Kinek éri meg az egyéni hulladékkezelés választása?
Nagyságrendileg száz közeli azoknak a termékdíj alanyoknak a száma, akik ezt a lehetőséget választották. Ők azon túl, hogy a tevékenységük a törvény értelmében szerencsés csillagzat alatti, nagyon komoly kötelezettséget vállaltak magukra nézve, annak érdekében, hogy a hazai hulladékgazdálkodás viharos tengerén kellő biztonsággal hajózzanak egy tisztább, kevesebb lerakóra kerülő hulladékot termelő, megújuló, körforgásos világ felé.
A környezetvédelmi termékdíj törvény egyik legkevésbé alkalmazott és legbonyolultabb adminisztrációs háttért igénylő jogszabályi lehetősége. Viszont bizonyos cégek számára, akik különösen gondoskodni kívánnak az általuk kibocsátott, hulladékká váló termékdíjköteles termékekről, illetve kellően nagy a kötelezettségük ahhoz, hogy gazdasági előnyhöz jussanak a felelős hulladékgazdálkodási rendszer kialakítása során, azoknak nem szabad elmenniük ennek a lehetőségnek a megvizsgálása, kiaknázása mellett. Vizsgáljuk meg, hogy kinek lehet ez előnyös, illetve milyen szabályok betartása mentén. Számtalan kérdésre keressük a választ jelen szakcikkünkben.
Mely termék termék- és anyagáramából keletkezett hulladék esetén áll fent a lehetőség? Összesen csak négy tekintetében, melyek a következők: az akkumulátor; a csomagolószer; az elektromos, elektronikai berendezés és a gumiabroncs. Az összes többi termékdíjköteles terméknél erre nincs lehetőség. Egyébként ezek azok, amik tekintetében az Unió kötelező visszagyűjtési és hasznosítási százalékokat ír elő.
Hol és ki által kell gyűjteni a keletkezett hulladékot?
. A kötelezett, illetve a kötelezett társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozásának telephelyén való gyűjtése. (Például, ha kötelezettként van egy hulladékkezelő kapcsolt vállalkozásunk, az gyűjtheti számunkra a hulladékot)
. Saját célú felhasználás esetén a kötelezett telephelyén történő gyűjtése. (Ha egy olyan gyár vagyunk, aki külföldi alapanyagból, külföldi piacra gyárt, ott biztos izgalmas megtakarítási lehetőségek merülnek fel, nem is beszélve a „zöld kommunikáció” lehetőségéről.
. Csomagolószer hulladékának hajléktalan-ellátó szervezettel vagy intézménnyel ténylegesen, közösen a szervezet, intézmény épületében elhelyezett gyűjtőautomatával történő gyűjtése. (A legszegényebb társadalmi réteg mindig is „hadra fogható volt” gondoljunk csak a „lomizókra”, vagy azokra a hajléktalanokra, akik a kukákból korábban kihalászták – még akár a szelektívből is a betétdíjas üvegeket – valamint az alumínium italos dobozokat).
. A kötelezettnek a termék forgalmazását végző kereskedelmi egységgel ténylegesen, közösen, az értékesítés helyén történő gyűjtése (számtalan vásárlói akció ösztönözi a fogyasztót, hogy a használt terméket leadja a vásárlás helyén, sőt, a nagygépeknél kötelező is a kiszállító cégnek cserébe a régi készüléket elszállítania, mondjuk egy nagy hűtőgép esetén. Sőt, az imént említett hajléktalanok sok esetben a bevásárlóközpontba, élelmiszer boltba szállítják az általuk gyűjtött italos dobozokat, a nagyobb bevétel, vagy a további vásárlás lehetőségének megragadása érdekében. Valamint így a téli gumi felrakásának időszakában gondoljuk arra, hogy amikor leadjuk az elhasználódott gumiabroncsunkat, annak célja azon túl, hogy a gumiszervíznek ez bevételt jelent, hogy hasznosítható anyag kerüljön vissza remélhetőleg a körforgásba).
Nagyon fontos, hogy bármelyik módot tudja választani a kötelezett, a gyűjtött hulladék hasznosításának vagy hasznosíttatásának meg kell történnie.
Az egyéni teljesítés választását jeleznem kell a hatóságnak? Természetesen igen, a kötelezettség keletkezését követő 15 napon belül, valamint ha már kötelezett vagyok, tárgyév január 31-ig kell megtenni, illetve mindkét esetben a határidő elmulasztása jogvesztő, annak esetén igazolásnak nincs helye. Akik több évben is egyéni teljesítők, azoknak minden évben meg kell tenniük a bejelentkezést, ugyanis a tárgyévre elszámolni tervezett mennyiségekről, valamint a egyéni hulladékkezelés során közreműködő hulladékkezelők felsorolását meg kell tenni. Fontos, hogy a bejelentést tárgyéven belül nem változtathatjuk meg.
Mennyi termékdíjat fizet az egyéni hulladékkezelő? Egyéni hulladékkezelés esetén a termékdíj tételeit és kiszámításának módját a törvény 3. melléklete tartalmazza, ami némi matematikailag logikus gondolkodást vár el az alanyoktól, mert egy eléggé bonyolult képletet kell megérteni, és tudni kell alkalmazni a vállaltra nézve.
Az egyéni teljesítő által az adott termék- és anyagáram esetén fizetendő termékdíjat az alábbi általános formula határozza meg: T=R+E1+K1
. T: a megfizetendő fajlagos termékdíj,
. R: a megfizetendő fajlagos rendszerirányítási alapköltség,
. E1: a megfizetendő fajlagos externális költség,
. K1: pedig a megfizetendő fajlagos kezelési költség.
Persze-e mögött egy sok ismeretlenes képlet láncolat húzódik meg, ami sok változót tartalmaz, de vizsgáljuk meg mondjuk a műanyag anyagáramot. Műanyag esetén 57 Ft/kg a termékdíj tétele. Tegyük fel, hogy teljesítjük a qf felső hasznosítási arányt, a kibocsátásunkhoz viszonyítva a 65%-ot. Így a Fajlagos externális alapköltséggel (24 Ft/kg) és a Fajlagos kezelési alapköltséggel (30 Ft/kg) nem kell számolni. Tehát csak a Fajlagos rendszerirányítási alapköltséggel kell számolni, ami műanyag esetén 34 Ft/kg. Tehát 23 Ft/kg a megtakarítás mértéke. Ezt a számtant rontja, hogy a hulladék kezelőnek fizetni kell (legalábbis a mostani piaci gyakorlat szerint) a kiállított igazolásért, mely anyagfajtánként eltérő mértékű lehet a felek szerződésben való megállapodásuk alapján. A rendszer úgy van kialakítva, hogy minden anyagfajtánál más-más a megtérülési pont (megtérülési pont alatt azt értjük, hogy ugyan annyit fizet termékdíjban az egyéni teljesítő, mint a kollektív), valamint nem teljesítés esetén sokkal többet fizet, mintha kollektív lenne. Műanyagos példánál maradva 88 Ft/kg-ot. Ezért nagyon fontos megállapítani, hogy vállalható-e az egyéni teljesítési rendszer, valamint kellő biztosítékot határozunk meg az együttműködő hulladék kezelőkkel az esetleges nem, vagy alul teljesítésre vonatkozóan.
Milyen bevallási kötelezettsége van az egyéni hulladék kezelőnek? Az egyéni hulladékkezelést választó kötelezettet a tárgyévre (adóévre) nézve termékdíj-előleg megállapítási, bevallási és megfizetési kötelezettség terheli, melynek tárgyév december 20-ig tesz eleget. A termékdíj-előlegének mértéke a tárgyévet megelőző évre (csomagolás kivételével, a korábbi évben is egyéni teljesítő esetén) az adott termék- vagy anyagáramra vonatkozóan bevallott termékdíj összegének, csomagolás esetén a tárgyévet megelőző év kibocsátásának kilencvenöt százaléka. Az egyéni hulladékkezelést választó kötelezett a tárgyévet követő év április 20. napjáig teljesíti bevallási kötelezettségét, melyben a termékdíj-előleget a ténylegesen megfizetendő termékdíj mértékéig kiegészíti, vagy a különbözetet visszaigényli. Tehát az egyéni teljesítőnek ezen a ponton némileg adminisztrációs és fizetési kedvezményt is biztosít a jogalkotó, mert nem négy, hanem igazándiból két darab bevallást kell benyújtania, egyet az előlegről, egyet a tényleges éves kibocsátásról. Viszont, ha van olyan termék vagy anyagáram, amiben nem egyéni, hanem az általános szabályok szerint teljesít, úgy azokról az általános szabályok szerint kell eleget tennie.
Hulladékkezelési teljesítmény: Kizárólag azt a Magyarország területén gyűjtött hulladékot vehető figyelembe, amelynek hasznosításra történő átvételét az átvevő hasznosító a tárgyévben folyamatosan, a teljesítéssel egyidejűleg kiállított és átadott átvételi elismervénnyel igazol és a tényleges hulladékhasznosítás megtörténtét a tárgyévet követő év március 31-ig a kötelezett számára leigazol. A piaci gyakorlat alapján a teljesítésben közreműködők negyedévente bocsátják az egyéni teljesítő rendelkezésére a szükséges igazolásokat. Fontos, hogy a kezelő az adott mennyiséget, amit leigazolt az egyéni kezelő felé, azt nem igazolhatja már az állami rendszer felé, hisz így kétszer venné igénybe a kezelői díjat. A hulladék kezelőnek motiváló tud lenni az egyéni teljesítés, mert közbeszerzési eljáráson kívül, nagyobb gyakorisággal jut az Őt megillető díjazáshoz.
Az egyéni hulladékkezelés speciális szabályai: Egyéni hulladékkezelést teljesítő kötelezettnek a termék forgalmazását végző kereskedelmi egységgel, hajléktalan ellátó szervezettel, intézménnyel ténylegesen, közösen történő gyűjtést jelenti, ha erre a célra közösen finanszírozott és működtetett gyűjtőrendszert hoznak létre, és ezt az ellenőrzés során igazolni is tudják.
Az egyéni hulladékkezelést teljesítő kötelezett jogosult a magánszemély vevőtől lakossági gyűjtésben a meghatározott kategóriák szerinti azonos anyagáramú homogén hulladékok gyűjtésére, ideértve azon csomagolási hulladékok visszavételét is, amelyet más hozott forgalomba.
A gyártási selejt vagy hulladék nem vehető figyelembe a hulladékhasznosítási teljesítményben, ha arra a környezetvédelmi termékdíj nem került megfizetésre.
Amennyiben az egyéni hulladékkezelést teljesítő kötelezett saját célú felhasználás mellett a telephelyén is végez gyűjtést, az azonos típusú hulladékok tekintetében a saját célú felhasználás és forgalomba hozott termékdíjköteles termék együttes mennyiségeire vonatkozóan az összes gyűjtött hulladékból összesítve teljesítheti a kötelezett a hulladékkezelést.
Az egyéni hulladékkezelők adott termék- és anyagáramra vonatkozóan teljesíthetik kötelezettségüket gyűjtést végző teljesítésben közreműködőn keresztül is.
Fontos kockázat, hogy egy adóhatósági ellenőrzés során, az egyéni hulladékkezelő esetén a termékdíj bírság mértéke nem teljesítés esetén a megállapított hiány háromszorosa.
Az egyéni hulladékkezelés rendszer, mint „projekt” jövedelmezőségének meghatározása, a kockázatok minimalizálása, esetlegesen az egész rendszer kialakítása érdekében feltétlenül egyeztessenek a Green Tax Service Kft. munkatársaival. Az ügyfélkörünkben több egyéni teljesítési rendszert működtető kötelezettnek nyújtunk szolgálatást, alakítottuk ki velük és a közreműködő hulladékkezelőkkel a felek számára optimális rendszert.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
The findings, opinions and suggestions described in the professional material reflect the legal interpretation and professional opinion of the author and qualify as a recommendation and not an exclusive method. The statement of Green Tax Service Ltd. contains the professional opinions, suggestions and methods provided by the provisions of the Product Fees Act and the applied market practice to the maximum.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.