
Válaszok az EPR
rendszerben – 4. rész
Az
EPR rendelet már több, mint két éve lépett életbe, és számtalan kérdés merült
fel az előírásokkal kapcsolatosan. Ugyan a jogszabályt többször módosították, viszont
nagyon sok kérdés továbbra sem került tisztázásra normaszöveg szinten. Mostani
cikkünk célja az elmúlt időszakban felmerült kérdésekre kapott jogalkotói
állásfoglalásokban szereplő válaszok bemutatása.
Lényeges megjegyezni, hogy az
állásfoglalások leginkább releváns részleteit mutatjuk be, viszont felhívjuk a
figyelmet, hogy a jogértelmezés minden esetben a kötelezett feladata és
felelőssége. Jelen szakmai összefoglaló néhány felmerült kérdésre próbál
választ adni a rendelkezésre álló állásfoglalások alapján.
1. Keletkezik-e EPR fizetési kötelezettsége a
csomagolást végzőnek a gyártási technológia során felhasznált csomagolószerek
után?
Folyamat leírása: hazai
gyártó vállalat a termelési folyamat során a félkész terméket becsomagolja,
azokat átszállítja telephelyen belül másik gyártócsarnokba, vagy akár az
országon belül más gyáregységbe. A gyártási folyamat következő lépése során a
félkész termék kicsomagolásra kerül, a csomagolásból belföldön csomagolási
hulladék képződik.
Jogértelmezés:
A gyártási technológia során a félkész áruk csomagolására használt csomagolás
hulladékká válásával saját célú felhasználással kiterjesztett gyártói
felelősségi díjfizetési kötelezettsége keletkezik a gyártónak.
2. Keletkezik-e EPR fizetési
kötelezettsége a csomagolószer első belföldi forgalomba hozójának a Csomagolási
kormányrendelet (Cskr) 1. melléklet 2.1.-ben meghatározott cikkek esetén,
amennyiben azok bolti kiskereskedelmi értékesítés esetén magánszemély
végfelhasználó felé kerülnek értékesítésre?
Folyamat leírása:
Hazai gyártó, közösségi, vagy importáló vállalat, aki első belföldi fogalomba
hozónak minősül eldobható tányérok és poharak, háztartási fólia (folpack,
frissen tartó fólia), szendvicses zacskók, alufólia tekintetében. Ezeket a
termékeket az értékesítési lánc végén bolti kiskereskedelmi értékesítés során –
értékesítés helyén eladott cikkek -jellemzően magánszemély vásárolja meg, mint
„polc terméket’, és azokat nem az eladás helyén használja fel csomagolásra.
Jogértelmezés: Amennyiben az adott
termék általános felhasználási céljára, jellemzőire — ideértve például a
kialakítást, esztétikai elemeket, méretet, kiszerelést is —, nem tekinthető a
Rendelet 11. § (1) bekezdés szerinti (ÉHMT) csomagolószernek, akkor a
csomagolószer gyártót nem terheli kiterjesztett gyártói felelősségi
kötelezettség. Ennek vizsgálata azonban csak egyedileg, fentiek
figyelembevételével lehetséges, a gyártó és a vevő közötti értékesítés során
fenti jogszabályi rendelkezésekre figyelemmel szükséges tisztázni.
3. Tehet-e nyilatkozatot a kötelezett
gyártó vevője, aki a sütőolajat sütésre használja fel? Illetve a valóban
hulladékká váló mennyiség tekintetében minősül-e gyártónak a gyártó vevője, aki
a sütőolajat sütésre használja fel és csak a hulladékká váló mennyiség után
kell-e az EPR fizetési kötelezettségét teljesítenie?
Folyamat leírása:
egy belföldi termékgyártóvállalat sütéshez a rendelet 1.9. pontjában
meghatározott sütőolajat használ fel. A sütés során az olaj bizonyos mennyisége
technológiai eljárás szerint beépül a termékbe, nagyobb részt hulladékká válik,
mely sütőolaj hulladékként koncesszori alvállalkozó részére kerül átadásra.
Jogértelmezés: Tehát
nem tehet nyilatkozatot a gyártó vevője, így a gyártónál a teljes mennyiség
után keletkezik az EPR kötelezettség.
Akkor tehet nyilatkozatot
sütőolaj vonatkozásában a vevő, ha a megvásárolt sütőolajat más termék
előállításához közvetlen anyagként (alapanyagként) használja fel, amelynek
során a sütőolaj a technológiai eljárás szerint beépül az előállított termékbe.
A sütőolaj sütésre történő felhasználása nem minősül más termékbe történő
beépülésnek. Más termék előállításához közvetlen anyagként (alapanyagként) nem
kerül felhasználásra a sütésre használt olaj, az csupán konyhatechnológiai
eljárás részeként kerül felhasználásra.
4. külföldi tulajdonú többutas
göngyöleggel kapcsolatos konkrét kérdések: Kell-e külföldi tulajdonú többutas
göngyöleg csomagolásra történő felhasználáskor belföldön kiterjesztett gyártói
felelősségi díjat fizetni, ha a göngyöleg tulajdonjoga sem ingyenesen sem
visszterhes átruházással nem kerül belföldi gazdálkodó tulajdonába?
Jogértelmezés: 2025.
január 1-jétől hatályos szövege alapján nem minősül saját célú felhasználásnak
a külföldi előállítású csomagolás végleges elválasztása a terméktől, amennyiben
az elválasztott csomagolás nem válik belföldön csomagolási hulladékká. A
külföldi tulajdonú újrahasználható csomagolószer belföldi gazdálkodók által
csomagolásra történő használatával nem keletkezik kiterjesztett gyártói
felelősségi kötelezettség, amennyiben a használatot követően a termék nem válik
belföldön hulladékká.
Nagyon fontos, hogy
felhívjuk a figyelmet arra, ami minden állásfoglalás záradékaként megjelenik: „a jogértelmezés a jogalkalmazó mindenkori
feladata és felelőssége. A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény, továbbá
a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm.
rendelet alapján a minisztérium állásfoglalás kibocsátására nem jogosult, ezért
minisztériumi tájékoztatásokban foglaltakra a jogalanyok és a hatóságok nem
hivatkozhatnak, azok nem használhatóak fel peres vagy közigazgatási eljárás
során”.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk néhány további nyitott
kérdést megválaszolni a rendelkezésre álló állásfoglalások alapján. Kérdések
esetén a Green Tax Service Kft. munkatársai állnak rendelkezésre.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti,
hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a
bíróságokat, hatóságokat nem köti.