A hazai hulladékgazdálkodás jövője a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer tükrében
A jogalkotó szándéka szerint a
környezetvédelmi termékdíj rendszert 2023.07.01-étől teljes egészében meg
kívánja reformálni. Legfontosabb elem, hogy elveszíti pénzügyi forrás teremtő
funkcióját, viszont megmarad fogyasztáscsökkentésre irányuló jogszabálynak. A
bevallási és az adminisztrációs rendszer alapjaiban nem változik, ezáltal és
végeredményében egy ellenőrzést elősegítő funkció is megjelenik a „sorok
között”.
Jelen
szakmai összefoglaló megírásakor kizárólag kormányrendelet tervezetet ismerünk,
így fel kívánom hívni a figyelmet, hogy a végleges és elfogadott jogszabály
eltérő rendelkezéseket is tartalmazhat. A rendszer körvonalai és a jogalkotói
szándék világos. Bízunk abban, hogy a végleges norma szöveg az aggályosnak
megítélt pontokat nem fogja tartalmazni a költség haszon elvet figyelembe véve.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer alapvető célja, a koncessziós
rendszer keretén belül, hogy biztosítsa a hulladék gyűjtéséhez és
hasznosításához szükséges forrásokat, működtetésének költségeit a gyártók által
megfizetett díjakból fedezik. Mindannyian, akik a szakmában dolgozunk értjük,
hogy az Unió által előírt hasznosítási százalékokat teljesíteni kell, a
lerakótól el kell téríteni a keletkezett hulladékok nagy részét és ehhez
drasztikus szabályozásra van szükség, amihez pénzügyi forrást kell teremteni. Viszont
a teljes rendelet csomag tervezet a szubjektív megítélésem szerint túlzó, nagyfokú,
a hulladékgazdálkodási célok elérését nem kimutathatóan támogató, így többlet
adminisztrációs terhet ró a piaci szereplőkre.
A
kötelezettséget kollektíven és egyénileg is lehet teljesíteni, illetve
szabályokat fogalmaz meg a koncessziós társaságra és azok alvállalkozóira,
viszont jelen összefoglalóban kizárólag a „gyártó” kötelezettségeire
fókuszálunk. Meg kívánjuk jegyezni, hogy a külföldről behozó is a gyártóval
esik egy tekintet alá.
Fontos
megjegyezni, hogy a környezetvédelmi termékdíj törvényhez képest azonos termék
és alanyi köröket is meghatároz (például elektronika, akkumulátor), eltérő
alanyi kört (csomagolószer/csomagolás), csak körforgásos termékek (például: sütőolaj
és zsír; meghatározott textil termékek; fabútorok) és persze megmaradnak csak
termékdíjas termékek (egyéb vegyipari, egyéb műanyag ipari).
A
tervezet alapján a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartozó
termékek (a továbbiakban: körforgásos termékek) az alábbiak:
·
csomagolások (figyelem, nem csomagolószer,
eltérő alany lehet a termékdíjhoz képest);
·
meghatározott egyszer használatos
műanyagtermékek;
·
elektromos és elektronikus berendezések;
·
elemek és akkumulátorok;
·
gépjárművek;
·
gumiabroncs;
·
irodai papír;
·
reklámhordozó papír;
·
sütőolaj és zsír;
·
meghatározott textil termékek;
·
fabútorok.
A
némi bonyolultságot okoz, hogy körforgásos termékeket nyolc számjegyből álló
azonosítószámmal, a körforgásos kóddal (a továbbiakban: KF kód) kell
azonosítani. A környezetvédelmi termékdíjas jogszabályban ismert CsK és KT
kódok beazonosítása is komoly fejtörést okoz a piaci szereplőknek, amit nem
egyszerűsít, hogy most egy további kód rendszer megértése és alkalmazása válik
szükségessé.
Kiterjesztett gyártói felelősségi
díj:
A
körforgásos termékekre kiterjedően a kiterjesztett gyártói felelősségi
kötelezettséget a gyártó nevében teljesítő szervezet feladatainak a koncessziós
társaság általi teljesítéséért a termék gyártója pénzügyi hozzájárulást (a
továbbiakban: kiterjesztett gyártói felelősségi díj) fizet. A kiterjesztett
gyártói felelősségi díjfizetési kötelezettség a körforgásos termék, gyártó
általi forgalomba hozatalával keletkezik.
A
forgalomba hozatal meghatározása mellőzi a környezetvédelmi termékdíj
forgalomba hozatali meghatározása során az évek során elért pontosításokat, így
az értelmezési nehézséget fog okozni a piaci szereplők számára.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése szempontjából forgalomba
hozatalnak minősül a körforgásos termék tulajdonjogának első belföldi ingyenes
vagy visszterhes átruházása, vagy külföldről elektronikus kereskedelmi
szolgáltatásként belföldre, háztartások vagy egyéb felhasználók részére történő
átruházása, ideértve a tulajdonjog más körforgásos termék tartozékaként vagy
alkotórészeként való átruházását is.
Ez
alapján felmerül a kérdés, hogy mit kezdjünk, az úgynevezett saját célú
felhasználással? A termékdíj törvény nevesíti, hogy mi minősül saját célú felhasználásnak,
a szóban forgó rendelet viszont nem említi. Kérdés, hogy például csomagolószer
esetén a saját célból felhasználás (csomagolás létrehozás) után, ami nem
forgalomba hozatalhoz kapcsolódik, az után nincs kiterjesztett gyártói
felelősségi díj kötelezettség?
Ráadásul,
ha már párhuzamot vonunk a termékdíj törvény és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszer között, az előbbi egyértelműen szabályozza a forgalomba
hozatal meghatározása során: csomagolószer csomagolás részekénti átruházását is
forgalomba hozatalnak tekinti. Ezek szerint a kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszer nem tekinti forgalomba hozatalnak, így díjfizetés sincs utána? A
kérdés azért fontos, mert a jogszabály tervezet szerint: “ideértve a
tulajdonjog más körforgásos termék tartozékaként vagy alkotórészeként való
átruházását is” jelenti. Ami ebben az esetben a megítélésem szerint nem
fedi le a csomagolószer csomagolás részekénti átruházását is, tehát ebben a
formában a normaszöveg tervezet alapján nem tekinti forgalomba hozatalnak, így
azt következetesen olvasva kivételként határozza meg.
Másik
kérdés a külföldről behozott alapanyagok, termékek csomagolására vonatkozik,
melyek kicsomagolásra kerülnek. A külföldi előállítású csomagolást alkotó
termékdíjköteles csomagolószer első belföldi forgalomba hozóját vagy a
lebontott csomagolásból képződő csomagolási hulladék első belföldi birtokosát
terheli a termékdíj kötelezettség, de mi a helyzet a kiterjesztett gyártói
felelősségi díjjal? Ebben azt esetben az nem keletkezik, csak a termékdíj a
lebontott csomagolásból képződő csomagolási hulladék után?
Nyilván
az összes kérdésre a jogszabály szellemisége értelmében a válasz igen, bár ezt
a norma szöveg tervezet a fentiek alapján mégsem tükrözi.
Nyilvántartásba vételi kötelezettség
A
gyártó vagy a meghatalmazott a körforgásos termékkel végzett tevékenységének
megkezdését megelőzően kérelmezi az országos hulladékgazdálkodási hatóságnál a
nyilvántartásba vételét. Ez a pont némi átfedést, külön önálló nyilvántartásba
vételi szabályokat fogalmaz meg. Jelenleg nyilvántartásba vételi kötelezettség
fennáll a Zöldhatóságnál az elektromos és elektronikai berendezések, elemek és
akkumulátorok, egyszerhasználatos műanyag termékek és gépjárművek tekintetében.
Ezek nagyrészt eljárási díj köteles eljárások, kérdés, hogy a szóban forgó is
az lesz-e?
Nyilvántartási és adatszolgáltatási
kötelezettség
A
gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termékről naprakész nyilvántartást vezet, a nyilvántartások adatairól
negyedévente, a tárgynegyedévet követő
hónap 10. napjáig az országos hulladékgazdálkodási hatóság részére adatot
szolgáltat.
Ez
a pont nagyon nagyfokú adminisztrációs többlet terhet jelent a gyártónak
minősülő gazdálkodó szervezetek részére, mind részletességében, mind
határidejében. A termékdíj törvény a
nyilvántartás minimális adattartama között meghatározza a
termékdíj-kötelezettség keletkezésének napját, ami teljesíthető, viszont nem
naprakész formában. Egy csomagolószer gyártó természetesen az általa eladott
termékekkel kapcsolatosan pontos eladási adatokkal rendelkezik. Itt is
aggályos, hogy a hatályos számviteli, számlázási szabályok sem várják el, hogy
a forgalomba hozatal napja megegyezzen a kibocsátott számla kiállítási
dátumával, viszont a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer ezt várná el.
Így a jogforrási hierarchiában magasabb, illetve egyenlő szintű jogszabályokhoz
képest szigorúbb előírásokat tartalmazna a naprakész nyilvántartás vezetési
kötelezettséggel.
Viszont
a csomagolószert csomagolásra felhasználóknál még nehezebb, illetve lehetetlen
a naprakész nyilvántartás vezetése. Értékesítési, forgalomba hozatali,
felhasználási riportokból határozzák meg utólag a termékdíj kötelezettségüket a
csomagolásra felhasznált csomagolószerekről. Mivel a számviteli törvény, sem az
adott vállalkozások számviteli politikája sem ír elő kötelező jelleggel
naprakész nyilvántartást a felhasznált csomagolószerekről, ezért ezek az adatok
nem állnak rendelkezésre az érintett vállalatoknál.
Tovább
nehezíti a kérdést, hogy a vállalatok nem vezetnek nyilvántartást a
termékdíjjal növelten beszerzett csomagolószerekről. Egy ilyen adminisztrációs
teher új feladatokat ró a csomagolást létre hozó vállalatok számára.
Az
adatszolgáltatási határidő így a piaci tapasztalatok alapján betarthatatlan és
indokolatlan. Mivel részben ugyan azt a kört fedi le, aki a környezetvédelmi
termékdíjban is érintett, ezért a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszernek
megfelelő adatszolgáltatási határidőt a termékdíj bevallás határidejéhez képest
korábban meghatározni nem célszerű, egyenesen kivitelezhetetlen. Célszerű lenne
a fizetési kötelezettség időpontjával összhangban a tárgynegyedévet követő
hónap utolsó napjában meghatározni.
Számlán való feltüntetés:
A
gyártó a körforgásos termék forgalomba hozataláról szóló számlán, vagy számla
hiányában a forgalomba hozatalt bizonyító okiraton köteles feltünteti a termék
KF kódját, a kiterjesztett gyártói felelősségi díj mértékét és összegét,
továbbá a következő szöveget: „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj
megfizetése az eladót terheli.”.
Ez
alól kivételként javasolt lenne meghatározni a csomagolást, ugyanis ez nagyfokú
többlet adminisztrációs terhet, informatikai fejlesztési igényt és ezáltal
költséget jelent a gyártókra. Élet és valószerűtlen, hogy a felhasznált
csomagolószerekről (csomagolás KF kódonként) ez megvalósuljon. Azért is
indokolt a csomagolás ez irányú megkülönböztetése, mert például egy
csomagolószer gyártó/behozó is végez csomagolási tevékenységet, ráadásul az
általa gyártott/behozott terméket is felhasználja csomagolásra. További
adminisztrációs teher a csomagolást végző cégek felé, hogy az értékesített
szállítmányt több csomagolási szintben (egyedi, gyűjtő, szállítói), több féle
csomagolószer felhasználásával hozza forgalomba. Ez a kérdés vissza mutat, hogy
egyáltalán érintett-e a forgalomba hozott termék csomagolása ugyanis az
tartozékként vagy alkotórészként nem értelmezhető a megítélésünk szerint. A
csomagoláson kívüli körforgásos termékek tekintetében ez megvalósítható, nem
jelent aránytalan többlet terhet, bár új és megoldandó feladat. A csomagolószer
első belföldi forgalomba hozói is CsK kód, díjtétel összeg feltüntetése mellett
értékesítik a fizetési kötelezettség esetén a csomagolószereket.
Holisztikus szemlélettel vizsgálva a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszert fontos kérdéseket nem szabályoz,
ilyenek például:
- Az adatok módosítására vonatkozó szabályok,
lehetőségek (javítás, önellenőrzés)
- Láncügylet, háromszög ügylet kérdése.
- Ha elválik a kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszer alanya és a terméket külföldre kiszállító személye, vagy más,
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer alá tartozó termék
előállításához felhasználó személye, úgy a jogszabály tervezet nem tér ki
a kettős fizetési kötelezettség elkerülésére vonatkozó szabályokra
(visszaigénylés, nem fizetés).
- A rendelet nem szabályozza a többutas,
újrahasználható betétdíjas/visszaváltási díjas csomagolószerek
csomagolásra felhasználóinak kiterjesztett gyártói felelősségi díjfizetési
kötelezettségére vonatkozó szabályait.
A fenti kérdéseinket és aggályainkat
megküldtük a társadalmi egyeztetésbe bevont azon szakmai szervezetek részére,
akiknek tagjai vagyunk. Ezek közül talán a legnagyobb erővel bíró Csomagolási
és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ), Hulladékgazdálkodók Országos
Szövetsége (HOSZ) és Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ)
részére is. Nem kérdés, hogy a környezet védelme és a hulladék lerakás
csökkentése, a körforgásos gazdaság elérése kiemelt céljának kell lennie minden
piaci szereplőnek. Viszont az indokolatlan adminisztrációs terhek, valamint a
számtalan jogértelmezési kérdés ezt a célt legkevésbé sem szolgálja. Reméljük,
hogy a politikai döntéshozók egy, a célt szolgáló, eredményes, pontosan
definiált jogszabályi háttért alakítanak ki és fogadnak el, meghallgatva a
piaci szereplők szakmai érveit is.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer „gyártókra” vonatkozó előírásokban. A
Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további
kérdések megválaszolásában.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy
a tájékoztató összeállítását a termékdíjra vonatkozó jogszabályok szerinti
előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és
körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a
bíróságokat, hatóságokat nem köti.