Az újrahasználható csomagolószerek
speciális EPR (és Cskr.) szabályai 2024
Az
újrahasználható csomagolószerek szabályai már egy korábbi szakmai
összefoglalóinkban bemutatásra került. Most megvizsgáljuk, hogy a 2024. január
1-től életbe lépett jogszabály változás hogyan befolyásolja ezeknek a
göngyölegeknek a kezelését, illetve néhány kérdés további tisztázásra került a
legutóbbi cikkünk óta.
Továbbra is fontos és itt is megismételjük, újrahasználható
csomagolás: olyan csomagolás, amelyet arra szántak, úgy terveztek és azzal a
céllal helyeztek forgalomba, hogy életciklusa alatt több utat vagy forgási
ciklust teljesítsen azáltal, hogy az eredeti célra újratöltik vagy újrafelhasználják.
Zavaró lehet, hogy a jogalkotó kiegészítette az EPR
rendeletet a 22/D. § (1) bekezdéssel. Nem kell a kiterjesztett gyártói
felelősségi díjat megfizetni az országos hulladékgazdálkodási hatóság újrahasználható
csomagolószerek nyilvántartásában nem
szereplő, használt csomagolószerből létrehozott csomagolás belföldi forgalomba
hozatala esetén, ha a csomagolás létrehozására felhasznált csomagolószer
csomagolás részeként történő első belföldiforgalomba hozatala során a
kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség a használt csomagolószert csomagolásra
felhasználó által vagy az első belföldi forgalomba hozó által teljesítésre
kerül. Nagyon leegyszerűsítve azoknak a csomagolószereknek az EPR
kötelezettségét akarta a jogalkotó tisztázni, amik nem tipikus UHCS
csomagolószerek (például a webshop felhasznál kiürült dobozt a kiszállításhoz).
Nagyon leegyszerűsítve vannak azok a csomagolószerek,
amik újrahasználható csomagolásnak minősülnek, mert úgy terveztek, hogy több
utat megtegyen, többszöri csomagolási felhasználásra alkalmas legyen, illetve
vannak azok a csomagolószerek, amiket ugyan nem úgy terveztetek, de mégis
alkalmasak többszöri csomagolás létrehozására.
I.
Kérdések az UHCS csomagolásokkal kapcsolatosan
Most pedig nézzük meg a leggyakrabban előforduló
kérdéseket a forgó, újrahasználható csomagolásokkal kapcsolatosan.
1.
Kinek kötelező, vagy javasolt az UHCS regisztráció?
A korábbi kommunikáció az Energiaügyi Minisztérium,
részéről az volt, hogy aki megtalálja a saját göngyölegéhez hasonlót a
katalógusban, annak nem kell a regisztrációt teljesíteni egyénileg. A Green Tax
Service Kft. határozott kommunikációja szerint viszont javasolta a regisztráció
elvégzését, mert a katalógus az újrahasználható csomagolószert (UHCS)
felhasználók katalógusa, ahol látszik, hogy ki és milyen csomagolószert használ
fel. A minden kétséget kizáró megoldás a regisztráció. Ez támasztja alá, hogy
több cég is szerepel a nyilvántartásban, aki például EUR raklapot használ.
Azoknak a cégeknek, akik belföldön forgatnak
göngyölegeket, vagy külföldre speciális göngyölegeket szállítanak vissza,
továbbra is javasoljuk a regisztrációt.
2.
Kell-e regisztrálni a külföldre visszaszállításra kerülő nem standard
göngyöleget?
A fentiek alapján nem mondhatjuk, hogy kell, de erősen
javasolt. Egy nem standard göngyölegnél egy ellenőrzés vélelmezheti, hogy
újrahasználatra nem alkalmas csomagolószer után nem kívánja az adott cég
megfizetni az EPR díjat. Ilyen esetekben javasolt a beszállítóval (aki
visszakapja a csomagolószert) olyan megállapodást kötni, ami kiterjed arra,
hogy csak kifogástalan minőségő használt csomagolószert fogad vissza. Ez azért
fontos, mert a határon átnyúló hulladékszállításnak speciális szabályai vannak,
ráadásul a csomagolási hulladékok koncesszió alá tartoznak. Az „álmos könyv
szerint” EPR díjat nem megfizetni, illetve „hulladék gyanús” cikket külföldre
kiszállítani nem jelent jót. Természetesen, ha a göngyöleget a beszállító szerződésben
vállalja, hogy visszaveszi, azt az eredeti célra csomagolásra használja és
kijelenti, hogy csak a kifogástalan minőségűt hajlandó átvenni, akkor a
megítélésünk szerint nincs oka a hatóságnak azt vélelmezni, hogy illegális
határon átnyúló hulladék szállítás történik.
Illetve ha valaki már regisztrál, akkor az összes
típusú göngyöleget javasolt regisztrálni a forgatás irányától függetlenül, hisz
egy eljárási díjért cserébe akárhány UHCS csomagolás regisztrálható.
3.
Keletkezik-e EPR fizetési kötelezettség a 2023.07.01-én készleten lévő
újrahasználható csomagolószerek után?
Az Energiaügyi Minisztérium egyértelmű és határozott
álláspontja, hogy igen, amennyiben megtörténik az első belföldi forgalomba hozatal.
Ez független attól, hogy a termékdíj megfizetésre került, vagy jogszerűen nem.
Ellenben meg van a lehetőség, hogy amennyiben az EPR díj megfizetésre került,
úgy a korábban megfizetett termékdíj visszaigényelhető, amennyiben az egyéb,
nyilvántartást vezetésre vonatkozó előírások is teljesülnek (számla záradék,
analítika, stb). Értelemszerűen amennyiben még nem történt meg az első belföldi
forgalomba hozatal, vagy külföldi értékesítéshez lettek azok felhasználva,
esetleg forgalomba hozatal nélkül leselejtezésre kerültek – hulladékká váltak,
úgy nem keletkezik EPR fizetési kötelezettség.
4.
Milyen kötelezettségek vannak az UHCS csomagolásokkal kapcsolatosan az EPR
rendszerben?
Speciális kódon kell jelenteni a negyedéves
adatszolgáltatásban a következőket:
.
Első belföldi forgalomba hozatalt – KF kód
8. karaktere, mint általános esetben –
3 Belföldi előállítású csomagolás
7 Külföldről behozott csomagolás
.
Ismételt forgalomba hozatalt, ami után a
korábbiakban az EPR díj megfizetésre került. – KF kód 7. karaktere: C- Magyarázat: 22/C. § Nem kell a
kiterjesztett gyártói felelősségi díjat megfizetni – az újrahasználható
csomagolószerből első alkalommal létrehozott csomagolás belföldi forgalomba
hozatala kivételével – az újrahasználható csomagolószerből létrehozott
csomagolásforgalomba hozatala esetén, ha a csomagolás létrehozására felhasznált
újrahasználható csomagolószer az országoshulladékgazdálkodási hatóság
újrahasználható csomagolószerek nyilvántartásába felvételre került.
.
Visszavett újrahasználható csomagolószert
– KF kód 7-8. karaktere: BM – belföldön újrahasznált
A KF kód 5. és 6. karaktere a nem kötelezően
visszaváltási díjas termékek esetén:
.
40 – általános eset (újrahasználható,
fogyasztói csomagolás)
.
50 – általános eset (újrahasználható,
gyűjtő- vagy szállítási csomagolás)
5.
Milyen kötelezettségek vannak az UHCS csomagolásokkal kapcsolatosan a
csomagolási kormányrendelet (Cskr.) szerint?
Aki regisztrált, azoknak a tárgyévet követő január 31-ig
adatszolgáltatási kötelezettségük keletkezik, a nyilvántartás vezetési előírások
alapján a következő adattartalommal:
.
Újrahasználati rendszer típusa
.
Újrahasználható csomagolás megnevezése
.
Csomagolás anyaga
.
A csomagolás fajtája
.
Az (egységnyi) újrahasználható csomagolás átlagos tömege
.
Először
forgalomba hozott újrahasználható csomagolások darabszáma
.
Először
forgalomba hozott újrahasználható csomagolások összes tömege
.
Az
újrahasználati rendszerben történő összes felhasználás (megtöltés) darabszáma
.
Felhasznált
(megtöltött) összes újrahasználható csomagolás tömege
.
Felhasznált
(megtöltött) összes újrahasználható csomagolás mennyisége a tömegtől eltérő
mértékegységben (pl. térfogategységben)
.
Az
összes újrahasználható csomagolás darabszáma a rendszerben (szumma)
.
Egy
csomagolás átlagos forgási ciklusainak száma évente
.
Egy
csomagolás átlagos forgási ciklusainak száma annak teljes élettartama alatt
.
Újrafelhasználási
arány
.
csomagolóanyag
részletesebb leírása: például a felhasznált műanyag (LDPE, LLDPE, MDPE, HDPE,
PP, PET,…) vagy fehér/zöld/barna üveg
.
Átlagos
szállítási távolság forgási ciklusonként
.
Az
újrahasználható csomagolásba csomagolható termékek térfogata/szállítmány
mennyisége.
Ez az adatszolgáltatás bonyolultnak
tűnik, viszont ha jobban bele gondolunk (a statisztikai becslési adatokat
leszámítva) egy jól felépített, minden göngyölegmozgást lekövető riportból ezek
az adatok kinyerhetők. Nyilván nincsenek a göngyölegek egyedi azonosító (RFID
chippel ellátva), ami nem is cél, viszont egy jól felépített riportból ezek az
információk kinyerhetők. Javasolt az UHCS csomagolószerek minél szélesebb
körének egyedi cikkszámot adni.
Bízunk benne, hogy ezzel
a szakmai összefoglalóval segítettünk vázolni az újrahasználható csomagolószerekkel
kapcsolatos feladatokat, annak érdekében, hogy a megfelelő mértékű
kötelezettség terhelje az adott vállalatot és ezt alá is tudja támasztani.
Declaration
A GREEN TAX
SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti
előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és
körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló
nem tartalmazza a teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében,
illetve a kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX
SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt
megállapítások, vélemények, javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát
és szakmai véleményét tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak,
iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban
foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az esetleges hibákért,
hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX
SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen
összefoglalóban foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges
jogvitában a bíróságokat, hatóságokat nem köti.