
Év
közben ismét változik a kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) kormányrendelet
2025. július 14-én megjelent a Magyar
Közlöny 85. száma, melynek része a kormány 203/2025. (VII. 17.) Korm. rendelete,
a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerrel összefüggő egyes
kormányrendeletek módosításáról.
Az
Európai Parlament és a Tanács új, rendeleti szabályozást fogadott el az
elemekre és az akkumulátorokra vonatkozóan, valamint módosította az elektromos
és elektronikus berendezések hulladékairól szóló irányelvi szabályozást is.
Mivel az akkumulátorok esetében már EU rendeletről beszélünk, az közvetlenül
alkalmazandó a tagállamok számára, viszont az irányelvi kötelezettségeket át
kell ültetni a hazai jogrendbe. Sajnos az egyéb módosítások technikai jellegűek,
továbbra sem tartalmazzák a szakmai szervezetek javaslatait, amelyek
megítélésünk szerint előmozdítanák az adminisztrációs terhek csökkentését, ami
vélhetően a rendszerben jelenleg nem bent lévő, becslések alapján legalább
harmincezres nagyságrendű kötelezettet a jogkövető magatartás felé
irányítaná.
Most
pedig nézzük végig a kiterjesztett gyártói felelősségi díjjal kapcsolatos
jogszabályi változásokat.
1. Gépjárműátalány módosítása
A jogszabály módosítás kimondja, hogy a díjátalány
tartalmazza a gépjármű csomagolásának kiterjesztett gyártói felelősségi díját
is. Ez kiterjeszti, egyértelműsíti, hogy a csomagolásra is érvényes az átalány,
még akkor is, ha jellemzően a járművek csomagolása utáni EPR díj mértéke
elhanyagolható pénzügyi és adminisztrációs terhet jelent.
2. Számlázási szabályok változása
A koncessziós társaság a tárgyév negyedik negyedévét
követően a kiterjesztett gyártói felelősségi díjról szóló számlát akkor is
kiállítja a gyártó részére, ha a megelőző időszakokra megállapított, de még ki
nem számlázott kiterjesztett gyártói felelősségi díjak általános forgalmi adó
nélkül számított összege göngyölítetten nem éri el az 1000 forintot. Ez a
módosítás is jellemzően adminisztratív és számviteli jellegű kérdés. Az árbevétel
így az adott gazdasági évben keletkezik még akkor is, ha mértéke nem releváns.
3.
Elem és akkumulátor nyilvántartási szám
Az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság a gyártó
által közölt adatokat a nyilvántartásba vétel iránti kérelem beérkezésétől
számított 15 napon belül nyilvántartásba veszi, ha a kérelem a tartalmi és a
formai követelményeknek megfelel. A hatóság a nyilvántartásba vétel esetén
nyilvántartási számot ad ki a gyártó részére.
4. Jogutód nélküli megszűnés
Az országos hulladékgazdálkodási hatóság hivatalból
törli a nyilvántartásból a gyártót, ha tudomására jut, hogy a gyártó jogutód
nélkül megszűnt. Ennek megvalósulásáról nincs információ, viszont információink
szerint sok az anno regisztrált, de idő közben „eltűnt kötelezett”. Ha az
eltűnés oka megszűnés, akkor ezzel a módosítással a hatósági nyilvántartás
tisztul a kötelezettek tekintetében.
5. Elem és akkumulátor nyilvántartás
módosítása
Az országos hulladékgazdálkodási hatóság
nyilvántartásában szereplő – akkumulátor termékkategóriában nyilvántartásba
vett – gyártónak 2025. szeptember 30. napjáig meg kell küldenie az EU
akkumulátor rendelet szerinti módosított termékkategóriákat a hatóság részére,
és kérnie kell a változás átvezetését. A kérelem alapján a megküldött adatokat a
hatóság a nyilvántartásban 8 napon belül átvezeti. A módosítást megelőzően a gyártó
nyilvántartási számának a nyilvántartásba vétel iránti kérelem alapján kiadott
adatcsomag-azonosítót kell tekinteni. Ennek oka, hogy az Uniós irányelv 2025.
augusztus 18-án módosult és már néhány külföldi értékesítési platform (Amazon)
kéri az azonosítókat és annak hiányában megtagadhatják a termékek
forgalmazását.
6. Új elem és akkumulátor kategóriák
az EPR rendszerben
A korábbi három kategória (hordozható-, gépjármű-, ipari
elem, akkumulátor) a következőképp módosul:
·
hordozható elem
és akkumulátor
·
könnyűszállítóeszköz-elem,
-akkumulátor (LMT)
·
elektromosjármű-elem,
-akkumulátor
·
indításhoz,
világításhoz és gyújtáshoz használt elem, akkumulátor (SLI)
·
ipari elem,
akkumulátor
A nyilvántartás kialakításához meg kell
különböztetni a nem újratölthető (elem), illetve az újratölthető cikkeket
(akkumulátor). Az elemeknél egyszerűbb a helyzet, mert ott lehet alkáli és
szén-cink, valamint egyéb elem. Az általános felhasználású hordozható elemnél
és akkumulátornál, valamint a nem általános felhasználású hordozható elem,
akkumulátor esetén meg kell különböztetni a következőket: Li-alapú, ólomsav, Ni-Cd,
egyéb. Tehát ha van egy hordozható elem, akkumulátor, akkor elsődlegesen a
felhasználás módját kell meghatározni, majd a kémiai összetevők szerinti fenti
négy kategória valamelyikébe kell besorolni. Bonyolódik a helyzet a könnyűszállítóeszköz-elem,
-akkumulátor (LMT), ipari elem, akkumulátor valamint az elektromosjármű-elem,
-akkumulátor estén, ahol ugyanis hat kategóriát kell beazonosítani: Li-alapú:
NMC, Li-alapú: LFP, más Li-alapú, ólom-sav, Ni-MH, egyéb, de figyelem, ipari
elem, akkumulátor esetén Ni-Cd kategóriát kell külön bontani, nem pedig a Ni-MH
kategóriát. Az indításhoz, világításhoz és gyújtáshoz használt elem,
akkumulátor (SLI) esetén viszont egyszerű a helyzet, mert csak három a „magyar
igazság”: a ólom-sav, Li-alapú, egyéb.
Már csak azt kell megállapítanunk, hogy a
Magyarországon először forgalomba hozott elem és akkumulátorok új vagy használt
termékként forgalomba hozott cikkek.
Most, hogy kellően elmélyültünk a hazai jogalkotó
adminisztrációs elvárásaiban és némileg elszörnyülködtünk az elemek és
akkumulátorok kémiai összetevőitől, vizsgáljuk meg, hogy maga az irányelv
milyen további segítséget nyújt a kategóriák pontos meghatározásában (AZ
EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2023/1542 RENDELETE (2023. július 12.)). Jelen
cikkünk az EPR rendelet módosításaira helyezi a hangsúlyt, viszont a szóban
forgó elem és akkumulátorokkal kapcsolatos egyéb előírásokat és
kötelezettségeket a fent említett EU rendelet határoz ezen felül meg,
közvetlenül alkalmazandó formában. Tehát ennek a rendeletnek az ismerete minden
elemet és akkumulátort önállóan vagy más termék részeként, összetevőjeként az
Unió területén elsőként forgalomba hozónak mélységében ismernie kell.
7.
Egyéb kapcsolódó jogszabályok felsorolása, mely a módosítási csomagban érintett
az EPR rendeleten túl.
·
A hulladékgazdálkodási tevékenységek
nyilvántartásba vételéről, valamint hatósági engedélyezéséről szóló 439/2012.
(XII. 29.) Korm. rendelet módosítása
·
Az elem- és akkumulátorhulladékkal
kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 445/2012. (XII. 29.)
Korm. rendelet módosítása
·
Az elektromos és elektronikus
berendezésekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló
197/2014. (VIII. 1.) Korm. rendelet módosítása
·
A hulladékgazdálkodási hatóság
kijelöléséről szóló 124/2021. (III. 12.) Korm. rendelet módosítása
·
A visszaváltási díj megállapításának és
alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes
szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet módosítása
·
A pénzügyi biztosíték, a céltartalék,
valamint a környezetvédelmi biztosítás hulladékgazdálkodással összefüggő
részletes szabályairól szóló 681/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása
Felhívjuk a
figyelmet, hogy jelen összefoglalóban kizárólag az általunk leginkább fontosnak
ítélt változásokat mutatjuk csak be, a teljes módosítás megismeréséhez az EPR
rendszerrel kapcsolatos, valamennyi hatályos és változással érintett jogszabályok
normaszövegének mélységi áttanulmányozása szükséges.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összegzéssel segítettünk felkészülni az EPR és az
azzal összefüggő szabályozásban bekövetkezett változásokra. Kérdések esetén a Green Tax Service Kft munkatársai
állnak rendelkezésre a megszokott elérhetőségeken.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató
összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerre
vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően teljesítette. A
mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai standardok
betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a teljes termékdíj
törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a kiterjesztett gyártói
felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást. Célja nem a teljes
körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése, hanem gyakorlati
iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az összefoglaló
közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy
a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények, javaslatok
jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét tükrözi, melyek
szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel
a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az
esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a
jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak szakmai
véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.