomagolásokra vonatkozó előírásokban. A Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
The findings, opinions and suggestions described in the professional material reflect the legal interpretation and professional opinion of the author and qualify as a recommendation and not an exclusive method. The statement of Green Tax Service Ltd. contains the professional opinions, suggestions and methods provided by the provisions of the Product Fees Act and the applied market practice to the maximum.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.