
Figyelem: Az akkumulátorokról szóló Európai Uniós
rendelet jogharmonizációja Magyarországon is megtörtént!
2025.
augusztus 18. napjától – Magyarországon is további átfogó kötelezettségek léptek
életbe az EU akkumulátorokról szóló (EU) 2023/1542 rendelet fokozatos
hatálybalépésének részeként. Az akkumulátorokról szóló Uniós rendelet számtalan
kérdést vet fel azoknál a forgalmazóknál, gyártóknál és importőröknél, akik
akkumulátorokat vagy akkumulátorokat tartalmazó eszközöket értékesítenek egy
vagy több EU-országban.
Mi történt pontosan 2025. augusztus 18-án?
Ettől az időponttól kezdve az új
EU-akkumulátor-rendelet átfogó kötelezettségei Magyarországon is hatályba léptek.
A régi 2006/66/EK akkumulátor-irányelv véglegesen hatályát vesztette. Az új
rendelet közvetlenül alkalmazandó minden EU-tagállamban, ezért minden
tagállamnak augusztus 18-tól végre kell a változásokat hajtania. A
kiterjesztett gyártói felelősségi rendelet módosítása is nagyrészt emiatt vált
aktuálissá. Jelen cikk nem a hazai EPR rendeletet mutatja be, hanem kitekintést
nyújt a nemzetközi jogszabályi előírásra, mely természetesen több ponton
megegyezik, mert meg kell egyeznie az Uniós szabályokkal. Összeszedtük a
legfontosabb kérdéseket a témában.
Mely akkumulátorokra vonatkozik az EU
akkumulátorokról szóló rendelete?
Összességében elmondhatjuk, hogy minden
típusú akkumulátorra.
·
Készülékekbe beépített vagy beépíthető
akkumulátorok (pl. gombelemek, D, C, AA, AAA típusú akkumulátorok) vagy kis
elektromos készülékekben található újratölthető akkumulátorok)
·
Indító akkumulátorokra
·
Ipari akkumulátorokra
·
Elektromos járművek akkumulátoraira
·
Könnyű járművekhez használt akkumulátorokra
Mit jelent ez számomra, mint
akkumulátorokat különböző EU-országokban értékesítő gyártó vagy kiskereskedő
számára?
Gyártóként (EPR – kiterjesztett gyártói
felelősség) regisztrálnia kell minden olyan EU-országban, ahol először hozza
forgalomba az akkumulátorokat. Külön regisztrálni kell a különböző
kategóriákra: hordozható elemek, ipari elemek, könnyű járművekhez szánt elemek,
elektromos járművekhez szánt elemek és indítóelemek.
Be kell tartani továbbá a nemzeti
visszavételi és ártalmatlanítási kötelezettségeket (az EU elemrendeletnek
megfelelően, a gyártói felelősséget vállaló szervezeteken, azaz megfelelési
rendszereken keresztül). Magyarországon a MOHU, mint koncessziós társaság látja
el ezeket a feladatokat a kötelezettek nevében és helyett. A kötelezetteknek
adatszolgáltatási kötelezettségei állnak fent.
Jó tudni: A megfelelés és a regisztráció
nem egy központi EU-hatóság által, hanem országspecifikus alapon történik.
Tehát, ha valaki több országban is értékesít, úgy meg kell vizsgálnia, hogy az
adott tagállamban fennállhat-e regisztrációs és EPR kötelezettsége. Amennyiben
fennáll, regisztrálnia kell „gyártóként/első forgalmazóként” az egyes
EU-országok illetékes hatóságainál, ahol elemeket vagy elemeket tartalmazó
eszközöket forgalmaz. Azokban az országokban, ahol nem rendelkezik fiókteleppel,
ott EPR-meghatalmazott képviselőre van szükség. A magyar EPR rendszer is ismeri
a meghatalmazott képviselő fogalomkörét, de annak egyetemleges
felelősségvállalásának okán nem gyakori eljárás, kizárólag az Unióban nem
letelepedettek és távolsági értékesítők alkalmazták ez idáig nálunk kötelező
jelleggel.
Az Uniós regisztrációs és egyéb
kötelezettség előírásai:
·
Gyártói azonosító vagy nemzeti regisztrációs
szám
·
Tanúsítvány vagy igazolás a gyártói felelősségvállalási
szervezetben való részvételről (ez Magyarországon nehezen értelmezhető a MOHU
koncesszió okán.)
·
Rendszeres mennyiségi jelentések (Hazánkban ezek
a negyedéves EPR adatszolgáltatások)
·
A begyűjtés, az újrahasznosítás és az
információs kampányok költségeinek fedezése.
Megjegyzés: Azok a kiskereskedők, akik
beépített elemekkel ellátott termékeket importálnak vagy e-kereskedelmen
keresztül értékesítenek, szintén gyártónak minősülnek!
A rendelet műszaki követelményeket is előír
magukra az elemekre, 2025. augusztus 18-tól a következők kötelezőek:
·
CE-jelölés az elemek és megfelelőségi
nyilatkozat elkészítése (2024. augusztus 18-tól kötelező)
·
Külön gyűjtést jelző szimbólum (áthúzott kerekes
szemetes), kivétel: ha a „külön gyűjtést” jelző szimbólum mérete az akkumulátor
mérete miatt kisebb lenne 0,47 x 0,47 cm-nél, akkor az akkumulátort nem kell
ezzel a szimbólummal ellátni; ehelyett a szimbólumot legalább 1 x 1 cm méretben
kell a csomagolásra nyomtatni.
·
A kapacitásra, kémiai összetételre, gyártó
nevére, eltarthatósági időre stb. vonatkozó információk 2026. augusztus 18-án
kerülnek közzétételre.
Mi a helyzet a kellő gondosság elvével?
Bevezetését eredetileg 2025. augusztus
18-ra tervezték, de alkalmazása 2027. augusztus 18-ra lett halasztva, az iránymutatásokat
2026. június 26-ig kell közzétenni.
Követelmények: A kellő gondosság elvének
teljesítésére vonatkozó stratégia, irányítási rendszer, kockázatkezelés,
harmadik fél általi ellenőrzés, információk közzététele.
Megjegyzés: Érdemes már most megkezdeni az
előkészületeket (pl. az ellátási lánc feltérképezése), ami kísértetiesen
hasonlít az ESG törvény előírásaira, CS3D, valamint ESRS tekintetében.
Mi vonatkozik a szénlábnyomra és az
akkumulátorok „útlevelére”?
Ez egy teljesen új szabályozási előírás, hogy
2027-től: bizonyos kategóriákba tartozó akkumulátorok (pl. elektromos járművek,
LMTLV, ipari akkumulátorok) esetében CO₂-lábnyomra vonatkozó adatok
(nyilatkozat) lesznek szükségesek.
2027. február 18-tól: ugyanezen
kategóriákra kötelező lesz a digitális akkumulátor-útlevél, amely QR-kódon
keresztül lesz elérhető.
Nem szabad elfelejtenünk a legfontosabb
célt, ami az elemek és akkumulátorok visszavételre vonatkozik. Hordozható
akkumulátorok gyűjtési kvótája: 45% (2023), 63% (2027), 73% (2030), Könnyű
járművekhez használt akkumulátorok (LV akkumulátorok) gyűjtési kvótája: 51%
(2028), 61% (2031).
A gyártói felelősségvállalási szervezetnek
bizonyíthatóan és tartósan el kell érnie és teljesítenie ezeket a célokat.
Tehát ezen a területen is a MOL MOHU Zrt-nek, mint koncessziós társaságnak
transzparens módon kell működnie. Ennek ki kell terjednie a költségszerkezet
alakulására, tehát az EPR díjak mértékére is.
Mit kell tennem most, mik az azonnali
intézkedések?
Azonnali intézkedéseket kell elvégezni,
melyek a következők:
·
Keressen az EPR regisztráció elvégzésre partnert
minden olyan EU-országban, ahol árukat értékesít.
·
Ha nincs fióktelepe abban az EU-országban, ahol távolsági
kereskedelem útján (webshopos értékesítés) közvetlenül végfelhasználóknak értékesít,
akkor az adott országban meghatalmazott képviselőre van szüksége a
kiterjesztett gyártói felelősségvállaláshoz.
·
Csatlakozzon gyártói felelősségvállalási
szervezethez az adott EU-tagállamban.
·
Ellenőrizze a címkézési és műszaki
követelményeket
·
Dokumentálja a belső folyamatokat (mennyiségi
jelentések, termékleírások stb.)
·
Készüljön fel középtávra (2027-ig) és
Gyűjtse össze a CO₂-adatokra és az
életciklusra vonatkozó információkat
Dokumentálja az ellátási láncot (adott
esetben a kellő gondosság elvének érvényesítése érdekében)
Tervezze meg az akkumulátorok
útlevél-infrastruktúráját
Milyen szankciók és büntetések szabhatók
ki az EU akkumulátorokról szóló rendeletének megsértése esetén?
·
Akár 100 000 euró bírság jogsértésenként (a
tagállamtól és a jogsértés súlyosságától függően).
·
Értékesítési, forgalmazási tilalom (érvényes
regisztráció vagy EPR rendszerben való részvétel vagy CE-jelölés elmulasztása).
·
Tagállamonként eltérő piacfelügyeleti
intézkedések lehetnek (a hatóságok elrendelhetik a nem megfelelő akkumulátorok
visszahívását)
·
Kizárás a piacterekről vagy a nagy ügyfelektől
(az EPR-regisztráció hiánya a platformok, pl. az Amazon általi felfüggesztéshez
vezethet). Ezt a nagy internetes kereskedők már elkezdték bekérni a cégektől.
·
Akár felügyeleti hatóságok vagy nem kormányzati
szervezetek nyilvánosságra is hozhatják a rendszeren kívülieket, így ez
jogszerű hírnévrombolás és „megszégyenítés” eszköze lehet
Szerencsére
a Green Tax Service Kft. szerződött partnerei számára gördülékeny átállást
tudunk biztosítani, ugyanis az egyik legnagyobb európai „hulladékkezelést
koordináló szervezet”, a take-e-way GmbH hazai stratégia szövetségesei vagyunk.
Szükség esetén vegyék fel a kapcsolatot velünk és mi közvetítjük a
megkereséseket feléjük. Kérdés esetén a Green Tax Service Kft. munkatársai
állnak rendelkezésre.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató
összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerre
vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően teljesítette. A
mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai standardok
betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a teljes termékdíj
törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a kiterjesztett gyártói
felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást. Célja nem a teljes
körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése, hanem gyakorlati
iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az összefoglaló
közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy
a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények, javaslatok
jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét tükrözi, melyek
szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel
a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az
esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a
jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak szakmai
véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.