Avagy
javaslatok a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerrel kapcsolatosan
Március 15-e magasságában, mindenki
visszaemlékszik a hősökre, akik változtatni szerettek volna az akkori
berendezkedésen. Bátrak voltak, elmondták a véleményüket és követeléseket
fogalmaztak meg, a többi már a mindenki által ismert történelem. Nekünk nincsenek
természetesen követeléseink, de véleményünk van, sokkal inkább egy kívánság
listánk, amivel ha mást nem, a megítélésünk szerint az EPR rendszer jogszabályi
hátterét élhetőbbé, egyértelműbbé tehetnénk.
Az
érintettek párhuzamot vonnak a termékdíj szabályozás és az EPR rendszer között.
Nem szabad elfelejteni, hogy a termékdíj jogszabályi hátterét több mint harminc
alkalommal módosították. A termékdíj szabályozás több olyan jogintézményt is
ismer, amely éveken keresztül jól működött és az EPR szabályozás során is
indokolt a bevezetése, illetve a két párhuzamos rendszer alkalmazását
gördülékennyé tenné.
1. A csekély mennyiségű kibocsátók:
Indokolt
az EPR szabályozásba létrehozni a csekély mennyiségű kibocsátok esetében
általánydíj fizetési kötelezettséget!
Javasolt
egy éves átalány fizetése, választható módon, éves bevallási kötelezettség
teljesítése mellett. A csekély mennyiségű átalány díj, az EPR díjhoz képest
való magasabb meghatározása esetén is elfogadásra fog kerülni a piaci szereplők
körében, ezáltal magasabb EPR bevételek prognosztizálhatók.
Jelenlegi
tapasztalataink szerint a csekély mennyiségű EPR hatálya alá tartozó termékbe
csomagolást végző gazdálkodók nem fizetnek EPR díjat, annak ellenére, hogy
kötelezettségük fennáll a jogszabály szerint.
Tipikus
példa a fentiekre a kistermelői körbe tartozó gazdasági tevékenységet végzők,
vagy minimális mennyiségű csomagolt terméket külföldről behozók, vagy gyártók.
Ezek a gazdasági szereplők vélhetően az adminisztratív terhek aránytalan nagysága
miatt nem teljesítik a kötelezettséget, így tevékenységükből EPR bevétel nem
származik.
2. Számlán történő átvállalás:
A
termékdíj törvény ismerte 2011. december 31-ig csomagolószer esetén a számlán
történő átvállalás jogintézményét. Ennek bevezetése az EPR rendszerben is
szükséges, a csomagolást végző felé csomagolószert beszállító által. Ez a
módosítás kiváltaná a 11 § (1) pontját, mely az értékesítés helyén megtöltésre
tervezett és szánt csomagolószerek – nem egzaktul definiált – szabályait
határozza meg. Ennek a pontnak a hatályon kívül helyezése is szükséges. Így
főleg a kis mennyiségű kibocsátói kör kiesne a rendszerből, oly módon, hogy
elvárná a beszállítótól, hogy az helyette megfizesse az EPR díjat. Ez tiszta,
nyomon követhető helyzetet teremtene és biztosítana az EPR díj megfizetését.
Ebben az esetben javasolt a számlás átvállalásra vonatkozó számlán való feltüntetésről,
és az átvállaló általi adatszolgáltatási szabály kialakításáról gondoskodni.
3. SUP-os termékek (csomagolások):
Szintén
javasolt a csomagolást végzőt elsődleges kötelezetté tenni, mint az előbbi
pontban meghatározott értékesítés helyén megtöltésre tervezett és szánt
csomagolásoknál, biztosítva a számlán történő átvállalás jogintézményét.
Az
EPR díj fizetésére kötelezett nem minden esetben a csomagolás előállítója, mely
indokolatlan logikai bukfencet okoz.
4. Újrahasználható csomagolószerek:
A
szabályozás pontosítása szükséges, oly módon, hogy a 2023. július 1-ét
megelőzően már igazoltan forgásban lévő göngyölegeket ne terhelje EPR
kötelezettség. A csomagolási hulladék továbbra is bevételt képez a koncessziós
társaságnál, ami magasan ellentételezi az EPR díjat, ugyanis ezek a hulladékok
jó minőségű, magas értékű hulladékok, főleg a műanyagok és fémek tekintetében. Ezek
után a speciális csomagolószerek után, javasolt a kötelezettség keletkezésének
időpontját azok hulladékká válásához kötni, ugyanis hosszú időn keresztül,
évekig szolgálják egy vállalkozás csomagolási tevékenységét.
5. Bérgyártás, bércsomagolás:
A
fogalomkör norma szöveg szintű kezelése szükséges, konkrét erre a gyakorlatra
vetített rendelkezések beiktatásával, ugyanis ennek hiányában a kötelezett
személyének meghatározása kérdéses mind a gyártó, mind a csomagolást végzők
esetén. A csomagolást végzők, bércsomagolók esetén a csomagolószer
beszerzésének kihatása is kérdés a kötelezettség fennállására vonatkozóan.
6. Elektromos és elektronikai
termékek:
A
termékdíj és az EPR tárgyi hatályának pontosítása, egyértelmű elkülönítése célszerű.
A jogviszonyban szükséges meghatározni, hogy minősül önálló funkciónak, és a
rögzített ipari szerszámokon túl kivételként tekinteni a 200 kg feletti nettó
tömegű berendezéseket kW megkötés nélkül, mert a technológia fejlődésével az
áramfelvétel folyamatosan csökken, és a lakossági felhasználásnál, -aminek a
visszagyűjtésre és ártalmatlanításra a WEE megalkotásra került- nem jellemzőek
a 200 kg feletti elektromos és elektronikus berendezések. Ezeknél a
berendezéseknél az össztömeghez viszonyított elektromos összetevő aránya csekély,
hulladékká válásuk után a gazdasági társaságok a jelen szabályozások értelmében
egyébként is gondoskodnak ártalmatlanításukról, hasznosításáról. Továbbá javasolt a 197/2014-es kormányrendelet
vámtarifa listáját pontosítani és teljes körűvé tenni.
7. Kétszeres adatszolgáltatás:
A
termékdíj és az EPR szabályozás párhuzamos fenntartása számtalan kérdést vett
fel. Az EPR rendszer bevezetésével
megkérdőjeleződik a termékdíj rendszer bevezetésekor megfogalmazott jogalkotó
szándék és célrendszer.
A
termékdíj bevallás a gyakorlatban felesleges többlet adminisztrációs terhet
jelent azoknál a termékdíj köteles cikkeknél, amik után a kiterjesztett gyártói
felelősségi kötelezettség is fennáll. Javasolt ezen termékáramoknál a termékdíj
törvény olyan jellegű változtatása, amely szükségtelenné teszi 0 Ft termékdíj
kód alkalmazását, tehát ezen termékáramok kivezetését, hatályon kívül
helyezését.
8. EPR bevallási határidő:
Feltétlenül
szükséges az adatszolgáltatás határidejét kitolni legalább a tárgynegyedévet
követő hónap utolsó napjára. A piaci tapasztalatok alapján a kötelezettek
ameddig a termékdíj bevallási kötelezettség is fennáll az adatszolgáltatási
határidőnek adminisztrációs okokból nem tudnak eleget tenni.
Párhuzamosan
kell adatszolgáltatást teljesíteni termékdíj és EPR vonatkozásában jelenleg a
mindkét jogszabályban kötelezett vállalkozásoknak. Semmilyen hátránya nem származna
sem a koncesszornak sem az adatszolgáltatást befogadó Pest Vármegyei
Kormányhivatalnak, viszont a kötelezetteknél sokkal pontosabb adatszolgáltatást
eredményezne.
9. Az EPR adatszolgáltatások
módosítása:
Javasoljuk,
hogy nem csak egyszeri, hanem többszöri lehetőséget biztosítani, a korábban
tett adatszolgáltatás módosítására, ugyanis életszerű, hogy a kötelezettek
utólag fedeznek fel adatszolgáltatási hibákat.
Mind
a koncesszornak mind a gazdálkodónak érdeke az, hogy az adatszolgáltatás a
valóságot tükrözze. Az adatszolgáltatás anyagi vonzattal jár, melyből adódóan
egy helytelen adatszolgáltatás akár a koncesszor részére is hiányt
eredményez.
10. OKIR rendszer több felhasználó,
egyidejű kezelése:
Egy
meghatalmazott egyszerre csak egy informatikai eszközről léphet be. A
tanácsadók általában egy személyre kérik meg a jogosultságokat, a cégjegyzésre
jogosultra, viszont a bevallásokat több ügyintéző is feltölti. Szükségesnek
látjuk, hogy eltérő IP címek egyszerre is beléphessenek a felületre.
11. EPR nyilatkozat:
Ennek
esetén a 60%-os arány meghatározása oka fogyott, sőt, többlet adminisztrációs
terhet jelent, ugyanis a nyilatkozatot a 60% alatti kiszállítás esetén csak a
külföldre menő tételekre teszik meg. A piaci szereplők nagyrésze a nyilatkozat
jogintézményét úgy alkalmazza, hogy kizárólag azokra a tételekre tesznek
nyilatkozatot, amik biztosan külföldre kiszállításra kerülnek, annak érdekében,
hogy csak az után ne kelljen EPR fizetési kötelezettséget teljesíteni. A 60%
meghatározása a megítélésünk szerint hulladékgazdálkodási szempontból, a
hulladék képződés megelőzése érdekében nem szükséges korlátozó elem.
12. Meghatalmazott képviselő:
Indokolatlan
egy meghatalmazott személyén keresztül egyfajta egyetemleges felelősség
bevezetése, ugyanis ez olyan magas kockázatot jelent a képviselő számára, amely
rendkívül megnehezíti az érintett gazdálkodók esetében az EPR adminisztráció
kiszervezését, pedig éppen ezeknél a cégeknél a legindokoltabb a meghatalmazott
szakember közreműködése.
Fentiek
alapján a fokozott felelősséggel járó képviseleti forma hatályon kívül helyezése
vagy módosítása. A meghatalmazott képviselő kizárólag az adatszolgáltatás
teljesítéséért tartozhat felelősséggel, amit egyébként bármilyen képviseletre
vonatkozó, a felek között fennálló megbízási szerződés kezel.
13. Termékdíj kivétel kategóriák:
A
termékdíjköteles termékeknél a kötelezett vámtarifaszámoknál meghatározott
kivételként megnevezett termék körök kiegészítése szükséges, főleg azoknál a
csomagolószereknél, amik sosem válnak csomagolássá (szemeteszsák, sittes zsák,
mezőgazdasági fólia, talajtakaró fólia).
14. Szükségesnek tartjuk az EPR díj
visszaigénylésének lehetőségét megteremteni:
Az
EPR szabályozás jelenleg sajnos nem ismeri a visszaigénylés jogintézményét, így
néhány esetben, indokolatlan EPR fizetési kötelezettség keletkezik. Ilyen
például, az értékesítési láncban későbbi gazdasági szereplő általi külföldi
kiszállítás. Az ilyen kiszállított termékek nem válnak belföldön hulladékká, így
a gyűjtési, hasznosítási kötelezettség is indokolatlan és szükségtelen.
Javasoljuk a termékdíj szabályozáshoz hasonlóan a visszaigénylés intézményének
a bevezetését.
Bízunk abban, hogy ha sokat
„mantrázzuk” a fenti pontokat, akkor imáink megfelelő helyeken meghallgatásra
találnak. Hangsúlyozzuk, hogy a fentiek nem elfogadott és jelenleg nem is
jogszabály tervezet szinten megjelentek, pusztán a piaci szereplők és tanácsadók
jobbító szándékú ötleteit tartalmazzák.
Nyilatkozat
A GREEN TAX
SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra és a
kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerre vonatkozó jogszabályok szerinti
előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és
körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló
nem tartalmazza a teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében,
illetve a kiterjesztett gyártói felelősségi kormányrendelet által előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX
SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt
megállapítások, vélemények, javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát
és szakmai véleményét tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak,
iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban
foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az esetleges hibákért,
hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX
SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen
összefoglalóban foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges
jogvitában a bíróságokat, hatóságokat nem köti.