Nyilvántartás vezetési kötelezettség a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatályba lépésével
Az elmúlt időszakban megjelent
szakmai összefoglalóink kivétel nélkül a 80/2023. (III. 14.) Kormányrendelettel
voltak kapcsolatosak, mely a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer
működésének részletes szabályairól szól. Most összeszedtük a nyilvántartás
vezetésével kapcsolatosan felmerülő feladatokat.
Jelen
szakmai összefoglaló bemutatja, hogy az elfogadott jogszabály milyen hatással
van a vállalatok nyilvántartási szabályaira. Mindenekelőtt fontos megismerni a
környezetvédelmi termékdíj és a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer
előírásainak közös és önálló szabályait. Erről a korábbi cikkünkben már
beszámoltunk, melyről a következő helyen tájékozódhatnak kedves olvasóink:
Most
viszont iparág specifikusan igyekszünk bemutatni a nyilvántartás vezetéssel
kapcsolatos operatív tennivalókat. Jelen szakmai összefoglaló nem terjed ki a
körforgásos termékek azonosítására szolgáló KF kódok rendszerére és
felépítésére, azzal kapcsolatosan a közeljövőben jelenik meg írásunk.
Felhívjuk a
figyelmet, hogy az iparági sajátosságok között nincs éles határ, csak a feladat
és a kötelezettség mértéke eltérő. Továbbá felhívjuk a figyelmet, hogy a teljes
kötelezettség megállapítása érdekében a 80/2023. (III. 14.) Kormányrendelet
teljes szövegének megismerése után alakítsák ki a nyilvántartási rendszert,
mert jelen szakcikk csak a legfontosabb feladatokat veszi górcső alá.
A drasztikus
költségnövekedés miatt a vállalatoknál elindult egy folyamat optimalizációs
tevékenység. Ez főként az adatok felülvizsgálatában jelent meg. Például a
gyártó cégek korábban egy elméleti tömegadattal számoltak a késztermék esetén, most már mérési jegyzőkönyvvel
alá támasztják az adatok valódiságát, valamint igaz ez a külföldről alapanyagot
behozó cégeknél is, hogy azok csomagolási
összetevőit szintén fényképpel,
mérési jegyzőkönyvvel támasztják alá. Illetve a június 30-án készleten lévő
csomagolószerekről leltárt
készítenek, melynek jelentősége főként a termékdíjjal növelten vett, és
belföldi csomagoláshoz felhasznált csomagolószerek után elkerüljék a korábban a
beszállító felé kifizetett termékdíj és a saját kötelezettség okán a
csomagolások utáni kétszeres kötelezettség elkerülése érdekében (várható egy
termékdíj törvény módosítás, ami lehetőséget fog adni a termékdíj
visszaigénylésére, ha azután EPR díjat fizet a vállalat).
Így a vállaltok
nagyrésze elkezdi felülvizsgálni a csomagolószereket,
hogy kitől mit vásárolnak, azt termékdíjjal vagy átvállalva szerzik-e be és
adatbázist alakítanak ki (cikkszám, szállító, CsK kód, vtsz szám, KF kód, tömeg
adat bontásban).
Ami iparág
semlegesen feladat, hogy a forgó
göngyölegek utáni kimutatásokat pontosítják, felülvizsgálják. Ennek oka,
hogy ameddig nem módosul az EPR jogszabály, addig minden egyes külföldről
behozott alapanyag visszaszállított göngyölege után a kicsomagolás esetén,
valamint minden belföldön forgatott göngyöleg után a göngyölegbe csomagolás
után a kötelezettség keletkezik.
Továbbá a folyamat
felülvizsgálatok „akció tervének” mindenhol része, hogy megvizsgálják, történt-e
közvetlenül külföldről gyártó gép, vagy
gép tartozék behozatal, ugyanis annak csomagolásán túl, mint elektromos és
elektronikai berendezés után a kötelezettséget rendezni szükséges, és kell is,
mert ez az ellenőrzések leggyakoribb „találati” iránya.
1.
Nyomdaipar
A feladat
nagyrészt változatlan a korábbi metódusokhoz képest. A feladat nem változik a
korábbiakéhoz képest: külföldről behozott gépek és tartozékok, a külföldről
behozott alapanyagok csomagolása, a gyártott termékek besorolása (csomagolószer,
irodai papír, reklámhordozó papír) utáni kötelezettség megállapítása. A
csomagolószeren kívül mindenhol ugyan azt kell csinálni, mint eddig, annyi
különbséggel, hogy a NAV mellé bejön a Pest Vármegyei Kormányhivatal (továbbiakban:
PVKH), aki felé negyedéves adatokat kell szolgáltatni, valamint a számlát majd
a MOHU Zrt fogja küldeni a Partnerportálon keresztül.
A nyomda ipar
állít elő saját magának is csomagolószert saját csomagolási célból. Meg kell
vizsgálni, hogy ezek után a termékdíj a korábbiakban megfizetésre került-e,
ugyanis most EPR kötelezettség is keletkezni fog.
2.
Csomagolóipar
Mondhatnánk, hogy
a jogszabály nagy nyertese ez az iparág, hisz a termékdíj kötelezettsége, mivel
a termékdíjból levonható az EPR díj, a hordtasakok kivételével nullaértékű
lesz, viszont ezt mégsem, sőt közel sem jelenthetjük ki, ugyanis a csomagolások
utáni kiterjesztett gyártói felelősségi díj, van olyan anyagáram, ahol közel
tízszeres drágulást, költségnövekedést okoz. Ez ugyan a vevőnél jelenik meg, az
Ő kötelezettsége, hisz Ő az, aki a csomagolószert csomagolásra használja fel
(kivéve SUP termékek, „bolti beszállítás”), viszont az iparág versenyképességét
nagyban rontja. Nyilván a jogalkotói szándék a felhasznált csomagolószerek
csökkentése, de jelenleg ez hideg zuhanyként hat a hazai nemzetgazdaság
egészére.
A SUP termékek
azért jelentenek kivételt, mert ott az első belföldi forgalomba hozója a
kötelezett, és a legtöbb termék esetén ez nem a csomagolást végző, hanem az
„első hazai” szereplő. A fogyasztó számára csomagolószert értékesítő esetén,
melyet az eladótérben megtöltésre terveznek és szánnak, ott a bolt beszállítója
a kötelezett, kivéve az előbb említett néhány SUP termék kivételével.
3.
Hullámtermék gyártás
Az elmúlt
időszakban több vállalat is hozott be külföldről hullámkarton késztermékeket,
illetve alappapírokat. Nem szabad azok csomagolási összetevőiről sem
megfeledkezni, mint raklap, pántolás, alátét lemez, fólia, címke, illetve
tekercses alapanyag esetén a tekercselt papírcső (cséve) csomagolásnak minősül.
Ez utóbbira sokan mondják tévesen, hogy a termék része, viszont ez nem igaz.
Aki egy kicsit jártas a csomagolóipar speciális szabályaiban, az könnyen
beláthatja, hogy a szakmára vonatkozó egyik legfontosabb jogszabály, a
csomagolásról és a csomagolási hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási
tevékenységekről szóló 442/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet ezt a kérdést
egyértelműen rendezi, ugyanis a jogszabály 1. melléklete „szemléltető példákat”
tartalmaz, hogy mi minősül csomagolásnak, és megtalálhatjuk a következőt: Rudak,
csövek és hengerek, amelyekre valamilyen hajlékony anyag (pl. műanyag fólia, alumínium,
papír) van feltekerve, kivéve azon rudakat, csöveket és hengereket, amelyeket
egy gyártóberendezés részeiként kívánnak használni, nem pedig valamely termék
értékesítési egységként való bemutatására.
Szintén javasolt
felülvizsgálni a késztermék csomagolási összetevőit, főleg a pántolás alá
használt hullámkarton lemezt, ami csomagolás.
4.
Műanyag csomagolószer gyártás
Szintén mostanában
merült fel kérdésként, hogy a külföldről behozott granulátum csomagolásával mi
a helyzet? Eddig termékdíj és most már EPR kötelezettség is fenn fog állni. A
granulátumok jellemzően raklapon, zsákban érkeznek, vagy oktabinban, ami egy
karton palást, aminek van egy alja és egy teteje és benne az anyag egy műanyag
belső zsákban szokott érkezni.
A késztermékek
esetén a cséve kérdésére kell felhívni a figyelmet, illetve a zacskó is be van
zacskózva általában, ami így az értékesített termék csomagolása. Mivel
magunknak gyártjuk ezért szintén mindkét kötelezettség fennáll.
A boltban kapható
és magánszemély által megvásárolható uzsonnás zacskók, mélyhűtős tasakok,
szemetes zsákok utáni EPR kötelezett személye jelenleg nem tisztázott. Szakmai
állásfoglalás kerül benyújtásra az ágazatért felelős Energiaügyi Minisztérium
felé (sok más kérdéssel együtt).
5.
Csomagolószer kereskedők
EPR szempontjából
akkor válnak kötelezetté, ha megfelelnek a méltán elhíresült 11 §-ban
foglaltaknak, ugyanis ekkor a kötelezettség ezt a kört terheli (kivéve bizonyos
SUP termékeket).
Jogszabályi emlékeztető:
80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet 11. §
(1) A fogyasztó számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett és
szánt csomagolószerből, továbbá a fogyasztószámára történő értékesítés helyén
eladott, megtöltött vagy megtöltésre tervezett és szánt egyszer használatos
csomagolószerből létrehozott csomagolás tekintetében a kiterjesztett gyártói
felelősségi kötelezettség a fogyasztó számára értékesített csomagolás
előállítója részére belföldön csomagolószert értékesítőt terheli.
6.
Egyszer használatos és egyéb műanyagtermékek gyártása, kereskedelme (SUP
termékek)
6.1.
Egyszer használatos csomagolószerek
Függetlenül attól,
hogy a cikkek csomagolószerek, a kötelezettség, önálló kategóriaként
keletkezik, nem csomagolásként.
Az EPR kötelezett
személye eltérő kategóriánként, csomagolószer első belföldi forgalomba hozója,
illetve csomagolást végző megjegyzéssel fogjuk meghatározni a kötelezett
személyét.
Meg kívánjuk
jegyezni, hogy ebben a kérdésben is kikértük a jogalkotó állásfoglalását, az
abban szereplő válasz felülírhatja a most megállapítottokat.
.
1.2.1.
ételtároló edények: csomagolószer első belföldi forgalomba hozója
.
1.2.2.
flexibilis anyagból készült zacskók vagy csomagolások: csomagolást végző
.
1.2.3.
legfeljebb három liter űrtartalmú italtárolók megítélése: csomagolást végző
.
1.2.4.
italtartó poharak, beleértve azok tetejét és fedelét: csomagolószer első
belföldi forgalomba hozója
.
1.2.5.
könnyű műanyag hordtasakok: csomagolószer első belföldi forgalomba hozója
Természetesen, ha
a csomagolószer és a csomagolásként forgalomba hozó személye megegyezik, akkor
a csomagolást végző az EPR kötelezett.
Amennyiben a
csomagolószer tekintetében átvállalási szerződés van, az nem érvényes az EPR
díjra. A termékdíj raktáron belüli tulajdonjog átruházás viszont az EPR
kötelezettségre is kihatással van.
6.2.
Egyéb egyszer használatos műanyagtermék gyártók, kereskedők
.
1.2.6.
nedves törlőkendők, azaz előre megnedvesített kozmetikai és háztartási
törlőkendők;
.
1.2.7.
léggömbök, kivéve az ipari vagy más foglalkozásszerű felhasználásra szánt
ballonokat, valamint a fogyasztók számára nem értékesített alkalmazásokat;
.
1.2.8.
dohánytermékek szűrővel, valamint azok a szűrők, amelyeket a dohánytermékekkel
történő együttes használathoz hoznak forgalomba;
.
1.2.9.
halászeszközök;
A kötelezett itt
az első belföldi forgalomba hozó (gyártó, behozó).
SUP termékek
tekintetében egy eladási (forgalomba hozatali) riport kialakítása szükséges.
Javasolt KF kódok feltüntetése mellett a termék árától elkülönítve, külön soron
kiszámlázni a kiterjesztett gyártói felelősségi díjat.
7.
Logisztikai szolgáltatók
Nulladik lépésként
meg kell nézni, hogy van-e olyan termék, ami közvetlenül külföldről érkezik
hozzájuk, a kicsomagolást megelőzően nem történik tulajdonjog átruházás, mégis csomagolási
hulladék birtokosaivá válnak, mert kicsomagolnak, komissiózási tevékenységet
végeznek. Sok vállalat ilyenkor azt mondja, hogy tulajdon jogilag semmi közöm a
kicsomagolt termékhez. Ezt mi értjük, de nincs kihatással a kötelezettség
fennállásához. Ezek a cégek a hulladék bevallásra kötelezettek, melyet sok
vállalat elfelejt.
Ami viszont EPR kötelezettséget
keletkeztet az új szabályozás alapján, az a csomagoláshoz felhasznált csomagolószer
mennyisége. A szolgáltatásnyújtáshoz, csomagolási tevékenységhez felhasznált
csomagolószer után a kötelezettség keletkezik, kivéve, ha a becsomagolt termék
közvetlenül igazolható módon elhagyja az országot.
Fontos a 06.30-án
meglévő csomagolószer nyitó készletének meghatározása, valamint a beszerzési és
a felhasználási riport kialakítása.
8.
Új belépők a rendszerben
Ezeknek a termék
gyártóinak, behozóinak forgalomba hozatali riport alapján kell a
kötelezettséget megállapítani. A számlázásnál itt is határozottan javasolt a
termék árától elkülönítve feltüntetni a kiterjesztett gyártói felelősségi
díjat. Sütőolaj és –zsír,
Textiltermékek, Bútorok fából kategóriában körforgásos termék forgalomba hozók
(gyártók, behozók) tekintetében kiemelten javasolt a jogszabály mellékletében
található lista vámtarifaszámainak összehasonlítása a forgalmazott termékek
vámtarifaszámával, továbbá azok felülvizsgálata is igen erősen javasolt.
8.1.
Gépjármű gyártók és behozók
Speciális a helyzetük, ugyanis a gépjárműben lévő termékdíj
köteles termékek után a kötelezettség a korábbiakban is keletkezett
(akkumulátor, gumiabroncs, egyék kőolaj termék, elektronika), habár maga a
teljes gépjármű nem termékdíjköteles termék. Az EPR kötelezettség a norma
szöveg alapján mind a gépjármű, mind az egyéb EPR köteles alkotórészek után
fennáll. Bonyolultságot okoz, hogy a termékdíjban átalány díj is választható,
melyet még az EPR rendelet ugyan nem ismer, de a díjakról szóló a
hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység ellátásával összefüggő díjak, a
díjalkalmazási feltételek, valamint a díjmegfizetés rendjének megállapításáról
szóló 8/2023. (VI. 2.) EM rendelet ismeri.
A gépjárműveket
három kategória alá kell sorolni:
.
M1 járműkategória (megj: Személyszállító
gépkocsik)
.
N1 járműkategória (megj: Áruszállító
gépkocsik, legfeljebb 3,5 t )
.
háromkerekű gépjármű, kivéve a motoros
triciklit
9.
Sütőolaj és –zsír
A legnagyobb
kihívást jelenti a műszaki vagy ipari felhasználás alá tartozó tevékenységek
meghatározása, mellyel kapcsolatosan állásfoglalást kértünk szintén a
területért felelős minisztériumtól, ugyanis a jogszabály ezen felhasználások
körét nem határozza meg.
Ez
az egyik leginkább széles kört érintő új szabályozás, ugyanis a jogszabály
szakítva a hagyományokkal, komplett árucsoportokat tesz a kötelezettség tárgyi
hatálya alá, ilyenek például az 57, 61 és 62-es árucsoportok, szőnyegek és más
textil padlóborítók, kötött vagy hurkolt ruházati cikkek, kellékek és
tartozékok, ruházati cikkek, kellékek és tartozékok, a kötöttek vagy hurkoltak
kivételével. Sajnos ezzel a szabályozással a ruha importőr vállalatok mellett a
hazai előállítók, azon belül akár a „varrónők” is kötelezetté váltak.
11.
Bútorok fából
Ez szintén volumen
kötelezettséget jelent, ráadásul a forgalomba hozott termékek jellegükből
adódóan nehezek. Sajnos ennél a kategóriánál is a bútor behozó cégek mellett az
„asztalos üzemek” is kötelezettek lettek. Itt is elengedhetetlen a gyártott termékek
vámtarifa számának pontos ismerete, ugyanis az alapján keletkezik a
kötelezettség.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer, a körforgásos termékekkel
kapcsolatos nyilvántartások előírásaiban eligazodni. A Green Tax Service Kft. csapata
rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
Green Tax Service Ltd. excludes its liability for possible errors and omissions. GREEN TAX SERVICE Kft. has no competence to interpret the legislation, it does not bind the courts or authorities in a possible legal dispute.