Hiszünk
a szövetségek erejében
2024.10.29-vel
megjelent az egyes körforgásos gazdasággal és környezetvédelemmel kapcsolatos
törvények módosításáról szóló jogszabály tervezet. Ennek egyik leglényegesebb
és leginkább üdvözlendő eleme, hogy azon termékkörök estén, melyek után EPR
kötelezettség keletkezik, a termékdíj kötelezettség 2025. január 1-jével
kivezetésre kerül.
Nem elfogadott
jogszabályról az „álmos könyv” szerint nem szerencsés beszélni. A jelenlegi
helyzet mégis kivétel, hisz ennek hatása igen pozitív és a tapasztalataink
szerint nincs „ellenérdekelt fél”, a társadalmi konszenzus egyöntetű. Az
előzményekről azt kell tudni, hogy 2024. június folyamán a kiterjesztett gyártói
felelősség rendszer hatékony működtetésében közvetlenül érdekelt szakmai
szervezetek egyeztetett módosító javaslatai kerültek benyújtásra a jogalkotó, az
Energiaügyi Minisztérium Kiemelt Hulladékáramok Főosztálya részére. A Vám,
Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége (VJASZSZ) is folyamatos
munkacsoport megbeszéléseket tartott, melyek eredményeit szintén jelezték a
jogalkotó, a MOL MOHU, valamint az ellenőrző hatóság, a Pest Vármegyei
Kormányhivatal felé. Szakmai szervezetek több ezer vállalat visszajelzésével
találkoztak a témában és ezeket minden fórumon igyekeztek közölni az érintett állami
szervek, valamint a koncessziós társaság felé.
A Transpack 2024/II.
lapszámában is megjelent a javaslatokkal kapcsolatosan egy cikk: EPR és
csomagolás: „Mit kíván a magyar nemzet” címmel.
Ahogy a címben is
olvasható, az EPR köteles termékáramok tekintetében a termékdíj kötelezettség
2025. január 1-jével kivezetésre kerül.
Ezzel szakmailag
messzemenőkig egyet tudunk érteni, ugyanis a termékdíj és az EPR szabályozás
párhuzamos fenntartása számtalan kérdést vet fel. Az EPR rendszer bevezetésével
megkérdőjeleződik a termékdíj rendszer bevezetésekor megfogalmazott jogalkotó
szándék és célrendszer. A termékdíj bevallás a gyakorlatban felesleges többlet
adminisztrációs terhet jelent azoknál a termékdíjköteles cikkeknél, amik után a
kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség is fennáll. Javasolt ezen
termékáramoknál a termékdíj törvény olyan jellegű változtatása, amely szükségtelenné
teszi 0 Ft termékdíj kód alkalmazását, tehát ezen termékáramok kivezetését,
hatályon kívül helyezését.
Tehát megszűnik a
kétszeres adatszolgáltatás a következők tekintetében:
.
akkumulátor
.
elektromos, elektronikus berendezés
.
csomagolószer
.
gumiabroncs
.
reklámhordozó papír
.
az irodai papír
Természetesen ki kell
hangsúlyozni, hogy az egyéb kőolajtermék, az egyéb műanyag termék –
hordtasakkal „megerősítve”, az egyéb vegyipari termék tekintetében a
kötelezettség változatlanul megmarad.
Néhány
operatív, technikai változás ezek mellett:
A műanyag hordtasak, – mivel
megszűnik a csomagolás, mint termékáram, – átkerül az egyéb műanyagtermék
termékáramba, ugyanis a mindenkori jogalkotó ezekre a cikkekre fogyasztás
csökkentő szabályozást kíván fenntartani.
Megmarad a termékdíj
raktár jogintézménye, mely az EPR köteles termékek tekintetében is alkalmazható
szabályrendszert tartalmaz.
Az állami adóhatóság a
2025. január 1. napját követően már nem termékdíjköteles termékek
vonatkozásában bejelentkezett kötelezett termékdíj-kötelezettségét és ezen
termékkörökbe tartozó termékekre bejelentett átvállalási szerződéseit
hivatalból 2024. december 31. napjával zárja nyilvántartásában.
Műanyag hordtasak „csomagolószer”
esetében a kötelezett 2024. december 31-ét követően fennálló termékdíj
kötelezettségét az egyéb műanyag termékre vonatkozóan be kell jelentenie.
Nem szabad arról sem
megfeledkezni, hogy a 2025. január 1-je előtti időszakban keletkezett e törvény
szerinti kötelezettségekkel kapcsolatos feladatait az állami adóhatóság – a
kötelezettség keletkezésének napján hatályos szabályok szerint – 2025. január
1-jét követően is ellátja. A becslések szerint több ezer vállalkozás folytatott
„potyautas magatartást” a termékdíj jogszabálynak való megfelelés területén,
így a szóban forgó cégeknek határozottan javasolt elévülési időn belül
visszamenőlegesen rendezni a kötelezettségüket.
Emellett persze a
feladatok nem csökkennek, ugyanis az EPR rendszerre vonatkozó ellenőrzések az
információink szerint a jövőben sokkal nagyobb hangsúlyt fognak kapni, előreláthatóan
a 2025-ös évben. Ez már nem csak az
EPR rendszerben nem bent lévő, vélhetően több tízezres nagyságrendű
kötelezettre fog kiterjedni, hanem a rendszerben bent lévő, adatszolgáltatókra
is.
Hangsúlyozzuk,
hogy a fentiek nem elfogadott és jelenleg csak jogszabály tervezet szinten
jelentek meg. Amennyiben ez elfogadásra kerül, úgy azt valamelyest a Green Tax Service
Kft. saját sikerének is meg fogja élni. Természetesen nem lehetünk
elégedetlenek, de bízunk abban, hogy az EPR rendelettel kapcsolatos imáink is
megfelelő helyeken meghallgatásra találnak. Kérdések esetén munkatársaink
állnak rendelkezés a megszokott elérhetőségeken.