Egyszer használatos műanyag termékekről szóló (SUP) irányelv megvalósulása hazánkban 2021. július 1-ét követően (forgalomba hozatali korlátozás, jelölés)
Mind, ahogy arról a korábbi tájékoztatóban hírt adtunk, a Parlament döntése értelmében betiltanak bizonyos műanyag termékeket. A végrehajtási rendelet megjelenéséig minden csak homályos talányként volt értelmezhető, viszont a 2021.07.01.től hatályos szabályokkal kapcsolatosan megjelent a kormányrendelet a Magyar Közlöny 100., 2021. június 1-ei számában, így a jogalkotó megadta a minimum 30 napos felkészülési időt, hogy a piaci szereplők, már tisztábban látva, „kellő” időben felkészülhessenek a változásokra.
Az elfogadott jogszabály az egyes egyszer használatos, valamint egyes egyéb műanyagtermékek forgalomba hozatalának korlátozásáról szóló 301/2021. (VI. 1.) Korm. rendelet (Teljes rendelet megtekinthető: https://njt.hu/jogszabaly/2021-301-20-22 ).
Nézzük végig a legfontosabb jogszabályi meghatározásokat:
Egyszer használatos műanyagtermék: olyan termék, amely teljes egészében vagy részben műanyagból készült, és amelyet nem arra szántak, nem úgy terveztek, vagy amelyet nem azzal a céllal hoztak forgalomba, hogy a gyártóhoz visszajuttatva élettartama alatt többször vagy több körben újratölthető legyen, illetve eredeti rendeltetésének megfelelő célból újrahasználható legyen;
Italtartó pohár: olyan műanyagból készült egyszer használatos pohár, amely a fogyasztás helyén történő megtöltésre szolgál, ideértve a természetes személy személyes szükségletének kielégítésére szolgáló műanyag poharat is;
Továbbá a forgalmazás és a forgalomba hozatal közötti különbségeket:
Forgalmazás: egy termék kereskedelmi tevékenység keretében történő rendelkezésre bocsátása értékesítés, fogyasztás vagy használat céljára Magyarország területén, ellenérték fejében vagy ingyenesen;
Forgalomba hozatal: a termék első alkalommal történő forgalmazása;
Tilos a következő termékek forgalomba hozatala:
1.1. Fültisztító pálcika;
1.2. Evőeszköz (villa, kés, kanál, evőpálcika);
1.3. Tányér;
1.4. Szívószál;
1.5. Italkeverő pálcika;
1.6. Léggömbökhöz – kivéve az ipari vagy más foglalkozásszerű felhasználásra szánt ballonokat, valamint a fogyasztók számára nem értékesített alkalmazásokat – rögzítendő és azokat tartó pálca, beleértve a léggömböt a pálcához rögzítő szerkezetet;
1.7. Expandált polisztirolból készült (megjegyzés: polisztirolhab, közismert nevén Hungarocell) ételtároló edény, azaz ételtartó, különösen doboz tetővel vagy anélkül, amely olyan étel tárolására szolgál, amely
1.7.1. azonnal fogyasztható helyben vagy elvitelre,
1.7.2. fogyasztása általában az edényből történik,
1.7.3. készételként fogyasztható, azaz további elkészítést, különösen főzést, forralást vagy melegítést nem igényel, beleértve különösen a gyorsételekhez vagy egyéb készételekhez használt ételtároló edényt, kivéve az italtárolót, tányért és tasakot, valamint az ételt tartalmazó csomagolást;
1.8. Expandált polisztirolból készült italtároló, beleértve a kupakját és a fedelét is;
1.9. Expandált polisztirolból készült italtartó pohár, beleértve annak tetejét és fedelét is.
Továbbá:
Tilos továbbá az oxidatív úton lebomló műanyagból készült termék forgalomba hozatala (röviden: fény és hő hatására elporladó, anyagú műanyag termék).
Tilos az 1. melléklet hatálya alá nem tartozó italtartó pohár forgalomba hozatala, beleértve annak tetejét és fedelét is (Figyelem: papír pohár műanyag bevonattal is ide tartozik, de 2023. január 1-jén lép hatályba ez a szabály).
Tilos azon könnyű műanyag hordtasak forgalomba hozatala, amelynek falvastagsága 15 mikron és a feletti, a biológiailag lebomló műanyagból készült kivételével.
E rendelet hatálya nem terjed ki:
A csecsemők és kisgyermekek számára készült, a speciális gyógyászati célra szánt, valamint a testtömeg-szabályozás céljára szolgáló, teljes napi étrendet helyettesítő élelmiszerekről, továbbá a 92/52/EGK tanácsi irányelv, a 96/8/EK, az 1999/21/EK, a 2006/125/EK és a 2006/141/EK bizottsági irányelv, a 2009/39/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv és a 41/2009/EK és a 953/2009/EK bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. június 12-i 609/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk (2) bekezdés g) pontjában meghatározott speciális gyógyászati célra szánt folyékony élelmiszerek tárolására szánt és használt italpohárra;
Az aktív beültethető orvostechnikai eszközökre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló, 1990. június 20-i 90/385/EGK irányelv vagy az orvostechnikai eszközökről szóló, 1993. június 14-i 93/42/EGK tanácsi irányelv hatálya alá tartozó szívószálakra és pálcikákra.
Fontos kiemelni, hogy a felsorolt termékek 2021. július 1-jétől már nem forgalomba hozhatók, de a már belföldön forgalomba hozott termékek a készlet erejéig felhasználhatók, vagy árulhatók.
Valamint a tiltással nem terhelt termékek, attól még, mert műanyagból készülnek, amik nem kerülnek meghatározásra, azok továbbra is forgalomba hozhatók, illetve forgalmazhatók (ilyenek például: bármilyen műanyagból készített 15 mikron alatti falvastagságú hordtasak, 15 és 50 mikron közötti falvastagságú biológiailag lebomló hordtasak, 50 mikronnál vastagabb műanyag hordtasak, reklámtáska, zacskó, műanyag és műanyag bevonatos ételtartó dobozok, amelyek nem polisztirol habból készültek).
Viszont a megpróbáltatások még itt nem érnek véget, ugyanis az megjelent az egyszer használatos műanyagtermékek harmonizált jelölésére vonatkozó – 2020/2151 EC – végrehajtási rendelet. Nagyon fontos, hogy a „SUP” irányelv nem egyenlő a fent említett az egyes egyszer használatos, valamint egyes egyéb műanyagtermékek forgalomba hozatalának korlátozásáról szóló kormányrendelettel, sem a jelölésére vonatkozó EC rendelettel, tehát azokat egy az egyben egymással megfeleltetni nem lehet.
Mivel EC végrehajtási rendeletről van szó, ezért 2021. július 3-tól teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó az Európai Unió valamennyi tagállamában, így Magyarországon is. A 2022. július 4. előtt forgalomba hozott jelölésköteles termékek címkézhetők.
A „SUP” irányelv 11 termékkörhöz hétféle rendelkezést állapított meg, jelen rendelet ezen intézkedések egyike és négy termékköre vonatkozik, melyek a következők:
egészségügyi betétek (párnák), valamint a tamponok és tamponapplikátorok,
nedves törlőkendők, azaz az előre megnedvesített kozmetikai és háztartási törlőkendők,
dohánytermékek szűrővel, valamint azok a szűrők, amelyeket a dohánytermékekkel történő együttes használathoz hoznak forgalomba és
az italpoharak.
A felsorolt első három termékkör esetében a csomagolást, míg az utolsó termékkör – italpo-harak – esetében a terméket közvetlenül kell a figyelemfelkeltő piktogrammal ellátni.
A rendelet szempontjából a 94/62 csomagolási és csomagolási hulladék irányelv fogyasztói és gyűjtőcsomagolás definícióját kell alapul venni. A gyűjtőcsomagolások is jelöléskötelesek ez alapján a meghatározás alapján.
Habár a rendelet külön nem tér ki, de a szabályozás szellemisége alapján az italpoharak gyűjtőcsomagolása is jelölendő.
A jelölés célja, hogy felhívja a figyelmet a műanyag jelenlétére, a kerülendő fogyasztói magatartásra, valamint az abból adódó környezeti veszélyre.
A jelölés tájékoztató szövegét azon tagállam(ok) hivatalos nyelvén vagy nyelvein kell megfogalmazni, ahol az egyszer használatos műanyagterméket forgalomba hozzák. Amennyiben a tájékoztató szöveget lefordítják a tagállamok másik vagy több más hivatalos nyelvére, a lefordított információt vagy a jelölés alatt kell elhelyezni, és jól láthatónak kell lennie.
A jelölés módjai pontosan meghatározásra kerültek, azoktól eltérni nem lehet. Ez meghatározza mind a színhasználatot, a piktogram legkisebb méretét, felbontását, magasság és hossz arányát, a betűméretét és betű típusát, maximális méretét, elhelyezésre vonatkozó szabályait.
Kérjük, amennyiben a meghatározott termékek forgalomba hozatalával foglalkoznak, vizsgálják meg a rendelet teljes szövegét valamint az ezzel kapcsolatos helyesbítést.
(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R2151&qid=1617096447011&from=en,
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R2151R(01)&rid=4).
Bízunk benne, hogy tudtunk segítséget nyújtani az egyszer használatos műanyag termékek szabályozási útvesztőjében való eligazodásban.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
The findings, opinions and suggestions described in the professional material reflect the legal interpretation and professional opinion of the author and qualify as a recommendation and not an exclusive method. The statement of Green Tax Service Ltd. contains the professional opinions, suggestions and methods provided by the provisions of the Product Fees Act and the applied market practice to the maximum.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.