A
Magyar Közlöny 2022. évi 211. számában megjelent a 2022. évi LXXVI. törvény
a
hulladékgazdálkodással összefüggő egyes törvények módosításáról (A törvényt az
Országgyűlés a 2022. december 7-i ülésnapján fogadta el), mely keretében a
környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosítása is
hivatalossá vált.
A
környezetvédelmi termékdíjjal összefüggő kormányrendeletek módosításáról is
gondoskodott a jogalkotó, ugyanis december 30-án, pénteken meg is jelent az is.
A módosítások 2023. július 1-jén lépnek ugyan hatályba, viszont ez elegendő
idő, ugyanis kijelenthetjük, hogy jelentős módosítások nem történtek. Valóban
nem történt más, mit a jogszabály módosítás előkészíti a kiterjesztett gyártói
felelősségi rendszerre vonatkozó rendelkezés érkezését, megágyazva annak.
A termékdíj törvény módosítása
Csekély
mennyiségű kötelezettek: Ahogy az várható volt, a kategóriák összevonásra
kerültek és 100 kg elektromos, elektronikus berendezést nem meghaladó
kötelezettek választhatják az átalányfizetést.
A forgalomba hozatal:
a meghatározása kiegészítésre került, ugyanis a külföldön letelepedett gyártó
által elektronikus kereskedelmi szolgáltatásként belföldre, végfelhasználók
részére történő átruházás után is keletkezik kötelezettség. Tehát a
távértékesítő kereskedők is kötelezetté válnak, még akkor is, ha Magyarországon
nem rendelkeznek adószámmal.
A termékdíj-kötelezettség:
termékdíjköteles termékkel, illetve a termékdíjjal összefüggő nyilatkozattételi
kötelezettség kikerült a kötelezettségek közül.
Egyéni teljesítés: A
2023. évre egyéni hulladékkezelést választó kötelezettet termékdíj-előleg
megállapítási, bevallási és fizetési kötelezettség nem terheli. Ennek oka, hogy
június 30-áig lehet valaki egyéni teljesítő, így irrelevánssá válik a korábbi
december 20-ai előlegfizetési kötelezettség. A 2023. évre egyéni
hulladékkezelést választó kötelezett a termékdíj-bevallási és
termékdíj-fizetési kötelezettségét 2023. december 1-ig – a hasznosítást végző
szervezet 2023. október 31-ig a kötelezett részére kiadott igazolása alapján,
és a kötelezettség keletkezésének napján hatályos szabályok szerint – teljesíti
azzal, hogy az adómegállapítási időszaknak a 2023. január 1. és 2023. június
30. közötti időszakot kell tekinteni. Az a kötelezett, aki az egyéni
teljesítést a tárgyévet megelőző évben is választotta – a csomagolószer
termékáram kivételével – a tárgyévet megelőző év forgalomba hozatali
mennyiségének felét kell alapul vennie a hulladékhasznosítási teljesítmény
kiszámítása során.
Az elektromos, elektronikai
berendezés: terminus technicus helyett az elektromos,
elektronikus berendezés a termékáram megnevezés.
Az állami adó- és vámhatóság:
elnevezés helyett a jogszabály az állami adóhatóság megnevezést használja a
továbbiakban.
Az állami hulladékgazdálkodást
közvetítő szervezet: következetesen és minden pontból kikerült
a jogszabályból, ugyanis helyét a koncesszor veszi át. Viszont megteremti a
törvénymódosítás a jogfolytonosságot, hogy a 2023. július 1-je előtti
időszakban keletkezett termékdíj-kötelezettséggel kapcsolatos feladatait az
állami adóhatóság, valamint ugyan így az állami hulladékgazdálkodást közvetítő
szervezet feladatait a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter 2023. július
1-jét követően is elláthassa.
Információáramlás: Az
állami adóhatóság legalább negyedévente, de legkésőbb a negyedévet követő
második hónap 20. napjáig átadja a hulladékgazdálkodási hatóság részére az
általa kezelt a környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos és adótitkot és
személyes adatot nem képező, összesített adatokat. Cél a hulladékgazdálkodási
kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése.
Gumiabroncs termékáram:
a Magyarországon gyűjtött használt gumiabroncs külföldön történő felújítását
követően a felújított gumiabroncs Magyarországra történő behozatala esetén a
felújítás során hozzáadott anyagmennyiség tömege után nem keletkezik termékdíj-kötelezettség.
Eddig kellett, vélhetően a jogalkotó ösztönözni kívánja az ilyen jellegű
felújításokat.
A
2023. július 1-je előtti időszakban keletkezett termékdíj-kötelezettséget a
2023. július 1-jét megelőzően hatályos rendelkezések szerint teljesíti a
kötelezett.
A kötelezettség alapjául szolgáló vámtarifaszám:
az időállapotára vonatkozó előírás megváltozott, ugyanis az a vám- és statisztikai
nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló, a Tanács 1987. július
23-i 2658/87/EGK tanácsi rendelet tárgyévet megelőző év január 1-jén hatályos
áruosztályozási szabályai alapján megállapított, a tanácsi rendelet
I.melléklete szerinti áruazonosító szám;
Az irodai – és reklámhordozó papír
szabályozás módosítása: Ha a termék egyidejűleg irodai papír
és reklámhordozó papír funkciót is betölt, akkor a termékdíj-kötelezettség a „a
nyomtatott felületre vetített 50 százalékot meghaladó gazdasági reklámtartalom
esetén „reklámhordozó” papír jelleg alapján áll fenn. Tehát ez azt a
jogszabályi előírást hivatott rendezni, hogy korábbiakban azok az irodai
papírok, aminek 50% alatti volt a reklám tartalma, azok után nem keletkezett
fizetési kötelezettség, csak bevallási. A módosítással helyére került ez a
kérdés, mivel így az akár reklám tartalom nélküli irodai papírok után is beáll
a fizetési kötelezettség.
Hatályát veszti a környezetvédelmi
termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvényben továbbá:
·
Minden, ami az egyéni hulladékkezeléssel,
valamint a hasznosíttatással, hulladékkezelési teljesítménnyel kapcsolatos
·
Mezőgazdasági termelők termékdíj átalánya
·
Növényvédőszer csomagolására vonatkozó
visszaigénylési lehetőség
A törvény 1. számú mellékletet is kiegészítésre
került:
·
A fotovoltaikus elem vámtarifa száma
aktualizálásra került a Kombinált Nómenklatúra változásával összhangban, tehát
kötelezett a Fotovoltaikus panel (fényelem, amely modullá vagy panellé van
összeállítva, bármely külső méret meghaladja az 50 cm-t) – 8541 43.
·
A Kombinált Nómenklatúra 2404
vámtarifaszáma alá tartozik a nem újratölthető, nikotint tartalmazó, égés
nélküli belégzésre szánt termék, kereskedelmi megnevezése szerint eldobható
elektronikus cigaretta is termékdíjköteles termék lesz.
Új termékdíj számítási módszer:
A termék- és
anyagáramonként fizetendő termékdíjtételeiket meghatározó általános formula:
T = (AT – F)
·
T: a két tizedes pontossággal kiszámított
és a kerekítés általános szabályai szerint forintra kerekített termékdíjtétel
(Ft/kg) azzal, hogyha (AT – F) eredménye negatív összeg, a T értéke nulla,
·
AT: a 2. pont szerinti táblázatban
meghatározott, az adott termék- vagy anyagáramra vonatkozó általános
termékdíjtétel (Ft/kg),
·
F: az adott termék- vagy anyagáramra
vonatkozó, a termékdíj megállapítási időszak első napján hatályos, Ht. szerinti
kiterjesztett gyártói felelősségi díj (Ft/kg) – megjegyzés: első díj közlés
várható időpontja legkésőbb 2023. április 30 – , csomagolószer esetén az abból
előállításra kerülő csomagolás után fizetendő Ht. szerinti kiterjesztett
gyártói felelősségi díjat kell figyelembe venni. Azon termék- és anyagáramok
esetén, amelyekre a Ht. szerinti kiterjesztett gyártói felelősségi díj nem
kerül megállapításra, az F értéke 0.
Megjegyzés
az elfogadott és kapcsolódó végrehajtási rendeletekre vonatkozóan: hogy az
egyes egyszer használatos, valamint egyes egyéb műanyagtermékek forgalomba
hozatalának korlátozásáról szóló 301/2021. (VI. 1.) Korm. rendelet 2024. július
1-jén lépteti hatályba a műanyag italtartó poharak forgalomba hozatali
tilalmát.
Felhívjuk
az olvasóink figyelmét, hogy jelen cikk összeállítása a környezetvédelmi
termékdíjjal kapcsolatos jogszabályváltozásokat hivatott bemutatni, a szerző
által a legfontosabbnak ítélt pontok vonatkozásában. A teljes jogszabály
megismeréséhez szükséges a kapcsolódó jogszabályok teljes áttekintése a Magyar
Közlöny, jelen szakcikkünk elején hivatkozott számai, illetve a jogszabályok
egységes szerkezetbe foglalt szövegének teljeskörű figyelembe vétele. Továbbá
fontos megjegyzés, hogy a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer
működésének részletes szabályairól szóló kormányrendelet még nem került
elfogadásra, ami viszont a legnagyobb volumenű változásokat hordozzák magukban,
ráadásul a tervek szerint 2023. július 1-étől.
Bízunk
benne, hogy ezzel a szakmai összefoglalóval tájékoztatót tudtunk nyújtania az
elfogadott környezetvédelmi termékdíj törvénymódosítással kapcsolatosan. A
Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további
kérdések megválaszolásában.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy
a tájékoztató összeállítását a termékdíjra vonatkozó jogszabályok szerinti
előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és
körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a
bíróságokat, hatóságokat nem köti.