Ismét változik a környezetvédelmi
termékdíj és a kiterjesztett gyártó felelősségi (EPR) kormányrendelet a 2025-ös
évben is
Jogalkotási
turbulencia a tavalyi év végével
2024.12.23-án megjelent a Magyar
Közlöny 133. száma, melynek része az Egyes energetikai tárgyú törvények
módosításáról szóló 2024. évi LXXXIX. törvény is, mely tartalmazza a
környezetvédelmi termékdíjról, valamint a hulladékról szóló törvény módosítását
is. Emellett a Magyar Közlöny december 30-ai 138. számában az energetikai
tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló rendeletet is közzétették. Az év
végével több, releváns jogszabály is módosításra került, de jelen cikkünk a
termékdíjjal és EPR díjjal kapcsolatos szabályozás változásaira fókuszál,
azokat mutatja be mélyebben.
Összességében
elmondható, hogy egyik szemünk sír, a másik nevet. Örömmel tapasztaljuk (In
memoriam) a környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos kétszeres és felesleges
adminisztrációs terhek kivezetését, ugyanis az EPR rendelet megjelenésével ezek
a szabályok okafogyottá váltak már az elmúlt másfél évben is. Ennek elérése a
szakmai szervezetek állhatatos és kitartó munkájának egyértelmű eredménye,
melyben a Green Tax Service Kft. is aktívan részt vett. A másik szemünk viszont
nagyon is sír az EPR rendelet módosítás olvasása során. Sajnos kijelenthetjük,
hogy a legnagyobb szakmai szervezetek előre vivő, jogszabályt egyértelművé
tevő, sőt, a kötelezettek jogkövető magatartás alá terelő, így a magasabb
koncesszori bevételeket is predesztináló javaslatai (és emellett sokunk imái)
nem kerültek meghallgatásra. Nem bagatellizálhatjuk el a keverék sütőolajok
kötelezetté tételét, a műfüvek textil termékek alóli kivételét, illetve annak a
bizonyos kistermelői és mezőgazdasági őstermelői körnek az adminisztrációs
terheinek egyszerűsítését, kik jelenleg vagy részei a rendszernek vagy sem.
Sajnos azt kijelenthetjük, hogy ezek a változások messze alulmaradnak a
reméltektől. Mindezek mellett viszont a bírság rendelet „EPR-esítése”
megtörtént, ami előrevetíti azokat az ellenőrzéseket, amikre már számítani
lehet a vélhetően nagyszámú, jelenleg is potyautas piaci szereplőt feltételezve,
bízva abban, hogy nem a rendszerben bent lévő, a jelenlegi bonyolult
szabályozásnak megfelelni kívánó, jogkövető magatartásra törekvő vállalatok
kerülnek a célkeresztbe.
Most
pedig nézzük végig a termékdíjjal, kiterjesztett gyártói felelősségi díjjal,
bírság rendelettel kapcsolatos jogszabály változásokat, illetve egy relevánsnak
ítélt és módosításra került jogszabályok rövid felsorolását is bemutatjuk.
1. A környezetvédelmi termékdíjjal
kapcsolatos jogszabályváltozások
A
legfontosabb és messzemenőkig üdvözlendő, hogy az EPR köteles termékáramok
tekintetében a termékdíj-kötelezettség 2025. január 1-jével kivezetésre kerül.
A termékdíj és az EPR szabályozás párhuzamos fenntartása számtalan kérdést
vetett fel és megítélésünk szerint okafogyottá is vált. A termékdíj bevallás a
gyakorlatban ezen terméáramok tekintetében felesleges többlet adminisztrációs
terhet jelentett, a mostani módosítás szükségtelenné tette a legtöbb esetben a
0 Ft-os befizetési kötelezettséget tartalmazó bevallások benyújtását.
Tehát
megszűnik a kétszeres adatszolgáltatás a következők tekintetében:
- akkumulátor
- elektromos,
elektronikus berendezés
- csomagolószer
- gumiabroncs
- reklámhordozó
papír
·
az irodai papír
Természetesen ki kell hangsúlyozni,
hogy az egyéb kőolajtermék, az egyéb
műanyag termék hordtasakkal „megerősítve” és az egyéb vegyipari termék
tekintetében a kötelezettség változatlanul megmarad.
Egyéb, operatív
változások
·
A külföldre történő értékesítés esetén nem
lehet a termékdíjat visszaigényelni a használt vagy hulladékká vált
termékdíjköteles termék után, kivéve az egyéb kőolajtermék esetében.
·
A 2025. január 1. előtti időszakban
keletkezett termékdíj-kötelezettségre, -ideértve az ahhoz kapcsolódó
visszaigénylést is – bizonyos kivétellel – a 2025. január 1-jét megelőzően
hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni.
·
A 2025. január 1. előtti időszakban
keletkezett kötelezettségekkel kapcsolatos feladatait az állami adóhatóság – a
kötelezettség keletkezésének napján hatályos szabályok szerint – 2025. január
1-jét követően is ellátja.
·
Az állami adóhatóság a 2025. január 1.
napját követően már nem termékdíjköteles termékek vonatkozásában bejelentkezett
kötelezett termékdíj-kötelezettségét és ezen termékkörökbe tartozó termékekre
bejelentett átvállalási szerződéseit hivatalból 2024. december 31. napjával
zárja nyilvántartásában. (Megjegyzés:
a fenti termékáramokra vonatkozó átvállalás hiányában az átvállalási záradékok
számláról való levételét szükséges elvégezni, ugyanígy a nyilatkozatok esetén
is).
·
Műanyag hordtasak csomagolószer esetében a
kötelezett 2024. december 31-ét követően fennálló termékdíj kötelezettségét
egyéb műanyag termékre vonatkozóan kell bejelentse.
·
A műanyag hordtasak csomagolószer esetén a
termékdíj-kötelezettséget 2025. január 1-je előtt szerződéssel átvállaló a
termékdíj-kötelezettségét 2025. január 1-jét követően az egyéb műanyagtermék
termékáramra vonatkozó szabályok szerint teljesíti.
·
A fentiekkel összhangban módosul a törvény
1,2, 4. számú melléklete.
·
A termékdíj raktárra vonatkozó eljárási
szabályok az EPR köteles termékekre kiegészítve
·
Fontos, hogy a műanyag hordtasak
tekintetében megmaradt a Ht. szerinti kiterjesztett gyártói felelősségi díj
összegének levonási lehetősége.
2. Kiterjesztett gyártói felelősségi
(EPR) rendelettel kapcsolatos változások
·
A körforgásos termék első belföldi
forgalomba hozatalának minősül a nyilatkozattal beszerzett körforgásos termék
belföldi forgalomba hozatala, valamint a nyilatkozattal beszerzett sütőolaj és
sütőzsír nem alapanyagként történő felhasználása is.
·
Nem minősül forgalomba hozatalnak a jövedéki adóról
szóló törvény szerinti szabadforgalomba bocsátást megelőző átruházása
·
A külföldre történő kiszállítás szállítólevéllel vagy
fuvarokmánnyal igazolható
·
Saját célú felhasználásnak minősül a külföldi
előállítású csomagolás végleges elválasztása a terméktől, amennyiben az
elválasztott csomagolás belföldön csomagolási hulladékká válik.
·
Hatályon kívül került a fenti módosítás okán: a
belföldi gazdálkodó szervezet tulajdonában lévő, külföldről visszahozott, az
országos hulladékgazdálkodási hatóság újrahasználható csomagolószerek
nyilvántartásába felvett újrahasználható csomagolás végleges elválasztására, illetve,
hogy a külföldről behozott csomagolás részét képező újrahasználható csomagolás
végleges elválasztására és 365 napon belül igazoltan külföldre visszaszállítására
vonatkozó előírás.
·
Amennyiben az EPR díjról kiállítandó számla összege
nem érné el az 1000 forintot, arról a koncessziós társaság nem negyedévente
állít ki számlát, hanem akkor, amikor a megelőző negyedévekre megállapított, de
még ki nem számlázott díjak összege göngyölítetten eléri az 1000 forintot.
·
A kis mennyiségű, helyi és marginális
élelmiszer-előállítás és -értékesítés higiéniai feltételeiről szóló 60/2023.
(XI. 15.) AM rendeletben foglaltak szerinti kistermelő vagy a mezőgazdasági
őstermelő, ha a tárgyévet megelőző adóévben a tevékenységéből származó
adóalapba beszámító éves bevétele nem haladta meg az éves minimálbér ötszörösét
a tárgyévet megelőző évben, akkor speciális, egyszerűsített nyilvántartást
vezethet, valamint az adatszolgáltatást évente, a tárgyévet követő év január
20. napjáig teljesíti az országos hulladékgazdálkodási hatóság részére.
·
A sütőolaj és –zsír tekintetében bekerült a
kötelezetti körbe: 1517 90 91 vámtarifaszám HR és KN alszám: az 1.9.1. – 1.9.5.
pont szerinti körforgásos termékek keverékei
·
A textiltermékek esetén viszont az 5703 21 vagy 5703
31 vámtarifaszám és HR alszám alá tartozó műfű kivételként jelent meg.
3.
Bírság rendelet kiegészítése az EPR vonatkozásában
Mindezekkel
párhuzamosan változott a bírság rendelet is (A hulladékgazdálkodási bírság
mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 271/2001.
(XII. 21.) Korm. rendelet).
DRS
regisztráció elmaradása:
A
hulladékgazdálkodási hatóság a bírság mértékét alapbírság és szorzószám
megállapítása nélkül, 500 000 forintban állapítja meg, ha a koncessziós
társaság a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a
visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló
kormányrendelet szerinti kötelezően visszaváltási díjas termékre vonatkozó
regisztrációs kötelezettségét nem határidőben teljesíti.
EPR
adatszolgáltatás hiánya:
Ha
a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól
szóló kormányrendelet szerinti adatszolgáltatás keretében nem szolgáltat adatot, és ezáltal a díjfizetési kötelezettségét nem
teljesíti, a hulladékgazdálkodási hatóság a bírság mértékét alapbírság és
szorzószám megállapítása nélkül, a valós mennyiségi adat és az adott termékáramra megállapított egységnyi
díjtétel felének szorzataként állapítja meg.
Valótlan
EPR adatszolgáltatás
Ha
a gyártó az adatszolgáltatás keretében valótlan adatot szolgáltat, és ezáltal a
díjfizetési kötelezettségét a valósnál kisebb mértékű körforgásos termékmennyiség
alapján teljesíti, a hulladékgazdálkodási hatóság a bírság mértékét alapbírság
és szorzószám megállapítása nélkül, a valós mennyiségi adat és a szolgáltatott
mennyiségi adat különbségének, valamint az adott termékáramra megállapított
egységnyi díjtétel felének szorzataként állapítja meg.
Ha
a gyártó a jogsértést több termékre nézve valósítja meg, a termékenként és
tényállásonként meghatározott bírságösszegek összeadódnak.
Jogsértés
esetén a hulladékgazdálkodási hatóság a bírságot a termékáramon belül
meghatározott legmagasabb díjtétel alapulvételével állapítja meg, ha a gyártó
nyilvántartásaiból a körforgásos termék anyagárama tételesen nem állapítható
meg.
4. Kapcsolódó jogszabály változások
összefoglaló felsorolása:
Magyar
Közlöny 131. szám:
·
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV.
törvény
·
416/2024. (XII. 20.) Korm. rendelete a
jogi versenyképesség érdekében egyes kormányrendeletek deregulációs célú módosításáról
·
A hulladékgazdálkodási tevékenységek
nyilvántartásba vételéről, valamint hatósági engedélyezéséről szóló 439/2012.
(XII. 29.) Korm. rendelet
·
Az egyes hulladékgazdálkodási
létesítmények kialakításának és üzemeltetésének szabályairól szóló 246/2014.
(IX. 29.) Korm. rendelet
·
A hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási
és adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 309/2014. (XII. 11.) Korm.
rendelet
·
Hulladékká vált gépjárművekről szóló
369/2014. (XII. 30.) Korm. rendelet
Magyar
Közlöny 133. szám:
·
A környezetvédelmi termékdíjról szóló
2011. évi LXXXV. törvény
·
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV.
törvény
·
Magyar Közlöny 134. szám:
·
A hulladékgazdálkodási hatósági eljárások
igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 34/2024. (XII. 23.) EM rendelete
Magyar
Közlöny 138. szám:
·
A hulladékgazdálkodási bírság mértékéről,
valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 271/2001. (XII. 21.)
Korm. rendelet
·
Termékdíj törvény végrehajtásáról szóló
(343/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet
·
A csomagolásról szóló (442/2012. (XII.
29.) Korm. rendelet)
·
Az elektromos és elektronikus
berendezésekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló
197/2014. (VIII. 1.) Korm. rendelet
·
Hatályát veszti az újrahasználható
csomagolószer bérleti rendszerének szabályairól szóló 533/2013. (XII. 30.)
Korm. rendelet
·
EPR kormányrendelet (80/2023. (III. 14.)
Korm. rendelet)
·
A használt sütőolajról szóló 273/2023.
(VI. 29.) Korm. rendelet
·
A textiltermék hulladékával kapcsolatos
hulladékgazdálkodási tevékenységek részletes szabályairól szóló 275/2023. (VI.
29.) Korm. rendelet
·
A visszaváltási díj megállapításának és
alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes
szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet
·
A környezetvédelmi biztosítás
hulladékgazdálkodással összefüggő részletes szabályairól szóló 681/2023. (XII.
29.) Korm. rendelet,
·
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási
résztevékenység és a résztevékenység körébe tartozó, hulladékkal kapcsolatos
hulladékgazdálkodási tevékenységek végzésének, valamint a közszolgáltatási
résztevékenység igénybevételének részletes szabályairól szóló 169/2024. (VI.
29.) Korm. rendelet
Felhívjuk a
figyelmet, hogy jelen összefoglalóban kizárólag az általunk leginkább fontosnak
ítélt változásokat mutatjuk csak be, a teljes módosítás megismeréséhez a
termékdíjjal és EPR rendszerrel kapcsolatos, hatályos normaszövegek mélységi
áttanulmányozása szükséges.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összegzéssel segítettünk felkészülni az EPR és a
környezetvédelmi termékdíj szabályozásban bekövetkező változásra. Kérdésetek esetén a Green Tax Service Kft
munkatársai állnak rendelkezésetekre a megszokott elérhetőségeken.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti,
hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a
bíróságokat, hatóságokat nem köti.