Az elkülönített hulladékgyűjtő zsákokra vonatkozó speciális előírások
A hulladékgazdálkodás egészét
átalakító koncessziós rendszer miatt a műanyag zsákot gyártó vállalkozások a
szóban forgó termék kör pontos meghatározását is mostanában és jellemzően
felülvizsgálják. Jogszabályi változás ebben a kérdésben nincs, viszont nagyon
fontos a félreértelmezések tisztázása, a jogszabálynak való pontos megfelelés
érdekében.
Mindenek
előtt meg kell vizsgálni, hogy mi minősül elkülönített hulladékgyűjtő zsáknak?!
A
2011. évi LXXXV. törvény a környezetvédelmi termékdíjról az alábbiak szerint
meghatározása (Ktdt. 2 § 13a.): elkülönített hulladék gyűjtésére szolgáló
műanyag zsák: a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről
szóló kormányrendeletben meghatározott elkülönített hulladék gyűjtésére
szolgáló műanyag zsák;
Tehát
két feltétel együttes fennállásáról kell meggyőződnie az eredeti kötelezettnek,
mégpedig, hogy a felhasználó hulladékgazdálkodási közszolgáltató-e, valamit,
hogy a konkrét termék elkülönített hulladék gyűjtésére szolgál-e?
Ennek
meglétét, minden kétséget kizáróan úgy tudjuk meghatározni kötelezettként, hogy
nyilatkoztatjuk a vevőnket. Nehezebb a helyzet abban az esetben, ha egy
kereskedő is beiktatódig az értékesítési láncolatban, viszont ebben az esetben
javasolt, hogy mindegyik vevő tegye meg a nyilatkozatát a beszállítója felé.
A
kötelezettség egyértelmű beazonosításában azért segít, hogy az elkülönített
hulladék gyűjtésére szolgáló műanyag zsákok a megjelenésükben speciálisak
szoktak lenni. Rá van írva, hogy ki a köszszolgáltató, hogy lakossági szelektív
gyűjtő zsák, hogy mi kerülhet bele, stb…..További javaslat a nyilatkozat
mellé egy “minta terméket” is eltenni, hogy az egy adóhatósági ellenőrzésen
bemutatható legyen.
Amennyiben
a két feltétel egyszerre és minden kétséget kizáróan fennáll: a
termékdíjköteles termék termékdíját nem kell megfizetni a Ktdt. 3 § (9)
bekezdés d) pontja alapján. Kiemelten fontos, hogy ez „csak” a fizetési
kötelezettségre vonatkozik, a nyilvántartás vezetési és bevallási
kötelezettségre nem. Speciális CsK kódok alkalmazását írja elő a jogalkotó ezen
termékkörök tekintetében.
CsK
kódok a következően alakulnak ebben az esetben:
.
Z –
Elkülönített hulladékgyűjtő műanyag zsák
- 04 – kissűrűségű polietilén
(LDPE)
- 1K – belföldi előállítású
csomagolószer, a termékdíj nem kerül megfizetésre a Ktdt. 3. § (9)
bekezdés d) pontja alapján
- 58 – 100 liternél kisebb
űrtartalmú
- 59 – 100 liternél kisebb
űrtartalmú
A
fenti példán egy LDPE zsákon kerül a kódrendszer bemutatásra, ami az űrtartalom
alapján a következők lehetnek: Z041K58, Z041K59.
Látszik,
hogy a jogszabály ennek a kötelezettség megállapítása szempontjából nem túl
bonyolult, a félreértéseket az adja, hogy a termékdíj törvény nem ismeri a
„Szelektív hulladék” fogalmát, még akkor sem, ha a hétköznapi szóhasználatban
így hangzik.
Az
egyértelműség és az ellenőrizhetőség érdekében javasolt, valamint annak
érdekében összhangban lennie a termékek megnevezésének a törvény szövegével: „elkülönített
hulladék gyűjtésére szolgáló műanyag zsák” szó alkalmazása a termék
tekintetében.
Természetesen,
ha a vevő nem közszolgáltató, de hulladék begyűjtő, az nem alkalmazhatja ezt a
szabályt és nem vásárolhat termékdíj nélkül, illetve a közszolgáltató sem, ha nem
a lakossági „szelektív” rendszerben használja ezeket fel. Például a
közszolgáltató is végezhet ipari gyűjtést, sőt, még elkülönítetten is, de mivel
nem lakossági közszolgáltatóként teszi ezt, hanem mint ipari begyűjtő, illetve
ha a kommunális többlet hulladék begyűjtéséhez használja ezeket fel. A „sima”
szemetes zsákokra, sittes zsákokra ez a kedvező szabályozás nem alkalmazható.
Viszont jó hír, hogy a lakossági csomagolási hulladék mellett a lakossági
zöldhulladék begyűjtés is elkülönített hulladékgyűjtésnek minősül.
De mi a helyzet a lebomló műanyagokból készült
termékekkel?
Nagyon
fontos megjegyezni, hogy a 301/2021. (VI. 1.), az egyes egyszer használatos,
valamint egyes egyéb műanyagtermékek forgalomba hozatalának korlátozásáról
szóló Korm. rendelet szerint tilos az
oxidatív úton lebomló műanyagból készült termék forgalomba hozatala
(röviden: fény és hő hatására elporladó anyagú műanyag termék).
Az
elkülönített hulladékgyűjtő zsákok sok esetben biológiailag lebomló műanyagból készülnek. Ennek a CsK kód anyagot
jelölő kód meghatározásánál lesz jelentősége. (Megjegyzés: 2022. július 1-ét
követően ezekből az anyagokból készült zsákok, tasakok is 57 Ft/kg-mal adóznak
fő szabály szerint, kivéve a szóban forgó felhasználásra szánt termékek,
illetve a hordtasakokra vonatkoznak más jellegű szabályok, de azt jelen
cikkünkben nem taglaljuk).
A
biológiailag lebomló műanyag: olyan műanyag, amely fizikai és biológiai
bomlásra képes úgy, hogy végül szén-dioxiddá (CO2), biomasszává és
vízzé bomoljon le, és amely a csomagolásra vonatkozó európai szabványokkal
összhangban komposztálás és anaerob lebontás útján hasznosítható. Ebben az
esetben a CsK kód 2-3. karaktere: 18 – biológiailag lebomló műanyag.
Végül,
de nem utolsó sorban az egyértelműség kedvéért, az eladás során, a kötelezett
által kiállított számlán (ami ugyan nem jogszabályi előírás ebben az esetben) az
alábbi szöveget javasoljuk a számla tételeire, valamint a vevő által megtett
nyilatkozat sorszámára hivatkozva feltüntetni: „A termékdíjköteles termék termékdíját
nem kell megfizetni a Ktdt. 3 § (9) bekezdés d) pontja alapján. Nyilatkozat
iktatószáma: …………………”.
Egy
érdekes kérdés, hogy amennyiben a kötelezett az egyéni teljesítést választotta,
abban az eseten a gyűjtési és hasznosítási kötelezettség ezekre, az egyébként
nullával adózó tételek kibocsátására is érvényesek, ugyanis a vállalat gyűjtési
és hasznosítási kötelezettség a kibocsátás tömegére, nem pedig annak fizetési
kötelezettségére vonatkozik.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni az
elkülönített hulladékgyűjtő műanyag zsákokra vonatkozó előírásokban. A Green
Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések
megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.