A hazai hulladékgazdálkodás jövője a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer tükrében
A jogalkotó szándéka szerint a
környezetvédelmi termékdíj rendszert 2023.07.01-étől teljes egészében meg
kívánja reformálni. Legfontosabb elem, hogy elveszíti pénzügyi forrás teremtő
funkcióját, viszont megmarad fogyasztáscsökkentésre irányuló jogszabálynak. A
bevallási és az adminisztrációs rendszer alapjaiban nem változik, ezáltal és
végeredményében egy ellenőrzést elősegítő funkció is megjelenik a „sorok
között”.
Jelen
szakmai összefoglaló megírásakor kizárólag kormányrendelet tervezetet ismerünk,
így fel kívánom hívni a figyelmet, hogy a végleges és elfogadott jogszabály
eltérő rendelkezéseket is tartalmazhat. A rendszer körvonalai és a jogalkotói
szándék világos. Bízunk abban, hogy a végleges norma szöveg az aggályosnak
megítélt pontokat nem fogja tartalmazni a költség haszon elvet figyelembe véve.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer alapvető célja, a koncessziós
rendszer keretén belül, hogy biztosítsa a hulladék gyűjtéséhez és
hasznosításához szükséges forrásokat, működtetésének költségeit a gyártók által
megfizetett díjakból fedezik. Mindannyian, akik a szakmában dolgozunk értjük,
hogy az Unió által előírt hasznosítási százalékokat teljesíteni kell, a
lerakótól el kell téríteni a keletkezett hulladékok nagy részét és ehhez
drasztikus szabályozásra van szükség, amihez pénzügyi forrást kell teremteni. Viszont
a teljes rendelet csomag tervezet a szubjektív megítélésem szerint túlzó, nagyfokú,
a hulladékgazdálkodási célok elérését nem kimutathatóan támogató, így többlet
adminisztrációs terhet ró a piaci szereplőkre.
A
kötelezettséget kollektíven és egyénileg is lehet teljesíteni, illetve
szabályokat fogalmaz meg a koncessziós társaságra és azok alvállalkozóira,
viszont jelen összefoglalóban kizárólag a „gyártó” kötelezettségeire
fókuszálunk. Meg kívánjuk jegyezni, hogy a külföldről behozó is a gyártóval
esik egy tekintet alá.
Fontos
megjegyezni, hogy a környezetvédelmi termékdíj törvényhez képest azonos termék
és alanyi köröket is meghatároz (például elektronika, akkumulátor), eltérő
alanyi kört (csomagolószer/csomagolás), csak körforgásos termékek (például: sütőolaj
és zsír; meghatározott textil termékek; fabútorok) és persze megmaradnak csak
termékdíjas termékek (egyéb vegyipari, egyéb műanyag ipari).
A
tervezet alapján a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartozó
termékek (a továbbiakban: körforgásos termékek) az alábbiak:
.
csomagolások (figyelem, nem csomagolószer,
eltérő alany lehet a termékdíjhoz képest);
.
meghatározott egyszer használatos
műanyagtermékek;
.
elektromos és elektronikus berendezések;
.
elemek és akkumulátorok;
.
gépjárművek;
.
gumiabroncs;
.
irodai papír;
.
reklámhordozó papír;
.
sütőolaj és zsír;
.
meghatározott textil termékek;
.
fabútorok.
A
némi bonyolultságot okoz, hogy körforgásos termékeket nyolc számjegyből álló
azonosítószámmal, a körforgásos kóddal (a továbbiakban: KF kód) kell
azonosítani. A környezetvédelmi termékdíjas jogszabályban ismert CsK és KT
kódok beazonosítása is komoly fejtörést okoz a piaci szereplőknek, amit nem
egyszerűsít, hogy most egy további kód rendszer megértése és alkalmazása válik
szükségessé.
Kiterjesztett gyártói felelősségi
díj:
A
körforgásos termékekre kiterjedően a kiterjesztett gyártói felelősségi
kötelezettséget a gyártó nevében teljesítő szervezet feladatainak a koncessziós
társaság általi teljesítéséért a termék gyártója pénzügyi hozzájárulást (a
továbbiakban: kiterjesztett gyártói felelősségi díj) fizet. A kiterjesztett
gyártói felelősségi díjfizetési kötelezettség a körforgásos termék, gyártó
általi forgalomba hozatalával keletkezik.
A
forgalomba hozatal meghatározása mellőzi a környezetvédelmi termékdíj
forgalomba hozatali meghatározása során az évek során elért pontosításokat, így
az értelmezési nehézséget fog okozni a piaci szereplők számára.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése szempontjából forgalomba
hozatalnak minősül a körforgásos termék tulajdonjogának első belföldi ingyenes
vagy visszterhes átruházása, vagy külföldről elektronikus kereskedelmi
szolgáltatásként belföldre, háztartások vagy egyéb felhasználók részére történő
átruházása, ideértve a tulajdonjog más körforgásos termék tartozékaként vagy
alkotórészeként való átruházását is.
Ez
alapján felmerül a kérdés, hogy mit kezdjünk, az úgynevezett saját célú
felhasználással? A termékdíj törvény nevesíti, hogy mi minősül saját célú felhasználásnak,
a szóban forgó rendelet viszont nem említi. Kérdés, hogy például csomagolószer
esetén a saját célból felhasználás (csomagolás létrehozás) után, ami nem
forgalomba hozatalhoz kapcsolódik, az után nincs kiterjesztett gyártói
felelősségi díj kötelezettség?
Ráadásul,
ha már párhuzamot vonunk a termékdíj törvény és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszer között, az előbbi egyértelműen szabályozza a forgalomba
hozatal meghatározása során: csomagolószer csomagolás részekénti átruházását is
forgalomba hozatalnak tekinti. Ezek szerint a kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszer nem tekinti forgalomba hozatalnak, így díjfizetés sincs utána? A
kérdés azért fontos, mert a jogszabály tervezet szerint: “ideértve a
tulajdonjog más körforgásos termék tartozékaként vagy alkotórészeként való
átruházását is” jelenti. Ami ebben az esetben a megítélésem szerint nem
fedi le a csomagolószer csomagolás részekénti átruházását is, tehát ebben a
formában a normaszöveg tervezet alapján nem tekinti forgalomba hozatalnak, így
azt következetesen olvasva kivételként határozza meg.
Másik
kérdés a külföldről behozott alapanyagok, termékek csomagolására vonatkozik,
melyek kicsomagolásra kerülnek. A külföldi előállítású csomagolást alkotó
termékdíjköteles csomagolószer első belföldi forgalomba hozóját vagy a
lebontott csomagolásból képződő csomagolási hulladék első belföldi birtokosát
terheli a termékdíj kötelezettség, de mi a helyzet a kiterjesztett gyártói
felelősségi díjjal? Ebben azt esetben az nem keletkezik, csak a termékdíj a
lebontott csomagolásból képződő csomagolási hulladék után?
Nyilván
az összes kérdésre a jogszabály szellemisége értelmében a válasz igen, bár ezt
a norma szöveg tervezet a fentiek alapján mégsem tükrözi.
Nyilvántartásba vételi kötelezettség
A
gyártó vagy a meghatalmazott a körforgásos termékkel végzett tevékenységének
megkezdését megelőzően kérelmezi az országos hulladékgazdálkodási hatóságnál a
nyilvántartásba vételét. Ez a pont némi átfedést, külön önálló nyilvántartásba
vételi szabályokat fogalmaz meg. Jelenleg nyilvántartásba vételi kötelezettség
fennáll a Zöldhatóságnál az elektromos és elektronikai berendezések, elemek és
akkumulátorok, egyszerhasználatos műanyag termékek és gépjárművek tekintetében.
Ezek nagyrészt eljárási díj köteles eljárások, kérdés, hogy a szóban forgó is
az lesz-e?
Nyilvántartási és adatszolgáltatási
kötelezettség
A
gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termékről naprakész nyilvántartást vezet, a nyilvántartások adatairól
negyedévente, a tárgynegyedévet követő
hónap 10. napjáig az országos hulladékgazdálkodási hatóság részére adatot
szolgáltat.
Ez
a pont nagyon nagyfokú adminisztrációs többlet terhet jelent a gyártónak
minősülő gazdálkodó szervezetek részére, mind részletességében, mind
határidejében. A termékdíj törvény a
nyilvántartás minimális adattartama között meghatározza a
termékdíj-kötelezettség keletkezésének napját, ami teljesíthető, viszont nem
naprakész formában. Egy csomagolószer gyártó természetesen az általa eladott
termékekkel kapcsolatosan pontos eladási adatokkal rendelkezik. Itt is
aggályos, hogy a hatályos számviteli, számlázási szabályok sem várják el, hogy
a forgalomba hozatal napja megegyezzen a kibocsátott számla kiállítási
dátumával, viszont a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer ezt várná el.
Így a jogforrási hierarchiában magasabb, illetve egyenlő szintű jogszabályokhoz
képest szigorúbb előírásokat tartalmazna a naprakész nyilvántartás vezetési
kötelezettséggel.
Viszont
a csomagolószert csomagolásra felhasználóknál még nehezebb, illetve lehetetlen
a naprakész nyilvántartás vezetése. Értékesítési, forgalomba hozatali,
felhasználási riportokból határozzák meg utólag a termékdíj kötelezettségüket a
csomagolásra felhasznált csomagolószerekről. Mivel a számviteli törvény, sem az
adott vállalkozások számviteli politikája sem ír elő kötelező jelleggel
naprakész nyilvántartást a felhasznált csomagolószerekről, ezért ezek az adatok
nem állnak rendelkezésre az érintett vállalatoknál.
Tovább
nehezíti a kérdést, hogy a vállalatok nem vezetnek nyilvántartást a
termékdíjjal növelten beszerzett csomagolószerekről. Egy ilyen adminisztrációs
teher új feladatokat ró a csomagolást létre hozó vállalatok számára.
Az
adatszolgáltatási határidő így a piaci tapasztalatok alapján betarthatatlan és
indokolatlan. Mivel részben ugyan azt a kört fedi le, aki a környezetvédelmi
termékdíjban is érintett, ezért a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszernek
megfelelő adatszolgáltatási határidőt a termékdíj bevallás határidejéhez képest
korábban meghatározni nem célszerű, egyenesen kivitelezhetetlen. Célszerű lenne
a fizetési kötelezettség időpontjával összhangban a tárgynegyedévet követő
hónap utolsó napjában meghatározni.
Számlán való feltüntetés:
A
gyártó a körforgásos termék forgalomba hozataláról szóló számlán, vagy számla
hiányában a forgalomba hozatalt bizonyító okiraton köteles feltünteti a termék
KF kódját, a kiterjesztett gyártói felelősségi díj mértékét és összegét,
továbbá a következő szöveget: „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj
megfizetése az eladót terheli.”.
Ez
alól kivételként javasolt lenne meghatározni a csomagolást, ugyanis ez nagyfokú
többlet adminisztrációs terhet, informatikai fejlesztési igényt és ezáltal
költséget jelent a gyártókra. Élet és valószerűtlen, hogy a felhasznált
csomagolószerekről (csomagolás KF kódonként) ez megvalósuljon. Azért is
indokolt a csomagolás ez irányú megkülönböztetése, mert például egy
csomagolószer gyártó/behozó is végez csomagolási tevékenységet, ráadásul az
általa gyártott/behozott terméket is felhasználja csomagolásra. További
adminisztrációs teher a csomagolást végző cégek felé, hogy az értékesített
szállítmányt több csomagolási szintben (egyedi, gyűjtő, szállítói), több féle
csomagolószer felhasználásával hozza forgalomba. Ez a kérdés vissza mutat, hogy
egyáltalán érintett-e a forgalomba hozott termék csomagolása ugyanis az
tartozékként vagy alkotórészként nem értelmezhető a megítélésünk szerint. A
csomagoláson kívüli körforgásos termékek tekintetében ez megvalósítható, nem
jelent aránytalan többlet terhet, bár új és megoldandó feladat. A csomagolószer
első belföldi forgalomba hozói is CsK kód, díjtétel összeg feltüntetése mellett
értékesítik a fizetési kötelezettség esetén a csomagolószereket.
Holisztikus szemlélettel vizsgálva a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszert fontos kérdéseket nem szabályoz,
ilyenek például:
- Az adatok módosítására vonatkozó szabályok,
lehetőségek (javítás, önellenőrzés)
- Láncügylet, háromszög ügylet kérdése.
- Ha elválik a kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszer alanya és a terméket külföldre kiszállító személye, vagy más,
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer alá tartozó termék
előállításához felhasználó személye, úgy a jogszabály tervezet nem tér ki
a kettős fizetési kötelezettség elkerülésére vonatkozó szabályokra
(visszaigénylés, nem fizetés).
- A rendelet nem szabályozza a többutas,
újrahasználható betétdíjas/visszaváltási díjas csomagolószerek
csomagolásra felhasználóinak kiterjesztett gyártói felelősségi díjfizetési
kötelezettségére vonatkozó szabályait.
A fenti kérdéseinket és aggályainkat
megküldtük a társadalmi egyeztetésbe bevont azon szakmai szervezetek részére,
akiknek tagjai vagyunk. Ezek közül talán a legnagyobb erővel bíró Csomagolási
és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ), Hulladékgazdálkodók Országos
Szövetsége (HOSZ) és Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ)
részére is. Nem kérdés, hogy a környezet védelme és a hulladék lerakás
csökkentése, a körforgásos gazdaság elérése kiemelt céljának kell lennie minden
piaci szereplőnek. Viszont az indokolatlan adminisztrációs terhek, valamint a
számtalan jogértelmezési kérdés ezt a célt legkevésbé sem szolgálja. Reméljük,
hogy a politikai döntéshozók egy, a célt szolgáló, eredményes, pontosan
definiált jogszabályi háttért alakítanak ki és fogadnak el, meghallgatva a
piaci szereplők szakmai érveit is.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer „gyártókra” vonatkozó előírásokban. A
Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további
kérdések megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.