Kihirdetésre került a kiterjesztett
gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló
kormányrendelet
A Magyar Közlöny 2023 évi 37.
számában megjelent a 80/2023. (III. 14.) Kormány rendelete. Az elmúlt időszak
leginkább „várt” jogszabályáról beszélünk, ugyanis ez teljes egészében
átrajzolja a hazai hulladékgazdálkodás rendszerét, új és szerteágazó
feladatokat róva a piaci szereplők részére.
Jelen
szakmai összefoglaló megírásakor a legtöbb gazdasági társaságot érintő
feladatokat vetjük górcső alá, nem a mélységi tájékoztatás a cél, hanem a
legfontosabb szabályozási elemeket vizsgáljuk, megkongatva a vészharangot és
bemutatva a tennivalókat, melyek mindannyiunkát megpróbáltatások elé állítanak.
A koncessziós társaságra (MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt., továbbiakban MOHU
Zrt.) vonatkozó előírásokat nem részletezzük jelen összefoglalóinkban. Felhívjuk
a figyelmet, hogy a kihirdetésre került a kiterjesztett gyártói felelősségi
rendszer alternatívájaként több esetben, mint ahogy a „szakmában”, az Uniós jog
alapján elterjedt angol nyelvű betűszót, az EPR-t fogjuk használni, mely az „Extended
Producer Responsibility” rövidítése.
Mire terjed ki a rendelet
hatálya?
A
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartozó termékekre (a
továbbiakban: körforgásos termék), a körforgásos termékek hulladékára és az
ezekkel kapcsolatos, e rendelet szerinti tevékenységekre terjed ki. A
jogszabály a fogalom meghatározások során hivatkozik a termékárami
kormányrendeletekre. Ilyen szakági jogszabályok a következők esetén léteznek,
melyek részletes előírásait is mélyen ismerni szükséges: csomagolás,
elektronika, elem és akkumulátor, hulladékká vált gépjárművek, valamint a SUP
kormányrendeletek, melyek az egyszer használatos műanyag termékekről szólnak.
A
körforgásos termékek az alábbiak:
·
csomagolások (figyelem, nem csomagolószer,
eltérő alany lehet a termékdíjhoz képest);
·
meghatározott egyszer használatos
műanyagtermékek;
·
elektromos és elektronikus berendezések;
·
elemek és akkumulátorok;
·
gépjárművek;
·
gumiabroncs;
·
irodai papír;
·
reklámhordozó papír;
·
sütőolaj és zsír;
·
meghatározott textil termékek;
·
fabútorok.
Ennek
a jogszabálynak a szellemiségében is, a külföldről behozó, legyen az Unión
belülről, vagy harmadik országból behozatal, a szabályozás tekintetében
gyártónak minősül. A némi bonyolultságot okoz, hogy körforgásos termékeket nyolc
számjegyből álló azonosítószámmal, a körforgásos kóddal (a továbbiakban: KF
kód) kell azonosítani, valamint a kötelezettséget megállapítani sem egyszerű.
A gyártó kiterjesztett gyártói
felelősségi kötelezettségeinek teljesítése
A
körforgásos termék gyártója a kötelezettségét a kijelölt koncessziós társaság
útján teljesíti (kollektív teljesítés). A jogszabály lehetőséget biztosít
egyénileg teljesítésre is a következők tekintetében:
·
elektromos és elektronikus berendezések
·
gépjárművek
·
ipari vagy gépjármű elemek és –akkumulátorok
·
betétdíjas termék
Egyéni
teljesítésnek minősül a gyártó által, ha a következő feltételek teljesülnek,
illetve a hasznosításáról és ártalmatlanításáról gondoskodik:
·
saját vagy a társasági adóról és az
osztalékadóról szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozásának telephelyén való
átvétele, illetve
·
a körforgásos termék forgalmazását végző
kereskedelmi egységgel közösen, az értékesítés helyén történő átvétele.
Ennek
érdekében koncesszori alvállalkozói szerződést kell kötni. A rendelet ennek
keret szabályait, kötelező tartalmi elemeit ugyan nevesíti, de a konkrét díjak
és feltételek – bejelentés és adatszolgáltatás rendszeressége, módja – nem
került meghatározása. A jelenlegi termékdíjas rendszerben, csomagolószer és
gumiabroncs termékáramban van a legtöbb egyéni teljesítő, viszont ezekben az új
rendszer szerint az egyéni teljesítés nem választható.
Egy
nagyon különös speciális szabály is megjelenik a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendeletben, mely a fogyasztók felé értékesítők „mentesítő
szabályait” hivatott meghatározni. Miből adódik a probléma? Hogy nem a
csomagolószer a kötelezett, hanem a csomagolás, így aki csomagolna, érintett
lenne. Nézzünk néhány példát, ahol csomagolási tevékenység folyik: patika, pékség,
cukrászda, virágbolt, hentes, és „Mari néni”, aki a piacon becsomagolja
számunkra a portékáját, és még sokan mások. Ha bele gondolunk, hogy a mostani
termékdíjas rendszerben 30 000 adóalany van, mentesítő szabály nélkül a kötelezettek
száma több százezer is lehet.
A
következő adóalanyok válnak így kötelezetté, annak érdekében, hogy a nagy
mennyiségű, viszont jellemzően és relatív kevés csomagolószert felhasználó
vevőiket mentesítsék:
„A fogyasztó számára történő értékesítés
helyén megtöltésre tervezett és szánt csomagolószerből, továbbá a fogyasztó
számára történő értékesítés helyén eladott, megtöltött vagy megtöltésre
tervezett és szánt egyszer használatos csomagolószerből létrehozott csomagolás
tekintetében a kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség a fogyasztó
számára értékesített csomagolás előállítója részére belföldön csomagolószert
értékesítőt terheli.„
Ez
komoly fejtörést fog okozni a csomagolószer forgalmazóknak, mert ez alapján
nekik kell tudniuk, hogy a vevő mire is használja, pontosabban mire és hol – értékesítés
helyén – a csomagolószert, ugyanis ez alapján a kötelezettség fennállásának
megállapítása (az adott körülményben elvárható gondosság és körültekintés
mellett) az Ő feladata. A hordtasakok tekintetében alakult ki a piacon egy
nyilatkoztatási mizéria, mely most hatványozottan fog megjelenni minden más
csomagolószernél is, amit az „eladó térben” használhatnak fel csomagolásra.
Reklámhordozó papír vs. irodai papír
vs csomagolószer
A
termékdíj törvényben hosszú évek után és a piaci tanácsadók jelzése alapján
végre tisztázásra került július 1-étől a szabályozás, melyet az EPR rendelet is
átvett, miszerint: ami egyszerre csomagolás és irodai papír is lehet, az
csomagolószernek minősül, ami irodai papír és reklámhordozó papír és a termék
gazdasági reklámtartalma meghaladja a nyomtatott felületre vetítve az 50
százalékot az reklámhordozó papírként EPR köteles, az alatt viszont irodai
papírként.
Társított csomagolás
A
termékdíj törvényhez hasonlóan, ha a társított csomagolás tömegének legalább
kilencvenöt százalékát egynemű anyag teszi ki, a kötelezettségek teljesítése
során a társított csomagolást az egynemű anyag fő alkotó szerinti csomagolás anyagáramnak
kell tekinteni.
Körforgásos termék a körforgásos
termékben
Ez
egy hiánypótló szabályozás, mely most megfogalmazásra került, ugyanis a
termékdíj törvény szempontjából ugyan a jogszabály szellemisége alapján,
holisztikus szemléletet alapul véve ez kiolvasható volt, viszont az EPR
kormányrendelet egyértelmű szabályt alkotott. Ha a körforgásos termék tartozéka
vagy alkotórésze is körforgásos termék, az e rendelet szerinti kötelezettségek
teljesítése során a körforgásos termék mennyiségének a tartozék vagy alkotórész
mennyiségével csökkentett mennyiség minősül. Ez alól, egyébként érthető okból a
gépjárművek tekintetében ez a szabályozás nem alkalmazható. Ez utóbbi esetében
valójában nem tiltó, hanem megengedő szabályról beszélünk, ugyanis a komplett
gépjármű után egyszerűsödik az EPR díjfizetési kötelezettség.
A kiterjesztett gyártói felelősségi
kötelezettség átvállalása
A
kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség szerződés alapján és meghatározott
módon átvállalható. Hasonló a szabályozás, mint ahogy az a termékdíj törvényben
ismert, viszont egy igen szűk, de nagy volumenben érintett kör tud ezzel élni:
a gépjárműgyártók. Az átvállalási szerződés kiterjedhet: elektromos,
elektronikus berendezésre, elem és akkumulátorra, valamint gumiabroncsra. Mivel
az autógyárak túlnyomó részt külföldre értékesítenek, ezért ezzel a
szabályozással valósul meg, hogy a fizetési kötelezettség végeredményében az
átvállaló általi belföldi forgalomba hozatalkor keletkezzen.
Kiterjesztett gyártói felelősségi
díjról általában
A
körforgásos termékekre kiterjedően a kiterjesztett gyártói felelősségi
kötelezettséget a gyártó nevében teljesítő szervezet feladatainak a koncessziós
társaság általi teljesítéséért a termék gyártója pénzügyi hozzájárulást (a
továbbiakban: kiterjesztett gyártói felelősségi díj) fizet.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi díjfizetési kötelezettség fő szabály szerint a
körforgásos termék, gyártó általi forgalomba hozatalával keletkezik.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése szempontjából forgalomba
hozatalnak minősül a körforgásos termék tulajdonjogának első belföldi ingyenes
vagy visszterhes átruházása, vagy külföldről elektronikus kereskedelmi
szolgáltatásként belföldre, háztartások vagy egyéb felhasználók részére történő
átruházása, ideértve a tulajdonjog más körforgásos termék tartozékaként vagy
alkotórészeként való átruházását is (megjegyzés: sütőolaj és –zsír, esetén nem
értelmezhető a tartozékaként vagy alkotórészeként való átruházás).
A
korábbi jogszabály tervezethez képest a most elfogadott rendezi a kötelezettség
egyéb irányait, megnyugtató módon, alapul véve a környezetvédelmi termékdíj
évek során kialakított rendszerét és vívmányait, bizonyos szinten párhuzamot
vonva azzal. Így kötelezettség keletkezik például a saját célú felhasználás
vagy az áfa adóraktár, illetve a termékdíj raktárból belföldre történő
kitárolás esetén.
Továbbá
meghatározza a jogszabály azokat az eseteket is, amiket nem minősít forgalomba hozatalnak, így ezek után viszont kötelezettség
sem keletkezik. Ilyenek például a természetes személy által, nem gazdasági
tevékenység keretében végzett átruházása, vagy saját célú felhasználása, Áfa és
termékdíj raktárba való beraktározás/betárolás és azon belüli átruházás, vámjogi
szabadforgalomba kerülését megelőző átruházása, Áfa fizetési kötelezettséggel
nem járó apport, jogutódlással történő megszűnés vagy üzletág átruházás keretében
történő átadása esetén.
A
legfontosabb ütközés mégis a termékdíj törvény és az EPR rendelet tárgyi hatályából
adódik, míg első a csomagolószert, a másik a csomagolást veszi célba fő szabály
szerint. Komoly és megjegyzendő kockázat, hogy ha valaki szolgáltatásnyújtás
keretében csomagolószert használ fel (vagy használatba ad) csomagolásra, akkor
a kötelezettsége mint saját célú felhasználó keletkezik.
Az
EPR díjfizetési kötelezettség szabályai és a termékdíj-fizetési kötelezettség
időpontja összhangban van egymással, annyi kitétellel, hogy itt sem szabad
megfeledkezni a csomagolószer/csomagolás közötti eltérő tárgyi hatály miatti
különbségről.
Kiterjesztett gyártói felelősségi díj
mértéke és megfizetése
Az
egységre vetített mértékét a jogszabály mellékletében meghatározott díjkód
szerint kell meghatározni. Ennek mértékét a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter
rendeletben fogja meghatározni (minden évben, a tárgyévet megelőző év november
30. napjáig) a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH)
javaslata alapján. A kollektív teljesítés esetén a gyártó által forgalomba
hozott, a tárgynegyedévre vonatkozó adatszolgáltatásában szereplő
körforgásostermék-mennyiség és az egységnyi díjtétel szorzata. Tehát itt is
húzhatunk egy párhuzamot a termékdíj kiszámításának módjához képest. Az egyéni
teljesítőknél egy további ismeretlennel kell szembe találniuk magukat, ugyanis
a koncessziós társasággal kötött szerződésben meghatározott díjtétellel kell
számolni. A MEKH ezeket a díjtételeket is közzé teszi a honlapján, melyet
minden év szeptember 16-án felülvizsgál.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi díjat negyedévente, MOHU Zrt. által
kiállított számla alapján, a számla kézhezvételétől számított 15 napon belül kell
megfizetni. Ehhez nyilván tudnia kell a MOHU Zrt-nek, hogy kinek és miről kell
számlát kiállítania, melyről a nyilvántartásba vétel és adatszolgáltatásról
szóló részben részletes tájékoztatást adunk.
Ha
valami miatt téves adatok alapján lett a számla kiállítva, a számla
kézhezvételétől számított 15 napon belül a helyes adatoknak a MOHU Zrt. és
egyidejűleg az országos hulladékgazdálkodási hatóság részére történő
megküldésével kezdeményezheti a javítást/a helyesbítést. A felülvizsgálati
igény bejelentésének a számla kiegyenlítésére halasztó hatálya van.
Feltüntetési kötelezettség
Hatalmas
kő esett le a szívünkről, mikor megláttuk a végleges jogszabályt, hogy a
tervekhez képes egy sokkal egyszerűbb előírást tartalmaz a tervezetthez képest.
A körforgásos termék forgalomba hozataláról szóló számlán, vagy számla
hiányában a forgalomba hozatalt bizonyító okiraton feltünteti a következő
szöveget: „ A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót
terheli.”
Nyilatkozat
esetén: a nyilatkozat iktatási számának megjelölésével – feltünteti, hogy a
kiterjesztett gyártói felelősségi díj a vevő nyilatkozata alapján nem került
megfizetésre.
Átvállalása
esetén: a kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség a vevőt terheli.
A
körforgásos termék vevője által igényelt esetben: „A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetésre került.”
Nyilatkozat tételi lehetőség
Nem
kell a kiterjesztett gyártói felelősségi díjat megfizetni, ha a fizetésre
kötelezett gyártó vevője nyilatkozik arról, hogy a megvásárolt körforgásos
termék legalább hatvan százalékát önállóan vagy más termék alkotórészeként,
tartozékaként igazoltan külföldre kiszállítja. A belföldön forgalomba hozott
termékek után kötelezettnek minősül, illetve akkor is, ha meghatározott határidő
alatt nem szállítja ki a terméket. A nyilatkozat 3 évre tehető meg,
meghatározott adattartalommal.
Nyilvántartásba vételi kötelezettség
A
gyártó vagy a meghatalmazott a körforgásos termékkel végzett tevékenységének
megkezdését megelőzően kérelmezi az országos hulladékgazdálkodási hatóságnál a
nyilvántartásba vételét. Ez a pont némi átfedést, külön önálló nyilvántartásba
vételi szabályokat fogalmaz meg. Jelenleg nyilvántartásba vételi kötelezettség
fennáll a Zöldhatóságnál az elektromos és elektronikai berendezések, elemek és
akkumulátorok, egyszerhasználatos műanyag termékek és gépjárművek tekintetében.
Az országos hulladékgazdálkodási hatóság a gyártót 15 napon belül
nyilvántartásba veszi, amennyiben nincs szükség hiánypótlásra felhívásra.
Nyilvántartási és adatszolgáltatási
kötelezettség
A
gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termékről meghatározott, KF kód szerinti nyilvántartást kell vezetnie.
A nyilvántartások adatairól negyedévente, a tárgynegyedévet követő hónap 20. napjáig az országos
hulladékgazdálkodási hatóság részére adatot szolgáltat.
Az
országos hulladékgazdálkodási hatóság a gyártó nyilvántartásának adatait a MOHU
Zrt. részére átadja a tárgynegyedévet követő hónap 25. napjáig.
A
nyilvántartást az adatszolgáltatásra kötelezettnek úgy kell vezetnie, hogy az
alkalmas legyen arra, hogy annak alapján az adatszolgáltatási kötelezettség
teljes körűen teljesíthető legyen, és az ellenőrzések során a termék- és
hulladékforgalom tételes nyomon követhetőségét biztosítsa.
Egyéb szabályozás
A
rendszeres párbeszéd biztosítása érdekében termékáramonként működő országos
konzultatív testületek a kiterjesztett gyártói felelősség fórumok és a
kiterjesztett gyártói felelősség díjtanácsok fognak működni. A működésükről
részletesebb infó nem áll rendelkezésre, de nem kötelező erejű ajánlásokat
fogalmazhatnak meg a MEKH és a miniszter számára. Ellenőrzési jogkörrel az országos
hulladékgazdálkodási hatóság valamint az egyéb hatáskörrel és illetékességgel
rendelkező hulladékgazdálkodási hatóságok rendelkeznek.
A
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet hulladékképződés megelőzésével
kapcsolatos jogszabálynak minősül, melynek megszegése esetén hulladékgazdálkodási
bírság kiszabására nyílik lehetőség.
A
rendelet nagyrészt 2023. július 1-jén lép hatályba, viszont
annak érdekében, hogy addigra a rendszer élesben indulhasson, bizonyos pontok 2023. április 1-jén,
illetve 2023. május 1-jén (Nyilvántartásba vételi kötelezettség) lépnek
hatályba.
Felhívjuk
az olvasóink figyelmét, hogy jelen cikk összeállítása során kizárólag a szerző
által legfontosabbnak ítélt pontok kerületek bemutatásra, törekedve a
közérthetőségre. A teljes jogszabály megismeréséhez szükséges a teljes 80/2023.
(III. 14.) Korm. rendelet mélységi megismerése és értelmezése.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk eligazodni a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer „gyártókra” vonatkozó előírásokban. A
Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további
kérdések megválaszolásában.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy
a tájékoztató összeállítását a termékdíjra vonatkozó jogszabályok szerinti
előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és
körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a
bíróságokat, hatóságokat nem köti.