A
Magyar Közlöny 2022. évi 211. számában megjelent a 2022. évi LXXVI. törvény
a
hulladékgazdálkodással összefüggő egyes törvények módosításáról (A törvényt az
Országgyűlés a 2022. december 7-i ülésnapján fogadta el), mely keretében a
környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosítása is
hivatalossá vált.
A
környezetvédelmi termékdíjjal összefüggő kormányrendeletek módosításáról is
gondoskodott a jogalkotó, ugyanis december 30-án, pénteken meg is jelent az is.
A módosítások 2023. július 1-jén lépnek ugyan hatályba, viszont ez elegendő
idő, ugyanis kijelenthetjük, hogy jelentős módosítások nem történtek. Valóban
nem történt más, mit a jogszabály módosítás előkészíti a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó rendelkezés érkezését, megágyazva annak.
A termékdíj törvény módosítása
Csekély
mennyiségű kötelezettek: Ahogy az várható volt, a kategóriák összevonásra
kerültek és 100 kg elektromos, elektronikus berendezést nem meghaladó
kötelezettek választhatják az átalányfizetést.
A forgalomba hozatal:
a meghatározása kiegészítésre került, ugyanis a külföldön letelepedett gyártó
által elektronikus kereskedelmi szolgáltatásként belföldre, végfelhasználók
részére történő átruházás után is keletkezik kötelezettség. Tehát a
távértékesítő kereskedők is kötelezetté válnak, még akkor is, ha Magyarországon
nem rendelkeznek adószámmal.
A termékdíj-kötelezettség:
termékdíjköteles termékkel, illetve a termékdíjjal összefüggő nyilatkozattételi
kötelezettség kikerült a kötelezettségek közül.
Egyéni teljesítés: A
2023. évre egyéni hulladékkezelést választó kötelezettet termékdíj-előleg
megállapítási, bevallási és fizetési kötelezettség nem terheli. Ennek oka, hogy
június 30-áig lehet valaki egyéni teljesítő, így irrelevánssá válik a korábbi
december 20-ai előlegfizetési kötelezettség. A 2023. évre egyéni
hulladékkezelést választó kötelezett a termékdíj-bevallási és
termékdíj-fizetési kötelezettségét 2023. december 1-ig – a hasznosítást végző
szervezet 2023. október 31-ig a kötelezett részére kiadott igazolása alapján,
és a kötelezettség keletkezésének napján hatályos szabályok szerint – teljesíti
azzal, hogy az adómegállapítási időszaknak a 2023. január 1. és 2023. június
30. közötti időszakot kell tekinteni. Az a kötelezett, aki az egyéni
teljesítést a tárgyévet megelőző évben is választotta – a csomagolószer
termékáram kivételével – a tárgyévet megelőző év forgalomba hozatali
mennyiségének felét kell alapul vennie a hulladékhasznosítási teljesítmény
kiszámítása során.
Az elektromos, elektronikai
berendezés: terminus technicus helyett az elektromos,
elektronikus berendezés a termékáram megnevezés.
Az állami adó- és vámhatóság:
elnevezés helyett a jogszabály az állami adóhatóság megnevezést használja a
továbbiakban.
Az állami hulladékgazdálkodást
közvetítő szervezet: következetesen és minden pontból kikerült
a jogszabályból, ugyanis helyét a koncesszor veszi át. Viszont megteremti a
törvénymódosítás a jogfolytonosságot, hogy a 2023. július 1-je előtti
időszakban keletkezett termékdíj-kötelezettséggel kapcsolatos feladatait az
állami adóhatóság, valamint ugyan így az állami hulladékgazdálkodást közvetítő
szervezet feladatait a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter 2023. július
1-jét követően is elláthassa.
Információáramlás: Az
állami adóhatóság legalább negyedévente, de legkésőbb a negyedévet követő
második hónap 20. napjáig átadja a hulladékgazdálkodási hatóság részére az
általa kezelt a környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos és adótitkot és
személyes adatot nem képező, összesített adatokat. Cél a hulladékgazdálkodási
kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése.
Gumiabroncs termékáram:
a Magyarországon gyűjtött használt gumiabroncs külföldön történő felújítását
követően a felújított gumiabroncs Magyarországra történő behozatala esetén a
felújítás során hozzáadott anyagmennyiség tömege után nem keletkezik termékdíj-kötelezettség.
Eddig kellett, vélhetően a jogalkotó ösztönözni kívánja az ilyen jellegű
felújításokat.
A
2023. július 1-je előtti időszakban keletkezett termékdíj-kötelezettséget a
2023. július 1-jét megelőzően hatályos rendelkezések szerint teljesíti a
kötelezett.
A kötelezettség alapjául szolgáló vámtarifaszám:
az időállapotára vonatkozó előírás megváltozott, ugyanis az a vám- és statisztikai
nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló, a Tanács 1987. július
23-i 2658/87/EGK tanácsi rendelet tárgyévet megelőző év január 1-jén hatályos
áruosztályozási szabályai alapján megállapított, a tanácsi rendelet
I.melléklete szerinti áruazonosító szám;
Az irodai – és reklámhordozó papír
szabályozás módosítása: Ha a termék egyidejűleg irodai papír
és reklámhordozó papír funkciót is betölt, akkor a termékdíj-kötelezettség a „a
nyomtatott felületre vetített 50 százalékot meghaladó gazdasági reklámtartalom
esetén „reklámhordozó” papír jelleg alapján áll fenn. Tehát ez azt a
jogszabályi előírást hivatott rendezni, hogy korábbiakban azok az irodai
papírok, aminek 50% alatti volt a reklám tartalma, azok után nem keletkezett
fizetési kötelezettség, csak bevallási. A módosítással helyére került ez a
kérdés, mivel így az akár reklám tartalom nélküli irodai papírok után is beáll
a fizetési kötelezettség.
Hatályát veszti a környezetvédelmi
termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvényben továbbá:
.
Minden, ami az egyéni hulladékkezeléssel,
valamint a hasznosíttatással, hulladékkezelési teljesítménnyel kapcsolatos
.
Mezőgazdasági termelők termékdíj átalánya
.
Növényvédőszer csomagolására vonatkozó
visszaigénylési lehetőség
A törvény 1. számú mellékletet is kiegészítésre
került:
.
A fotovoltaikus elem vámtarifa száma
aktualizálásra került a Kombinált Nómenklatúra változásával összhangban, tehát
kötelezett a Fotovoltaikus panel (fényelem, amely modullá vagy panellé van
összeállítva, bármely külső méret meghaladja az 50 cm-t) – 8541 43.
.
A Kombinált Nómenklatúra 2404
vámtarifaszáma alá tartozik a nem újratölthető, nikotint tartalmazó, égés
nélküli belégzésre szánt termék, kereskedelmi megnevezése szerint eldobható
elektronikus cigaretta is termékdíjköteles termék lesz.
Új termékdíj számítási módszer:
A termék- és
anyagáramonként fizetendő termékdíjtételeiket meghatározó általános formula:
T = (AT – F)
.
T: a két tizedes pontossággal kiszámított
és a kerekítés általános szabályai szerint forintra kerekített termékdíjtétel
(Ft/kg) azzal, hogyha (AT – F) eredménye negatív összeg, a T értéke nulla,
.
AT: a 2. pont szerinti táblázatban
meghatározott, az adott termék- vagy anyagáramra vonatkozó általános
termékdíjtétel (Ft/kg),
.
F: az adott termék- vagy anyagáramra
vonatkozó, a termékdíj megállapítási időszak első napján hatályos, Ht. szerinti
kiterjesztett gyártói felelősségi díj (Ft/kg) – megjegyzés: első díj közlés
várható időpontja legkésőbb 2023. április 30 – , csomagolószer esetén az abból
előállításra kerülő csomagolás után fizetendő Ht. szerinti kiterjesztett
gyártói felelősségi díjat kell figyelembe venni. Azon termék- és anyagáramok
esetén, amelyekre a Ht. szerinti kiterjesztett gyártói felelősségi díj nem
kerül megállapításra, az F értéke 0.
Megjegyzés
az elfogadott és kapcsolódó végrehajtási rendeletekre vonatkozóan: hogy az
egyes egyszer használatos, valamint egyes egyéb műanyagtermékek forgalomba
hozatalának korlátozásáról szóló 301/2021. (VI. 1.) Korm. rendelet 2024. július
1-jén lépteti hatályba a műanyag italtartó poharak forgalomba hozatali
tilalmát.
Felhívjuk
az olvasóink figyelmét, hogy jelen cikk összeállítása a környezetvédelmi
termékdíjjal kapcsolatos jogszabályváltozásokat hivatott bemutatni, a szerző
által a legfontosabbnak ítélt pontok vonatkozásában. A teljes jogszabály
megismeréséhez szükséges a kapcsolódó jogszabályok teljes áttekintése a Magyar
Közlöny, jelen szakcikkünk elején hivatkozott számai, illetve a jogszabályok
egységes szerkezetbe foglalt szövegének teljeskörű figyelembe vétele. Továbbá
fontos megjegyzés, hogy a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer
működésének részletes szabályairól szóló kormányrendelet még nem került
elfogadásra, ami viszont a legnagyobb volumenű változásokat hordozzák magukban,
ráadásul a tervek szerint 2023. július 1-étől.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval tájékoztatót tudtunk nyújtania az
elfogadott környezetvédelmi termékdíj törvénymódosítással kapcsolatosan. A
Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további
kérdések megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.