Termékdíj törvény változásai 2021. július 1-ét követően a hordtasakok tekintetében
Arról már a korábbiakban beszámoltunk, hogy a Parlament döntése értelmében betiltanak bizonyos műanyag termékeket. Jelen szakmai cikkünk törekszik a 2021.07.01-étől életbe lépő jogszabályi háttér bemutatására, mind a termékdíj törvény, mind a végrehajtási rendelet értelmében. A megszokott módon a változás, mind minden esetben kérdéseket generált az adott témában. Igyekszünk a leggyakoribb kérdéseket összefoglalni, valamint azokra az általunk képviselt szakmai véleményünket, jogértelmezésünket összefoglalni.
Legfontosabb változás, hogy a műanyag bevásárló-reklám táska fogalmát a jogalkotó hatályon kívül helyezi. Helyette új fogalmakkal, valamint új CsK kódokkal kell megismerkednünk, melyet ugyan a korábbi cikkünkben is bemutattunk, de most itt, egységes szerkezetben ismét megteszünk:
Biológiailag lebomló műanyag: olyan műanyag, amely fizikai és biológiai bomlásra képes úgy, hogy végül szén-dioxiddá (CO2), biomasszává és vízzé bomoljon le, és amely a csomagolásra vonatkozó európai szabványokkal összhangban komposztálás és anaerob lebontás útján hasznosítható.
Műanyag hordtasak: olyan, műanyagból készült, fogófüllel ellátott vagy fogófül nélküli hordtasak, amelyet az áruk vagy termékek értékesítési pontján biztosítanak a fogyasztók részére, a hajlékonyfalú műanyag hűtőtasak vagy hűtőtáska kivételével;
Nagyon könnyű műanyag hordtasak: olyan műanyag hordtasak, amelynek falvastagsága 15 mikronnál kevesebb, és amelynek felhasználása higiéniai célokat szolgál, vagy amelyet ömlesztett élelmiszerek elsődleges csomagolására használnak azokban az esetekben, amikor az segít megelőzni az élelmiszer-pazarlást;
Könnyű műanyag hordtasak: olyan műanyag hordtasak, amelynek falvastagsága 50 mikronnál kevesebb;
A törvény módosítás a könnyű műanyag hordtasakok felhasználásának csökkentése érdekében hozott tiltó intézkedéseket. A műanyag hordtasakot a biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak kivételével egységesen 1900 Ft/kg-os termékdíj, a biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak 500 Ft/kg díjtétel terhelni. A változás lényege, hogy a korábban 57 Ft/kg termékdíjjal terhelt eladótéri műanyag zsák, zacskó (kiflis, pék sütis, zöldséges zacskó) magasabb termékdíj tételt kapott.
Tehát összességében elmondható, hogy a korlátozás a könnyű műanyag hordtasakra vonatkozik, amelynek falvastagsága 15 mikron és a feletti, de 50 mikronnál kevesebb, a biológiailag lebomló műanyagból készült hordtasakok kivételével.
Felmerült kérdések a változással kapcsolatosan:
Mi minősül a Műanyag hordtasak meghatározásában kivételként nevesített műanyag hűtőtasaknak vagy hűtőtáskának?
Műanyag hűtőtasaknak vagy hűtőtáskának, ezáltal a kivétel kategóriába tartozó cikkeknek azok a termékek minősülnek, amik használata nem a vásárlók környezettudatos gondolkodásának a hiányára utalnak, hanem a fogyasztók alapvetően élelmiszerbiztonsági okból használják ezeket. A műanyag hűtőtasakok nem egyszeri használatra készülnek, valamint kereskedelmi áruknak minősülnek az értékesítés helyén, a fogyasztók ellenérték fejében vásárolhatják meg azokat. A hűtő táska a fagyasztott élelmiszerek felolvadását ideiglenesen megakadályozó, vastag, legalább 70 mikront meghaladó falvastagságú, zárható, hő visszaverő vagy benntartó réteggel ellátott, többszöri felhasználásra tervezett és szánt cikkek. A hűtő tasak ettől annyiban tér el, hogy hő visszaverő vagy benntartó réteggel nincs ellátva, 50-70 mikron közötti vastagságú és speciális kialakítással rendelkezik (visszazárhatóság és jelölhetőség), mely kifejezetten a mélyhűtőben való tárolásra tervezett, és szánt. Sajnos ez így a jogszabályban nem került meghatározásra, saját jogértelmezésen alapuló leírás.
Mi minősül az áruk vagy termékek értékesítési pontján a fogyasztók részére biztosított műanyag hordtasaknak?
Megítélésünk szerint minden műanyag zsák és zacskó, amelyet a fogyasztás helyén, a termékek helyben csomagolásához biztosít a termék értékesítője. Jellemző példák a zöldséges zacskók, péksüteményes tasakok. A megjelenési formájától függetlenül lehet tekercsben (roll tasak) vagy meghatározott egység kiszerelésben kihelyezve (tömbösített tasak). Nem befolyásoló tényező továbbá a fül megléte vagy kialakítása (ingvállas, szalagfüles, piskóta füles). Kötelezett szempontjából irreleváns, hogy a vevő egy nagykereskedő, vagy kiskereskedelmi egység, ugyanis a kategória az „áruk vagy termékek értékesítési pontján a fogyasztók részére biztosított”, tehát a felhasználás végcélja jelenik meg a besorolásban, nem pedig a közvetlen vevő státusza (tovább forgalmazó kereskedő, vagy csomagolatlanul forgalmazott termékek becsomagolásához kihelyező eladó).
Megítélésünk szerint a jogalkotó nem kívánt új termék köröket bevonni a termékdíj törvény hatálya alá. A módosítás végeredményeként egységesíti a műanyag bevásárló-reklám táska valamint az eladótérben megtöltésre tervezett, megtöltésre szánt, felhasználásra kerülő (eladótéri) műanyag zsák, zacskó termékeket elsődlegesen a falvastagság szerint, oly módon, hogy:
- a nagyon könnyű műanyag hordtasak – falvastagsága 15 mikronnál kevesebb,
- könnyű műanyag hordtasak – amelynek falvastagsága 50 mikronnál kevesebb, mely kizárólag biológiailag lebomló műanyagból készülhet
- műanyag hordtasak –50 mikron, vagy annál nagyobb falvastagságú termékek.
Uzsonna és mélyhűtött termékek tárolására (jellemzően húsáru vagy gyümölcs csomagolására kerülnek felhasználásra a fagyasztóba behelyezést megelőzően ezek a cikkek) szolgáló zsák és tasak milyen díjtétellel adózik 2021. július 1-ét követően?
Az uzsonnás zacskók, hűtőtasakok, hűtőtáskák esetében, amelyek felhasználása nem az értékesítés helyén valósul meg, nem lép hatályba jogszabályi változás (ezeket a cikkeket nem érinti), ugyan jelenleg csomagoló eszköznek 57 Ft/kg-os termékdíj tétellel valósul meg az első belföldi forgalomba hozataluk és a felhasználás módja miatt 2021. július 1-ét követően sem fogja 1900 Ft/kg-os díjtétel terhelni, mint nagyon könnyű műanyag zacskót.
A nagyon könnyű műanyag hordtasak meghatározását megvizsgálva és behelyettesítve a műanyag hordtasakot teljes meghatározásával:
Nagyon könnyű műanyag hordtasak: olyan, műanyagból készült, fogófüllel ellátott vagy fogófül nélküli hordtasak, amelyet az áruk vagy termékek értékesítési pontján biztosítanak a fogyasztók részére, a hajlékonyfalú műanyag hűtőtasak vagy hűtőtáska kivételével, amelynek falvastagsága 15 mikronnál kevesebb, és amelynek felhasználása higiéniai célokat szolgál, vagy amelyet ömlesztett élelmiszerek elsődleges csomagolására használnak azokban az esetekben, amikor az segít megelőzni az élelmiszer-pazarlást.
Ki a felelős a kategória, kötelezettség, díjtétel meghatározásáért?
A kötelezettség megállapítása az első belföldi forgalomba hozó, vagy első saját célú felhasználó kötelezettsége és felelőssége. Ez kihívás elé állítja a piaci szereplőket, mert sok esetben az adott terméket lehet uzsonnás zacskónak, hűtőtasaknak is felhasználni, de lehet az eladótérbe kihelyezve hordtasakként is alkalmazni. Sajnos ez a probléma a termékdíj törvény alanyi hatályából adódik, ugyanis az eredeti kötelezett elválhat a csomagolást ténylegesen végző, vagy a csomagolásra rendelkezésre biztosító személye. Nyilván a legbiztonságosabb eljárás a magasabb díjtétel alkalmazása, ami viszont piaci hátrányt jelenthet azzal a kötelezettel szemben, aki az 57 Ft/kg-os díjtétellel állapítja meg a kötelezettséget. Erre egyedül az lenne a megoldás, hogy a kereskedelmi egységben, az eladó térben kihelyezésre tervezett és szánt cikkeknél meghatározásra kerülne egy kiszerelési darab egység, ami fölött nem 57 Ft/kg díjtétellel adóznak a termék vagy az egységes 1900 Ft/kg-os díjtétel alkalmazása, vagy ezen termékkörök esetén a termékdíj törvény alanyi hatályán való változtatás. Sajnos a kérdéses cikkek esetén, nekünk tanácsadóknak az adóellenőrzésen való legbiztonságosabb megfelelés érdekében az 1900 Ft/kg díjtétel alkalmazását kell javasoljuk, ami piaci hátrányhoz vezethet a kötelezett adóalanyoknál, de a döntést a termékdíj törvény alanyaként nekik kell meghozniuk.
Változások a CsK kódok és a nyilvántartások tekintetében:
Az új kategóriák új kódokat is megkövetelnek a kötelezettektől, tehát a nyilvántartási rendszer kiegészítése, felülvizsgálata szükségessé válik.
A CsK kód 1. karaktere:
- N – Nagyon könnyű műanyag hordtasak
- X – Műanyag hordtasak a nagyon könnyű műanyag hordtasak kivételével
A CsK kód 2–3. karaktere:
- 18 – megújuló nyersanyagból előállított biológiailag lebomló biopolimer
A CsK kód 6–7. karaktere:
- 14 – 15 mikronnál kisebb falvastagságú
- 50 – 15 mikron vagy annál nagyobb, de 50 mikront el nem érő falvastagságú
- 51 – 50 mikron vagy azt meghaladó falvastagságú
Biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak esetén a kötelezett nyilvántartása tartalmazza az akkreditált laboratórium által kiadott tanúsítvány számát, amely igazolja, hogy a termékdíjköteles termék – a csomagolásra vonatkozó európai szabványokkal összhangban – komposztálás és anaerob lebontás útján hasznosítható.
Hatályát veszti 2021.06.30-ától: A termékdíjköteles termék termékdíját nem kell megfizetni, ha a kötelezett a teljes egészében megújuló forrásból származó alapanyagból és – az MSZ EN 13432:2002 szabvány, vagy azzal egyenértékű megoldás követelményeinek megfelelően – biológiai úton lebomló műanyagból készült termékdíjköteles terméket belföldön forgalomba hozza, saját célra felhasználja vagy készletre veszi (Ktdt. 3. § (9) bekezdés e) pontja). Megjegyzés: a nem fizetés feltétele a két kritérium együttes teljesülése, a szabványnak megfelelés, valamint hogy az alapanyag teljes egészében megújuló forrásból származzon. Ez a módosulás még azt is magával vonja, hogy a biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasakokon kívüli termékek, egyéb zsákok, tasakok nem részesülnek semmi féle díjfizetési kedvezményben 2021.07.01-től.
Bízunk benne, hogy ezzel a szakmai tájékoztatóval segítséget tudtunk nyújtani a hordtasakokkal kapcsolatos előírásokban eligazodni, az összefüggéseket átlátni. További kérdésük esetén a Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a termékdíjjal kapcsolatos további kérdések megválaszolásában.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy a tájékoztató összeállítását a termékdíjra vonatkozó jogszabályok szerinti előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében előírt szabályozást. Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése, hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények, javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat, hatóságokat nem köti.