Megjelent a pénzügyi biztosíték, a
céltartalék, valamint a környezetvédelmi biztosítás hulladékgazdálkodással
összefüggő részletes szabályairól szóló 681/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet,
mely 2024. január 1-étől hatályos
Erről
a jogszabályról tudtuk, hogy ki fog jönni, csak nem sejtettük, idézve a híres
Oszkár című filmet. Bíztunk abban, hogy a hulladék termelőkre vonatkozó
szabályok változnak a keletkezett hulladék mennyiségek éves „küszöb értékének”
megemelésével a korábbi norma szöveg tervezethez képest. Egy dupla csavar van a
történetben, ugyanis mindenki a 271/2023-as számon várta és kereste január
elsejével. Örömmel konstatálta, hogy nem lépett hatályba, de most itt jön az
előbb említett csavar, ugyanis a 681/2023-as kormányrendelet számon viszont megjelent.
Kire terjed ki a jogszabály hatálya?
·
a hulladéklerakással, valamint
a hulladéklerakóval kapcsolatos egyes szabályokról és feltételekről szóló
miniszteri rendeletben meghatározott hulladéklerakót üzemeltetőre,
·
a hulladékgazdálkodási
engedélyhez vagy a nyilvántartásba vételhez kötött tevékenységet végző
gazdálkodó szervezetre,
·
a hulladékgazdálkodási
közszolgáltatási résztevékenység végzésére jogosult koncessziós társaságra,
·
a hulladékról szóló 2012. évi
CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) 2. § (1) bekezdés 32. pontjában
meghatározott hulladéktermelőkre,
·
a hulladékgazdálkodási
tevékenységgel összefüggő környezeti teher okozójára.
A
pénzügyi biztosíték és a céltartalék szabályait jelen összefoglalóban nem
mutatjuk be. Annak indoka, hogy meghatározott hulladék „kezelőkre”
hulladékgazdálkodással foglalkozó szervezetekre terjed ki. A szabályozásnak van
előélete, a „szakma” számára nem ismeretlen intézkedés. Más a helyzet a
környezetvédelmi biztosítással, ami a normaszöveg alapján sokkal több céget
érint, mint azt gondolnánk, vagy gondolnák saját magukról.
Környezetvédelmi biztosítás
Ki a
hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) 2. § (1)
bekezdés 32. pontjában meghatározott hulladéktermelő?
Hulladéktermelő: akinek
tevékenységeiből hulladék képződik (eredeti hulladéktermelő), vagy bárki, aki
előkezelést, keverést vagy egyéb olyan kezelési műveletet végez, amely a
hulladék jellegében vagy összetételében változást eredményez;
Mi a környezetvédelmi biztosítás?
Olyan
biztosítási termék, amely a szerződő fél hulladékgazdálkodási tevékenységével
összefüggésben okozott, előre nem látható környezeti károk elhárításának
finanszírozására szolgál.
Kinek
kell ezt megkötnie?
Például
annak a hulladéktermelő gazdálkodó szervezetnek, akinek bármely telephelyén a
képződött és birtokolt hulladék éves mennyisége:
·
veszélyes hulladék esetén a
200 kg-ot,
·
nem veszélyes hulladék esetén
– a
·
pontban foglaltak kivételével
– a 2000 kg-ot, vagy
·
nem veszélyes építési-bontási
hulladék esetén az 5000 kg-ot meghaladja.
Ezek a
gazdálkodó szervezetek legalább 10
millió forint összegben kötelesek környezetvédelmi biztosítást kötni.
Sajnos
ezek a mennyiségek megegyeznek a bejelentkezési (HIR-KÖT) és éves
adatszolgáltatási (HIR-EV) kötelezettség teljesítésére vonatkozó előírásokban
foglaltakkal. Tehát sajnos, aki hulladék „bevallást” készít, annak környezetvédelmi
biztosítást is kell kötnie.
A
biztosítás kötés egyéb feltételeit, szabályait is rendezi a jogszabály, viszont
az összefoglaló célja, a kötelezettség megállapítása. További részletekért kérjük,
hogy forduljanak biztosítási alkuszukhoz. Felhívjuk a figyelmet, hogy a 681/2023.
(XII. 29.) Korm. rendelet általunk legfontosabbnak ítélt részlet szabályait
foglaltuk csak össze. A jogszabály teljes megismerése szükséges annak
teljeskörű és mély értelmezéséhez.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval segítettünk a környezetvédelmi biztosítási
kötelezettség fennállásának megállapításában. Kérdésetek esetén a Green Tax
Service Kft. munkatársai állnak rendelkezésetekre a megszokott elérhetőségeken.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy
a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően
teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai
standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében, illetve a
kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a
bíróságokat, hatóságokat nem köti.