Sajnos kijelenthetjük, hogy rögtön az
első éles határidőnél a piaci szereplők nem válaszokat, hanem további
kérdéseket találtak a rendszer működésével kapcsolatosan. Ráadásul az
informatikai háttér továbbiakban még fejlesztésre szorul. A határidő nagyon
közeli. Ettől mindenki aggódik, feszült, vagy már eljutott a rezignált
nyugodtság szintjére.
A
MOHU Zrt. hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység körébe tartozó
hulladéktermelők regisztrációs határideje: 2023. április 30.
Most
pedig vizsgáljuk meg a kötelezettségeket részletesen, azok háttérfeladatainak
rövid bemutatása mellett.
Az
intézményi és gazdálkodó szervezetek által koncesszió alá tartozó
elkülönítetten gyűjtött hulladék begyűjtését kizárólag a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. és annak szerződött intézményi
szolgáltatója végezheti.
Ez
azt jelenti, hogy a hulladék tulajdonjoga
a koncesszort illeti, így az, csak a koncesszor, vagy a vele szerződéses
viszonyban álló koncesszori alvállalkozó részére adható át. A hulladék
termelőknek meg kell győződniük, hogy akinek át kívánják adni a hulladékukat,
azok rendelkeznek-e átvételi jogosultsággal (koncesszori alvállalkozók),
valamint az adott hulladék a koncesszió tárgyát képezi-e?
Az
ipari feldolgozás közben keletkező gyártási, technológiai hulladékok, selejtek
nem tartoznak a koncesszió hatálya alá. Ilyenek lehetnek a hullámtermék
gyártás, vagy a nyomdai előállítás során keletkező leeső szélvágatok (nyesedék,
eselék), valamint az ipari építési és bontási hulladék.
A
hulladéktermelőnek nyilvántartásba
vételi kötelezettsége keletkezik a MOHU Zrt. felé. Ezt mindenkinek el kell
végeznie, akik hulladékgazdálkodási intézményi
résztevékenység körébe tartozó hulladékot termelnek.
Ezt
a regisztrációt a koncessziós társaság által biztosított elektronikus
felületen, 2023. március 1. és 2023.
április 30. között kell elvégezni. Bővebb tájékoztató a MOHU Zrt. oldalán: https://mohu.hu/nem-lakossagi-ugyfelek/gazdalkodo-szervezetek-es-intezmenyek-regisztracioja
A
regisztrációt pedig a Partnerportálon lehet elvégezni: https://oss.mohu.hu/
Vizsgáljuk
meg a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység fogalmát:
„az
a kötelező jelleggel igénybe veendő
hulladékgazdálkodási résztevékenység, amely magában foglalja az
ingatlanhasználó hulladékgazdálkodási
közszolgáltatási résztevékenység körébe nem tartozó települési hulladékának,
kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszer hatálya alá tartozó termékek hulladékának és a kötelező visszaváltási díjas rendszerbe
tartozó termékeknek és e termékekből származó hulladéknak az átvételét,
gyűjtését, elszállítását, előkezelését, kereskedelmét és kezelésre történő
átadását, ideértve az ezek által érintett hulladékgazdálkodási létesítmények
fenntartását és üzemeltetését, továbbá az ilyen hulladékokra létrehozott
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerek 53/A. § (4) bekezdésében
meghatározott kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettséget a gyártó
nevében teljesítő szervezeti feladatainak ellátását, valamint a kötelező
visszaváltási díjas rendszer működtetését;”
A
kötelezettség megállapításához meg kell vizsgálni továbbá, hogy mi minősül hulladékgazdálkodási
közszolgáltatási résztevékenységnek.
Az
a kötelező jelleggel igénybe veendő hulladékgazdálkodási résztevékenység, amely
magában foglalja az ingatlanhasználó települési vegyes és elkülönítetten
gyűjtött hulladékának – ide nem értve a gazdálkodó
szervezet ingatlanhasználó háztartási hulladékhoz hasonló hulladék
részét képező elkülönítetten gyűjtött hulladékát –, valamint a természetes
személy ingatlanhasználó lomtalanítás körébe tartozó lomhulladékának átvételét,
gyűjtését, elszállítását, előkezelését, kereskedelmét és kezelésre történő
átadását, ideértve a hulladékgazdálkodási közszolgáltatással
érintetthulladékgazdálkodási létesítmény fenntartását és üzemeltetését;
Ez alapján a két meghatározás
alapján a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység körébe tartozik a
gazdálkodó szervezetek elkülönítetten
gyűjtött települési hulladéka és valamennyi EPR-es hulladék, így különösen az alábbiak:
.
csomagolóanyagok (pl. papír, műanyag, fa,
fém, üveg, veszélyes csomagolóanyagok stb),
.
elektromos és elektronikus berendezések,
.
elemek és akkumulátorok,
.
hulladékká vált gépjárművek és
alkatrészeik,
.
gumiabroncs,
.
reklámhordozó és irodai papír,
.
használt sütőolaj,
. biológiailag
lebomló hulladék.
Kijelenthetjük,
hogy azoknak a hulladéktermelő vállalatoknak (intézményeknek), akiktől a fenti
hulladékokat elszállítják, a kötelezettséget teljesítenie kell. Ez a feladat a
megítélésünk szerint a hulladékgazdálkodásért felelős kollégák dolga.
Legyakoribb kérdések a Partnereinktől
a feléjük adott válaszokkal együtt:
Elektonikai
berendezéseket forgalmazunk. Környezetvédelmi termékdíjat megfizettük az
általunk behozott és elsőnek forgalomba hozott termékek után. Társaságunk
visszaveszi az elromlott, használt elektronikai berendezéseket a vevőktől az
elektronikai kormányrendelet szabályai alapján. Kell MOHU Zrt felé
regisztrálnom?
Az elektronikai termék hulladéka a fentiek alapján EPR
köteles termék hulladéka lesz, így szükséges a MOHU regisztráció és csak a koncesszióban
részt vevő hulladékkezelőnek adható át a keletkezett hulladék.
Társaságunknál
kizárólag „kommunális” hulladék képződik, amit átadunk a helyi
közszolgáltatónak. Szükséges-e a MOHU regisztráció?
Nem szükséges.
A
közösségi helységeinkben szelektíven gyűjtjük a papír hulladékot, a PET
palackokat és alu italos dobozokat. Ezeket a kommunális hulladék elszállítónak
adjuk át, mint elkülönített hulladék. Szükséges-e a MOHU regisztráció?
Igen, de csak erre az elkülönítetten gyűjtött települési
hulladékra, az intézményi „kommunális hulladékra nem”. Megjegyezzük, hogy a
probléma részben meg fog oldódni, ugyanis 2024. január 1-étől az italtermékek
esetén (alu italos doboz, PET palack, üveg) kötelező visszaváltási rendszer lép
életbe.
Az
üzlet helységünkben elkülönített hulladék gyűjtőket helyeztünk ki. Elektronikai
berendezésre, fényforrásra, világító testre, elemre és akkumulátorra. Szükséges-e
a MOHU regisztráció?
Mindegyik EPR köteles termék, igen, szükséges.
Társaságunk
központja egy társasházban van, a boltjaink bevásárlóközpontokban. Az irodában
képződött hulladékot a társasház kommunális, illetve szelektív gyűjtőibe
tesszük. Cégünk nevére nem szól szemét számla, a társasház közös költség
részeként terheli ránk a kuka számlát. A bevásárló központokban a bérleti
szerződés része a hulladékkezelés. A keletkezett hulladékokat a kijelölt helyre
visszük, melyet az üzemeltető elszállíttat. Szükséges-e a MOHU regisztráció?
Nem szükséges.
Vállaltunk
csomagolószer gyártással és nyomdai termékek előállításával foglalkozik.
Hullámkarton lemezből hullámkarton dobozt állítunk elő, illetve papír termékből
különböző marketing anyagokat. A hulladékkezelő 150101-es HAK kódon szállítja
el a képződő hulladékokat. Szükséges-e a MOHU regisztráció?
A HAK kód felülvizsgálata feltétlenül szükséges, mert a
tevékenység leírás alapján ez nem lehet csomagolási papír hulladék. A
megítélésünk szerint helyes HAK kód a 200101 alkalmazása. Mivel a gyártási, technológiai hulladék nem
tartozik a koncesszió hatálya alá, így erre a hulladékra a helyes beazonosítást
követően nem szükséges a MOHU regisztráció.
Vállalatunk
ásványvíz palackozásával, töltéssel foglalkozik, a palackokat saját maga fújja
ki előformából. Mind a fújás, mind a töltés során képződik hulladék. A hulladékkezelő
cég a fújási selejteket 070213, míg a töltési selejteket 150102-es HAK kódon
szállítja el.
A HAK kódok meghatározása tökéletes. A fújási selejt, mint
gyártási, technológiai hulladék továbbra is szabadon értékesíthető, viszont a
töltési, mivel az már csomagolási hulladék, azt a koncesszor alvállalkozójának
kell adni, ahhoz sajnos kell a hulladék termelői regisztráció.
Társaságunk
fakitermeléssel foglalkozik. Képződött hulladékaink olajos rongyok, motor és
kenőolaj flakonok, illetve spray-k, amik vagy jelölő festéket, tisztító, vagy
kenőanyagot tartalmaz.
Függetlenül attól, hogy ezek a hulladékok veszélyes
hulladékok, mivel EPR köteles termékből képződnek, ezért szintén szükséges a
MOHU regisztráció. Mivel veszélyes hulladékról van szó nem szabad megfeledkezni
az ADR szabályairól sem.
Mindezek
mellett nem szabad megfeledkezni, hogy a képződött hulladékokkal kapcsolatosan
ezidáig is voltak tennivalóik a vállalkozásoknak, viszont a hatósági
tapasztalatok alapján a kötelezettségeknek való megfelelés szintje igen
alacsony, a büntetési tételeké viszont igen magas.
Azt
le kell szögezni, hogy akinél éves szinten, a helyi közszolgáltatónak átadott
kommunális hulladékon kívüli hulladéka keletkezik, annak nyilvántartás vezetési
kötelezettsége áll fent. Ha bizonyos mennyiséget meghalad éves szinten a
keletkezett hulladék, akkor adatszolgáltatási kötelezettsége is keletkezik.
Az
adatszolgáltatási kötelezettség abban az esetben áll fent, ha a hulladéktermelő
telephelyén a tárgyévben képződött és birtokolt hulladék összes mennyisége
veszélyes hulladék esetén a 200 kg-ot, nem veszélyes hulladék a 2000 kg-ot, nem
veszélyes építési-bontási hulladék (ÉBH) esetén az 5000 kg-ot meghaladja. Az
adatszolgáltatás csak akkor teljesíthető, ha az előbb említett tömeg adatok
elérése esetén a hulladéktermelő be is jelentette ezirányú kötelezettségét az
„átlépést követő” 15 napon belül.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni a
leggyakoribb hulladékkeletkezéssel és azzal kapcsolatos regisztrációs és
bevallási kötelezettségekben való eljárásban, kérdésekben. A Green Tax Service
Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések
megválaszolásában, feladatok operatív elvégzésében.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.