„Merre visz az EPR-es út?”
Avagy
tapasztalatok és javaslatok a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerrel
kapcsolatosan
A
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) turbulens változásai (vagy
bizonyos esetekben pont a stagnálása) a 2025-ös évben is próbára tette a piaci
szereplőket. Ezek a szereplők, tanácsadók, szakmai érdekképviseleti szervek
igyekeztek közös álláspontot kialakítani sok-sok kérdésben és minden fórumon
jelezni ezt a témáért felelős Energiaügyi Minisztérium, valamint a MOHU Zrt.
képviselői felé.
Szeretném
hangsúlyozni, hogy a Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége (VJASZSZ)
termékdíj és EPR tagozatvezetőjeként nem csak a saját tapasztalatomat, hanem az
EPR tanácsadással foglalkozó tagozati tagok tapasztalatai alapján kialakított
egységes véleményünket képviselem. Bizonyos javaslataink átültetésre kerültek a
jogszabályba, sok esetben kaptunk iránymutatást, de további módosítások
szükségesek a Tagozat, illetve a Szövetségek álláspontja alapján. Továbbá
fontos, hogy más szakmai szervezetekkel is együtt dolgozunk, jogszabályt
értelmezünk, álláspontot alakítunk ki (CSAOSZ, KSZGYSZ, HOSZ).
A jelenleg alkalmazott EPR
rendszerrel kapcsolatosan három fő problémakört határozhatunk meg:
- Adminisztrációs és
hulladékgazdálkodási terhek, nehézségek
- Nagyszámú rendszeren kívüli,
potyautas kötelezett.
Most pedig nézzük meg ezeket kicsit
mélyebben:
Magas EPR díjak
Derült égből
villámcsapásként érte az EPR kötelezett vállalatokat a rendkívüli, 2025.
október 1-jén hatályba lépő évközi díjtétel módosítás. Ennek tervéről jó
eséllyel csak egy nagyon szűk kör tudhatott, hisz a szakmai szervezetek,
érdekképviseletek ezt álmukban sem gondolták. További nehézséget okozott, hogy
a felkészülésre még a minimálisan elvárható harminc nap sem állt rendelkezésre,
ugyanis a rendelet 2025. szeptember 23. napján jelent meg. Az összes
kereskedelmi megállapodást ez felülírja, hiszen ez -főleg az élelmiszeriparban,
ahol forintokon megy az alku- igencsak megcsorbítja a vállalatok
jövedelmezőségét. Ezt megelőzően is az Európai Unió egyik leginkább költséges
EPR rendszerét üzemeltettük.
Kicsit vizsgáljuk meg a
díjtétel módosítást részleteiben. A társított (kompozit) csomagolás díja
magasabb lett a papír díjtételénél, ami, ha abból indulunk ki, hogy az EPR
díjak tükrözik a hulladék kezelés díját, ami a társított esetén magasabb, akkor
valójában a korábbi alacsonyabb díjat nem értettük. Szintén „nem értjük” a nem
újrahasználható fém 198 Ft/kg-os szolgáltatási díját sem, ami ugyan „csak”
6,5%-os emelkedés, viszont egy olyan anyagfajtánál, aminek a visszagyűjtése már
a korábbi termékdíjas rendszerben is kiemelkedően teljesített, ha
visszaemlékszünk ez volt az a csomagolás (sörösdoboz), amit a hajléktalanok a
DRS rendszert megelőzően is kiszedtek a kukákból és gondoskodtak a hulladék
leadásáról.
Üveg csomagolás esetén a
107 Ft-ra változás közel 40%-os díjemelést jelent, ami szintén az
élelmiszeriparra terhelődik, ugyanúgy, mint a sütőolaj és -zsír esetén a 36
Ft/kg-ról 62 Ft/kg-ra változása, mely 72%-os növekményt jelent. Az autóipar sem járt jobban, ugyanis az
átalánydíj 30-40%, valamint a tételes gépjármű, illetve gépjármű elem,
akkumulátor 60-70%-os változáson esett át. A rendszer igazi „vesztesei” a
bútoripari cégek, ahol a díjtétel 17 Ft/kg-ról 51 Ft/kg-ra emelkedett, azaz
megháromszorozódott.
2025. október 14-én
kedden azonban a Magyar Közlönyben újabb energiaügyi miniszteri rendelet jelent
meg, amely szerint a reklámhordozó papírok kiterjesztett gyártói felelősségi
díja visszaáll a 204 Ft-ról kilónként 94 forintra. Indoklás nincs. A
rendeletmódosítás szerdától hatályos, de október 1-ig visszamenőleg érvényes,
tehát mintha a díjemelés meg se történt volna, viszont kizárólag a
reklámhordozó papírok tekintetében. Nyilván a hirtelen jött díjemelés a
nyomdaipart is felkészületlenül érte, sőt a nyomdákat csőddel fenyegető rendeletként
említették. A díjemelés visszavonása üdvözlendő, bár ez most mindenkinél húsba
vágó kérdés, nem csak a nyomdáknál, hanem a ruha, bútor, gépjármű gyártóknál és
behozóknál, sőt, a sütőolaj esetében az élelmiszeriparnál is.
Adminisztrációs
és hulladékgazdálkodási terhek, nehézségek
A potyautas cégekről még a későbbiekben szó fog esni.
A díjak mértéke mellett a bonyolult adminisztrációs terhek is elrettentik főleg
a kis kibocsátókat a rendszerhez való csatlakozástól. Ezeknek a kicsiknek
opciós lehetőséget kell biztosítani a korábban a termékdíjas rendszerben
meglévő átalány fizetésre éves bevallás és ellenőrizhető nyilvántartás vezetése
mellett. Azért az már ne okozzon gondot senkinek, hogy hány kg csomagolószert
vásárolt, főleg, ha az csak éves pár számlát érint. Felmerült az egyeztetéseken
továbbá, hogy a csomagolószer forgalmazók „visszavállalhassák” az EPR díjat.
Nyilván ez rájuk adminisztrációs teher, de piaci lehetőség is. Egy csekély
csomagolószer felhasználó, ha nem akar az általános szabályok szerint bajlódni,
sőt még az átalány is terhes számára, de csomagolást végez, akkor így maga a
rendszer „jól járna”. Nincs ingyen vacsora, olyan jogszabályt meg nem lehet
alkotni, ami mindenkinek jó.
A
jogszabályt a bevezetése óta ugyan többször módosították, viszont amiket a
szakmai szervezetek „problémás, megoldandó területként aposztrofáltak”, azok
jelenleg még nem kerültek kezelésre. Most bemutatjuk, hogy milyen jellegű
módosításokat köszöntenének a piaci szereplők. A csekély mennyiségűek átalány díján
és a visszavállalás lehetőségén túl még mindig nem kerültek jogalkotói szinten elfogadása
például: egyszerhasználatos (SUP, ÉHMT) csomagolások speciális szabályainak
kivezetése, meghatalmazott képviselő korlátlan felelősségének eltörlése,
újrahasználható csomagolószerek pozitív, EPR díjban megjelenő ösztönzése, bérgyártás, bércsomagolás szabályaink
normaszövegbe való emelése, elektromos és elektronikai termék utáni
kötelezettség pontos lehatárolása, fogalmak tisztázása (például: önálló
funkció, berendezés, gyártásközi elektronika), EPR bevallási határidő kitolása,
EPR adatszolgáltatások módosításának lehetősége a hatósági ellenőrzésre
rendelkezésre álló elévülési idő alatt, az EPR díj visszaigénylés lehetőségének
megteremtése – amennyiben nem belföldön válik végül hulladékká a cikk, de
hosszabb az értékesítési lánc, mint két szereplő. Ezek a javaslatok mind egy
átlátható, leszabályozott rendszert vetítenének elő, mely garantáltan még a
koncessziós társaságnál is nagyobb EPR bevételt realizálna annak
„igazságossága” okán.
Nagyszámú rendszeren kívüli,
potyautas kötelezett
Értjük, hogy a
koncessziós társaság prognosztizált EPR bevételei elmaradtak az elvártaktól,
viszont a szakmai szervezetek álláspontja szerint több tízezres azoknak a
potyautas cégeknek a száma, akik nincsenek benne a rendszerben ezidáig. Ezek
helyett a cégek helyett a „révészt” úgy tűnik, hogy a jogkövető cégek fizetik,
tovább torzítva az eddig is igen éles versenyhátrányt a „megbúvókkal szemben”.
Tisztában vagyunk azzal, hogy az előírt Uniós gyűjtési és hasznosítási
százalékoktól elmaradunk, fejleszteni szükséges, amihez meg pénz kell, viszont
ez valójában egyöntetű, egységes és igazságos „közteherviselés” mellett
valósulhat csak meg.
Minden jogszabály annyira erős,
amennyire betartatják. Aki benne van, az jó eséllyel törekszik a
jogszabályoknak való megfelelésre, viszont a legnagyobb problémát a rendszeren
kívüliek jelentik. A szakmai szervezetek a jogkövető cégek érdekeit képviselik
és látják melyek azok az iparágak, melyeknek a szereplői sok esetben kívülállók
(tisztelet a kivételnek).
Az,
hogy mi lesz az ellenőrzések várható módszertana, jelenleg nem ismert. Üveggömbünk
ugyan nincs, de információnk szerint a kockázatértékelés módszertana kialakítás
alatt van, illetve az ellenőrzési terv a 2025-ös évre előír célszámokat és
irányokat. Le kell szögezni, hogy a „Nagytestvér” mindent is lát, valamint a
hatóságok egymással beszélgetnek, információt és adatot cserélnek a megfelelő
jogszabályi előírások mentén.
Amik alapján a hatósági célkereszt
vállalkozásunkra irányulhat: (nem csak ezek, de ezek a leginkább jellemzők):
·
Vámhatározatok – az adó ág látja a harmadik
országos termék beszerzéseket. A vámokmányokon, vámhatározatokon látszik a
termék vámtarifaszáma és annak tömege is.
·
KSH Intrastat adatszolgáltatások – bizonyos
cégek kötelezettek intrastat adatszolgáltatásokra a közösségi termék
beszerzések tekintetében. Ennél is fontos adatigény a vámtarifaszám és a
tömegadatok.
·
Közösségi áfabevallás – A60-as nyomtatvány. A
könyvelők, ha látnak magyar adószám nélküli termékbeszerzést az Unión belül, Ők
ezt a nyomtatványt biztosan ki fogják tölteni (akár egy óvatlanul magyarnak
tűnő honlapról történő rendelés esetén is).
·
Termékdíj bevallások – aki érintett volt a
termékdíjban, az jó eséllyel az EPR rendszerben is érintett lett. Néhány
jellemző kivétel azért akad, például a raklap gyártó, aki nem pántol és nem hoz
be külföldről semmit, Ő nem érintett az EPR rendszerben, de minden más szereplő
igen.
·
Csomagolószer beszerzők – az online
számlaadatokból látszik, hogy ki vásárolt csomagolószereket. Természetesen ezek
között lehet néhány, fent említett kivétel kategória is, mint például a
csomagolószer kereskedők, vagy azok a beszerzők, akik kizárólag külföldi
értékesítéshez használnak fel csomagolószert, de kockázati elemként,
vizsgálandó területként meg kell említeni Őket is. Meg kell jegyezni, hogy a
következő mondat nem a csomagolószerre, hanem annak csomagolására vonatkozik,
mely önmagában félreértésre ad okot: „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj
megfizetése az eladót terheli.”, támogatja azt, hogy a kötelezettek ne ismerjék
fel a kötelezettségüket.
A
büntetési tételek viszont magasak. Általánosságban elmondható, hogy az
alapbírság 200 000 Ft, mely elmaradt regisztrációkra és
adatszolgáltatásokra is alkalmazható. A rendszer indulása óta egy regisztrációt,
illetve 9 darab adatszolgáltatást kellett legrosszabb esetben teljesíteni.
Akinek az adott negyedévben nem volt fizetési kötelezettsége, de korábban volt,
akkor a fizetési kötelezettség nem keletkezésére vonatkozó adatszolgáltatás
benyújtása is kötelezettség. Továbbá a meg nem fizetett EPR díjat meg kell
fizetni, melyre a hiányra vetített 50%-os mértékű további büntetés is
hozzáadódik.
A Pest Vármegyei Kormányhivatal Országos Környezetvédelmi,
Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztálya, Koncessziós Engedélyezési
és Ellenőrzési Osztály az EPR szempontból eljáró hatóság (OHH – Országos
Hulladék Hatóság). A MOHU-nak nincs ellenőrzési jogköre, viszont a piaci
szereplők, szakmai érdekképviseleti szervek a magas EPR díjak okán, és a
rendszerből kimaradók versenytorzító magatartását megelőzendő a NAV Rendészeti
Főosztály vagy a megyei illetőségű hulladékhatóságok bevonását szorgalmazzák a
potyautasok felderítésének érdekében, de ezzel kapcsolatosan a jogalkotói
szándék nem ismert.
Bízunk
abban, hogy ha sokat „mantrázzuk” a fenti pontokat, akkor imáink megfelelő
helyeken meghallgatásra találnak, ezáltal egy igazságos, nyomon követhető,
transzparens és a hazai hulladékgazdálkodást előmozdító rendszer épül fel.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti,
hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a
bíróságokat, hatóságokat nem köti.
