Megjelent a 2025. évi hulladékgazdálkodási hatósági ellenőrzési terv, amiből kitűnik, hogy széleskörű ellenőrzés várható.
Az 568/2022 Korm. rendelet alapján a szakmai irányító miniszter legkésőbb az ellenőrzési időszakot megelőző 45. napig kell, hogy elkészítse a hatósági ellenőrzési tervet az irányítási jogkörébe tartozó feladatok tekintetében a kormányhivatalok által lefolytatandó hatósági ellenőrzésekről, és gondoskodni annak közzétételéről. A Terv célja, hogy meghatározza a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok hulladékgazdálkodási hatósági ellenőrzést végző szakterületei részére az ellenőrzési tervük összeállításához szükséges szakmai követelményeket.
Az ellenőrzési tervben rögzítettek az ellenőrzést végző hulladékgazdálkodási hatóságok 2025. évre tervezett ellenőrzéseire vonatkoznak. Az ellenőrzési terveken felül a kormányhivatalok további tervezett, valamint nem tervezett hulladékgazdálkodási ellenőrzést is végezhetnek.
Amint az látszik a közzétett dokumentumból, az ellenőrzési feladatok közt – többek között – az agrárvállalkozásokat érintő pontok is szerepelnek, így akinek tudomása van róla, hogy például vonatkozó szabályok szerint a csomagolás „gyártójaként” hiányosságai, pontatlanságai vannak, érdemes mihamarabb rendezni ezeket.
A revízióban mind a területi hatóságoknak, mind az országos hulladékgazdálkodási hatóságnak lesz feladata. Nézzük részletesebben!
1, Visszaváltási díjas termékek jelölésére, fogyasztótól történő visszaváltására és fogyasztó tájékoztatására vonatkozó rendelkezéseken kívüli jogszabályi kötelezettségek ellenőrzése
Az ellenőrzés célja: az önkéntesen visszaváltási díjas termékek gyártója által teljesítendő nyilvántartásba vétel ellenőrzése, továbbá a 450/2023 Korm. rendelet 38§(3) bekezdés szerinti egyéb ellenőrzések lefolytatása.
Az ellenőrzés módja: az üzletekben lévő termékek gyártóinak OKIR rendszerrel való összevetése, illetve a gyártók helyszíni ellenőrzése keretében, valamint a koncessziós társaság által ellátandó feladatok ellenőrzése révén valósulhat meg.
Az ellenőrizendő időszak: 2024. január 1-től kezdődik
Az ellenőrzés ütemezése: alkalomszerű, folyamatos.
2, A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer részletes szabályairól szóló 80/2023. Korm. rendelet szerinti nyilvántartásba vételi, nyilvántartás-vezetési, valamint adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése
Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy a Korm. rendelet hatálya alá tartozó körforgásos termék gyártója a nyilvántartásba vételi kötelezettségét teljesítette-e, továbbá a nem regisztrált, vagy nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően regisztrált, nem valós kibocsátási adatokat szolgáltató EPR gyártók kiszűrése, nyilvántartások összevetése annak érdekében, hogy a gyártók, koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozók teljesítették-e adatszolgáltatási kötelezettségeiket.
Az ellenőrizendő időszak: 2023. július 1-től kezdődik
Az ellenőrzés ütemezése: alkalomszerű, folyamatos
3, DRS termékgyártó nyilvántartásba vételi kötelezettségének teljesítése
Ellenőrzés célja: a nyilvántartásba vételi mellett az 1. pontban is jelzett egyéb kötelezettségek ellenőrzése
Az ellenőrzés módja: Az üzletekben fellelt „visszaváltható” jelöléssel ellátott termékeken feltüntetett gyártó adatainak az országos hulladékgazdálkodási hatóság adatbázisában lévő adatokkal való összevetése. Egyéb kötelezettségek tekintetében a gyártóknak az OKIR rendszerrel való összevetése, illetve a gyártók helyszíni ellenőrzése.
Az ellenőrizendő időszak: 2024. január 1-től.
Az ellenőrzés ütemezése: alkalomszerű, folyamatos.
Ne feledjük, hogy a szabályok nem ismerete nem mentesít a következmények viselése alól, az „új rendszer” pedig 2023. július 1. óta életünk része. A helyzetet pedig lehet még azzal fokozni, hogy az elmúlt év végével a „bírságrendelet” (A hulladékgazdálkodási bírság mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 271/2001. (XII. 21.) Korm. rendelet) is módosult az alapvető szabályozókon túl, ami egyértelműen előre vetítette a jogkövető magatartás betartására vonatkozó ellenőrzések várható megindulását.
A gyártók többféle szankcióra számíthattak eddig is:
- hulladékgazdálkodási bírságot kaphatnak (Bírságrendelet)
- a körforgásos termékek forgalomba hozatalát egészen addig felfüggesztheti a hatóság, míg a kötelezett nem teljesítette a kötelezettségeit (nyilvántartásba vétel, elmaradt díjak befizetése) (80/2023 Korm. rendelet)
- Ha pedig a hulladékgazdálkodási hatóság egy költségvetési évben összesen százmillió forintot, természetes személy esetében tízmillió forintot elérő bírsággal sújtotta a kötelezettet az két évig nem részesülhet törvény vagy kormányrendelet szerint meghatározott támogatásban. (Hulladéktörvény)
Mi látható jelenleg:
- A hulladékokkal kapcsolatos tájékoztatási, adatszolgáltatási és nyilvántartási, illetve bejelentési kötelezettségek, továbbá az egyedi hulladékgazdálkodási terv készítése kötelezettségének elmulasztása esetén alapbírság, szorzószám megállapítása nélkül az illetékes hulladékgazdálkodási hatóság a bírságot 200 000 Ft-ban állapítja meg.
- A hulladékokkal kapcsolatos tájékoztatási, adatszolgáltatási és nyilvántartási, illetve bejelentési kötelezettségeknek a jogszabályokban meghatározottaknak nem megfelelő teljesítése esetén a bírságot az illetékes hulladékgazdálkodási hatóság legfeljebb 200 000 Ft-ban állapíthatja meg.
- A hulladékgazdálkodási hatóság által kiszabandó bírság, alapbírság és szorzószám megállapítása nélkül a csomagolásról és a csomagolási hulladék kezelésének részletes szabályairól szóló külön jogszabály előírásai nem vagy nem megfelelő teljesítése esetén, ha a forgalmazó az átvételi kötelezettségét nem teljesíti: 100 000 forint.
- március 31-től a szabályban kifejezetten kiterjesztett gyártói felelősségvállalási rendszerrel kapcsolatos tételek is hatályosulnak:
- Ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló kormányrendelet szerinti adatszolgáltatás keretében nem szolgáltat adatot, és ezáltal a díjfizetési kötelezettségét nem teljesíti, a hulladékgazdálkodási hatóság a bírság mértékét alapbírság és szorzószám megállapítása nélkül, a valós mennyiségi adat és az adott termékáramra megállapított egységnyi díjtétel felének szorzataként állapítja meg.
- Ha a gyártó az általa forgalomba hozott vagy készletre vett körforgásos termék mennyiségéről a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló kormányrendelet szerinti adatszolgáltatás keretében valótlan adatot szolgáltat, és ezáltal a díjfizetési kötelezettségét a valósnál kisebb mértékű körforgásostermék-mennyiség alapján teljesíti, a hulladékgazdálkodási hatóság a bírság mértékét alapbírság és szorzószám megállapítása nélkül, a valós mennyiségi adat és a szolgáltatott mennyiségi adat különbségének, valamint az adott termékáramra megállapított egységnyi díjtétel felének szorzataként állapítja meg.
NAK / Pető Krisztina